NMBS vervult Kempense eisen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat hoeft niet noodzakelijk een nieuwe verbinding te zijn, het zou eerder om een herschikking gaan, tussen gent en brussel zou er dan wel een verbinding bijkomen in de toekomst, die zogenaamd ic A bis
Davy

Bericht door Davy »

Wover schreef:'s morgens of 's avonds durven ze wel eens 5 MW41's in te zetten (soms zelfs 6 volgens mij, maar nadat ik op de nmbs website las dat er maximaal 5 gekoppeld kunnen worden, dacht ik dat ik mij wel vergist zal hebben)
6 MW's is verboden. Eigenlijk is 5 voor mij al teveel. JE moet maar eens in die laatste gaan zitten tussen Lier en Herentals. Je wordt helemaal door elkaar geschud. Er zijn bestuurders die met bepaalde stellen geen 120km/h meer durven rijden.

Het is fijn dat de regio eindelijk de verdiende verbindingen krijgt. Zo is het tot op heden en ramp om naar Turnhout te reizen. Naar Brussel kan enkel met overstap en duurt 2 uur vanuit Mol.
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

vanuit Turnhout naar Limburg is ook geen pretje. Je bent sneller in Parijs dan in Hasselt. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat de NMBS zo lang talmt om extra verbindingen Turnhout-Antwerpen in te leggen, als je ziet dat De Lijn tijdens de spits 3 gelede bussen per kwartier als snelbus laat rijden van Turnhout tot Antwerpen. Dit zijn per kwartier toch meer dan 200 reizigers --> 800 reizigers per uur, daar kan je toch makkelijk een trein voor inleggen.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Dat is inderdaad niet correct!
Maar waar ik me nog steeds aan stoor, wanneer je van Mol naar de kust wil (Oostende bvb.) dan ben je er even snel of iemand die uit Poperinge wil gaan naar de kust! Dus je komt beter van de andere kant van Vlaanderen dan in je eigen provincie te blijven! Naakte cijfers;
Mol > Oostende: 2u16 voor 179km spoor (is eigenlijk ongeveer 170km vogelvlucht)
Poperinge > Oostende: 2u15 voor 117km spoor (is eigenlijk ongeveer 50km vogelvlucht)
Wover

Bericht door Wover »

tja, zo heb je wel meerdere situaties neem nu geel - diest bv, als ge da met den trein moet doen zal da ongeveer een uur zijn, met de auto is da misschien 10 minuten ofzo ;)

maar ze hadden nooit het spoor herentals - aarschot mogen afbreken, dan zouden alle studenten uit de kempen en een deel van limburg een veel betere verbinding met leuven kunnen hebben...
Pieter

Bericht door Pieter »

Zie De Panne - Oostende...

2 x overstappen totale tijdsduur: 1u14

Dan ben je bijna sneller met de kusttram :d
Bert

Bericht door Bert »

Pieter schreef:Zie De Panne - Oostende...

2 x overstappen totale tijdsduur: 1u14

Dan ben je bijna sneller met de kusttram :d
Voor van de ene naar de andere kustgemeente te gaan is de kusttram er ook gekomen hé :P :wink:
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

Daar ligt de kusttram nu eenmaal voor.

Een ander voorbeeld: Turnhout-Geel, 1u25' voor 20 km. Dat kan ik al lopend bijna zo snel afleggen. Deze verbinding zou zo makkelijk tot stand kunnen worden gebracht als ze in Herentals de treinen op elkaar lieten wachten. Deze lijn zou zeer intensief gebruikt kunnen worden door hogeschoolstudenten van de KHK.
Wover

Bericht door Wover »

idd, maar er rijdt zoiezo een bus die er op +-20 minuten is, dus zou het stom zijn om de treinen in herentals op elkaar af te stemmen, want dan duurt het nog altijd 12 + 10 + wachttijd in herentals he ;)
AM80
Berichten: 134
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:09
Locatie: Oostende

Bericht door AM80 »

Pieter schreef:Zie De Panne - Oostende...

2 x overstappen totale tijdsduur: 1u14

Dan ben je bijna sneller met de kusttram :d
:oops:
een voorbeeldje

Kusstram
De Panne 10.09
Oostende 10.28

1u19 zonder overstap

Wel is de trein duurder:

Prijs Oostende - De panne per Tram :
3 Zones of meer
Biljet zonder voorverkoop (duurste):2.50 €
Lijnkaart in voorverkoop: 1.50€

Prijs per Trein
Normaal ticket :10.10€
Met de railpass: 6.80€


Wel zitten we heel ver van de kempense discussie nu :-)
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Als er één regio in België terecht mag klagen op vlak van spoorwegen, is het toch wel het grote gebied ten zuiden van Samber en Maas! :?
Alle spoorlijnen zijn er immers Noord-zuid-gericht!

Neem nu Houyet - Marche-en-Famenne, een West-oost-gerichte reisweg. Via de autowegen is dit ongeveer 30 km, een half uur met de auto dus.
Maar aangezien de spoorwegen noord-zuid gericht zijn, moet er eerst vanaf Houyet 'afgedaald' worden in zuidoostelijke richting tot Bertrix (40 km in vogelvlucht vanaf Houyet), waar eigenlijk de enigste oost-west-verbinding ligt in deze regio, namelijk het stuk Bertrix - Libramont. Vanaf Libramont moet je weer helemaal omhoog in noordelijke richting tot Marloie. Op dat moment zit je ongeveer 22 km van Houyet verwijderd!
Vanaf Marloie gaat het dan eindelijk via de kortste weg in noordwestelijke richting tot Marche-en-Famenne.

Besluit:

Houyet - Marche-en-Famenne per auto:
:arrow: +- 30 km
:arrow: Duur: +- 30 min.

Houyet - Marche-en-Famenne per trein:
:arrow: 111 km
:arrow: Duur: 3 uur 27 min :!: :!: :!:
:arrow: Te Libramont is er een goede aansluiting, maar in Marloie loopt het verkeerd, want daar moet er een uur en drie kwartier op de aansluiting naar Marche-en-Famenne gewacht worden :!: :!: :!:
bartolomew
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
Locatie: Turnhout

Bericht door bartolomew »

ik denk dat het in die regio ondoenbaar is om zonder auto te overleven, gezien de grote afstand tot de meest elementaire winkels. Extra spoorlijnen aanleggen zie ik zo nog niet direct gebeuren daar, maar enkele elementaire verbeteringen mogen wel gebeuren, bijvoorbeeld het stuk naar Bastogne weer in dienst nemen, een IR Arlon-Liège via Rivage en een gevoelige verhoging van de frequentie op de meeste lijnen waar ze nu vaak elke 2 uur rijden.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ik ga eens vloeken in de kerk, maar ik hoop van harte dat de NMBS of de TEC enkele (snel)bussen inlegt op ontbrekende trajecten, als (voorlopige) vervanger van de trein. Tussen Namen en Bastenaken is er al een vrij populaire snelbus, bijvoorbeeld. Als die ook echt voldoende snelheid kan halen, is afgestemd op de dienstregeling van de treinen, en er liefst ook een geïntegreerde prijszetting voor bestaat, zou ik daar echt wel heel erg blij mee zijn. Het zuiden heeft een beter openbaar vervoer nodig, en als dat met bussen moet, dan moet het maar...
Davy

Bericht door Davy »

SIMPY.be schreef:Dat is inderdaad niet correct!
Maar waar ik me nog steeds aan stoor, wanneer je van Mol naar de kust wil (Oostende bvb.) dan ben je er even snel of iemand die uit Poperinge wil gaan naar de kust! Dus je komt beter van de andere kant van Vlaanderen dan in je eigen provincie te blijven! Naakte cijfers;
Mol > Oostende: 2u16 voor 179km spoor (is eigenlijk ongeveer 170km vogelvlucht)
Poperinge > Oostende: 2u15 voor 117km spoor (is eigenlijk ongeveer 50km vogelvlucht)
Ja, ik geef je gelijk, maar je vergelijkt appelen met peren hier!
In de zomer vertrekt een heel groot deel van de ICT treinen vanuit onze regio. Als je deze cijfers vergelijkt moet je ook de cijfers van de reizigersaantallen vergelijken.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Het is hier bij ons welbekend van NIET de trein te nemen naar Roeselare/Brugge/Kust, want je geraakt er zelfs te voet sneller.
Ik had het nu over een gewonde doordeweekse dag, dus nog niet met een ICT gerekend!
Daarop moeten wij ook al niet rekenen.
Oplossing is nog beter, bus Poperinge Ieper, dan bus Ieper Passendale Roeselare (waar vroeger lijn 69b? lag) en dan de trein. Je bent er een uur vroeger!

Ik moest het gewoon even kwijt. Nu Back-on-topic!
Plaats reactie