En niet op lijn 40: tunnels!FLV-FGSP schreef:Nee, M6 is niet toegelaten op het Nederlandse net.giuseppe schreef:Is M6 misschien wel mogelijk naar Maastricht?
dienstregeling 2008
dus Aarschot verliest zijn IR verbinding met Antwerpen???Molenbruch Y. schreef: * nieuwe IC Antwerpen <-> Leuven die enkel in Mechelen-Nekkerspoel stopt en dus door de bocht bij Mechelen gaat.
...
* IR c door de bocht bij Aarschot (of pas voor 2009?)
dan lijkt het toch wel onlogisch dat de Leuven - Antwerpen langs Mechelen (Nekkerspoel) rijdt... Deze zou dan beter als IR trein via Aarschot/Heist/Lier rijden.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Zet al die bedenkingen voorlopig nog maar in de 'zou'-vorm, want voor zover ik weet is er nog niets concreet daaromtrent.
De BTTB pleit in haar 'denksporen' alvast voor een aparte IR Leuven - Aarschot - Heist-op-den-Berg - Lier - Antwerpen, naast de snelle trein Antwerpen - Lier - Diest - Hasselt. Door deze laatste te versnellen is er bij ongewijzigd vertrek in Antwerpen nog aansluiting naar Genk mogelijk, doordat er via de bocht bij Aarschot toch wel 10 minuten gewonnen worden.
Dat de IC Antwerpen - Mechelen-Nekkerspoel - Leuven er komt is wél al zeker. Hierdoor worden de 2 niet-gebruikte sporen te Nekkerspoel trouwens weer in gebruik genomen. Deze reisweg is alleszins een stuk sneller dan via Aarschot en Lier, hoewel ik me eerlijk gezegd ook al de vraag heb gesteld of er buiten de piekuren genoeg vraag is voor deze verbinding, aangezien knooppunt Mechelen(-Centraal) niet bediend wordt!
Groeten,
De BTTB pleit in haar 'denksporen' alvast voor een aparte IR Leuven - Aarschot - Heist-op-den-Berg - Lier - Antwerpen, naast de snelle trein Antwerpen - Lier - Diest - Hasselt. Door deze laatste te versnellen is er bij ongewijzigd vertrek in Antwerpen nog aansluiting naar Genk mogelijk, doordat er via de bocht bij Aarschot toch wel 10 minuten gewonnen worden.
Dat de IC Antwerpen - Mechelen-Nekkerspoel - Leuven er komt is wél al zeker. Hierdoor worden de 2 niet-gebruikte sporen te Nekkerspoel trouwens weer in gebruik genomen. Deze reisweg is alleszins een stuk sneller dan via Aarschot en Lier, hoewel ik me eerlijk gezegd ook al de vraag heb gesteld of er buiten de piekuren genoeg vraag is voor deze verbinding, aangezien knooppunt Mechelen(-Centraal) niet bediend wordt!
Groeten,
mechelen nekkerspoel ligt dichter tegen het centrum van mechelen dan station mechelen. de scholen aan de zandpoortvest liggen ongeveer halfweg tussen de twee stations, dus er is wel een markt voor denk ik ook zijn er heel regelmatig treinen tussen mechelen-nekkerspoel en mechelen als je richting gent verder zou moeten
en hoe zou deze trein dan heten IR-c? (dit is immers het trajekt van de oorspronkelijke IR-c)Molenbruch Y. schreef:De BTTB pleit in haar 'denksporen' alvast voor een aparte IR Leuven - Aarschot - Heist-op-den-Berg - Lier - Antwerpen
waarom zou deze trein wel in Lier & Diest stoppen en niet in Heist od B?Molenbruch Y. schreef: ...de snelle trein Antwerpen - Lier - Diest - Hasselt...
[aantal inwoners: Lier: 33000, Heist: 39000 en Diest: 23000]
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Aantal opstappende reizigers:waarom zou deze trein wel in Lier & Diest stoppen en niet in Heist od B?
[aantal inwoners: Lier: 33000, Heist: 39000 en Diest: 23000]
Lier: 5280
Heist-op-den-Berg: 1204
Diest: 1885
En er zijn nog redenen (die ik trouwens deels al opgesomd heb):
* Heist-op-den-Berg heeft in dit concept al 2 andere verbindingen met Antwerpen (IR en L), Diest kan (wat de richting Antwerpen betreft) enkel door die snelle trein bediend worden.
* De snelle trein (die vermoed ik trouwens IC-status gaat krijgen) moet op tijd in Hasselt aankomen i.v.m. aansluitingen naar Genk, en kan zich dus geen extra tijdverlies in de vorm van een bijkomende stop veroorloven.
* Verdeling van de capaciteit. In de piekuren zitten de 3 breaks op deze verbinding in de richting Hasselt -> Antwerpen nu eenmal al vol vanaf Diest. Omgekeerd idem dito.
Maar nogmaals: dit is nog verre toekomstmuziek, maar in haar "Denksporen" hoopt de BTTB dat dit uiteindelijk gerealiseerd zal kunnen worden. Persoonlijk heb ik er ook wel vertrouwen in, maar weet dat het nog niet voor morgen is!
Groeten,
Ik denk dat er eerst een tweede haventoegang zal moeten zijn voordat dit kan worden verwezenlijkt. Ook in de studie over de mobiliteit in de kempen van een aantal jaren terug staat deze verbinding nergens vermeld. En waar zou je het materiaal en de mensen halen (en de centen om dit te verwezenlijken).Molenbruch Y. schreef:
Maar nogmaals: dit is nog verre toekomstmuziek, maar in haar "Denksporen" hoopt de BTTB dat dit uiteindelijk gerealiseerd zal kunnen worden. Persoonlijk heb ik er ook wel vertrouwen in, maar weet dat het nog niet voor morgen is!
Molenbruch Y. schreef:Aantal opstappende reizigers:waarom zou deze trein wel in Lier & Diest stoppen en niet in Heist od B?
[aantal inwoners: Lier: 33000, Heist: 39000 en Diest: 23000]
Lier: 5280
Heist-op-den-Berg: 1204
Diest: 1885
En er zijn nog redenen (die ik trouwens deels al opgesomd heb):
* Heist-op-den-Berg heeft in dit concept al 2 andere verbindingen met Antwerpen (IR en L), Diest kan (wat de richting Antwerpen betreft) enkel door die snelle trein bediend worden.
* De snelle trein (die vermoed ik trouwens IC-status gaat krijgen) moet op tijd in Hasselt aankomen i.v.m. aansluitingen naar Genk, en kan zich dus geen extra tijdverlies in de vorm van een bijkomende stop veroorloven.
* Verdeling van de capaciteit. In de piekuren zitten de 3 breaks op deze verbinding in de richting Hasselt -> Antwerpen nu eenmal al vol vanaf Diest. Omgekeerd idem dito.
Maar nogmaals: dit is nog verre toekomstmuziek, maar in haar "Denksporen" hoopt de BTTB dat dit uiteindelijk gerealiseerd zal kunnen worden. Persoonlijk heb ik er ook wel vertrouwen in, maar weet dat het nog niet voor morgen is!
Groeten,
hoeveel van die 1885 reizigers die in diest opstappen rijden er naar Antwerpen? minder dan 10% ... en idd allemaal tijdens het spitsuur, daarbuiten quasi niemand...
Maar om te zeggen dat tijdens het spitsuur de trein naar Antwerpen in Diest vol zit, dit is meer dan overdreven: als de trein in aarschot aankomst is ie nog niet voor 30% gevuld... maar ja in Diest wil iedereen achteraan (= vooraan in Antwerpen) opstappen...
vroeger (mid jaren 80) bestond de IC trein Hasselt Antwerpen (IC D) en deze is afgeschaft omdat er zo weinig volk op zat...
Bang dat een extra stop in Heist te veel tijd zou kosten zodat er geen aansluiting naar Genk zou zijn?
- rekening houdend met het grote aantal goederen treinen op dit traject zou die extra stop weinig effect hebben op de totale rijtijd, tenzij dat je in Lier (richting Hasselt) een vrij pad voorziet van minstens 10 minuten, anders zal de IR toch moeten vertragen voor voorliggende tragere goederentreinenen.
- als je een verbinding Antwerpen Genk wil, laat de trein dan gewoon van Hasselt naar Genk rijden ipv de mensen te laten overstappen (frontwissel in Hasselt)
verwijzen naar twee treinen tussen Heist en Antwerpen (L & IR) is een foutieve stellingname omdat niemand de L trein neemt om van Heist naar Antwerpen te rijden (en omgekeerd) gewoon omdat het tijdsverschil in Antwerpen veel te klein is
voorts mag men er van uitgaan dat zodra er treinen vanuit Heist door de tunnel onder Antwerpen Centraal naar het havengebied rijden (wat volgens BTTB voorzien is), het aantal passagiers sterk zal toenemen: vandaag rijden de meeste mensen die in het havengebied werken nog steeds met de auto...
Die trein reed maar eens in de twee uur als ik mij niet vergis. Ik denk dat een uurdienst nu wel kans maakt, vooral omdat het op de weg nu toch een stuk drukker is.bobby schreef: vroeger (mid jaren 80) bestond de IC trein Hasselt Antwerpen (IC D) en deze is afgeschaft omdat er zo weinig volk op zat...
Giuseppe had het natuurlijk over Hasselt - Maastricht en niet over Brussel - Maastricht. Ooit was het de bedoeling om op Hassel - Maastricht een echte IC te laten rijden. Nu ziet het er naar uit dat er mogelijks een sneltram komt...260689 schreef:ten eerste hebde in de week een deftige IC maastricht brussel met deftig materiaal en ten 2de onze klassiekjes zijn geen trammetjes maar volwaardige L trein materiaal