Thalys

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Jules

Bericht door Jules »

Vraag die lijst eens op serieus. Van de T gaat ge niet veel volk tegenkomen. Het zijn bijna allemaal Franstalingen en met alle respect er zijn er weinig bij die Engels kunnen. Daar komt nog eens bij dat er voor Eurostar nog altijd geen enkele opleiding voorzien is de nabije toekomst. Ik zeg het u, ge moet het niet geloven, maar voor de S moet er dringend verandering in de situatie komen want zoals het er nu voor staat zullen er niet veel Belgische Eurostar bestuurders bijkomen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Is Eurostar rijden niet interessanter dan Thalys? Tenslotte rijd je dan toch door B, F, Chunnel en GB?

En ben je dan bestuurder bij de NMBS of werk je in loondienst voor Eurotunnel?
SExyBAck

Bericht door SExyBAck »

Zijn er dan eigenlijk veel gehadigden om die job te doen, met ellenlange wachtlijsten tot gevolg en moet je daarvoor geen eerste treinbestuurder zijn. Engels zou voor mij geen probleem zijn ma frans kan beter :oops:
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Jeroen schreef:Is Eurostar rijden niet interessanter dan Thalys? Tenslotte rijd je dan toch door B, F, Chunnel en GB?

En ben je dan bestuurder bij de NMBS of werk je in loondienst voor Eurotunnel?
Eurotunnel is de maatschappij die Kanaaltunnel exploiteert. De reizigerstreinen en hun bestuurders zijn eigendom van de GB-, F- en B-spoorwegmaatschappijen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Jules schreef:Vraag die lijst eens op serieus. Van de T gaat ge niet veel volk tegenkomen. Het zijn bijna allemaal Franstalingen en met alle respect er zijn er weinig bij die Engels kunnen. Daar komt nog eens bij dat er voor Eurostar nog altijd geen enkele opleiding voorzien is de nabije toekomst. Ik zeg het u, ge moet het niet geloven, maar voor de S moet er dringend verandering in de situatie komen want zoals het er nu voor staat zullen er niet veel Belgische Eurostar bestuurders bijkomen.
ze zijn bezig het vlottend kader aan te vullen in functie van pensioenen die er gaan komen, begin 2007 zouden dat drie mensen moeten zijn en die moeten alle drie slagen voor dat engels, of ze nu eurostar gaan doen of niet maakt dus niet uit, in de toekomst zullen enkel nog mensen toegelaten worden die engels kunnen, heden zitten er idd enkele franstalige in de T die idd om de reden van geen engels kunnen daar zitten (ook de reden waarom er twee reeksen zijn)
maar wat ik dus aanhaalde is de stapgewijze overgang mogelijk maken door stelselmatig alle NIEUWE mensen verplicht een engelse test af te nemen. alles naar de toekomst toe natuurlijk
TMTHALYS

Bericht door TMTHALYS »

Er wordt momenteel door de privé (goederen) operatoren serieus gelobbyd bij de Europese instanties om naar analogie met de luchtvaart de contacten tussen Traffic Control / Dispatching en de treinen (Bestuurders en Trainmanagers) in het Engels te doen verlopen. Dit zou dan een nieuwe EU-regel worden waardoor het gemakkelijker zou worden voor die firma's om aan grensoverschrijdend verkeer te doen en, belangrijk, het hen gemakkelijker maken om personeel te vinden.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Bericht door Mechanik »

om zo de taalbarrierres te omzeilen? ben een benieuwd of dat alle seingevers Engels gaan leren, al onze overschrijdingsformulieren ook in het Engels opgesteld gaan worden .....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Mechanik schreef:om zo de taalbarrierres te omzeilen? ben een benieuwd of dat alle seingevers Engels gaan leren, al onze overschrijdingsformulieren ook in het Engels opgesteld gaan worden .....
het zou het gemakkelijkste zijn he :wink:

als ze ook maar geen mijlen, voeten en gallons gaan invoeren :lol:
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Laat het maar uit. Er is al genoeg Engels. En in de luchtvaart is dat belangrijk, omdat veel verkeer internationaal is. Voor de spoorwegen is dat nog altijd een kleine minderheid van de treinen...
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

In de luchtvaart wordt dat engels ook alleen maar gebruikt voor internationaal vliegen. De internationale luchthavens in België gebruiken enkel engels, maar op de kleinere luchthavens kan je terecht in het Nederlands of het Frans.
In Frankrijk gebruiken de meeste kleine luchthavens enkel frans, ik ken er zelfs waar ze je niet zullen begrijpen als je engels gebruikt over de radio.
Voor mijn Nederlandse collega's zweefvlieger is het telkens een lijstje blokken met de meest voorkomende franse luchtvaarttermen om hun aankondigingen op de radio te kunnen doen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

JC schreef: Voor mijn Nederlandse collega's zweefvlieger is het telkens een lijstje blokken met de meest voorkomende franse luchtvaarttermen om hun aankondigingen op de radio te kunnen doen.
jep, wij zweefvliegers moeten altijd de lokale taal spreken over de radio :P
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Nee, niet moeten. Ik zou toch niet met Brussels Info babbelen in het vlaamsch als ik u was. Op kleine veldjes is het wel de regel en dan geldt het niet enkel voor de zweefvliegers.

Doet mij denken aan een uitzending van TV-Touché uit begin jaren 80. Het ging over de invoering van de lokale taal in de luchtvaart, gevolgd door een clipje van een Boejing die in Antwerpen-Deurne ging landen, het vragen om een klaring om te landen verliep als volgt:

"Hé schattekes, makkik moan bakske iere tejgen de grond smaate ?"
Plaats reactie