Binnenkort met GoPass naar Groot-Hertogdom Luxemburg?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Ik heb overigens het sterke vermoeden dat er een regeling komt voor Rodange. Voor Maastricht hebben ze namelijk ook iets bedacht (al weet ik nog niet wat)
voor troisvierges in luxemburg is er ook een speciaal ticket
Ik heb begrepen dat Maastricht tegen binnenlands tarief bereikbaar zou moeten worden. Meer details heb ik nog niet en het zou me ook niet verbazen als er nog wat mitsen en maren aan zouden zitten.
Shrek schreef:
rvdborgt schreef:De SS is volgens mij in 1945 opgeheven...
SS = steve stunt :wink:
Namen van personen worden in het Nederlands echter niet door lidwoorden voorafgegaan. "De SS" is dus eenduidig geen persoon...

Groetjes,

Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Pieter schreef: Zijn er nu echt nog mensen die geloven dat er dingen gratis zijn in deze wereld?

Denk je nu echt dat de bv de 65+ers gratis met de bus rijden.

Het is een sublieme oplossing:

Oorzaak: 1000 lege bussen kosten aan vlaanderen 1 000 000 euro (cijfers zijn gewoon om uit te leggen)
Oplossing: Je geeft de 65+ers een gratis kaart, en laat de gemeenten betalen voor het aantal ritten van de 65+ers, (jawel, elke rit wordt genoteerd en de rekening worden aan de gemeenten gegeven)

Wat je schrijft is flagrant onjuist. Het is wel degelijk de Vlaamse Gemeenschap die opdraait voor de seniorenpassen. Je verwart met allerlei plaatselijke initiatieven waardoor bussen bijvoorbeeld gratis zijn op marktdagen. M.a.w. de Vlaamse Gemeenschap betaalt voor De Lijn, en daarna ook nog eens omdat het OV voor de 65+ gratis is. Economische logica, is dat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22575
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de vraag is ni zozeer welke overheid betaald, want da maakt zozeer ni uit voor mij, ze komen hun geld toch gewoon halen bij de burger, of het nu federaal, geweestelijke of gemeentelijke overheid is, kortweg we betalen alles zelf maar op een verdoken manier, nu enkel de burger nog laten inzien dat het gewoonweg nooit gratis is.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Overigens, het is Vlaams Gewest, Vic.
Maar goed, het gratis verhaal is gewoon een manier van uitleggen. Ik denk niet dat er mensen zijn die nog geloven dat ze er (indirect) niet voor moeten betalen. Maar goed, dat geldt ook voor onderwijs, wegenbouw en -onderhoud, cultuur, en ik kan zo nog wel even doorgaan. Ook dat is gratis tot relatief goedkoop, en ook daar betalen we via de belastingen flink aan mee. En wat mij betreft, ik heb er geen bezwaren tegen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

groentje schreef:Overigens, het is Vlaams Gewest, Vic.
...
't Is nie gemakkelijk: zie http://www.belgium.be/eportal/applicati ... docId=6646
De Vlaamse Gemeenschap oefent haar bevoegdheden uit in de Vlaamse provincies en in Brussel.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef: Ik heb overigens het sterke vermoeden dat er een regeling komt voor Rodange. Voor Maastricht hebben ze namelijk ook iets bedacht (al weet ik nog niet wat)
voor troisvierges in luxemburg is er ook een speciaal ticket :P
Ja, maar dat is iets anders. Eenmaal dat je daar de grens over bent, blijf je ook aan die kant van de grens op het verdere traject van de INTERNATIONALE trein. Dit geldt voor alle andere grenstrajecten: Roosendaal, Maastricht, Aachen, Kleinbettingen, Jeumont, Maubeuge en Lille-Flandres (2x).

Bij het grenspunt Rodange zit het hem nu anders. Op het traject Virton - Rodange - Athus - Arlon rijdt de trein strikt genomen als BINNENLANDSE trein, want begin- en eindpunt van de trein liggen namelijk in België, met dat verschil dat er even een buitenlands station aangedaan wordt.

Als ik op mijn GoPass bijvoorbeeld Brugge - Aubange zou invullen, en ik stap over te Arlon op de L-trein naar Virton. Wie zal mij controleren dat ik in Rodange afstap? Er zal denk ik geen security aan de uitgang van het station staan dat je terug de trein op stuurt!
Het is misschien wel onwettig hetgeen je dan doet, maar ik heb geen zin om nog eens apart naar het loket te gaan in Brugge of Arlon om daar een ticket Athus - Rodange te kopen voor die 2 km die beide gemeenten van mekaar scheiden. :roll:

Nu had ik nog een aantal vraagjes:
1. Als je (vandaag de dag) een ticket Athus - Luxembourg koopt, wordt dit dan gezien als een internationale reis, wat wil zeggen dat je op de normale prijs nog eens een extra prijs moet betalen voor het overschrijden van de grens?

2. Zonee, zou het dan effectief kunnen zijn dat vanaf december Rodange ook als deels NMBS-station aanzien wordt net zoals Athus als CFL-station beschouwd wordt? Met name dat Athus en Rodange als één grensstation fungeren, wat het effectief ook mogelijk maakt om per GoPass naar Rodange te sporen?

3. Ik had ergens eens iets opgevangen dat Maastricht ook deels tot het NMBS-net zou gaan behoren, wat het ook mogelijk maakt om met binnenlandse treintickets of met de GoPass naar Maastricht te reizen? Naar verluid zou de NMBS interesse hebben om in het station van Maastricht een eigen NMBS-loket in te richten.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Trainspotterke schreef:1. Als je (vandaag de dag) een ticket Athus - Luxembourg koopt, wordt dit dan gezien als een internationale reis, wat wil zeggen dat je op de normale prijs nog eens een extra prijs moet betalen voor het overschrijden van de grens?
Tarifair gezien is Athus op dit moment een CFL-station. Alle Luxemburgse tarieven zijn geldig tot Athus.
Trainspotterke schreef:2. Zonee, zou het dan effectief kunnen zijn dat vanaf december Rodange ook als deels NMBS-station aanzien wordt net zoals Athus als CFL-station beschouwd wordt? Met name dat Athus en Rodange als één grensstation fungeren, wat het effectief ook mogelijk maakt om per GoPass naar Rodange te sporen?
Dat is niet uit te sluiten. De NMBS is er zich bewust van dat haar eigen internationale tarieven "ontmoedigend" werken en heeft in het kader van het huiswerk dat gedaan moest worden voor het derde beheerscontract ook e.e.a bedacht aan tariefformules. Maar ik heb geen idee wat er uiteindelijk uit de bus zal komen.
Trainspotterke schreef:3. Ik had ergens eens iets opgevangen dat Maastricht ook deels tot het NMBS-net zou gaan behoren, wat het ook mogelijk maakt om met binnenlandse treintickets of met de GoPass naar Maastricht te reizen? Naar verluid zou de NMBS interesse hebben om in het station van Maastricht een eigen NMBS-loket in te richten.
Dat laatste zou ik niet al te serieus nemen. Er is wel even sprake van geweest om daar een NMBS-automaat neer te zetten, maar dat idee is snel weer afgevoerd toen men bedacht dat die automaat alleen Belgische passen accepteert...

groetjes,

Rian
Ruben
Berichten: 346
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Bericht door Ruben »

Patrick schreef:
De Vlaamse Gemeenschap oefent haar bevoegdheden uit in de Vlaamse provincies en in Brussel.
Klopt, maar dit is een bevoegdheid van de gewesten, niet van de gemeenschappen. De Vlamingen krijgen hun seniorenpas van het Vlaamse Gewest, de Brusselaars (Nederlandstalig en Franstalig) van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Tot zover het off-topic gedeelte.

Ik denk dat we gewoon gaan moeten afwachten wat ze met die tarieven gaan doen, is moeilijk te voorspellen. Maar ik denk dat ze ook wel inzien dat het dom zou zijn om een treinverbinding te creëren tussen Virton en Aarlen en er dan internationale tarieven voor te vragen...
giuseppe
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Bericht door giuseppe »

rvdborgt schreef:Ik heb begrepen dat Maastricht tegen binnenlands tarief bereikbaar zou moeten worden. Meer details heb ik nog niet en het zou me ook niet verbazen als er nog wat mitsen en maren aan zouden zitten
Is hier inmiddels al wat meer over bekend? En is het nu mogelijk om met de go-pass vanuit Maastricht te reizen?
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

giuseppe schreef:
rvdborgt schreef:Ik heb begrepen dat Maastricht tegen binnenlands tarief bereikbaar zou moeten worden. Meer details heb ik nog niet en het zou me ook niet verbazen als er nog wat mitsen en maren aan zouden zitten
Is hier inmiddels al wat meer over bekend? En is het nu mogelijk om met de go-pass vanuit Maastricht te reizen?
Vraag het eens aan de klantendienst van de NMBS: klantendienst@b-rail.be. Op de NMBS-website is er nu wat info over de nieuwe tarieven naar Maastricht, maar over de passen wordt niets gezegd.

Groetjes,

Rian
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

En laat het ons ook weten.
giuseppe
Berichten: 267
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Bericht door giuseppe »

Dit is het antwoord dat ik kreeg
Geachte heer

Wij ontvingen uw e-mail van 12.12.2006.

Voor de treinreizen Maastricht-Brussel dient u nog steeds in het bezit te zijn
van een internationaal vervoerbewijs. Er zijn echter wel voordelige formules,
deze kan u terugvinden op onze website.

Met vriendelijke groeten,
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Bedankt. Maastricht is dus geen binnenlands tariefpunt, maar ze proberen ons met kortingen te lijmen.
Plaats reactie