NMBS vervult Kempense eisen
6 MW's is verboden. Eigenlijk is 5 voor mij al teveel. JE moet maar eens in die laatste gaan zitten tussen Lier en Herentals. Je wordt helemaal door elkaar geschud. Er zijn bestuurders die met bepaalde stellen geen 120km/h meer durven rijden.Wover schreef:'s morgens of 's avonds durven ze wel eens 5 MW41's in te zetten (soms zelfs 6 volgens mij, maar nadat ik op de nmbs website las dat er maximaal 5 gekoppeld kunnen worden, dacht ik dat ik mij wel vergist zal hebben)
Het is fijn dat de regio eindelijk de verdiende verbindingen krijgt. Zo is het tot op heden en ramp om naar Turnhout te reizen. Naar Brussel kan enkel met overstap en duurt 2 uur vanuit Mol.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
- Locatie: Turnhout
vanuit Turnhout naar Limburg is ook geen pretje. Je bent sneller in Parijs dan in Hasselt. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat de NMBS zo lang talmt om extra verbindingen Turnhout-Antwerpen in te leggen, als je ziet dat De Lijn tijdens de spits 3 gelede bussen per kwartier als snelbus laat rijden van Turnhout tot Antwerpen. Dit zijn per kwartier toch meer dan 200 reizigers --> 800 reizigers per uur, daar kan je toch makkelijk een trein voor inleggen.
Dat is inderdaad niet correct!
Maar waar ik me nog steeds aan stoor, wanneer je van Mol naar de kust wil (Oostende bvb.) dan ben je er even snel of iemand die uit Poperinge wil gaan naar de kust! Dus je komt beter van de andere kant van Vlaanderen dan in je eigen provincie te blijven! Naakte cijfers;
Mol > Oostende: 2u16 voor 179km spoor (is eigenlijk ongeveer 170km vogelvlucht)
Poperinge > Oostende: 2u15 voor 117km spoor (is eigenlijk ongeveer 50km vogelvlucht)
Maar waar ik me nog steeds aan stoor, wanneer je van Mol naar de kust wil (Oostende bvb.) dan ben je er even snel of iemand die uit Poperinge wil gaan naar de kust! Dus je komt beter van de andere kant van Vlaanderen dan in je eigen provincie te blijven! Naakte cijfers;
Mol > Oostende: 2u16 voor 179km spoor (is eigenlijk ongeveer 170km vogelvlucht)
Poperinge > Oostende: 2u15 voor 117km spoor (is eigenlijk ongeveer 50km vogelvlucht)
tja, zo heb je wel meerdere situaties neem nu geel - diest bv, als ge da met den trein moet doen zal da ongeveer een uur zijn, met de auto is da misschien 10 minuten ofzo
maar ze hadden nooit het spoor herentals - aarschot mogen afbreken, dan zouden alle studenten uit de kempen en een deel van limburg een veel betere verbinding met leuven kunnen hebben...
maar ze hadden nooit het spoor herentals - aarschot mogen afbreken, dan zouden alle studenten uit de kempen en een deel van limburg een veel betere verbinding met leuven kunnen hebben...
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
- Locatie: Turnhout
Daar ligt de kusttram nu eenmaal voor.
Een ander voorbeeld: Turnhout-Geel, 1u25' voor 20 km. Dat kan ik al lopend bijna zo snel afleggen. Deze verbinding zou zo makkelijk tot stand kunnen worden gebracht als ze in Herentals de treinen op elkaar lieten wachten. Deze lijn zou zeer intensief gebruikt kunnen worden door hogeschoolstudenten van de KHK.
Een ander voorbeeld: Turnhout-Geel, 1u25' voor 20 km. Dat kan ik al lopend bijna zo snel afleggen. Deze verbinding zou zo makkelijk tot stand kunnen worden gebracht als ze in Herentals de treinen op elkaar lieten wachten. Deze lijn zou zeer intensief gebruikt kunnen worden door hogeschoolstudenten van de KHK.
Pieter schreef:Zie De Panne - Oostende...
2 x overstappen totale tijdsduur: 1u14
Dan ben je bijna sneller met de kusttram :d
een voorbeeldje
Kusstram
De Panne 10.09
Oostende 10.28
1u19 zonder overstap
Wel is de trein duurder:
Prijs Oostende - De panne per Tram :
3 Zones of meer
Biljet zonder voorverkoop (duurste):2.50 €
Lijnkaart in voorverkoop: 1.50€
Prijs per Trein
Normaal ticket :10.10€
Met de railpass: 6.80€
Wel zitten we heel ver van de kempense discussie nu
Als er één regio in België terecht mag klagen op vlak van spoorwegen, is het toch wel het grote gebied ten zuiden van Samber en Maas!
Alle spoorlijnen zijn er immers Noord-zuid-gericht!
Neem nu Houyet - Marche-en-Famenne, een West-oost-gerichte reisweg. Via de autowegen is dit ongeveer 30 km, een half uur met de auto dus.
Maar aangezien de spoorwegen noord-zuid gericht zijn, moet er eerst vanaf Houyet 'afgedaald' worden in zuidoostelijke richting tot Bertrix (40 km in vogelvlucht vanaf Houyet), waar eigenlijk de enigste oost-west-verbinding ligt in deze regio, namelijk het stuk Bertrix - Libramont. Vanaf Libramont moet je weer helemaal omhoog in noordelijke richting tot Marloie. Op dat moment zit je ongeveer 22 km van Houyet verwijderd!
Vanaf Marloie gaat het dan eindelijk via de kortste weg in noordwestelijke richting tot Marche-en-Famenne.
Besluit:
Houyet - Marche-en-Famenne per auto:
+- 30 km
Duur: +- 30 min.
Houyet - Marche-en-Famenne per trein:
111 km
Duur: 3 uur 27 min
Te Libramont is er een goede aansluiting, maar in Marloie loopt het verkeerd, want daar moet er een uur en drie kwartier op de aansluiting naar Marche-en-Famenne gewacht worden
Alle spoorlijnen zijn er immers Noord-zuid-gericht!
Neem nu Houyet - Marche-en-Famenne, een West-oost-gerichte reisweg. Via de autowegen is dit ongeveer 30 km, een half uur met de auto dus.
Maar aangezien de spoorwegen noord-zuid gericht zijn, moet er eerst vanaf Houyet 'afgedaald' worden in zuidoostelijke richting tot Bertrix (40 km in vogelvlucht vanaf Houyet), waar eigenlijk de enigste oost-west-verbinding ligt in deze regio, namelijk het stuk Bertrix - Libramont. Vanaf Libramont moet je weer helemaal omhoog in noordelijke richting tot Marloie. Op dat moment zit je ongeveer 22 km van Houyet verwijderd!
Vanaf Marloie gaat het dan eindelijk via de kortste weg in noordwestelijke richting tot Marche-en-Famenne.
Besluit:
Houyet - Marche-en-Famenne per auto:
+- 30 km
Duur: +- 30 min.
Houyet - Marche-en-Famenne per trein:
111 km
Duur: 3 uur 27 min
Te Libramont is er een goede aansluiting, maar in Marloie loopt het verkeerd, want daar moet er een uur en drie kwartier op de aansluiting naar Marche-en-Famenne gewacht worden
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
- Locatie: Turnhout
ik denk dat het in die regio ondoenbaar is om zonder auto te overleven, gezien de grote afstand tot de meest elementaire winkels. Extra spoorlijnen aanleggen zie ik zo nog niet direct gebeuren daar, maar enkele elementaire verbeteringen mogen wel gebeuren, bijvoorbeeld het stuk naar Bastogne weer in dienst nemen, een IR Arlon-Liège via Rivage en een gevoelige verhoging van de frequentie op de meeste lijnen waar ze nu vaak elke 2 uur rijden.
Ik ga eens vloeken in de kerk, maar ik hoop van harte dat de NMBS of de TEC enkele (snel)bussen inlegt op ontbrekende trajecten, als (voorlopige) vervanger van de trein. Tussen Namen en Bastenaken is er al een vrij populaire snelbus, bijvoorbeeld. Als die ook echt voldoende snelheid kan halen, is afgestemd op de dienstregeling van de treinen, en er liefst ook een geïntegreerde prijszetting voor bestaat, zou ik daar echt wel heel erg blij mee zijn. Het zuiden heeft een beter openbaar vervoer nodig, en als dat met bussen moet, dan moet het maar...
Ja, ik geef je gelijk, maar je vergelijkt appelen met peren hier!SIMPY.be schreef:Dat is inderdaad niet correct!
Maar waar ik me nog steeds aan stoor, wanneer je van Mol naar de kust wil (Oostende bvb.) dan ben je er even snel of iemand die uit Poperinge wil gaan naar de kust! Dus je komt beter van de andere kant van Vlaanderen dan in je eigen provincie te blijven! Naakte cijfers;
Mol > Oostende: 2u16 voor 179km spoor (is eigenlijk ongeveer 170km vogelvlucht)
Poperinge > Oostende: 2u15 voor 117km spoor (is eigenlijk ongeveer 50km vogelvlucht)
In de zomer vertrekt een heel groot deel van de ICT treinen vanuit onze regio. Als je deze cijfers vergelijkt moet je ook de cijfers van de reizigersaantallen vergelijken.
Het is hier bij ons welbekend van NIET de trein te nemen naar Roeselare/Brugge/Kust, want je geraakt er zelfs te voet sneller.
Ik had het nu over een gewonde doordeweekse dag, dus nog niet met een ICT gerekend!
Daarop moeten wij ook al niet rekenen.
Oplossing is nog beter, bus Poperinge Ieper, dan bus Ieper Passendale Roeselare (waar vroeger lijn 69b? lag) en dan de trein. Je bent er een uur vroeger!
Ik moest het gewoon even kwijt. Nu Back-on-topic!
Ik had het nu over een gewonde doordeweekse dag, dus nog niet met een ICT gerekend!
Daarop moeten wij ook al niet rekenen.
Oplossing is nog beter, bus Poperinge Ieper, dan bus Ieper Passendale Roeselare (waar vroeger lijn 69b? lag) en dan de trein. Je bent er een uur vroeger!
Ik moest het gewoon even kwijt. Nu Back-on-topic!