Pagina 9 van 10

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 26 apr 2010, 14:11
door Joris
Hallo,
Duikbril AM86 schreef:Op de lijn 86 Ronse - Gent is der in Gavere-Asper al eens een wasmachine zonder brandstof gevallen, het aflezen van de inhoud van de dieseltank is blijkbaar niet gemakkelijk waardoor ze af en toe zonder brandstof vallen.
Dat heb ik ook al horen vertellen :mrgreen:
Misschien een probleempje met de meter of het probleem dat niet alle tanks gevuld raken zoals bij een 77 destijds?
Nu, die reeks ruimt inderdaad zichzelf wel op vroeg of laat :mrgreen:
De reservemotoren (en onderdelen) zouden trouwens op zijn, en vervanging zou nodig zijn...
Groeten,
Joris De Mol

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 26 apr 2010, 23:20
door groentje
Tenzij dat ondertussen veranderd is (onwaarschijnlijk), heeft een MW41 geen meter. Je moet dus voor het vertrek je tank nakijken.

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 26 apr 2010, 23:26
door LML
Duikbril AM86 schreef:Daarstraks nog een artikel gelezen in "Op de baan" (februari 2010) over de elektrificatie van de lijn 15 Herentals - MOL.
In het artikel worden de Wasmachines van de reeks 41 geprezen voor hun werken van barmhartigheid, in brand vliegen enzo. :D
Daarom dat ze op L15 en L19 in de volksmond ook de 'grill-expressen' genoemd worden omdat er al enkelen in de fik zijn gevlogen... :mrgreen:

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 27 apr 2010, 07:17
door Bibke
groentje schreef:Tenzij dat ondertussen veranderd is (onwaarschijnlijk), heeft een MW41 geen meter. Je moet dus voor het vertrek je tank nakijken.
Ik weet dat de TB van Mol die een van de laatste treinen Antwerpen - Neerpelt (ik geloof die van 21u15) de stellen in Mol die gebold hebben, moet tanken. Hij stapt daarom van de trein in Mol en laat zich vervangen door een TB die nog een slag naar Antwerpen moet rijden.

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 05 mei 2010, 16:00
door melle
En wat hebben we geleerd vandaag?

Punt 1) MW41 is niet gemaakt om op lange afstanden te rijden zoals lijn15
Punt 2) Het is rommel zoals we al langer wisten
en punt 3) Laten we hopen dat er snel elektrificatie komt op die lijn zodat ze wat MW41's kunnen sparen...

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 06 mei 2010, 11:10
door LML
Wat zijn - volgens u - de voordelen van een MW41? Mogen we die ook horen?

Vergeet niet dat men op niet-geëlektrificeerde lijnen momenteel 2 keuzemogelijkheden heeft:
MW41 of niks.
Welke van de 2 heb je het liefst?

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 06 mei 2010, 18:22
door Steve
Nog zo'n nostalgist die denkt dat we al onze diesellijntjes met blauwe 55'ers kunnen doen? :mrgreen:

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 06 mei 2010, 20:54
door overweg13
Heb ik eigenlijk verkeerd gelezen dat Vervotte gisteren meer motorwagens beloofd heeft voor de Kempen? Waar moeten die dan vandaan komen? Tenzij men de motorwagens van Stockem vervangt door ander materieel, zou dat er bijna op wijzen dat er ofwel gloednieuwe dingen komen, of dat de oude verlengd worden, wat uiteindelijk de aanzet was tot dit topic.
(Maar of Vervotte daar ooit nog iets over te zeggen krijgt, is natuurlijk een andere vraag....)

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 06 mei 2010, 21:18
door LML
MIVB-reiziger schreef:Nog zo'n nostalgist die denkt dat we al onze diesellijntjes met blauwe 55'ers kunnen doen? :mrgreen:
Rijden die dingen nog sinds de E-loc 28 (Traxx) hun diensten hebben overgenomen op de Montzenroute... :mrgreen:

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 06 mei 2010, 23:03
door Steve
overweg13 schreef:Heb ik eigenlijk verkeerd gelezen dat Vervotte gisteren meer motorwagens beloofd heeft voor de Kempen? Waar moeten die dan vandaan komen? Tenzij men de motorwagens van Stockem vervangt door ander materieel, zou dat er bijna op wijzen dat er ofwel gloednieuwe dingen komen, of dat de oude verlengd worden, wat uiteindelijk de aanzet was tot dit topic.
(Maar of Vervotte daar ooit nog iets over te zeggen krijgt, is natuurlijk een andere vraag....)
Over welke termijn spreekt ze dan? Misschien gokt ze op 25kV-Desiro's in de Ardennen, waardoor er een aantal MW41's naar de Kempen kunnen...

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 07 mei 2010, 21:08
door Joris
Hallo,
MIVB-reiziger schreef:Nog zo'n nostalgist die denkt dat we al onze diesellijntjes met blauwe 55'ers kunnen doen? :mrgreen:
En waarom geen diesel huren om M6 rijtuigen te slepen?
Hercules/Eurorunner of een Traxx DE? Deze laatste is men trouwens toch aan het homologeren...
In Duitsland rijden deze locs al met dubbeldekkers rond, waarom kan dat hier niet?
Groeten,
Joris De Mol

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 08 mei 2010, 03:44
door Shrek
Joris schreef: En waarom geen diesel huren om M6 rijtuigen te slepen?
Hercules/Eurorunner of een Traxx DE? Deze laatste is men trouwens toch aan het homologeren...
Als ze al moeten besparen bij de nmbs is extra geld uitgeven aan de huur van locomotieven uit den boze denk ik. Zeker gezien het probleem zich over enkele jaren oplost als de elektrificatie er is :wink:

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 08 mei 2010, 20:18
door ronny
overweg13 schreef:Heb ik eigenlijk verkeerd gelezen dat Vervotte gisteren meer motorwagens beloofd heeft voor de Kempen? Waar moeten die dan vandaan komen? Tenzij men de motorwagens van Stockem vervangt door ander materieel, zou dat er bijna op wijzen dat er ofwel gloednieuwe dingen komen, of dat de oude verlengd worden, wat uiteindelijk de aanzet was tot dit topic.
(Maar of Vervotte daar ooit nog iets over te zeggen krijgt, is natuurlijk een andere vraag....)
Ze bedoelt dat de L-treinen Mol-Antwerpen vanaf juni terug gesplitst worden in een verbinding Mol-Herentals met mw41 en Herentals-Antwerpen elektrisch.
(Zouden ze ook nog kunnen doen voor de IR als er voldoende elektrisch materiaal is.)
In juni komen er nieuwe spoorwissels in dienst te Herentals.

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 08 mei 2010, 20:47
door Molenbruch Y.
Ze bedoelt dat de L-treinen Mol-Antwerpen vanaf juni terug gesplitst worden in een verbinding Mol-Herentals met mw41 en Herentals-Antwerpen elektrisch. In juni komen er nieuwe spoorwissels in dienst te Herentals.
Die L-trein is maanden geleden al opnieuw opgesplitst. De nieuwe wissel in Herentals (om vanuit Turnhout op spoor 1 te geraken) heeft daar niet rechtstreeks iets mee te maken, maar verhoogt gewoon de exploitatiemogelijkheden in het station van Herentals.

Groeten,

Re: Triple Playmobils ?

Geplaatst: 09 mei 2010, 09:20
door ronny
Molenbruch Y. schreef:
Ze bedoelt dat de L-treinen Mol-Antwerpen vanaf juni terug gesplitst worden in een verbinding Mol-Herentals met mw41 en Herentals-Antwerpen elektrisch. In juni komen er nieuwe spoorwissels in dienst te Herentals.
Die L-trein is maanden geleden al opnieuw opgesplitst. De nieuwe wissel in Herentals (om vanuit Turnhout op spoor 1 te geraken) heeft daar niet rechtstreeks iets mee te maken, maar verhoogt gewoon de exploitatiemogelijkheden in het station van Herentals.

Groeten,
voor alle duidelijkheid hieronder het volledige verslag

Een delegatie bestaande uit burgemeesters uit de Kempen, sociale (Resoc) en werkgeversorganisaties en UNIZO/Voka zijn dinsdag in Brussel op bezoek geweest bij minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V).

Ze gingen er pleiten voor beter spoorwegverkeer in de Kempen.

Minister Vervotte herhaalde eerdere beloftes en kon de delegatie meedelen dat er een en ander in de pijplijn zit.

De electrificatie van de spoorlijn tussen Herentals en Mol komt er in 2014. In juni komen er bijkomende dieselstellen om meer spoorverkeer mogelijk te maken.

Er wordt ook onderzocht hoe een dubbelspoor tussen Herentals en Turnhout mogelijk is. De gevolgen van de brand in het Herentalse station geraken stilaan opgelost. In juni moeten er volgens Vervotte nieuwe spoorwissels in dienst genomen worden. Vervotte wil dat Infrabel nog dit jaar de bijkomende wisselverbinding naar Turnhout in gebruik neemt. Spoor 3 in Herentals moet zo snel mogelijk opnieuw operationeel worden.

Details van de planning van minister Vervotte:
Zowel op het vlak van infrastructuur als van rollend materieel kon minister Vervotte een aantal maatregelen aankondigen die het spoorverkeer in de Kempen moeten verbeteren.

Infrastructuur

• Al enige tijd vroeg minister Vervotte de NMBS-Groep om de spoorlijn Herentals-Mol te elektrificeren. Eind 2009 heeft Infrabel hiervoor groen licht gegeven. De voorbereidende werken zijn inmiddels gestart en de elektrificatie zou voltooid zijn tegen midden 2014. Op dat ogenblik zal NMBS het treinaanbod gevoelig kunnen verbeteren.

• Infrabel onderzoekt de mogelijkheid om de lijn Herentals-Turnhout op dubbelspoor te brengen. Indien deze studie positief blijkt te zijn, kunnen de nodige budgetten vrijgemaakt worden in het nieuwe investeringsprogramma dat vanaf 2013 loopt en momenteel in opmaak is. De recente aanleg van het kruisingsstation in Tielen is alvast een eerste aanzet.

• Na de brand in het seinhuis beschikt het station Herentals nog niet opnieuw over alle exploitatiemogelijkheden. Tegen begin juni komen een aantal spoorwissels in dienst te Herentals. Bovendien heeft minister Vervotte aan Infrabel gevraagd om het plaatsen van een bijkomende wisselverbinding richting Turnhout te versnellen (nu gepland voor eind 2011). Tot slot heeft de minister gevraagd om spoor 3 volwaardig in dienst te nemen vanaf juni. Het verzekeren van aansluitingen zou hierdoor vlotter moeten verlopen.

• Momenteel onderhandelt de NMBS-Groep met de stad Turnhout over een opwaardering van de stationsomgeving en de aanleg van een nieuwe treinhalte (Turnhout-Zuid). Het doel is om tot een samenwerkingsovereenkomst te komen, ook met andere partners zoals het Vlaams Gewest en De Lijn.

• In het dossier van de IJzeren Rijn deelt de minister de bekommernis van de Kempen. Een reactivering kan enkel mits een aantal mitigerende maatregelen ter bescherming van mens en milieu. Vervotte heeft aan Infrabel gevraagd de mitigerende maatregelen zoals voorgesteld in de studie van de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) te bestuderen op haalbaarheid en kostprijs.


Rollend materieel

• De beperkte beschikbaarheid van dieselmaterieel maakt een uitbreiding van het treinverkeer in de Kempen moeilijk. Toch is er ook op dit vlak goed nieuws. Vanaf juni zullen een aantal dieselmotorwagens beschikbaar komen omdat de stoptreinverbinding Mol-Herentals-Antwerpen te Herentals opnieuw gesplitst wordt. Enkel het gedeelte Mol-Herentals zal nog met dieselmotorwagens worden uitgebaat, op het gedeelte Herentals-Antwerpen zal elektrisch treinmaterieel rijden. Minister Vervotte vraagt ook aan NMBS of motorwagens uit andere streken naar de Kempen kunnen getransfereerd worden, in functie van hun bezetting. Tegelijkertijd moet NMBS maatregelen treffen om tijdelijk buiten dienst gesteld materieel zo snel mogelijk weer op het net te krijgen. De zoektocht naar bijkomend dieselmaterieel, bijvoorbeeld door huur in het buitenland, gaat eveneens verder.

• Zodra bijkomende dubbeldeksrijtuigen type M6 geleverd worden, zal NMBS de samenstelling van de druk bezette spitsuurtreinen Turnhout-Brussel uitbeiden tot minstens 9 rijtuigen.

• NMBS heeft haar treinaanbod in de Kempen de voorbije jaren stapsgewijs uitgebreid. Zo rijdt er sinds december 2007 op werkdagen naast de verbinding Turnhout-Brussel elk uur een rechtstreekse trein tussen Turnhout en Antwerpen. Sindsdien biedt NMBS ook twee treinen per uur aan tussen Herentals en Mol. En sinds eind 2008 rijdt een bijkomende piekuurtrein van Herentals naar Brussel. Vanaf april 2010 zijn twee stoptreinen Herentals-Lier in de ochtend- en avondspits verlengd tot Antwerpen. Zo rijden er in de ochtend- en avondspits om het half uur stoptreinen tussen Herentals en Antwerpen.

• Ook de opening van de lijn naar Noorderkempen mogen we niet vergeten. Op initiatief van minister Vervotte, en na intensief parlementair werk van Jef Van den Bergh, rijden sinds 2009 eindelijk treinen op de relatie Brecht-Antwerpen. De bezettingscijfers tonen aan dat die nieuwe treinverbinding een schot in de roos is. Een eerste uitbreiding van het aanbod heeft intussen plaatsgevonden, met de invoering van twee extra treinen ’s avonds en een weekendaanbod. NMBS zal nauw opvolgen of het aanbod in overeenstemming blijft met de vraag.