gewoon betalen of prutsen om gratis te rijden?
Overlaatst vroeg een reizigger in de trein waar ik HLP mee was iets aan de TBG of hij in Gent mocht uitstappen om iets te gaan eten en uurtje later z'n reis verder zetten .
TBG zei dat die reizigger dan naar loket moest om speciaal ticket van reisonderbreking te gaan halen .
Wat zijn daar de voorwaarden voor ?
(vanaf hoeveel tussentijd moet zo'n ticket en hoelang geldt dat ticket en moet daarvoor betaald worden ,zoja is dat vast of variabel bedrag )
TBG zei dat die reizigger dan naar loket moest om speciaal ticket van reisonderbreking te gaan halen .
Wat zijn daar de voorwaarden voor ?
(vanaf hoeveel tussentijd moet zo'n ticket en hoelang geldt dat ticket en moet daarvoor betaald worden ,zoja is dat vast of variabel bedrag )
Hallo,
Ik vermoed dat de TBG wel wist dat hij de reieiger met een kluitje in het riet stuurde. Vermits je duidelijk zegt dat de reiziger al in de trein zat, had die nl. vermoedelijk al ene biljet. Een reisonderbreking kun je alleen nog met een "via-biljet".
Ik verklaar me nader: stel dat de reiziger een biljet Lokeren - Kortrijk gekocht had. Dan was de reisonderbreking in Gent niet toegestaan. Hij had dan een biljet Lokeren - Kortrijk via Gnet moeten kopen.
Eigenlijk heb je zo een via-biljet nodig zodra je niet de eerst mogelijke aansluiting neemt. Met een via-biljet kun je je reisweg trouwens ook zelf bepalen. M.a.w. je kunt bijvoorbeeld ook een biljet Lokeren - Kortrijk via Brugge kopen.
Goed om weten: oorspronkelijk was dit biljet een vorodelige manier om te vermijden dat je tweemaal het opstaprecht moest betalen. Nu wordt de prijd van twee biljetten (met 2 maal opstaprecht) gewoon samengevoegd. Het via-biljet Lokeren - Kortrijk via Gent is dus duurder dan een gewoon biljet. Het is een van de verdoken prijsverhogingen van het voorbije jaar.
Ik vermoed dat de TBG wel wist dat hij de reieiger met een kluitje in het riet stuurde. Vermits je duidelijk zegt dat de reiziger al in de trein zat, had die nl. vermoedelijk al ene biljet. Een reisonderbreking kun je alleen nog met een "via-biljet".
Ik verklaar me nader: stel dat de reiziger een biljet Lokeren - Kortrijk gekocht had. Dan was de reisonderbreking in Gent niet toegestaan. Hij had dan een biljet Lokeren - Kortrijk via Gnet moeten kopen.
Eigenlijk heb je zo een via-biljet nodig zodra je niet de eerst mogelijke aansluiting neemt. Met een via-biljet kun je je reisweg trouwens ook zelf bepalen. M.a.w. je kunt bijvoorbeeld ook een biljet Lokeren - Kortrijk via Brugge kopen.
Goed om weten: oorspronkelijk was dit biljet een vorodelige manier om te vermijden dat je tweemaal het opstaprecht moest betalen. Nu wordt de prijd van twee biljetten (met 2 maal opstaprecht) gewoon samengevoegd. Het via-biljet Lokeren - Kortrijk via Gent is dus duurder dan een gewoon biljet. Het is een van de verdoken prijsverhogingen van het voorbije jaar.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
- trainfreak
- Berichten: 2628
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Tram controles
Gebeuren er veel tramcontroles ???? Ik denk van niet hoor, want ik zie steeds meer mensen de tram zwart nemen, en vooral als te druk is zijn ze op hun gemak ,want in zon drukte gebeurt er naturlijk geen controle of maken ze een grote kans om te ontsnappen aan de controle, idem als er te weinig mensen zijn op de tram. Ik heb zon controle nog nooit meegemaakt. Hangt er zon periode aan ofzo wanneer ze wel volop controleren, een controlperiode ofzo, want ik denk dat de zomer ideaal is om te controleren of juist niet ????
Re: Tram controles
Er wordt niet veel gecontroleerd bij de lijn, ik heb ook maar ik mijn vele kusttramritjes nog maar weinig controleurs gezien. Je ziet ook vooral in de prémetro in Antwerpen meer dan de helft van de mensen geen ticket ontwaarden.bar088 schreef:Gebeuren er veel tramcontroles ???? Ik denk van niet hoor, want ik zie steeds meer mensen de tram zwart nemen, en vooral als te druk is zijn ze op hun gemak ,want in zon drukte gebeurt er naturlijk geen controle of maken ze een grote kans om te ontsnappen aan de controle, idem als er te weinig mensen zijn op de tram. Ik heb zon controle nog nooit meegemaakt. Hangt er zon periode aan ofzo wanneer ze wel volop controleren, een controlperiode ofzo, want ik denk dat de zomer ideaal is om te controleren of juist niet ????
Tsja, stel dat je heel het jaar in het zwart met de bus/tram rijdt.
Als je in dat jaar 1 keer een controleur tegenkomt en je kan geen ticket voorleggen krijg je een boete van 12,50 euro --> nog altijd veel goedkoper dan als je altijd netjes je ticket ontwaart of een abonnement aanschaft.
Niet dat ik dit aanmoedig, maar als ik in Gent de tram neem stempel ik de helft van de tijd ook niet meer af.
Als je in dat jaar 1 keer een controleur tegenkomt en je kan geen ticket voorleggen krijg je een boete van 12,50 euro --> nog altijd veel goedkoper dan als je altijd netjes je ticket ontwaart of een abonnement aanschaft.
Niet dat ik dit aanmoedig, maar als ik in Gent de tram neem stempel ik de helft van de tijd ook niet meer af.
Ik als ik de bus pak en bijna alle goede plaatsen zijn bezet, doe ik dat ook. Ik heb nog maar een keer een controleur gezien, daar. Volgens mij werken die mannen van 9 tot 5. 's avonds zie je er nooit een. Alleen tussen 9 en 5 zie je er heel zelden wel. ik geloof wel dat er bij de MIVB veel meer gecontroleerd wordt.Tim schreef:Tsja, stel dat je heel het jaar in het zwart met de bus/tram rijdt.
Als je in dat jaar 1 keer een controleur tegenkomt en je kan geen ticket voorleggen krijg je een boete van 12,50 euro --> nog altijd veel goedkoper dan als je altijd netjes je ticket ontwaart of een abonnement aanschaft.
Niet dat ik dit aanmoedig, maar als ik in Gent de tram neem stempel ik de helft van de tijd ook niet meer af.
En dan worden vriendelijke groeten aangeboden.overweg13 schreef:Is dit plots een forum geworden voor jonge schofte, schurken en bedriegers, soms?
Maar we zijn hier alleen aan het vermelden hoe je zou kunnen aan zwartrijden doen. Ikzelf heb het nog maar één keer gedaan en dat was nog niet eens mijn schuld. Bij De Lijn is het nu eenmaal supergemakkelijk zwart te rijden. Niet dat ik nu de rasist wil uithangen, maar je ziet bijna geen van die Marrokanen een kaartje insteken en ze ploffen hun daar dan gewoon neer. Zo gemakkelijk is dat, bij De Lijn.
Dat is het tarief bij de trein, niet?Tim schreef:Tsja, stel dat je heel het jaar in het zwart met de bus/tram rijdt.
Als je in dat jaar 1 keer een controleur tegenkomt en je kan geen ticket voorleggen krijg je een boete van 12,50 euro --> nog altijd veel goedkoper dan als je altijd netjes je ticket ontwaart of een abonnement aanschaft.
Niet dat ik dit aanmoedig, maar als ik in Gent de tram neem stempel ik de helft van de tijd ook niet meer af.
De tarieven bij De Lijn voor reizen zonder ticket zijn toch iets hoger:
eerste overtreding: € 71
tweede overtreding binnen de 12 maand: € 199
derde en volgende binnen de 12 maand: € 398
Ter vergelijking:
Buzzy Pass voor 12 maanden: €157
Omnipas (+25j): € 199
Heb het eens nagekeken en je hebt inderdaad gelijk.
Als ik de trein neem zal ik altijd netjes betalen hoor, al is het maar een rit van 3 minuten.
Bij De Lijn is het verleidelijk om niet te betalen omdat er zo weinig controles zijn. Ik doe dat meestal ook maar als ik slechts een paar haltes verder moet zijn, bij langere ritten betaal ik altijd.
Als ik de trein neem zal ik altijd netjes betalen hoor, al is het maar een rit van 3 minuten.
Bij De Lijn is het verleidelijk om niet te betalen omdat er zo weinig controles zijn. Ik doe dat meestal ook maar als ik slechts een paar haltes verder moet zijn, bij langere ritten betaal ik altijd.