de locomotief van een MS96

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

de locomotief van een MS96

Bericht door JC »

Vandaag nam ik de trein om 15:34 van Gent-Dampoort naar Antwerpen-Berchem. De trein is met ongeveer 30 min vertraging toegekomen in Gent-Dampoort. De reden hiervoor waren problemen met de locomotief volgens de omroepster. Als er dan uiteindelijk een MS96 binnenrijdt stel ik me toch wel vragen waarom reizigers niet correct kunnen ingelicht worden. Haar boodschap "20 min. vertraging omwille van problemen met de locomotief", bleek later te zijn "30 min. vertraging omwille van problemen met een rijstel". Ik vermoed dat ze gewoon het defecte stel hebben afgekoppeld omdat er maar 2 stellen toekomen, waar er dit normaal toch wel 3 zijn.
Wover

Bericht door Wover »

Tja, die omroepsters kunnen ook niet elk materieel van buiten kennen en weten wat waar bolt he ;).
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Neen, maar ze hebben haar toch wel verteld dat er iets mis wat met de locomotief. Of haalt ze dit uit willekeurig uit haar lijstje met excuses ? Als ze niet wist wat er aan de hand was kan ze beter zeggen, x min. vertraging.

Bij een vertraging is het zaak van de reizigers prompt en correct te informeren en ze niet met een kluitje in het riet te sturen. Het is trouwens zo dat de vertragingen die worden opgegeven steeds een stuk kleiner zijn dan de werkelijke vertraging.

De omroep(st)ers bij de NMBS ergeren me al langer. Dit o.a. voor hun zeer gebrekkige informatieverstrekking. Echter nog veel meer om hun zeer slechte spreekstem. Dit lijkt me toch een criterium waarop deze mensen moeten geselecteerd worden. Die vrouw in Gent-Dampoort heeft een vrij iel stemmetje dat slecht verstaan wordt. In Antwerpen-Berchem zit er iemand met een verschrikkelijk zwaar kempens accent (ik vermoed dat hij van Herentals is).
Is het dan zo moeilijk om iemand te vinden die een beetje deftig en verstaanbaar kan spreken. Ik ben geen taalpurist, maar van een lange 'oa' komen mijn haren recht.
edje

Bericht door edje »

Wat maakt het nou uit, of ze nou locomotief zegt of een treinstel.
Of wou je de informatie zo precies hebben, dat ze ook nog zeggen wat er kapot is gegaan.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Het is geen ramp dat ze locomotief zeggen tegen een motorstel, maar het zou alleszins wel helpen voor de doorsnee pendelaar zijn treinkennis om de zaken te noemen zoals ze werkelijk heten.

Zo heb ik in Zottegem al mensen gehad die vroegen of een klassiek motorstel (CR) naar Brussel ging rijden (ten eerste is lijn 122 niet-geëlektrificeerd dus daar zie ik nog geen klassiekjes rijden, ten tweede is Zottegem een eindpunt van de CR dus de andere richting (Kortrijk) kan ook niet). Om maar even te illustreren dat mensen het verschil niet zien tussen wat een motorstel en een dieselmotorwagen is.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Dietrich schreef:Het is geen ramp dat ze locomotief zeggen tegen een motorstel, maar het zou alleszins wel helpen voor de doorsnee pendelaar zijn treinkennis om de zaken te noemen zoals ze werkelijk heten.

Zo heb ik in Zottegem al mensen gehad die vroegen of een klassiek motorstel (CR) naar Brussel ging rijden (ten eerste is lijn 122 niet-geëlektrificeerd dus daar zie ik nog geen klassiekjes rijden, ten tweede is Zottegem een eindpunt van de CR dus de andere richting (Kortrijk) kan ook niet). Om maar even te illustreren dat mensen het verschil niet zien tussen wat een motorstel en een dieselmotorwagen is.
Laat staan dat ze weten wat een motorstel is! :wink: De gemiddelde reiziger gaat er nog van uit dat iedere trein door een locomotief getrokken wordt (en bij de AM96 zeggen ze dan dat die wel een heel kleine locomotief hebben :P (echt gebeurd!)).

Om nog even terug te komen op de omroep(st)ers: Bij ons in Brugge, ondanks het feit dat het in West-Vlaanderen ligt, is het alsof nieuwslezers aan het omroepen zijn, in deftige taal dus! :wink: Maar ik moet toegeven, de omroepster van Gent-Dampoort is inderdaad niet leuk om te aanhoren, zeker nog eens met het gekwetter van de seingevers op de achtergrond. :P
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Als ik iets moet weten vraag ik het meestal aan de (ik veronderstel) onderstationchefs (mensen op het perron met veiligheidvestje en radio maar met nmbs-uniform). Ik heb met die mensen een eerder positieve ervaring, correcte informatie, indien gewenst gedetailleerd.
Wover

Bericht door Wover »

edje schreef: Of wou je de informatie zo precies hebben, dat ze ook nog zeggen wat er kapot is gegaan.
Dames en heren, wegens een storing in locomotief xxxx is zekering x gesprongen waardoor de trein met treinnummer xxxx richting x met tussenstops in x, x, x en x een vermoedelijke vertraging zal hebben van x minuten :lol:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

JC schreef:Als ik iets moet weten vraag ik het meestal aan de (ik veronderstel) onderstationchefs (mensen op het perron met veiligheidvestje en radio maar met nmbs-uniform). Ik heb met die mensen een eerder positieve ervaring, correcte informatie, indien gewenst gedetailleerd.
Dan moet je er natuurlijk wel een kunnen vinden.
In Berchem, een station dat uitblinkt door geen of verkeerde informatie aan de reizigers, is die meestal onvindbaar.
Wat betreft die mededeling over die defekte locomotief van een motorstel, dit is zeker geen uitzondering, dat hoor ik ook regelmatig in Mechelen.
In Mechelen is er bovendien een bepaalde omroeper die steevast elke mededeling over een vertraging besluit met de zin: "dit wegens een defekt rijtuig", ook al hoor je dan nadien in de trein van de treinbegeleider dat er een heel andere reden is voor de vertraging.
Ik begrijp niet dat men blijkbaar zo maar een reden verzint, dan zou men beter geen reden opgeven in plaats van de reizigers constant te beliegen.
Laatst gewijzigd door Adler op 13 jun 2007, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Bericht door 2012 »

De locomotief bij een 96 is het rijtuig 2de klas op kop van het stel. Das rijtuig één en heeft alle motoren en voeding daarvan aan boord... dus is da eerste rijtuig een beetje locomotief he :lol:
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

2012 schreef:De locomotief bij een 96 is het rijtuig 2de klas op kop van het stel. Das rijtuig één en heeft alle motoren en voeding daarvan aan boord... dus is da eerste rijtuig een beetje locomotief he :lol:
Ah, gaan we zo beginnen...? :P :D
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Bericht door Adler »

Ik heb het ook een keer meegemaakt dat een trein bestaande uit breaks werd aangekondigd met een vertraging 'wegens een defekte lokomotief'.
Toch had de omroeper in dit geval wel gelijk.
Wat was namelijk het geval? De vertraging van de trein was te wijten aan het feit dat de lijn was geblokkeerd door een defekte goederentrein.
De omroeper had misschien wel beter een beetje duidelijker geweest.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

omroepers in gent dampoort is vree moeilijk te verstaan
1 luidsprekers hebben hun beste tijd gehad.
2 roeper(ster) spreken ofwel te stil, te gents of eens luid en dan stil.
3 de kakkelende mensen die in de ruimte zitten + de bijhorend telefoon gerinkel/gesprekken.

dusja een hele boel punten.

brugge daarintegen is nartuurlijk veelm verbeterd door de nieuwe omroepinstallatie alhoewel er soms een madam zit die met elke omroep begind met het woordje alle spoor X is wel grappig om te horen 8) :lol: .

ook zit er ne nieuwe omroeper die alles tot in de details zegt zoals vorige week.

dames en heren zodadelijk komt het tweede gedeelte van de IC trein naar hasselt tongeren aan spoor 5 opgelet deze trein koppeld eerst met het eerste gedeelte van de trein voor u kunt opstappen.

moet wel zegge proficiat een deze jongeheer :wink:
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Die omroepster van Denderleeuw heeft ook vaak een hesse stem, maar dat mens kan luid roepen, ook.
Ik vraag mij soms af of die nog 5 zinnen tegen hare man kan zeggen als die 's avonds thuis, komt zo roepen. :D

Diene omroeper in Haaltert, diene houdt zijn boodschappen altijd zeer kort " Medeling station Haaltert, de p-trein van 7u13 is aangekondigd met 5- tot 10 min vertraging", extra kort dus.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

dat roepen is niet altijd roepen hoor, bepaalde mensen hebben nu eenmaal een slechte manier bij het gebruik van een micro, sommige te ver af en andere veel te dicht bij (komt over als roepen), te snel is ook weer niet goed, door een micro spreken vergt echt wel enige vaardigheid.
Plaats reactie