Pagina 2 van 2

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 19 mei 2008, 21:42
door Elgar
Ik herinnerde mij een foto van kleine geribbelde groene rijtuigen uit het boek "De Belgische spoorwegen in kleur 1980-1988 + CFL" (Schuyt & Co, 1988).

Ik heb die foto nog eens opgezocht: het is loc 6110 met 6 R-rijtuigen die trein 5310 Ath-Aalst reed op 20/05/1981.
Als commentaar staat er nog bij dat 20 van de 30 bijwagens type 734, die eigenlijk bestemd waren voor het rijden met MW43, 44, 45 en een aantal nooit gebouwde treinstellen, na de bouw in 1965 geclasseerd werden als rijtuigen van het type R. Deze wagens reden vanuit Gent lokaaltreinen naar Mechelen, Ronse en Ath. Ze zijn in 1981 buiten dienst gegaan.

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 19 mei 2008, 21:44
door rail s
iemand foto's :?: want van type R heb ik nog nooit gehoord :!:

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 19 mei 2008, 21:55
door Elgar
Het Kolenspoor heeft blijkbaar een type R:

http://www.kolenspoor.be/rollendmaterieel.htm --> 4de foto van de rijtuigen, ongeveer in het midden op de pagina

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 19 mei 2008, 22:23
door ostbahnhof
Elgar schreef:Het Kolenspoor heeft blijkbaar een type R:

http://www.kolenspoor.be/rollendmaterieel.htm --> 4de foto van de rijtuigen, ongeveer in het midden op de pagina
Klopt dat zijn ze, die heb ik dus regelmatig in west vlaanderen zien bollen toen ik uit antwerpen naar veurne reed.!

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 19 mei 2008, 22:33
door Dietrich
De eerste keer dat ik die zie in feite, nooit geweten dat die effectief gereden hebben achter een loc ipv tussen 2 MW's. :)

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 19 mei 2008, 22:42
door overweg13
Je mag gerust zijn: ik heb ze ooit nog gehad tussen Leuze en Gent via Ronse, gesleept door een 62. Er waren zelfs eersteklasrijtuigen, waarin de banken (die we kennen van de reeksen 43 en 44) gewoon met fluweel (zoals van de M2) overtrokken waren. Beter dan in mw 41, want meer ruimte, en minder "reizigersbeweging".

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 19 mei 2008, 23:33
door ostbahnhof
Dietrich schreef:De eerste keer dat ik die zie in feite, nooit geweten dat die effectief gereden hebben achter een loc ipv tussen 2 MW's. :)
je ziet, af en toe brengt een leek als ik nog es een interessant onderwerp aan! :wink:

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 19 mei 2008, 23:34
door Dietrich
Hehe, veel meer dan een leek ben ik anders ook niet, wel spijtig dat ik niet van de jaren 60 of 70 ben, had die tijden ook nog wel willen meemaken.

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 19 mei 2008, 23:45
door ostbahnhof
Dietrich schreef:Hehe, veel meer dan een leek ben ik anders ook niet, wel spijtig dat ik niet van de jaren 60 of 70 ben, had die tijden ook nog wel willen meemaken.
klopt, wat er toen allemaal reed!
M1 en M2 stellen uit antwerpen richting lier en verder, met allerhande diesellocs!
ik herinner mij bij een staking (sorry) ergens in de jaren 70 dat er een 10tal M1 wagons gekoppeld waren met vanvoor en vanachter een diesel tussen antwerpen en brussel, dat waren nog eens tijden: volle gas naar bru op diesel...
de ram was gekaapt van lijn 15-16, daar moesten ze het dan met minder doen :wink:

en de mw stellen met naar beneden schuifbare ramen! geef mij die maar, de deense neuzen mogen ze van mij direct aan de kant zetten :D toen reed je nog echt met de trein.

en dan nog bij reeds gesloten deuren in de m1 op het perron: wat sterke mannen trokken die gewoon open om nog wat reizigers te laten instappen, dat kan nu ook al niet meer. kan nog uren doorgaan :wink:

grts
o

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 20 mei 2008, 21:44
door Bert
ostbahnhof schreef:
en dan nog bij reeds gesloten deuren in de m1 op het perron: wat sterke mannen trokken die gewoon open om nog wat reizigers te laten instappen, dat kan nu ook al niet meer. kan nog uren doorgaan :wink:
Ja dat is mogelijk, maar je mag er toch ferm wat kracht op zetten amai. :)

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 20 mei 2008, 21:58
door overweg13
ostbahnhof schreef: en de mw stellen met naar beneden schuifbare ramen! geef mij die maar, de deense neuzen mogen ze van mij direct aan de kant zetten :D toen reed je nog echt met de trein.

grts
o
Nu, ik was toch blij toen de M1 eindelijk verdwenen: het waren toch echte rammelbakken geworden. Ik ben ooit nog van Brussel naar De Panne gereden met een stel M1'2, dat kwam toch al in de buurt van zelfkastijding. Ik heb daarentegen wel veel spijt gehad van M2 en K-rijtuigen en zelfs de L's hadden hun charme.
Op internationaal vlak was de komst van de I6 en de I10 een minder groot breekpunt dan de M4 in binnenverkeer. De internationale rijtuigen I4 waren nl. ook al aangename bakken, en de I6 voegde daar eigenlijk alleen maar airco (als die werkte) aan toe. De M4 (en de breaks) zorgden in mijn ogen voor een grotere breuk met het verleden dan alles wat daarna gekomen is. Ik moet eerlijk zeggen, ook voor mij is veel van de charme van het treinreizen verloren gegaan...

Re: t was geen M2 maar t leek erop

Geplaatst: 18 jul 2008, 14:29
door rogiercreemers