Steven schreef:bij de reeksen 84 en 85 werd vroeger perslucht gebruikt (twee startflessen = twee kansen, met ieder 30 bar lucht in)
Bij de huidige reeksen diesels is er een startmotor aanwezig.
bij de elektrische locs moet bij iedere test inderdaad de stroomafnemer is af en opgelaten worden. Bij alle krachtvoertuigen doet men antivries op de COMPRESSOR. Dit is omdat lucht altijd een bepaalde hoeveelheid vocht bevat. In de compressor ga je dat samenduwen, het is dus best dat dit geen kleine bevriezende druppels worden.
Deze startflessen waren inderdaad aanwezig op de T 72,84,85.
Er waren inderdaad 2 flessen maar 1 met 30 of 40 Bar (exact cijfer ontgaat mij nu) en een andere met 5 Bar à 7 Bar.Beiden moesten opgevuld worden via de compressor en de kraantjes moesten dichtgedraaid worden voor het einde van de dienst om geen problemen te geven aan de aflos.
De eerste diende inderdaad om de SEM of ABC motor te laten ronddraaien en starten (lucht naar de pistons=>door de compressie van de gasoil(verwarming => ontpploffing) etc.
De tweede daarentegen diende om min5 Bar naar de "servostop" te sturen en deze open te houden om de motor te laten starten.En dit tot er genoeg luchtproduktie was via de compressor om dit over te nemen en de controle van de motor te verzekeren.
Indien geen 30 Bar aanwezig moest ge dit reservoir opvullen in de atelier via een smalle slang naar een reeds draaiende motor/loc of vaste luchtdrukinstallatie(naast koerdienst op den ex-Dam).
Indien geen 5 bar aanwezig in de tweede fles moest de loc gestart worden met 2 bestuurders.
De procedure was dan (theorie) dat de gasoil leiding moesten ontlucht worden eerst via de gasoilpomp naast de servostop.
1 in de cabine om de startfles te openen en de startkop(electrische circuit) in te drukken. De tweede buiten op de loopgang naast de geopende compartiments deur om de servo stop(electro valve) naar beneden te drukken zonder evenwel hem over de inkeeping te trekken (anders was er geen veiligheid van de motor bij op hol slaan=> overbrugging van de overloopdetector.)
De antievries voor de compressoren(indien geen electrische luchtdroger) is niet meer of minder alcohool(gekleurd) . daarom de sterke alcohollucht in een stuurcabine na het testen van de noodremming en waakinrichting.Het was dus niet de bestuurder die had gedronken.