Toeristentreinen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ThomSten

Bericht door ThomSten »

Op zich doen ze dat zichzelf aan, en de NMBS maakt er geen verlies op.
Als de massa zich meer zou verspeiden dan waren die ICT-treinen rendabel. Nu zijn ze dat niet, maar de NMBS krijgt hun geld wel want ze nemen de propvolle IC's. Die toeristen zijn dus eigenlijk hun eigen aan 't kloten. :wink:
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Bericht door hein »

vandaag reden er nog ict treinen oa de ict naar hasselt
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

ThomSten schreef:Op zich doen ze dat zichzelf aan, en de NMBS maakt er geen verlies op.
Als de massa zich meer zou verspeiden dan waren die ICT-treinen rendabel. Nu zijn ze dat niet, maar de NMBS krijgt hun geld wel want ze nemen de propvolle IC's. Die toeristen zijn dus eigenlijk hun eigen aan 't kloten. :wink:
Dag,

Ik geloof nooit dat de NMBS winst maakt op die T-treinen. Je mag niet vergeten dat door de seniorenbiljetten de vraag naar T-treinen aanzienlijk gestegen is: je moet hun aantal (en hun rijperiode) maar eens vergelijken met 10 jaar geleden. Bovendien ligt het aantal extratreinen ook hoger dan vroeger. Zeker door de massale drang van de senioren om naar zee te reizen (en dat begint voor en eindigt na de zomervakantie) is de hele operatie ongetwijfeld verlieslatend.
Met vriendelijke groet

overweg13
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Zeg, maar om dat verlies toch een beetje in te dikken: Kunnen zij op een toeristentrein waar maar 10 man op zit geen
1 break of 1 varkensneus leggen i.p.v. 2?
Kunnen zij geen kortere treinen inleggen als het slecht weer is?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

Jonathan schreef:Zeg, maar om dat verlies toch een beetje in te dikken: Kunnen zij op een toeristentrein waar maar 10 man op zit geen
1 break of 1 varkensneus leggen i.p.v. 2?
Kunnen zij geen kortere treinen inleggen als het slecht weer is?
Je zou ook kunnen proberen om die toeristentreinen vol te krijgen. De echte problemen doen zich maar voor bij de IC's Eupen - Oostende en Tongeren - Knokke/Blankenberge. Beide treinen rijden nu al in maximumsamenstelling. Welnu, verbied ze voor reizigers met seniorenbiljetten, zodat reizigers die echt voor hun trein betalen, ook de beste treinen krijgen.
Ondenkbaar? Ondoenbaar? Bij groepsreizen wordt dit al jaren toegepast: je krijgt het laagste tarief (70 % reductie) alleen maar voor minder bezette treinen. Op een aantal andere betaal je 50 %. En een aantal treinen is gewoon verboden voor groepen. Waarom zou je dezelfde redenering niet kunnen toepassen voor de seniorenbiljetten? Het tarief ligt nog lager dan het groepstarief, en ze veroorzaken op bepaalde momenten evenveel hinder als de groepen. Overigens staat het de senioren vrij om toch van deze treinen gebruik te maken mits betaling van een gewoon tarief.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bepaalde treinen zijn ook gewoon langer om zodoende het materieel ergens te krijgen waar het moet zijn he, je moet regelmatig (altijd dus) verder denken dan die ene rit, wat moet dat materieel nadien doen, misschien is daar die lange samenstelling wel nodig, anders moet je een trein ledig van a naar b sturen zonder dat er volk op zit, door ze gewoon aan een T trein te hangen of materieel als ext trein te laten rijden voorkom je geregeld zo een dingen
ronny
Berichten: 544
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Bericht door ronny »

ThomSten schreef:Op zich doen ze dat zichzelf aan, en de NMBS maakt er geen verlies op.
Als de massa zich meer zou verspeiden dan waren die ICT-treinen rendabel. Nu zijn ze dat niet, maar de NMBS krijgt hun geld wel want ze nemen de propvolle IC's. Die toeristen zijn dus eigenlijk hun eigen aan 't kloten. :wink:
Als er genoeg info zou zijn, zouden de mensen zich wel verspreiden maar deze is er gewoon niet. Vorig jaar kwam ik 's morgens in een station en er stond op een A4-blad de melding dat er een extra trein is 10 minuten na de IC, dan ga ik niet 10 minuten wachten om deze te nemen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Bericht door overweg13 »

ronny schreef: Als er genoeg info zou zijn, zouden de mensen zich wel verspreiden maar deze is er gewoon niet. .
Geloof dat maar niet. Zelfs als er uitdrukkelijk omgeroepen wordt dat een trein volledig bezet is, en dat een extratrein volgt, zijn er nog altijd uilen die maar liever op de bomvolle trein stappen. Dat geldt trouwens ook voor pendelaars. Bij de invoering van I11'en op de lijnen 50A en 36, waren er echte problemen tijdens de spits. De NMBS legde een extra-P-trein in om die problemen op te lossen. Daar was nauwelijks belangstelling voor, al werd elke dag opnieuw in de Brusselse stations omgeroepen dat die trein comfortabeler reizen zou mogelijk maken.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22549
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

idd vele pendelaars zijn halstarrige koppigaards op dat vlak
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Ook als die eerst zou rijden, hoor. Hoewel, sommige P-treinen zijn wel goed beklant. Maar bijvoorbeeld de 8001 Brussel-Poperinge is echt een zalige trein, die een rechtstreekse verbinding aanbied tussen Brussel en Waregem en Harelbeke, een bijkomende verbinding aan Gent, De Pinte en Deinze, en een even snelle verbinding voor Kortrijk tot Poperinge, ongeveer in het midden tussen de andere treinen. Ik heb er al altijd plaats gehad...
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Vandaag weer een paar EXT ingelegd: resultaat: bijna geen mens op (toch niet in de eerste twee wagons, uitgenomen ikke). Op de rest van de wagons zat er ook niet veel volk. Op de rest van de EXT ook niet. Maar het beste was toch als we met EXT 18518 aankwamen in Brugge. Eerst roept de treinbegeleider af: We komen aan in Gent-Sint-Pieter. Net voor de stilstand in Brugge roept hij nog rap af station Brugge. In Brugge wist men erg weinig af van deze trein, en de trein komt aan op het spoor 6, zelfde spoor waar dan IC G 1818 ging binnenrijden, deze staat echter aangeschreven, en niet aangeschreven als Brussel Luik EXT 18:56. Er vraagt daar een groepje mensen aan mij: is dees trein naar Antwerpen-Berchem? Ik zeg neen, dat is de EXT naar Luik-Guillemins. Dan wordt er afgeroepen dat de trein op het spoor 6 de extra trein naar Gent, Brussel, Leuven en Luik is. Ondertussen zijn er daar al een paar Anwerpenaars ingestapt. Sommige stappen al lachend uit, andere niet: Een man zij zelf dat hij anders aan de noodrem had getrokken. Dan laten ze die trein 1 minuut voor de grote IC A 518 vertrekken, die dan ook met enkele minuten vertraging vertrok.

De trein werd gereden met 12 M4 - waarvan minstens 10 teveel - geduwd door de 2731.
Laatst gewijzigd door Jonathan op 11 sep 2006, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
hein
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 apr 2006, 21:08
Locatie: oostende

Bericht door hein »

in oostende stond deze trein aangekondigd op het vertrekbord om 18u35
tzal wel een mooiweer trein geweest zijn
OO-MSS

Bericht door OO-MSS »

Jonathan schreef:Vandaag weer een paar EXT ingelegd: resultaat: bijna geen mens op (toch niet in de eerste twee wagons, uitgenomen ikke). Op de rest van de wagons zat er ook niet veel volk. Op de rest van de EXT ook niet. Maar het beste was toch als we met EXT 18518 aankwamen in Brugge. Eerst roept de treinbegeleider af: We komen aan in Gent-Sint-Pieter. Net voor de stilstand in Brugge roept hij nog rap af station Brugge. In Brugge wist men erg weinig af van deze trein, en de trein komt aan op het spoor 6, zelfde spoor waar dan IC G 1818 ging binnenrijden, deze staat echter aangeschreven, en niet aangeschreven als Brussel Luik EXT 18:56. Er vraagt daar een groepje mensen aan mij: is dees trein naar Antwerpen-Berchem? Ik zeg neen, dat is de EXT naar Luik-Guillemins. Dan wordt er afgeroepen dat de trein op het spoor 6 de extra trein naar Gent, Brussel, Leuven en Luik is. Ondertussen zijn er daar al een paar Anwerpenaars ingestapt. Sommige stappen al lachend uit, andere niet: Een man zij zelf dat hij anders aan de noodrem had getrokken. Dan laten ze die trein 1 minuut voor de grote IC A 518 vertrekken, die dan ook met enkele minuten vertraging vertrok.

De trein werd gereden met 12 M4 - waarvan minstens 10 teveel- geduwd door de 2731.
haha... met een ADX in
Jonathan

Bericht door Jonathan »

OO-MSS schreef:
Jonathan schreef:Vandaag weer een paar EXT ingelegd: resultaat: bijna geen mens op (toch niet in de eerste twee wagons, uitgenomen ikke). Op de rest van de wagons zat er ook niet veel volk. Op de rest van de EXT ook niet. Maar het beste was toch als we met EXT 18518 aankwamen in Brugge. Eerst roept de treinbegeleider af: We komen aan in Gent-Sint-Pieter. Net voor de stilstand in Brugge roept hij nog rap af station Brugge. In Brugge wist men erg weinig af van deze trein, en de trein komt aan op het spoor 6, zelfde spoor waar dan IC G 1818 ging binnenrijden, deze staat echter aangeschreven, en niet aangeschreven als Brussel Luik EXT 18:56. Er vraagt daar een groepje mensen aan mij: is dees trein naar Antwerpen-Berchem? Ik zeg neen, dat is de EXT naar Luik-Guillemins. Dan wordt er afgeroepen dat de trein op het spoor 6 de extra trein naar Gent, Brussel, Leuven en Luik is. Ondertussen zijn er daar al een paar Anwerpenaars ingestapt. Sommige stappen al lachend uit, andere niet: Een man zij zelf dat hij anders aan de noodrem had getrokken. Dan laten ze die trein 1 minuut voor de grote IC A 518 vertrekken, die dan ook met enkele minuten vertraging vertrok.

De trein werd gereden met 12 M4 - waarvan minstens 10 teveel- geduwd door de 2731.
haha... met een ADX in
Ja, de 58050.
Jonathan

Bericht door Jonathan »

Eergisteren, gisteren, maar ook vandaag konden (en kunnen) we EXTRATREINEN bewonderen. Gisteren zat op de 18518 van Oostende veel volk in de laatste twee Breaks, maar vanmorgen hadden de EXT's veel meer succes. De EXT die voor de 1530 reed en naar Blankenberge ging was overbezet, om van de 1530 zelf nog maar te zwijgen.

Ook de EXT die van Luik-Guillemins kwam en naar Oostende ging, was lichtjes overbezet. Hij bestond ook uit vier Breaks.
Plaats reactie