DRY PORT: verbinding Muizen-Heist-Geel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobby

DRY PORT: verbinding Muizen-Heist-Geel

Bericht door bobby »

Wanneer gaat NMBS nu eens een spoorlijn aanleggen tussen Muizen ('Dry Port') Heist-o-d-Berg & Geel?

Enerzijds bekomt men dan een snelle verbinding voor passagierstreinen tussen Neerpelt/Mol/Geel/Heist en Mechelen/Brussel; anderzijds verkrijgt men een directe verbinding tussen Dry Port & de Yzeren Rijn.
Wover

Bericht door Wover »

Tja, de bestaande opgebroken lijn Herentals - Aarschot terug openen zou een mooie mogelijkheid zijn, maar dat zie ik helaas niet zo snel gebeuren, aangezien er nog maar enkele jaren een fietspad ligt en er massaal veel drukke overwegen zouden zijn.
Gebruikersavatar
JC
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:55
Locatie: Mechelen

Bericht door JC »

Dat fietspad ligt er toch al een tijdje hoor, ergens begin jaren negentig nam ik dat ding al regelmatig met de racefiets, ik schat dat het er al 15 jaar ligt !
Er zijn inderdaad heel veel kleine overwegen met kleine baantjes door de velden.
bobby

Bericht door bobby »

het gaat niet over de lijn Herentals Aarschot (welke Noord-zuid georienteerd is) maar over een nieuw trajekt Oost-west georienteerd.

Trouwens rekening houdend met de bevolkingsaantallen: is het eigenlijk beschamend dat een spoorlijn volgens dit traject nog steeds niet bestaat.

Heist: 38000 inwoners;
Geel: 35000 inwoners
Mol: 32000 inwoners.


terwijl Herentals (25000) en aarschot (28000) merkelijk minder inwoners hebben
Wover

Bericht door Wover »

Maar Herentals heeft wel een centrumfunctie voor omliggende gemeenten zoals Lille, Grobbendonk, Herenthout en Westerlo...

En het deel fietspad tussen Morkhoven en Herentals is wel degelijk nog maar een 5tal jaar oud hoor. Het stuk Noorderwijk/Morkhoven - Aarschot ligt er al wel veel langer ja.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Dat ze maar eerst eens beginnen aan de tweede haventoegang van Antwerpen!

Als dit al zo lang op zich laat wachten, dan zal die spoorlijn van Muizen naar Herentals er zeker niet binnen de 50 jaar gerealiseerd worden.

Bij de NMBS is het zo dat er eerst 15 jaar (zelfs veel langer in het geval van de Noord-Zuid-verbinding) over een voorstel gepraat wordt alvoor het gerealiseerd wordt. En ik denk dat er voor dergelijke spoorlijn zeer weinig interesse zou zijn vanuit de NMBS.
bobby

Bericht door bobby »

Wover schreef:Maar Herentals heeft wel een centrumfunctie voor omliggende gemeenten zoals Lille, Grobbendonk, Herenthout en Westerlo...

En het deel fietspad tussen Morkhoven en Herentals is wel degelijk nog maar een 5tal jaar oud hoor. Het stuk Noorderwijk/Morkhoven - Aarschot ligt er al wel veel langer ja.
mensen die VANDAAG vanuit Westerlo met de trein naar brussel willen gaan zeker niet via herentals (maar via aarschot)


Westerlo ligt geografisch toevalig wel op het traject geel heist
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Ja, als we zo gaan beginnen, kunnen we zo vijftig spoorlijnen (her)aanleggen, hé! :roll: Er zijn zoveel grote gemeentes die geen spoorontsluiting hebben!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ja bij ons int dorp ligt ook geen spoorlijn, laten we ineens aarschot-mechelen aanleggen met dan in bonheiden aansluiting op de lijn lier-brussel :roll:
Gregske

Bericht door Gregske »

Als toekomstig inwoner van Geel voel ik mij geneigd om even wat in te grijpen.
Herentals-Geel-Mol-Lommel-Neerpelt is de zogenaamde Kempische as die vertakt bij Geel langs het Albertkanaal richting Tessenderlo. Er zijn enorm veel bedrijven gevestigd op die assen en de steden en gemeenten zijn allen van een zelfde grootteorde. Westerlo heeft een uurverbinding met Geel en Turnhout via De Lijn. Ook zie ik niet in of het nu noodzakelijk is om nog een spoorweg aan te leggen tussen Heist en Geel. Beter zou zijn om Geel en Mol, net als Turnhout een uurverbinding te gunnen met Brussel (bovenop die met Antwerpen), dan is een overstap in Lier naar Heist geen ramp aangezien op die lijn er ook twee treinen per uur rijden.
bobby

Bericht door bobby »

Gregske schreef:Als toekomstig inwoner van Geel voel ik mij geneigd om even wat in te grijpen.
Herentals-Geel-Mol-Lommel-Neerpelt is de zogenaamde Kempische as die vertakt bij Geel langs het Albertkanaal richting Tessenderlo. Er zijn enorm veel bedrijven gevestigd op die assen en de steden en gemeenten zijn allen van een zelfde grootteorde. Westerlo heeft een uurverbinding met Geel en Turnhout via De Lijn. Ook zie ik niet in of het nu noodzakelijk is om nog een spoorweg aan te leggen tussen Heist en Geel. Beter zou zijn om Geel en Mol, net als Turnhout een uurverbinding te gunnen met Brussel (bovenop die met Antwerpen), dan is een overstap in Lier naar Heist geen ramp aangezien op die lijn er ook twee treinen per uur rijden.
ik weet niet of de dagelijkse pendelaars vanuit geel & mol naar brussel zo weigerachtig staan tegen een traject dat zo'n 10 a 15 minuten korter zou zijn dan de omweg via herentals.
Ook zou het aantal aangerekende kilometers voor het traject geel-brussel sterk dalen (10 a 15 km korter).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bobby, tarief km's zijn niet altijd gelijk aan werkelijke km's aangezien er meestal met zones gewerkt word
bobby

Bericht door bobby »

Steven schreef:bobby, tarief km's zijn niet altijd gelijk aan werkelijke km's aangezien er meestal met zones gewerkt word
de afstand wordt berekend in functie van het kortste traject, ongeacht het werkelijk afgelegde traject.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik wou maar zeggen dat 1 tarief km niet gelijk is aan 1km in realiteit je betaald misschien 19 km voor een werkelijk traject van 21 km (of omgekeerd) om een theoretisch voorbeeld te geven
carlos

Re: DRY PORT: verbinding Muizen-Heist-Geel

Bericht door carlos »

bobby schreef:Wanneer gaat NMBS nu eens een spoorlijn aanleggen tussen Muizen ('Dry Port') Heist-o-d-Berg & Geel?

Enerzijds bekomt men dan een snelle verbinding voor passagierstreinen tussen Neerpelt/Mol/Geel/Heist en Mechelen/Brussel; anderzijds verkrijgt men een directe verbinding tussen Dry Port & de Yzeren Rijn.
op die manier zou men ook een verbinding krijgen tussen de haven van Zeebrugge en de Yzeren Rijn.

Idee zou zeker in de plannen van Yzeren Rijn opgenomen moeten worden; maar laat ons eerst afwachten wat men nu eigenlijk gaat doen met de Yzeren Rijn.

(ik vrees dat eigenlijk alleen de Vlaamse Regering interesse heeft voor dit project)
Plaats reactie