DRY PORT: verbinding Muizen-Heist-Geel
DRY PORT: verbinding Muizen-Heist-Geel
Wanneer gaat NMBS nu eens een spoorlijn aanleggen tussen Muizen ('Dry Port') Heist-o-d-Berg & Geel?
Enerzijds bekomt men dan een snelle verbinding voor passagierstreinen tussen Neerpelt/Mol/Geel/Heist en Mechelen/Brussel; anderzijds verkrijgt men een directe verbinding tussen Dry Port & de Yzeren Rijn.
Enerzijds bekomt men dan een snelle verbinding voor passagierstreinen tussen Neerpelt/Mol/Geel/Heist en Mechelen/Brussel; anderzijds verkrijgt men een directe verbinding tussen Dry Port & de Yzeren Rijn.
het gaat niet over de lijn Herentals Aarschot (welke Noord-zuid georienteerd is) maar over een nieuw trajekt Oost-west georienteerd.
Trouwens rekening houdend met de bevolkingsaantallen: is het eigenlijk beschamend dat een spoorlijn volgens dit traject nog steeds niet bestaat.
Heist: 38000 inwoners;
Geel: 35000 inwoners
Mol: 32000 inwoners.
terwijl Herentals (25000) en aarschot (28000) merkelijk minder inwoners hebben
Trouwens rekening houdend met de bevolkingsaantallen: is het eigenlijk beschamend dat een spoorlijn volgens dit traject nog steeds niet bestaat.
Heist: 38000 inwoners;
Geel: 35000 inwoners
Mol: 32000 inwoners.
terwijl Herentals (25000) en aarschot (28000) merkelijk minder inwoners hebben
Dat ze maar eerst eens beginnen aan de tweede haventoegang van Antwerpen!
Als dit al zo lang op zich laat wachten, dan zal die spoorlijn van Muizen naar Herentals er zeker niet binnen de 50 jaar gerealiseerd worden.
Bij de NMBS is het zo dat er eerst 15 jaar (zelfs veel langer in het geval van de Noord-Zuid-verbinding) over een voorstel gepraat wordt alvoor het gerealiseerd wordt. En ik denk dat er voor dergelijke spoorlijn zeer weinig interesse zou zijn vanuit de NMBS.
Als dit al zo lang op zich laat wachten, dan zal die spoorlijn van Muizen naar Herentals er zeker niet binnen de 50 jaar gerealiseerd worden.
Bij de NMBS is het zo dat er eerst 15 jaar (zelfs veel langer in het geval van de Noord-Zuid-verbinding) over een voorstel gepraat wordt alvoor het gerealiseerd wordt. En ik denk dat er voor dergelijke spoorlijn zeer weinig interesse zou zijn vanuit de NMBS.
mensen die VANDAAG vanuit Westerlo met de trein naar brussel willen gaan zeker niet via herentals (maar via aarschot)Wover schreef:Maar Herentals heeft wel een centrumfunctie voor omliggende gemeenten zoals Lille, Grobbendonk, Herenthout en Westerlo...
En het deel fietspad tussen Morkhoven en Herentals is wel degelijk nog maar een 5tal jaar oud hoor. Het stuk Noorderwijk/Morkhoven - Aarschot ligt er al wel veel langer ja.
Westerlo ligt geografisch toevalig wel op het traject geel heist
Als toekomstig inwoner van Geel voel ik mij geneigd om even wat in te grijpen.
Herentals-Geel-Mol-Lommel-Neerpelt is de zogenaamde Kempische as die vertakt bij Geel langs het Albertkanaal richting Tessenderlo. Er zijn enorm veel bedrijven gevestigd op die assen en de steden en gemeenten zijn allen van een zelfde grootteorde. Westerlo heeft een uurverbinding met Geel en Turnhout via De Lijn. Ook zie ik niet in of het nu noodzakelijk is om nog een spoorweg aan te leggen tussen Heist en Geel. Beter zou zijn om Geel en Mol, net als Turnhout een uurverbinding te gunnen met Brussel (bovenop die met Antwerpen), dan is een overstap in Lier naar Heist geen ramp aangezien op die lijn er ook twee treinen per uur rijden.
Herentals-Geel-Mol-Lommel-Neerpelt is de zogenaamde Kempische as die vertakt bij Geel langs het Albertkanaal richting Tessenderlo. Er zijn enorm veel bedrijven gevestigd op die assen en de steden en gemeenten zijn allen van een zelfde grootteorde. Westerlo heeft een uurverbinding met Geel en Turnhout via De Lijn. Ook zie ik niet in of het nu noodzakelijk is om nog een spoorweg aan te leggen tussen Heist en Geel. Beter zou zijn om Geel en Mol, net als Turnhout een uurverbinding te gunnen met Brussel (bovenop die met Antwerpen), dan is een overstap in Lier naar Heist geen ramp aangezien op die lijn er ook twee treinen per uur rijden.
ik weet niet of de dagelijkse pendelaars vanuit geel & mol naar brussel zo weigerachtig staan tegen een traject dat zo'n 10 a 15 minuten korter zou zijn dan de omweg via herentals.Gregske schreef:Als toekomstig inwoner van Geel voel ik mij geneigd om even wat in te grijpen.
Herentals-Geel-Mol-Lommel-Neerpelt is de zogenaamde Kempische as die vertakt bij Geel langs het Albertkanaal richting Tessenderlo. Er zijn enorm veel bedrijven gevestigd op die assen en de steden en gemeenten zijn allen van een zelfde grootteorde. Westerlo heeft een uurverbinding met Geel en Turnhout via De Lijn. Ook zie ik niet in of het nu noodzakelijk is om nog een spoorweg aan te leggen tussen Heist en Geel. Beter zou zijn om Geel en Mol, net als Turnhout een uurverbinding te gunnen met Brussel (bovenop die met Antwerpen), dan is een overstap in Lier naar Heist geen ramp aangezien op die lijn er ook twee treinen per uur rijden.
Ook zou het aantal aangerekende kilometers voor het traject geel-brussel sterk dalen (10 a 15 km korter).
Re: DRY PORT: verbinding Muizen-Heist-Geel
op die manier zou men ook een verbinding krijgen tussen de haven van Zeebrugge en de Yzeren Rijn.bobby schreef:Wanneer gaat NMBS nu eens een spoorlijn aanleggen tussen Muizen ('Dry Port') Heist-o-d-Berg & Geel?
Enerzijds bekomt men dan een snelle verbinding voor passagierstreinen tussen Neerpelt/Mol/Geel/Heist en Mechelen/Brussel; anderzijds verkrijgt men een directe verbinding tussen Dry Port & de Yzeren Rijn.
Idee zou zeker in de plannen van Yzeren Rijn opgenomen moeten worden; maar laat ons eerst afwachten wat men nu eigenlijk gaat doen met de Yzeren Rijn.
(ik vrees dat eigenlijk alleen de Vlaamse Regering interesse heeft voor dit project)