Memor vs. ATB
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Memor vs. ATB
als je dan aan de noodrem trekt hebben veel reizigers wel een probleem
(kost je wel 3€ per minuut vertraging dan )
en je mag waarschijnlijk ook nog de laptops, ziekenhuisfactuur,... van heel wat reizigers betalen
(kost je wel 3€ per minuut vertraging dan )
en je mag waarschijnlijk ook nog de laptops, ziekenhuisfactuur,... van heel wat reizigers betalen
Re: Memor vs. ATB
de prijs per min is over de 25 euro als ik me niet vergis, denk er ook aan dat andere treinen die eveneens vertraging oploppen door dat uw trein die stop maakte meegeteld worden. Het kan dus zijn dat uw trein 6 minuten vertraging had, de trein die moest kruisen daardoor ook drie minuten vertraging krijgt en zo verder.
Re: Memor vs. ATB
Bundel II vermeldt een bedrag van 3 euro per minuut (met een minimum van 60 euro) bij niet-gerechtvaardigd gebruik van de noodrem of bij niet-gerechtvaardigde handelingen die een vertraging van de treinen tot gevolg hebben.Steven schreef:de prijs per min is over de 25 euro als ik me niet vergis, denk er ook aan dat andere treinen die eveneens vertraging oploppen door dat uw trein die stop maakte meegeteld worden. Het kan dus zijn dat uw trein 6 minuten vertraging had, de trein die moest kruisen daardoor ook drie minuten vertraging krijgt en zo verder.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 27 aug 2008, 15:51
Re: Memor vs. ATB
het systeem in duitsland is vindt ik toch wel beter
daar moet je bij een verwitteging van een rood sein afremmen tot onder een bepaalde curve en op een 500 meter voor het rode sein mag je maar 25 km/uur rijden, moest je ondanks alles nog door het sein rijden, hebben ze daar een doorroetsweg. d.w.z dat er na het sein nog x aantal meters erna reserve hebt waar geen trein kan staat of er geen gevaarlijk punt is .
dit is dus niet in belgie
hier kan je stoppen voor een sein en een meter voor je staat de andere trein
het systeem memor komt toch nog helaas in zeer veel treinen voor
zelfs nu in de traxx : zogenaamd het veiligheidssysteem etcs
waarin dus pzb.lzb , atb, en memor voor belgie valt
het systeem memor heeft wel een oranje lamp die je eraan denkt dat je een beperking hebt
het systeem gong-fluit type 23-26 (klassieke stellen) dus je een fluit naar boven en je rijdt lekker verder alsof er niks gebeurt is
volgens mijn bescheiden mening is dit ook de reden waarom er nu nog alijd zo veel seinvoorbijrijdingen zijn.
daar moet je bij een verwitteging van een rood sein afremmen tot onder een bepaalde curve en op een 500 meter voor het rode sein mag je maar 25 km/uur rijden, moest je ondanks alles nog door het sein rijden, hebben ze daar een doorroetsweg. d.w.z dat er na het sein nog x aantal meters erna reserve hebt waar geen trein kan staat of er geen gevaarlijk punt is .
dit is dus niet in belgie
hier kan je stoppen voor een sein en een meter voor je staat de andere trein
het systeem memor komt toch nog helaas in zeer veel treinen voor
zelfs nu in de traxx : zogenaamd het veiligheidssysteem etcs
waarin dus pzb.lzb , atb, en memor voor belgie valt
het systeem memor heeft wel een oranje lamp die je eraan denkt dat je een beperking hebt
het systeem gong-fluit type 23-26 (klassieke stellen) dus je een fluit naar boven en je rijdt lekker verder alsof er niks gebeurt is
volgens mijn bescheiden mening is dit ook de reden waarom er nu nog alijd zo veel seinvoorbijrijdingen zijn.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Memor vs. ATB
Heb je daar exacte cijfers van?treinbruno schreef:maar toch gebeuren in belgie minder ongelukken als bv in nederland
Vergeet ook niet dat het Nederlandse systeem veel drukker gebruikt wordt, met een halfuursfrequentie of zelfs een kwartiersfrequentie (zelfs buiten de spits), en dat er ook heel veel goederenverkeer rijdt.
Re: Memor vs. ATB
Het juiste cijfer weet ik niet meer van buiten maar als ik me goed herinner zitten wij onder de 100 incidenten per jaar. daar waar het bij jullie er wel boven zit. Ik moet het is opzoeken.
Ik weet alvast zeker dat er een merkwaardig groot verschil is ondanks dat bij jullie een betere signalisatieveiligheid is.
Ik weet alvast zeker dat er een merkwaardig groot verschil is ondanks dat bij jullie een betere signalisatieveiligheid is.
Re: Memor vs. ATB
het ATB veiligheids systeem kan ook beter; als je trager dan 40 een rood sein voorbij rijd dan grijpt de ATB niet in, ok aan een snelheid lager dan 40 kan niet veel gebeuren, maar als je nu toevallig het spoor oprijd waar er net een volle intercity aan 140 km/h op af komt kan dit wel heel erg grote rampen veroorzaken ... zo zie je maar
greetz 2302
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Memor vs. ATB
voor België zijn de statistieken als volgt.AlexNL schreef:Heb je daar exacte cijfers van?treinbruno schreef:maar toch gebeuren in belgie minder ongelukken als bv in nederland
1. Aantal seinvoorbijrijdingen door treinbestuurders in hoofdspoor of toegang gevend naar hoofdspoor :
2001 : 44;
2002 : 27;
2003 : 32;
2004 : 41;
2005 : 48.
Aantal seinvoorbijrijdingen door treinbestuurders in bijspoor :
2001 : 15;
2002 : 21;
2003 : 15;
2004 : 23;
2005 : 14.
teruggevonden in een verslag van de senaat uit 2006.
http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... id&LANG=nl
ter aanvulling een artikel op de site van de BTTB geeft het volgende
Recordaantal treinen door rode licht (men maakt echter geen opsplitsing zoals hierboven.)
In 2008 heeft de NMBS 78 gevallen opgetekend van het negeren van rode lichten langs het spoorwegnet. Dat cijfer is een nieuw record, zo bericht het tijdschrift Le Soir Magazine woensdag
ben dan ook effe op zoek geweest hoeveel keer dit in Nederland voorvalt.
http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/auto ... -rood.html
Treinen in Nederland rijden geregeld door het rode verkeerslicht. In 2006 niet minder dan 287 keer en er is sprake van een opgaande lijn. Heeft de NS zoveel haast?
Vaststelling zelfs met het Belgische record van 78 stuks komen we niet aan de 278 van Nederland. toch wel een vrij groot verschil vind ik. Dit ondanks een beter veiligheidssysteem.
Re: Memor vs. ATB
Nog steeds toont het sein voorafgaand aan het sein die de kortgesloten sectie afdekt een geel seinbeeld. Dus niet uitzonderlijk, maar uitgeslotenAlexNL schreef:Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijkems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Groet, Edwin
Re: Memor vs. ATB
En zodra een trein in de rijweg komt van een trein die met 140km/h op dat wissel afrijdt valt de ATB terug naar 40km/h.ems schreef:Nog steeds toont het sein voorafgaand aan het sein die de kortgesloten sectie afdekt een geel seinbeeld. Dus niet uitzonderlijk, maar uitgeslotenAlexNL schreef:Tenzij het spoor wordt kortgesloten, maar dat lijkt me vrij uitzonderlijkems schreef:een rood sein wordt altijd voorafgegaan door een geel sein, dus met 140 km/h voorbij een rood sein rijden is uitgesloten (met indienst zijnde ATB).
Dus snelremming. Details bespaar ik je.
Maar wat dacht je van het Belgische systeem dan. Ja ik heb het gele sein gezien. Je drukt de MEMOR knop in en remt niet. En rijdt gewoon met 140km/h op of door het rode sein. In Luxemburg waar ze ook de Memor hebben ze het aangepast en daar krijgt je dan in ieder geval een controle op een remming.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Re: Memor vs. ATB
en ondanks dit alles krijgen we in België minder seinvoorbijrijdingen dan in Nederland, hebben wij dan iets meer discipline? Vertrouwende de nederlandse collega's dan meer het systeem waardoor de kans op fouten maken groter is?
Re: Memor vs. ATB
Ik heb een vermoeden dat dat wel meespeelt. Immers, na een STS-passage is de veiligheid van de trein gewaarborgd, daar zorgen ATB en ATB-Vv wel voor.Steven schreef:en ondanks dit alles krijgen we in België minder seinvoorbijrijdingen dan in Nederland, hebben wij dan iets meer discipline? Vertrouwende de nederlandse collega's dan meer het systeem waardoor de kans op fouten maken groter is?
En dit gecombineerd met de (hogere?) werkdruk, die mede wordt veroorzaakt door de hoge frequentie de hele dag door, zal ook meespelen.
Re: Memor vs. ATB
Nee. Die hebben een te groot verwachtings patroon. Sein groen of geel dus rijden. Afwijkende route en ja dan heb je een probleem. In Belgie wordt meer op wegbekendheid geleerd. Welk seinbeeld je bij welke route krijgt? Groen/Geel --- of groen/geel :, dubbel geel 4, dubbel geel. En je kan daarna alles verwachten. Laag sein, hoog sein. Je moet het kennen.Steven schreef:en ondanks dit alles krijgen we in België minder seinvoorbijrijdingen dan in Nederland, hebben wij dan iets meer discipline? Vertrouwende de nederlandse collega's dan meer het systeem waardoor de kans op fouten maken groter is?
In NL rijdt men soms (!) te veel ik mag weg en denkt niet na en rijdt door rood. (Bezig met telefoon, of .....) In de IVW rapporten is genoeg te vinden. Ik rij in NL, B, D en L. Maar in B, L en D daar wordt meer op kennis gestuurd dan op rijden.
Let op dit is mijn persoonlijke mening.
Maar dit gaat niet meer of ATB of MEMOR. Nog even en we hebben allemaal ERTMS.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Re: Memor vs. ATB
En logischer wijze gaan we dan nog meer vertrouwen en rijden maar...en meer overschrijdingen ???Mark7758 schreef: Maar dit gaat niet meer of ATB of MEMOR. Nog even en we hebben allemaal ERTMS.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide