Voorrang van rechts

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Peche

Bericht door Peche »

Bibke schreef:Peche,


Dat is nu net vandaag (1maart 07) veranderd. Je blijft vanaf vandaag steeds uw voorrang behouden, ook al ben je gestopt.
Godver, nu ge et zegt, kheb et juist efkes opgezocht. Miljaar nu goak meer moeten oppassen ak met den voiture rij...
Mrc da ge et zegt hé :D
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Peche schreef:
Bibke schreef:Peche,


Dat is nu net vandaag (1maart 07) veranderd. Je blijft vanaf vandaag steeds uw voorrang behouden, ook al ben je gestopt.
Godver, nu ge et zegt, kheb et juist efkes opgezocht. Miljaar nu goak meer moeten oppassen ak met den voiture rij...
Mrc da ge et zegt hé :D
Lol, het is nog NIET in het nieuws geweest!
En vooral NIET in de kranten.
Dit topic is ook geheel toevallig opgestart :)

Sommige mensen leven toch wel soms op de maan hé...

oftwel ben ik een actualiteitsfreak :s
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

in alle kranten die ik gezien heb stond een artikel over de nieuwe verkeersregels, zowel wat voorrang van rechts betreft als de nieuwe regels ivm de bromfietsen klasse B
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

SIMPY.be schreef:
Peche schreef:
Bibke schreef:Peche,


Dat is nu net vandaag (1maart 07) veranderd. Je blijft vanaf vandaag steeds uw voorrang behouden, ook al ben je gestopt.
Godver, nu ge et zegt, kheb et juist efkes opgezocht. Miljaar nu goak meer moeten oppassen ak met den voiture rij...
Mrc da ge et zegt hé :D
Lol, het is nog NIET in het nieuws geweest!
En vooral NIET in de kranten.
Dit topic is ook geheel toevallig opgestart :)

Sommige mensen leven toch wel soms op de maan hé...

oftwel ben ik een actualiteitsfreak :s
Dat lijkt mij wel héél sterk... het is zelfs op het teletekst van Nederland 1, 2 & 3 geweest.
Peche

Bericht door Peche »

Ik hou mij ni bezig met de gazet of het nieuws te bezien wi... Als er iets interessants is dan roept min ma mij wel voor te kyken...
Ik ben ni zo voor die actualiteit
willem

Bericht door willem »

En blijkbaar ook niet voor het schrijven in het AN...
Ruben
Berichten: 346
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

willem schreef:En blijkbaar ook niet voor het schrijven in het AN...
Zoals de grote meerderheid op dit forum... :)
Gregske

Bericht door Gregske »

Marijn Jongsma schreef als freelance journalist in De Telegraaf het volgende op 28 februari.

Pas op, rechts!

Wie in België niet op een voorrangsweg rijdt, maar rechts toch niet graag laat voorgaan, moet gewoon de voet op het gaspedaal houden in de hoop dat medeweggebruikers eieren voor hun geld kiezen en tijd stoppen. Dat deze strategie werkt, is niet zo verbazingwekkend: brutalen hebben de halve wereld. Bijzonder is dat ze in België ook nog eens in hun recht staan - althans, tot en met vandaag.

Morgen, op 1 maart, komt een einde aan een verkeersregel die onze zuiderburen uniek in de wereld maakt: een automobilist van rechts verliest voorrang zodra hij stopt. Want wie vertrekt vanuit stilstand voert een 'manoeuvre'uit, vergelijkbaar met inparkeren of achteruit rijden. Wie zijn recht niet wil verspelen, heeft dus geen andere keus dan door te rollen, oogcontact te zoeken met de automobilist ter linkerzijde en vervolgens weer gas te geven. Die strategie vergt de nodige moed, als je uit een kleinere straat komt die uitmondt op een doorlopende weg waar de gemiddelde snelheid doorgaans hoger ligt.

Stoppen wordt in België echter beschouwd als een vorm van zwakheid, zo schreef de Wall Street Journal vorig jaar op de voorpagina. Volgens de Amerikaanse zakenkrant ligt dit welhaast Latijnse machogedrag ten grondslag aan een 'crashcultuur' en daarmee ook het relatief hoge aantal verkeersslachtoffers in het land. Nog lastiger wordt het als je buren even principiële als voorzichtige Nederlanders zijn die vrijwel stoppen en dan alsnog vol gas hun voorrang afdwingen. Het hoge aantal ongevallen in de grensstreek weerspiegelt deze strijd der culturen.

Daaraan komt op het asfalt met ingang van morgen een einde. Per 1 maart heeft rechts altijd voorrang, tenzij de bestuurder uit een verboden rijrichting komt. Op kruispunten geldt niet langer het recht van de sterkste. Autorijden in België wordt daarmee een tikje minder avontuurlijk, maar ook veiliger. Verzekeraars zijn in elk geval opgelucht: zelfs het meest simpele geval van blikschade ontaardde tot voor kort in een welles-nietesdiscussie waarbij getuigen de schuldige moesten aanwijzen.
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Lekker denigrerend artikel toch wel.

Precies of wij kunnen er iets aan doen dat ze die wet ooit zo gemaakt hebben :roll:
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

buitenlanders vallen hier van de ene verbazing in de andere hoor ...
oftwel kom je tientallen verkeersborden tegen op kruispunten oftewel niets, wegwijzers stoppen ineens met de juiste richting aan te geven, wegomleggingen worden op de laatste minuut/meter aangekondigd met 1 bord wegomlegging ...
ofzoals hier in Ternat nu ... ze laten je gewoon het blokje rondrijden om uiteindelijk weer aan het begin van de wegomlegging uit te komen !... iemand die het hier niet kent die slaat gewoonweg TILT
en dan die voorrangsregel ....... tsja, nu heb je het gedroomde excuss om in een zijn flank te vlammen met je oude bak en je trekt meer terug van de verzekering als de wagen nog waard was
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Mechanik schreef:buitenlanders vallen hier van de ene verbazing in de andere hoor ...
oftwel kom je tientallen verkeersborden tegen op kruispunten oftewel niets, wegwijzers stoppen ineens met de juiste richting aan te geven, wegomleggingen worden op de laatste minuut/meter aangekondigd met 1 bord wegomlegging ...
ofzoals hier in Ternat nu ... ze laten je gewoon het blokje rondrijden om uiteindelijk weer aan het begin van de wegomlegging uit te komen !... iemand die het hier niet kent die slaat gewoonweg TILT
en dan die voorrangsregel ....... tsja, nu heb je het gedroomde excuss om in een zijn flank te vlammen met je oude bak en je trekt meer terug van de verzekering als de wagen nog waard was
Zo ken ik er nog een paar: Bord in Berchem voor rotonde met peilen de verkeerde kant op, 20 kilometer lang géén bebording, dan nader je de stad, hopla ineens 20 borden, waar moet je kijken? :P
Van die laatste vind ik het beste voorbeelde de N5 van Couvin tot Charleroi, niet gezond hoeveel borden je op 1 m2 kunt krijgen. :lol:
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Bericht door Beesty »

Mechanik schreef: en dan die voorrangsregel ....... tsja, nu heb je het gedroomde excuss om in een zijn flank te vlammen met je oude bak en je trekt meer terug van de verzekering als de wagen nog waard was
DA zou ik toch nie proberen als ik van u was.
Het verkeersreglement en de voorangsregels hebben altij duidelijk geweest op da vlak.
Voorang is niet van toepassing tov voertuigen die zich al op het kruispunt bevinden.
dus als ge da is wilt proberen, blaast dan al maar de banden van uwe vélo op :lol:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

En dan vraag ik mij af:

een tram die door een zone 30 rijdt, moet die zich ook aan die snelheid houden?
pietje

Bericht door pietje »

JA, natuurlijk. (voor zover ze niet in een eigen, afgeschermde bedding rijden)
De brommerkes en fietsen trouwens ook!!

Misschien dat vroeger chauffeurs van de lijn wel een reputatie opgebouwd hebben ivm de verkeersregels, maar ze staan echt niet boven de wet.
Wover

Bericht door Wover »

Dat zou je niet zeggen, paar maanden geleden zat ik nog op een bus die geflitst werd :lol: .

En ook op de autosnelweg houden ze zich allesbehalve aan hun 90kph (voor zover de motor van de bus hogere snelheden toelaat).

En de eerste chauffeur die zich in open baan aan zone 30/50 houdt moet ik ook nog tegenkomen...
Plaats reactie