In 1ste klas gaan zitten bij overvolle trein. Magda ?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Pendelaar

In 1ste klas gaan zitten bij overvolle trein. Magda ?

Bericht door Pendelaar »

Hallo,

Vanavond om 17u32 nam ik de trein van Delta -> Halle. Tot mijn grote verbazing was er maar 2 rijtuigen i.p.v de 4 die ik gewoon ben als ik wat vroeger vertrek.

Natuurlijk zaten die eivol, tot in de gangen toe. In eerste klasse zat er welgeteld één iemand. De treinbegeleidster heeft sommige mensen die daar waren gaan zitten terug naar 2de klasse gejaagd.

Is er geen enkele uitzondering voorzien waardoor je toch in 1 ste klasse mag gaan zitten ?

Groetjes,

Een pendelaar
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Bij mijn weten enkel wanneer 1ste klasse wordt gedeklasseerd (van die stickers op de deur). Dit gebeurt wel vaker.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: In 1ste klas gaan zitten bij overvolle trein. Magda ?

Bericht door rvdborgt »

Pendelaar schreef:Vanavond om 17u32 nam ik de trein van Delta -> Halle. Tot mijn grote verbazing was er maar 2 rijtuigen i.p.v de 4 die ik gewoon ben als ik wat vroeger vertrek.

Natuurlijk zaten die eivol, tot in de gangen toe. In eerste klasse zat er welgeteld één iemand. De treinbegeleidster heeft sommige mensen die daar waren gaan zitten terug naar 2de klasse gejaagd.

Is er geen enkele uitzondering voorzien waardoor je toch in 1 ste klasse mag gaan zitten ?
Je mag nooit zonder meer eerste klas gaan zitten met een tweedeklaskaartje. Het mag wel als de conducteur daarvoor toestemming heeft gegeven. Je kunt het vriendelijk vragen en soms mag het dan.

Groetjes,

Rian
JPL107
Berichten: 126
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:48
Locatie: Lier
Contacteer:

Bericht door JPL107 »

Ik zie wel dikwijls in overvolle treinen dat mensen in 1ste klas gaan zitten, vooral als je in een gang van 1ste klasse staat is het verleidelijk om daar te gaan zitten.

Ik heb 1 keer in 1ste klasse mogen gaan zitten. Ik was onderweg van Bilzen naar Lier en de trein had een persoonongeval tussen Bilzen en Diepenbeek. Daar hebben we een uur stilgestaan en moesten we overstappen in de volgende trein.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5300
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Hallo,

Je mag - na toestemming van de treinbegeleider - in eerste gaan zitten, als alle plaatsen, dus ook de staanplaatsen, in tweede bezet zijn. Spijtig genoeg voor de eersteklasreizigers wordt deze regel erg soepel toegepast. In mijn ogen is dat een echte schande. Je laat mensen 54% meer betalen en uiteindelijk zit je net zo druk als alle anderen. Let wel, ik gun iedereen zijn/haar zitplaats, maar dat moet je niet doen eerste klas voor iedereen open te stellen, maar doro meer capaciteit in tweede aan te bieden.
Stel je voor dat je het rechtstaan in tweede beu bent, en dan toch maar beslist om meer te betalen voor eerste. Plots merk je dat enkele dagen per week, zomaar iedereen met een tweedeklasbiljet in 1ste mag zitten: dat is puur boerenbedrog.
Met vriendelijke groet

overweg13
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Soms is er geen ontkomen aan om ongevallen te vermijden in tweede klasse, maar het minste wat je dan zou verwachten is dat de mensen in eerste klasse het verschil terugbetaald krijgen.

Ik neem overigens wel aan dat wanneer er een deklassering is geweest en iemand met een biljet eerste klasse opstapt, die zijn plaats kan claimen bij iemand met een biljet van tweede klasse?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5300
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Dat is theorie. Neem van me aan dat de treinwachters zich in dergelijke gevallen nauwelijks vertonen. Hoe moet je dan achteraf bewijzen dat je geen zitplaats had? En wat krijg je terugbetaald als je bijvoorbeeld met een Railpass reed?
Specialisten zijn ook onze lieve senioren. Ze rijden voor een appel en een ei, houden zich van de domme, en halen met zwier en een brede glimlach hun biljet boven dat soms minder dan een vijfde kost dan het jouwe.
Het ergste is dat op die manier ook het voortbestaan van eerste klasse onder druk komt te staan. Ik kan me best voorstellen dat potentiële eersteklasreizigers nu de kat uit de boom kijken: op rustige treinen gaan ze gewoon in eerste zitten, anders verhuizen ze wel naar eerste. Als de treinwachter komt kunnen ze desnoods opnieuw naar tweede verhuizen, of ze betalen de klasverhoging. In veel gevallen ontsnappen ze ook daaraan omdat er toch geen treinbegeleider komt. Wat ook gebeurt: je stapt op in een onbewaakte stopplaats, gaat in eerste zitten, en betaalt zonder verpinken je eersteklasbiljet (of je zegt dat je je vergist hebt, en verhuist.) Van Ruisbroek naar Brussel kun je op die manier bijna altijd gratis reizen, en dat zal wel geen uniek geval zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Bericht door Frank »

Als je bij die klasverhogingen het systeem van opstappen zonder biljet zou toepassen, zou het al iets helpen, niet? Niet op voorhand gezegd tegen de TBG dat je in eerste ging zitten en nog een klasverhoging wil kopen? x euro erbij.

Kan de TBG eigenlijk een boete schrijven als je met een biljet van tweede plaats neemt in eerste klasse? Of moet hij je eerst de kans geven te verhuizen? (en in dat geval kan het geen kwaad het in eerste te proberen)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5300
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Uiteraard kan een tbg een boete uitschrijven en het maakloon aanrekenen. Een boete, dat heb ik in mijn lange carrière van treinreiziger nog maar een keer gezien. Het maakloon, dat gebeurt wel eens, maar zeker niet systematisch. Je loopt dus alles bij elkaar weinig risico: in de meeste gevallen kun je gewoon in tweede gaan zitten of staan, én het de volgende keer opnieuw proberen.
Met vriendelijke groet

overweg13
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Het is wel jammer wanneer je eerlijk wil zijn dat het niet altijd mogelijk is. Ik bedoel dus een klasverhoging aanschaffen. Wie met een Go pass reist bv kan dit niet. Ik reis met een Campus, dus kan dit wel (heb dit al één maal gedaan, op een zéér druk moment).
Ik vind dat TBG's gerust iets strenger mogen zijn, er wordt toch redelijk veel door de vingers gezien, vooral dan Go/Rail Passes die nog ingevuld moeten zijn, Ik zie meermaals dat de TBG een opmerking maakt, maar het toch door de vingers ziet. Ik kan begrijpen als iemand hijgend de trein opstapt omdat hij moeten lopen heeft om hem te halen, dat je het kan door de vingers zien (en terecht). Maar iemand die relaxed zit, en die dan nog een balpen en de datum vraagt aan de TBG (héb ik nog gezien!). Deze zou van mij toch mogen dokken ze! Daarvoor niet het maximum, maar het zal hen leren.
Nu terug naar 1ste, het is niet te rechtvaardigen om gewoon in 1ste te zitten, daarmee ga ik akkoord. Maar het is zelfs verboden om in het opstapportaal te staan van de eerste klasse! In princiepe toch, maar stel dat je daarop genomen wordt, dat zou erg zijn, je staat dan de hele tijd recht (naast onbezette zeteltjes) en dan mag je een boete betalen, stel je voor! Maar dan krijg je ook een tapijtje onder de voeten.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

overweg13 schreef:...
Specialisten zijn ook onze lieve senioren. Ze rijden voor een appel en een ei, houden zich van de domme, en halen met zwier en een brede glimlach hun biljet boven dat soms minder dan een vijfde kost dan het jouwe.
...
Er zijn ook mensen die onbewust in 1e gaan zitten, gewoon omdat de signalisatie op de rijtuigen niet goed is aangebracht. In plaats van de gele streep BOVEN de vensters aan te brengen, zou men die beter op ooghoogte aanbrengen, dus ONDER de vensters. En een grote "1" zetten OP de externe toegangsdeuren, niet NAAST de deuren.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5300
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Om het dan nog niet te hebben over het minieme verschil in aankleding tussen de twee klassen. Men zou op zijn minst een ander kleurtje kunnen gebruiken. Ik heb al heel wat mensen ongelovig zien kijken toen de TBG hen zei dat ze in 1ste zaten in een 41, en in de vernieuwde I10 is het verschil ook minimaal. Ik wil best in rode zetels gaan zitten, desnoods met aanpassing van de kleurzetting voor de rest van het interieur als dat voor de designers niet anders kan.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

overweg13 schreef:Ik kan me best voorstellen dat potentiële eersteklasreizigers nu de kat uit de boom kijken: op rustige treinen gaan ze gewoon in eerste zitten, anders verhuizen ze wel naar eerste. Als de treinwachter komt kunnen ze desnoods opnieuw naar tweede verhuizen, of ze betalen de klasverhoging. In veel gevallen ontsnappen ze ook daaraan omdat er toch geen treinbegeleider komt.
Op overvolle treinen maak je dat vaak mee, dat er niemand af komt, bv: de vrijdag IC A 536, 537 en 538. Het zit daar gewoon vol van de studenten en dan komt er natuurlijk niemand af. Het is ook te begrijpen, met al die rugzakken, tassen en rechtstaande mensen is het om je benen te breken.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Patrick schreef:
overweg13 schreef:...
Specialisten zijn ook onze lieve senioren. Ze rijden voor een appel en een ei, houden zich van de domme, en halen met zwier en een brede glimlach hun biljet boven dat soms minder dan een vijfde kost dan het jouwe.
...
Er zijn ook mensen die onbewust in 1e gaan zitten, gewoon omdat de signalisatie op de rijtuigen niet goed is aangebracht. In plaats van de gele streep BOVEN de vensters aan te brengen, zou men die beter op ooghoogte aanbrengen, dus ONDER de vensters. En een grote "1" zetten OP de externe toegangsdeuren, niet NAAST de deuren.
Dit is nog veel erger bij Engelsen. Ze zetten hun in eerste, ze maken lawaai voor heel de wagon en dan gebaren ze zichzelf van de domme. Ooit waren er zo Engelen, vertelde mijn ma, die daar gingen zitten, ahoewel ze het wisten, dan kwam een treinbegeleider van de depot Welkenraedt, die zij dat ze moesten weggaan. Ze hebben dat dan niet gedaan en zijn gewoon blijven zitten, toen kwam hij terug en toen heeft hij zich kwaadgemaakt, en dat was niet de eerste keer :roll: :roll: :!:
Pendelaar

Bericht door Pendelaar »

Dank aan allen voor de toelichting !

Wel raar dat er op de "duikbrillen" bijna geen verschil is in de afwerking van het interieur tussen 1ste en 2de klasse.

Op sommige andere motorwagens zie je dat wel door bv. de lederen fauteuils. Ik denk dat jullie dat type van stel de "breaks" noemen.
Plaats reactie