Triple Playmobils ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
melle

Re: Triple Playmobils ?

Bericht door melle »

2014? Ik dacht dat het eerst 2011 was...
dcr
Berichten: 259
Lid geworden op: 05 dec 2008, 15:34

Re: Triple Playmobils ?

Bericht door dcr »

Tja, we weten ondertussen al lang waar hun prioriteiten NIET liggen.
Alles wordt achteruitgeschoven in de Kempen (en N-Limburg), ik zou er niet van verbaasd zijn moest het pas in 2016 klaar zijn.
De zoektocht naar bijkomend dieselmaterieel, bijvoorbeeld door huur in het buitenland, gaat eveneens verder.

Voor de schijn natuurlijk
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Triple Playmobils ?

Bericht door LML »

M'n grote vraag is - als er verder gezocht wordt naar buitenlands dieselmaterieel (of het nu D-locs zijn of treinstellen) - wanneer die dingen allemaal toegelaten (gehomologeerd) zijn? In 2014 waneer de elektrificatie af is? Kunnen ze het materieel terugsturen vanwaar het komt...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Duikbril AM86

Re: Triple Playmobils ?

Bericht door Duikbril AM86 »

ronny schreef:
Molenbruch Y. schreef:
Ze bedoelt dat de L-treinen Mol-Antwerpen vanaf juni terug gesplitst worden in een verbinding Mol-Herentals met mw41 en Herentals-Antwerpen elektrisch. In juni komen er nieuwe spoorwissels in dienst te Herentals.
Die L-trein is maanden geleden al opnieuw opgesplitst. De nieuwe wissel in Herentals (om vanuit Turnhout op spoor 1 te geraken) heeft daar niet rechtstreeks iets mee te maken, maar verhoogt gewoon de exploitatiemogelijkheden in het station van Herentals.

Groeten,
voor alle duidelijkheid hieronder het volledige verslag

Een delegatie bestaande uit burgemeesters uit de Kempen, sociale (Resoc) en werkgeversorganisaties en UNIZO/Voka zijn dinsdag in Brussel op bezoek geweest bij minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V).

Ze gingen er pleiten voor beter spoorwegverkeer in de Kempen.

Minister Vervotte herhaalde eerdere beloftes en kon de delegatie meedelen dat er een en ander in de pijplijn zit.

De electrificatie van de spoorlijn tussen Herentals en Mol komt er in 2014. In juni komen er bijkomende dieselstellen om meer spoorverkeer mogelijk te maken.

Er wordt ook onderzocht hoe een dubbelspoor tussen Herentals en Turnhout mogelijk is. De gevolgen van de brand in het Herentalse station geraken stilaan opgelost. In juni moeten er volgens Vervotte nieuwe spoorwissels in dienst genomen worden. Vervotte wil dat Infrabel nog dit jaar de bijkomende wisselverbinding naar Turnhout in gebruik neemt. Spoor 3 in Herentals moet zo snel mogelijk opnieuw operationeel worden.

Details van de planning van minister Vervotte:
Zowel op het vlak van infrastructuur als van rollend materieel kon minister Vervotte een aantal maatregelen aankondigen die het spoorverkeer in de Kempen moeten verbeteren.

Infrastructuur

• Al enige tijd vroeg minister Vervotte de NMBS-Groep om de spoorlijn Herentals-Mol te elektrificeren. Eind 2009 heeft Infrabel hiervoor groen licht gegeven. De voorbereidende werken zijn inmiddels gestart en de elektrificatie zou voltooid zijn tegen midden 2014. Op dat ogenblik zal NMBS het treinaanbod gevoelig kunnen verbeteren.

• Infrabel onderzoekt de mogelijkheid om de lijn Herentals-Turnhout op dubbelspoor te brengen. Indien deze studie positief blijkt te zijn, kunnen de nodige budgetten vrijgemaakt worden in het nieuwe investeringsprogramma dat vanaf 2013 loopt en momenteel in opmaak is. De recente aanleg van het kruisingsstation in Tielen is alvast een eerste aanzet.

• Na de brand in het seinhuis beschikt het station Herentals nog niet opnieuw over alle exploitatiemogelijkheden. Tegen begin juni komen een aantal spoorwissels in dienst te Herentals. Bovendien heeft minister Vervotte aan Infrabel gevraagd om het plaatsen van een bijkomende wisselverbinding richting Turnhout te versnellen (nu gepland voor eind 2011). Tot slot heeft de minister gevraagd om spoor 3 volwaardig in dienst te nemen vanaf juni. Het verzekeren van aansluitingen zou hierdoor vlotter moeten verlopen.

• Momenteel onderhandelt de NMBS-Groep met de stad Turnhout over een opwaardering van de stationsomgeving en de aanleg van een nieuwe treinhalte (Turnhout-Zuid). Het doel is om tot een samenwerkingsovereenkomst te komen, ook met andere partners zoals het Vlaams Gewest en De Lijn.

• In het dossier van de IJzeren Rijn deelt de minister de bekommernis van de Kempen. Een reactivering kan enkel mits een aantal mitigerende maatregelen ter bescherming van mens en milieu. Vervotte heeft aan Infrabel gevraagd de mitigerende maatregelen zoals voorgesteld in de studie van de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) te bestuderen op haalbaarheid en kostprijs.


Rollend materieel

• De beperkte beschikbaarheid van dieselmaterieel maakt een uitbreiding van het treinverkeer in de Kempen moeilijk. Toch is er ook op dit vlak goed nieuws. Vanaf juni zullen een aantal dieselmotorwagens beschikbaar komen omdat de stoptreinverbinding Mol-Herentals-Antwerpen te Herentals opnieuw gesplitst wordt. Enkel het gedeelte Mol-Herentals zal nog met dieselmotorwagens worden uitgebaat, op het gedeelte Herentals-Antwerpen zal elektrisch treinmaterieel rijden. Minister Vervotte vraagt ook aan NMBS of motorwagens uit andere streken naar de Kempen kunnen getransfereerd worden, in functie van hun bezetting. Tegelijkertijd moet NMBS maatregelen treffen om tijdelijk buiten dienst gesteld materieel zo snel mogelijk weer op het net te krijgen. De zoektocht naar bijkomend dieselmaterieel, bijvoorbeeld door huur in het buitenland, gaat eveneens verder.

• Zodra bijkomende dubbeldeksrijtuigen type M6 geleverd worden, zal NMBS de samenstelling van de druk bezette spitsuurtreinen Turnhout-Brussel uitbeiden tot minstens 9 rijtuigen.

• NMBS heeft haar treinaanbod in de Kempen de voorbije jaren stapsgewijs uitgebreid. Zo rijdt er sinds december 2007 op werkdagen naast de verbinding Turnhout-Brussel elk uur een rechtstreekse trein tussen Turnhout en Antwerpen. Sindsdien biedt NMBS ook twee treinen per uur aan tussen Herentals en Mol. En sinds eind 2008 rijdt een bijkomende piekuurtrein van Herentals naar Brussel. Vanaf april 2010 zijn twee stoptreinen Herentals-Lier in de ochtend- en avondspits verlengd tot Antwerpen. Zo rijden er in de ochtend- en avondspits om het half uur stoptreinen tussen Herentals en Antwerpen.

• Ook de opening van de lijn naar Noorderkempen mogen we niet vergeten. Op initiatief van minister Vervotte, en na intensief parlementair werk van Jef Van den Bergh, rijden sinds 2009 eindelijk treinen op de relatie Brecht-Antwerpen. De bezettingscijfers tonen aan dat die nieuwe treinverbinding een schot in de roos is. Een eerste uitbreiding van het aanbod heeft intussen plaatsgevonden, met de invoering van twee extra treinen ’s avonds en een weekendaanbod. NMBS zal nauw opvolgen of het aanbod in overeenstemming blijft met de vraag.
En gaat de NMBS en de minister de beloften kunnen houden gezien de grote besparingen die voor de deur staan?

Ik vrees dat er ons nog triestige tijden staan te wachten door al die besparingen.
Plaats reactie