bijna openbaar toilet

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Je kan zoiets alleen maar computergestuurd laten lopen als het spoor volledig afgesloten is of er een beveiliging is (zoals ik reeds aangaf). Ze gaan in ieder geval nooit zoiets doen als er geen deftige beveiliging is voor als er zich iets of iemand op het spoor bevindt.

Maar ik zie dat de eerste 30 jaar toch niet gebeuren, België loopt nu al achter met hun techniek in vergelijking met sommige buurlanden. 't Is allemaal nog toekomstmuziek en immens duur mocht men zoiets vandaag proberen te verwezenlijken.
Wover

Bericht door Wover »

Het ontwikkelen en implementeren van een systeem om een trein automatisch te laten rijden en stoppen in stations zal zeker niet duurder zijn dan overal ECTS/TBL installeren hoor, een systeem dat objecten op het spoor herkent daarentegen zou inderdaad heel kostelijk zijn en dat zal er volgens mij ook nooit komen.
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Ik denk dat zo'n systeem om objecten op het spoor te herkennen eigenlijk nog verbazend éénvoudig zou zijn, alleszins eenvoudiger dan bijvoorbeeld voor auto's. Een spoor is relatief 'saai', het bestaat steeds uit dezelfde structuren. Alles wat niet in deze structuren past kan als vreemd beschouwd worden.
Als je het vergelijkt met een rijbaan waar een veelheid aan straatmeubilair, asverschuivingen, verschillende markeringen, creatieve uitspattingen van één of ander gemeentebestuur, ... dan zijn de spoorlijnen toch veel feller gestandaardiseerd.
Ik hoop dat het een treinbestuurder nog niet direct vervangd. Maar misschien kan het hem wel assisteren. Ik vergelijk het zo'n beetje met het kastje dat in mijn zweefvliegtuig staat. Dit kan de meeste andere zweefvliegtuigen opmerken in mijn buurt die mogelijk met mij in botsing kunnen komen. Ik blijf echter nog steeds buiten kijken (lookout) om botsingen te voorkomen. Jaarlijks zijn er toch een aantal gevallen waar een ongeval door het electronische systeem werd voorkomen.
Dus niet vervangen is het motto, aanvullen daarentegen wel !
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

zolang er niet misloopt kan een trein perfect op automatische piloot rijden, maar vanaf dat er iets buiten het normale bedrijf komt (een storing ofzo) dan is volgens mij de input van een persoon onontkombaar. Zeker nu de treinen zo ingewikkeld worden :P
@JC: zo'n flarms zijn inderdaad verdomd handig :)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Sommige veranderingen kunnen sneller komen dan verwacht.
Men is volop bezig met het ontwikkelen van gevechtsvliegtuigen zonder piloot.
Hierbij bestaat er een dimensie meer. Dus waarom zou men geen onbemande treinen kunnen laten rijden.
Weet dat ontwikkelingen uit de ruimtevaart snel geïmplementeerd worden in vliegtuigen en in eerste instantie in gevechtsvliegtuigen wegens beperkt aantal mensen aan boord. Daarna gaan de ontwikkelingen geleidelijk aan naar alledaagse toepassingen.

Men werkt naar alle waarschijnlijkheid met afstandsbediening en camera's die dienen om alles te controleren.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

ACEC had vroeger toch ook een project met op afstand bestuurde metrostellen (TAU)? We zijn nu 20 jaar later en in België rijden er nog altijd metro's met bestuurder. Ik denk dat men hier gewoon niet zo snel is met de vernieuwingen dan elders.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

omdat gevechtsvliegtuigen geen commercieel iets zijn zoals treinen. totaal ander produkt he. een trein zo volautomatisch laten rijden vergt een investering met heeeeeeeeeeeel veeeeeeel nullen.

dit gezegde zijnde, etcs level 4 (als ik me niet vergis) is de level die er moet voor zorgen dat twee treinen elkaar niet kunnen raken (geen enkel land gaat boven level 2 vanwege de hoge prijs en ontwikkelingskosten + kinderziektes) kortweg samengevat, alles zal nog veel geduld vragen ivm het automatisch laten rijden van treinen.

wat die overwegen betreft, op de lijn 154 in dinant en yvoir bestaat er ook een systeem met soort radar die kan vaststellen of er zich nog een auto op de overweg bevind (volledige slagbomen aan deze overwegen)
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef:omdat gevechtsvliegtuigen geen commercieel iets zijn zoals treinen. totaal ander produkt he. een trein zo volautomatisch laten rijden vergt een investering met heeeeeeeeeeeel veeeeeeel nullen.

dit gezegde zijnde, etcs level 4 (als ik me niet vergis) is de level die er moet voor zorgen dat twee treinen elkaar niet kunnen raken (geen enkel land gaat boven level 2 vanwege de hoge prijs en ontwikkelingskosten + kinderziektes) kortweg samengevat, alles zal nog veel geduld vragen ivm het automatisch laten rijden van treinen.
ETCS level 3 is dat, geloof ik. Met een zogenaamd "bewegend blok". Men wou dit in Engeland voor de ECML gebruiken, maar dat viel te duur uit. In Nederland denkt men er ernstig over om het op drukke lijnen te gebruiken, want ondanks de hoge prijs is het nog steeds goedkoper dan alle hoofdlijnen op vier sporen brengen...
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

Voor mij hoeft het niet hoor. Ik vertrouw al die elektronica niet zo zeer. Geef mij maar een trein met een mens achter het stuur, dat lijkt mij nog steeds het veiligste. En ik denk dat ik niet alleen ben. Ik zou alleszins niet geruster zijn als ik de trein neem...
Verder denk ik dat het voor de werkgelegenheid ook niet echt verantwoord is, al die automatisering. En natuurlijk is het immens duur.

Het zal er dus niet komen de 1ste 50 jaar (en laat ons hopen nooit)...
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

MaiKeg schreef:Voor mij hoeft het niet hoor. Ik vertrouw al die elektronica niet zo zeer. Geef mij maar een trein met een mens achter het stuur, dat lijkt mij nog steeds het veiligste. En ik denk dat ik niet alleen ben. Ik zou alleszins niet geruster zijn als ik de trein neem...
Verder denk ik dat het voor de werkgelegenheid ook niet echt verantwoord is, al die automatisering. En natuurlijk is het immens duur.

Het zal er dus niet komen de 1ste 50 jaar (en laat ons hopen nooit)...
Van mij mag de tijd dat de mens niks meer hoeft te doen en alles automatisch verloopt gerust snel komen :-)
MaiKeg

Bericht door MaiKeg »

K V B schreef:
Van mij mag de tijd dat de mens niks meer hoeft te doen en alles automatisch verloopt gerust snel komen :-)
Vraag me dan wel af hoe jij je behoeften zal bevredigen zonder loon of iets. :P
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

Steven schreef:gesloten wc
I11
M6
M4 (gemoderniseerd)
mw41
ms96
klassiekjes (gemoderniseerde)zijn al voorzien van de juiste wc echter (nog)geen bak
klassiekjes (cityrail) (nog na te kijken)???



hebben open wc
breaks
ms800
ms900 (sprinter, duikbril)
klassiekjes (rode)
M4 (rode)
M5
I6
I10
de gemodernisserde M4 en gem. + CR klassiekjes hebben wel een "open" wc -alleen is dat minder duidelijk maar de kak en de pies word samengeperst en komt met hoge druk met een klein buisje op de sporen terecht.
Bijlagen
ik heb het buisje met rood omcirkelt
ik heb het buisje met rood omcirkelt
DSCN4548.JPG (45.97 KiB) 3378 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de gemordeniseerde M4 heeft wel degelijk een opvangbak hoor, je moet maar is goed kijken er is zelfs een kraan (je kan er ni naast zien) die deze bak afsluit om hem langs daar leeg te kunnen maken, de klassiekjes had ik bij de gelosten wc gezet omdat ze al voorgemonteerd zijn voor een gesloten systeem enkel de bak ontbreeekt.

enkel het water van de wastafels komt bij deze treinen nog steeds op het spoor uit zowel bij M4, klassiekjes gem + CR
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Bericht door treinbruno »

bij de gemoderniseerde M4 heb ik die afsluitkraan ook gezien maar het buisje hangt er ook.

maar bij gemoderniseerde klassiek heb ik het eens uitgetest: op doorspoelknop gedrukt en naar buiten gaan kijken (het duurt even voordat het water weggezogen wordt) en er kwam veel water met hoge druk op de sporen gespoten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bruno ik zei dus ook niet dat er een bak is onder de klassiekjes he, ik zei dat er een voorbereiding is om het eventueel te plaatsen. bij de M4 is die bak er wel vandaar die afsluitkraan er van :-)
Plaats reactie