Inzet MS96

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Inzet MS96

Bericht door Steve »

Is meer dan 8 of zelfs 7 M5 echt zo'n groot probleem? Behalve de "IR's" Antwerpen-Brussel en Antwerpen-Hamont doen de M5 vooral P-treinen en daar zie je meestal 9 of zelfs 10 stuks op. Ik heb nu niet meteen de indruk dat die treinen constant uitvallen.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Inzet MS96

Bericht door desirootje »

kan men de M5 dan niet verschuiven naar een andere verbinding zoals Gent-Tongeren (ik weet dat er M7's komen, maar neem het als voorbeeld) zodat de extra capaciteit van 9-10 M6'en naar Brussel-Antwerpen kunnen, of ziet die voller tussen Hasselt en Brussel in de spits dan ik me voorstel (idem voor elke andere trein die niet zo druk is maar wel M6 heeft)
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Inzet MS96

Bericht door Tram44 »

De M5 op Antwerpen-Brussel is om diverse redenen een probleem:
- ellendig traag in combinatie met een loc 21, zeker als je de helling van Antwerpen-C naar Berchem moet opkruipen. Dat leidt tot langere reistijden en kost schaarse capaciteit op een reeds overbelaste lijn
- zeer onbetrouwbaar: rituitval van 10 % voor de "IR"s in de spits, waardoor reizigers die dat kunnen ze ook gaan mijden en die in Mortsel de klos zijn
- de capaciteit is an sich OK maar door de 2+1-opstelling boven - die wel een behoorlijk comfort biedt - is ze uiteindelijk vergelijkbaar met de capaciteit van 3 of 4 breaks
- niet splitsbaar, dus in volle dag of om 23u00 's avonds rij je met veel te veel lucht rond, terwijl je breaks gemakkelijk kan splitsen zodat de samenstelling toch wat beter is afgestemd op het aantal reizigers.
- moeilijk toegankelijk door de hoge instap en het zeer smalle trapje, wat eigenlijk voor geen enkele trein zou mogen maar op een hoofdas al helemaal niet wenselijk is.

Mijn conclusie: gebruik die dingen op P-treinen maar aub niet in de basisdienst. Breaks zouden een alternatief zijn of natuurlijk, M7-motorstellen, eventueel gekoppeld in de spits.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Inzet MS96

Bericht door jan_olieslagers »

Nu zitten we wel heel ver verwijderd van het onderwerp "inzet MS96"... Als het mag (en anders mag het best verwijderd worden, beste mods): reeds lang had ik het gevoel dat Antwerpen-Brussel niet echt een prioriteit is bij NMBS, daar waar het toch de meestbevraagde dienst moet zijn. Wat schort er toch? Waarom geen M6+HLE27, toch minstens in de spits? Dat de breaks het er nog niet zo slecht zouden doen had ik niet echt verwacht, toegegeven, maar deze dienst moet toch de opperste uiterste maximale capaciteit toebedeeld krijgen?

En jawel, de M5 zitten ongeveer aan het andere uiterste tegenover de MS96 waarover het allemaal begon: de MS96 zijn optimaal op diensten met lage bezetting maar hoge vereisten kwa comfort, de M5 zijn een beetje hun tijd voorbij maar kunnen nog het best dienen op drukke maar niet overdrukke woon-werkdiensten, P-treinen dus.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Inzet MS96

Bericht door TimJ36 »

Ik denk dat we vooral kunnen concluderen dat de deuren te smal zijn. Aan die deuren kun je niet veel veranderen, maar je kunt hier wel rekening mee houden in de dienstregeling. Dus zoveel mogelijk inzetten op de iets rustigere B-lijnen met zo weinig mogelijk stops. Ik denk dat er wel een aantal lijnen hiervoor in aanmerking komen.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Inzet MS96

Bericht door nibura »

desirootje schreef: 03 sep 2021, 18:29 kan men de M5 dan niet verschuiven naar een andere verbinding zoals Gent-Tongeren (ik weet dat er M7's komen, maar neem het als voorbeeld) zodat de extra capaciteit van 9-10 M6'en naar Brussel-Antwerpen kunnen, of ziet die voller tussen Hasselt en Brussel in de spits dan ik me voorstel (idem voor elke andere trein die niet zo druk is maar wel M6 heeft)
De 2215 bestond pre-corona uit T18+10M6 en op een gemiddelde werkdag was het na Bxl-Noord zo druk dat de trein volledig vol stond gepropt in 2e klasse. Het zou me niet verbazen dat er af en toe iemand op het perron is achtergebleven, al heb ik het nooit zelf gezien.
Vanaf Aarschot kon men dan wel semi-comfortabel rechtstaan in 2e klasse en na Hasselt was er natuurlijk wel voldoende capaciteit. In ieder geval was het dus zeker niet zo dat er in de spits teveel capaciteit was op die lijn. Ik zou dus zelfs durven argumenteren dat er te weinig capaciteit was. In het vervoersplan 2020 stond ook vermeld dat men had geprobeerd van hier meer P-treinen te laten rijden maar dat dit niet ging omwille van de moeilijke kruisingen in Aarschot/bocht van Leuven, dus ik denk dat de NMBS dit ook besefte.

Vergeet ook niet dat er maar één trein per uur rijdt op die verbinding (+1P in de spits) waardoor iedereen een beetje op diezelfde trein zit.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet MS96

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 03 sep 2021, 14:46
Is het niet beter de MS96 - nu die toch nog een flinke waarde hebben - te verkopen aan een land waar ze wel nog nut hebben? Israël bijvoorbeeld heeft de dieselvariant van de DMT, maar elektrificeert zelf ook meer en meer.

En ondertussen een alternatief, gebaseerd op de flexibiliteit van de MS80, aankopen waarna ook die kunnen uitgefaseerd worden? Zoals Jan al zegt, met hun geupdate interieur kunnen die nog wel wat interesse wekken...
Neen dat gaat niet gebeuren. De MS96 heeft helemaal geen flinke waarde. In België kan je er iets mee doen, maar die dingen zijn wegens meerdere technische redenen niet zonder grondige aanpassingen in andere landen bruikbaar. Dat is iets heel anders dan de I6 of I10, die volgens de internationale standaarden gebouwd zijn en zo kunnen rondrijden in andere landen. Grote kosten om de MS96 elders te kunnen inzetten wilt zeggen weinig verkoopwaarde.
Extra treinen kopen, dat is aan het gebeuren, maar kan nooit snel genoeg gaan voor dit plannetje. De levering van M7 moet eerst al alle M4 en klassiekjes vervangen. Als er genoeg bijbesteld worden kunnen ook de MS75 en M5 met pensioen. Als we bovendien ook de MW41 willen vervangen zijn we dus nog een decennium bezig met nieuwe treinen in dienst nemen zonder ruimte om MS80 of MS96 te verkopen.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Inzet MS96

Bericht door ostbahnhof »

Hou de ms96 maar zo lang mogelijk hier, t is een heerlijke trein, super zetelopstelling, mooie vorm, akkoord: wat lastig om de fiets mee te nemen, perfect werkende zelf te regelen airco, mooie grote ramen, stopcontacten hier en daar, trekt goed op, ( inderdaad wat lawaaierig als je naast het spoor woont), nu nog een koffiekarretje.... 😀 en mijn treinrit mag dubbel zo lang duren. besluit: voor mij een van onze betere treinstellen.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Inzet MS96

Bericht door TimJ36 »

ostbahnhof schreef: 04 sep 2021, 07:48 Hou de ms96 maar zo lang mogelijk hier, t is een heerlijke trein, super zetelopstelling, mooie vorm, akkoord: wat lastig om de fiets mee te nemen, perfect werkende zelf te regelen airco, mooie grote ramen, stopcontacten hier en daar, trekt goed op, ( inderdaad wat lawaaierig als je naast het spoor woont), nu nog een koffiekarretje.... 😀 en mijn treinrit mag dubbel zo lang duren. besluit: voor mij een van onze betere treinstellen.
Die zelf te regelen airco is leuk zolang niet iedereen daar constant aan draait, waardoor het om de haverklap warmer/kouder wordt in het rijtuig.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Inzet MS96

Bericht door ostbahnhof »

TimJ36 schreef: 04 sep 2021, 12:19
ostbahnhof schreef: 04 sep 2021, 07:48 Hou de ms96 maar zo lang mogelijk hier, t is een heerlijke trein, super zetelopstelling, mooie vorm, akkoord: wat lastig om de fiets mee te nemen, perfect werkende zelf te regelen airco, mooie grote ramen, stopcontacten hier en daar, trekt goed op, ( inderdaad wat lawaaierig als je naast het spoor woont), nu nog een koffiekarretje.... 😀 en mijn treinrit mag dubbel zo lang duren. besluit: voor mij een van onze betere treinstellen.
Die zelf te regelen airco is leuk zolang niet iedereen daar constant aan draait, waardoor het om de haverklap warmer/kouder wordt in het rijtuig.
Je kan het tenminste regelen en zit je alvast niet 1,5 uur in de kou.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Inzet MS96

Bericht door overweg13 »

jan_olieslagers schreef: 03 sep 2021, 17:09 Maar het is echt hemeltergend om reizigers te zien dichtopeengepakt rechtstaan op beide verdiepingen van een M5 of M6, en dat heb ik toch al vaak meegemaakt, bij vertrek +/- 17:00-18:00 uit Brussel-Noord richting Vilvoorde-Mechelen-Antwerpen.
Zou het kunnen dat op dergelijke momenten een andere trein naar Antwerpen afgeschaft is? Dat gebeurt namelijk erg regelmatig. Buiten de spits is dat gezien de frequentie niet echt een ramp, maar als je van 2 treinen 1 maakt is het dat wel. Een stel M5-rijtuigen van 8 rijtuigen biedt in totaal 102 plaatsen aan in eerste klas en 839 in tweede klas. Als zo een trein uitvalt, zijn de gevolgen voor de volgende trein niet te overzien.
Met vriendelijke groet

overweg13
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Inzet MS96

Bericht door Terminus »

Afgelopen donderdag zat ik in de IC2015 (vertrek 17u in Brussel-Noord) en die reed met een verminderde samenstelling van 6 M6-rijtuigen i.p.v. 9.
En ook al zijn nog lang niet alle reizigers terug, dit was toch duidelijk voelbaar (ook al leek het me dat alle treinen voordien correct gereden hadden)
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Inzet MS96

Bericht door Eric0641 »

overweg13 schreef: 29 aug 2021, 19:16
rvdborgt schreef: 29 aug 2021, 16:40
Eric0641 schreef: 29 aug 2021, 11:09 Ik vroeg me af, heeft iemand nog een foto van de inzet van de MS96 in Maastricht? Zou in de beginjaren van de motorstellen op de IC-F gereden moeten hebben onder Knokke - Maastricht.
MS96 is bij mijn weten nooit in Maastricht geweest en heeft daar bij mijn weten nooit een toelating voor gehad.

Groetjes,
Rian
Inderdaad, daar reden sinds IC-IR1984 breaks. Later, met de degradatie van de verbinding Liège - Maastricht werden dat langere tijd tweeledige stellen en later opnieuw breaks.
Ik hoor wisselende verhalen van mensen, de ene zweert erbij en heeft foto's gezien. Zelfs de Wikipedia pagina zegt van wel. En er zouden blijkbaar nog documenten aanwezig zijn waar het in zou staan. Maar effectief bewijs heb ik tot op heden nog niet gezien!

https://rixke.tassignon.be/spip.php?article41&lang=fr hier wel een artikel uit 95 waarin staat dat het ingezet zou worden op de ICF
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Eric0641
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 jul 2015, 11:07

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door Eric0641 »

deadlock schreef: 29 jan 2013, 10:30 Ik weet zeker dat er foto's zijn van AM96 in Maastricht. Ik heb ze gezien.
Bestaan deze foto's nog?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Inzet MS96

Bericht door overweg13 »

Ik reed destijds elk jaar het volledige net af en heb nu even in mijn notities (20936 treinritten sinds 1979) gekeken en heb alleszins nooit een mr96 gehad tussen Liège en Visé. Dat is geen sterk bewijs, maar wel een stevige aanwijzing...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie