Nieuwe structuur NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

pietje schreef:
Retard schreef: Nu zeg je natuurlijk, organiseer dat simpeler, minder duur dubbelwerk, en meer communicatie, maar dan met een klein controlecentrum die controleert of de rijpaden wel eerlijk verdeelt worden. Uiteindelijk zal je uitkomen bij iets wat op een geïntegreerde structuur lijkt. Pak nu dat twaalf man hem bezighoud met de controle op de rijpaden, dat kost één miljoen euro per jaar, 249 miljoen minder dan nu.
Maar als het terug een ééngemaakte structuur wordt, met uitzondering van de rijpaden, dan zal de NMBS al het mogelijke doen om het de concurrentie voor het vrachtvervoer zo moeilijk mogelijk te maken door de treinen van de concurrentie zoveel mogelijk te hinderen, waardoor die het na enkele jaren wel zullen opgeven. Zo krijgt Logistics terug een monopolie en zijn de vakbonden tevreden. (en het vrachtvervoer dat niet noodzakelijk per spoor moet, zal snel terug met de vrachtwagen of het schip verlopen :cry: )

Daarom is er maar 1 mogelijkheid en dat is de 2-ledige structuur, maar dan wel op een efficiënte manier geregeld zodat er geen dubbel werk gedaan hoeft te worden.
(maar met een PS-er als verantwoordelijke minister maak ik mezelf geen illusies, er moeten voldoende postjes voor vrienden blijven)
Dit zijn insinuaties die zeer veel geld kosten. Je zet er natuurlijk, zoals ik ook vermeldde, een controleorgaan bij. Dit gebeurt in Zwitserland ook, dus is dit een goed en goedkoop systeem.
En als je die tweedelige structuur efficiënt wil doen werken, zonder dubbelwerk, kom je automatisch uit op iets wat op een geïntegreerde structuur leidt, alleen duurder.
Laatst gewijzigd door Retard op 05 jan 2013, 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Tijgernoot schreef:Dan kom je tegelijk op een ander vlak terecht, namelijk de slechte samenwerking tussen de vier vervoerders in België.

Een voorbeeld: De lijn van Antwerpen naar Boom loopt door een dichtbevolkt gebied, de bebouwing is bijna aaneengesloten. Toch verplaatst de trein op dat traject een groot deel van de dag alleen maar lucht. In het weekend wordt zelfs niet gereden. Toch zijn er in dat gebied veel mensen die het openbaar vervoer nemen, maar dan een van de vele (snel)bussen van De Lijn, waarmee ze voor een habbekrats naar Antwerpen kunnen. Die mensen hadden gewoon in de trein moeten zitten maar zolang federaal en gewest niet elkaar aanvullen maar beconcurreren gebeurt dat niet. En dat is een spoorlijn, maar dat gebeurt met heel veel lijnen, opnieuw en opnieuw. Ook met lijnen genoemd in het gerefereerde onderwerp. Met een aantakkend model van busdiensten kan je meer mensen in de trein krijgen, meer inkomsten en daardoor trek je veel spoorlijnen die er nu onrendabel bij hangen wel in de zwarte cijfers.
Dit heeft toch weinig met De Lijn te maken, of het zou moeten gaan over een nog veel grotere, geïntegreerde structuur.
Tijgernoot schreef:Wat doet een onderstationschef en waarom zou je er twee nodig hebben als Infrabel en de NMBS twee volledig gescheiden organisaties zijn?
In een station heb je dingen die enkel mogen gedaan worden door een onderstationchef van de NMBS en dingen die enkel mogen gedaan worden door een onderstationchef van Infrabel. Dit is zo'n absurditeit onstaan door de splitsing.
Om een voorbeeld te geven wat niet meer mag: De onderstationchef van Veurne mag bijvoorbeeld bij een wisselstoring niet meer zelf het steentje uit de wissel gaan peuteren, maar er moet iemand van het hoofdkantoor van Brugge komen om dit te doen. Dit duurt minstens drie kwartier, en de treinen lopen nog meer vertraging op. De onderstationchef van de NMBS kan hiervan staan janken, hoeveel vertraging dat oplevert voor de treinreizigers.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door groentje »

Correctie: de NMBS weigert de verantwoordelijkheid voor het nazicht van een wissel te velde. Al kan het wel. Op de hogesnelheidslijn zijn er bijvoorbeeld procedures om de juiste stand van de wissel te laten bepalen door een bestuurder, dergelijke gewoontes zijn ook schering en inslag in landen als Zweden, waar er vaak in geen kilometers een andere spoorwegmedewerker te vinden is.
Zelfs zaken die wél hun corebusiness zijn, kunnen blijkbaar niet, of moeten zodanig ingewikkeld gemaakt worden dat je er wel vanzelf vanaf ziet. Een voorbeeld is het nazicht op de aanwezigheid van een eindsein op een trein, om te bepalen of die volledig is. Maar dat heeft niets met de splitsing te maken, maar met pure onwil.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

groentje schreef:Correctie: de NMBS weigert de verantwoordelijkheid voor het nazicht van een wissel te velde. Al kan het wel. Op de hogesnelheidslijn zijn er bijvoorbeeld procedures om de juiste stand van de wissel te laten bepalen door een bestuurder, dergelijke gewoontes zijn ook schering en inslag in landen als Zweden, waar er vaak in geen kilometers een andere spoorwegmedewerker te vinden is.
Zelfs zaken die wél hun corebusiness zijn, kunnen blijkbaar niet, of moeten zodanig ingewikkeld gemaakt worden dat je er wel vanzelf vanaf ziet. Een voorbeeld is het nazicht op de aanwezigheid van een eindsein op een trein, om te bepalen of die volledig is. Maar dat heeft niets met de splitsing te maken, maar met pure onwil.
Tja, die onderstationchef vertelde mij een heel ander verhaal. Er zijn natuurlijk nog nadelen van de splitsing.
pietje

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door pietje »

Retard schreef:
pietje schreef: Maar als het terug een ééngemaakte structuur wordt, met uitzondering van de rijpaden, dan zal de NMBS al het mogelijke doen om het de concurrentie voor het vrachtvervoer zo moeilijk mogelijk te maken door de treinen van de concurrentie zoveel mogelijk te hinderen, waardoor die het na enkele jaren wel zullen opgeven. Zo krijgt Logistics terug een monopolie en zijn de vakbonden tevreden. (en het vrachtvervoer dat niet noodzakelijk per spoor moet, zal snel terug met de vrachtwagen of het schip verlopen :cry: )

Daarom is er maar 1 mogelijkheid en dat is de 2-ledige structuur, maar dan wel op een efficiënte manier geregeld zodat er geen dubbel werk gedaan hoeft te worden.
(maar met een PS-er als verantwoordelijke minister maak ik mezelf geen illusies, er moeten voldoende postjes voor vrienden blijven)
Dit zijn insinuaties die zeer veel geld kosten. Je zet er natuurlijk, zoals ik ook vermeldde, een controleorgaan bij. Dit gebeurt in Zwitserland ook, dus is dit een goed en goedkoop systeem.
En als je die tweedelige structuur efficiënt wil doen werken, zonder dubbelwerk, kom je automatisch uit op iets wat op een geïntegreerde structuur leidt, alleen duurder.
Zonder dubbelwerk kan het toch nooit duurder zijn?

Dat is weer zo'n dogma van de vakbonden: in een tweeledige structuur moeten heel veel dingen dubbel gebeuren dus is het duurder.
Onzin eerste klas dus, want het feit dat er nu zoveel dubbel gebeurt is gewoon omdat het eigen is aan de splitsing op zijn Belgisch, in NL zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Het enige dat bij een tweeledige structuur belangrijk is om die efficiënt te maken, is dat er de nodige afspraken gemaakt worden tussen Infrabel en NMBS om te vermijden dat er dubbel werk gebeurt.
Indien dat niet mogelijk blijkt is dat gewoon onwil en doelbewust saboteren van de efficientie.

Zo heeft men jaren geleden beslist dat er geen tickets meer verkocht mogen worden door Infrabel personeel.
Zoiets staat nergens in een Europese richtlijn, maar het moet wel transparant gebeuren.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

pietje schreef:
Retard schreef:
pietje schreef: Maar als het terug een ééngemaakte structuur wordt, met uitzondering van de rijpaden, dan zal de NMBS al het mogelijke doen om het de concurrentie voor het vrachtvervoer zo moeilijk mogelijk te maken door de treinen van de concurrentie zoveel mogelijk te hinderen, waardoor die het na enkele jaren wel zullen opgeven. Zo krijgt Logistics terug een monopolie en zijn de vakbonden tevreden. (en het vrachtvervoer dat niet noodzakelijk per spoor moet, zal snel terug met de vrachtwagen of het schip verlopen :cry: )

Daarom is er maar 1 mogelijkheid en dat is de 2-ledige structuur, maar dan wel op een efficiënte manier geregeld zodat er geen dubbel werk gedaan hoeft te worden.
(maar met een PS-er als verantwoordelijke minister maak ik mezelf geen illusies, er moeten voldoende postjes voor vrienden blijven)
Dit zijn insinuaties die zeer veel geld kosten. Je zet er natuurlijk, zoals ik ook vermeldde, een controleorgaan bij. Dit gebeurt in Zwitserland ook, dus is dit een goed en goedkoop systeem.
En als je die tweedelige structuur efficiënt wil doen werken, zonder dubbelwerk, kom je automatisch uit op iets wat op een geïntegreerde structuur leidt, alleen duurder.
Zonder dubbelwerk kan het toch nooit duurder zijn?

Dat is weer zo'n dogma van de vakbonden: in een tweeledige structuur moeten heel veel dingen dubbel gebeuren dus is het duurder.
Onzin eerste klas dus, want het feit dat er nu zoveel dubbel gebeurt is gewoon omdat het eigen is aan de splitsing op zijn Belgisch, in NL zie ik dat nog niet zo snel gebeuren.

Het enige dat bij een tweeledige structuur belangrijk is om die efficiënt te maken, is dat er de nodige afspraken gemaakt worden tussen Infrabel en NMBS om te vermijden dat er dubbel werk gebeurt.
Indien dat niet mogelijk blijkt is dat gewoon onwil en doelbewust saboteren van de efficientie.

Zo heeft men jaren geleden beslist dat er geen tickets meer verkocht mogen worden door Infrabel personeel.
Zoiets staat nergens in een Europese richtlijn, maar het moet wel transparant gebeuren.
In Nederland loopt het anders ook niet op wieltjes: http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/ ... management
Als men het dubbelwerk afschaft, komt men gewoonweg tot een duurdere, geïntegreerde structuur. Dan beter één structuur. Nu zijn er twee onderstationcheffen, twee dispatchings, twee verdelers van rijpaden, twee CEO's, twee administraties... Als je daar allemaal één van maakt, wat is dan nog het verschil? Waarom heb je dan nog al die kosten en communicatieproblemen nodig? En zwarte piet doorschuiven zal er bij problemen altijd blijven.
En neen, dit komt niet van de vakbonden. Europa zelf heeft ook een studie gemaakt om te zeggen dat het niet werkt:

Europese studie spreekt plan scheiding NMBS tegen
Een Europese studie over het spoor lijkt het niet eens te zijn met de voorstellen van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) voor een tweedeling van de spoorweggroep. Dergelijk model zou niet aangepast zijn aan de dichtheid van het Belgische spoornet, zo schrijft L'Echo vandaag.
Volgens de studie die werd uitgevoerd in opdracht van de Europese spoororganisatie CER, kan een "verticale" scheiding in twee afzonderlijke entiteiten "leiden tot extra kosten ten gevolge van onder andere de complexiteit van de interfaces, de ontdubbeling van diensten en de onderhandelingskosten". De studie ziet dus weinig financiële voordelen aan een tweedeling.


Het is wel zo, omdat de totaal verbrandde vakbonden achter één NMBS staan, alle anderen die het verdedigen niet geloofwaardig overkomen :evil:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Shrek »

Retard schreef: -Twee dispatchings
-Twee i.p.v. één onderstationschef per station
-Twee CEO's
-Één dispatching NMBS en één van Infrabel
-Een dienst bij de NMBS die de rijpaden opmaakt en één bij Infrabel die juist hetzelfde doet (IT-N)
-Twee boekhoudkundige diensten
-Twee informaticadiensten
-Een hoop bureaucheffen
-Consultancykosten om beter samen te werken
-...
Het dubbelwerk zit hem bijna uitsluitend in de holding hoor. ICT, HR, stations, ... dat zijn de inefficiënte zaken.

-De dispatchings van nmbs en infrabel hebben verschillende taken, maar ze mogen wel gerust bij elkaar zitten (de crossrail of europorte dispatching mag er ook gerust bij).
-Met het verdwijnen van de seinposten heeft infrabel amper nog personeel nodig in de stations. Dat probleem is dus al niet te groot.
-Twee CEO's zijn nodig om de verschillende taken uit te voeren en verschillende visies uit te werken.
-De diensten rijpaden zijn verschillend. De nmbs moet de rijpaden voorstellen die ze wenst. Infrabel moet de rijpaden van de nmbs combineren met die van de andere 8 vervoerders. Dat zijn 2 heel verschillende taken.
-De boekhouding moet gescheiden zijn van Europa.
-De informatica tussen de nmbs en infrabel heeft zeer weinig overlappingen. De noden van beide bedrijven zijn dan ook totaal verschillend. Niet voor niks hebben zowel infrabel als de nmbs naast ictra een eigen afdeling opgericht om aan hun specifieke vragen te voldoen.
-Het aantal bureaus is niet groter dan wanneer je alles samengooit.
-Die consultancy haalt niet al te veel uit, dus die kosten moet je niet maken imo.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Tijgernoot »

Retard schreef:Dit heeft toch weinig met De Lijn te maken, of het zou moeten gaan over een nog veel grotere, geïntegreerde structuur.
In andere landen kan de spoorvervoerder de (lokale) busvervoerder onder druk zetten om geen parallele verbinding met de trein aan te bieden, waarom kan de NMBS dat niet?
In een station heb je dingen die enkel mogen gedaan worden door een onderstationchef van de NMBS en dingen die enkel mogen gedaan worden door een onderstationchef van Infrabel. Dit is zo'n absurditeit onstaan door de splitsing.
Om een voorbeeld te geven wat niet meer mag: De onderstationchef van Veurne mag bijvoorbeeld bij een wisselstoring niet meer zelf het steentje uit de wissel gaan peuteren, maar er moet iemand van het hoofdkantoor van Brugge komen om dit te doen. Dit duurt minstens drie kwartier, en de treinen lopen nog meer vertraging op. De onderstationchef van de NMBS kan hiervan staan janken, hoeveel vertraging dat oplevert voor de treinreizigers.
En hoe vaak zou zo'n onderstationschef in Veurne dan een steentje uit de wissel moeten peuteren? Een groot deel van de defecten aan het spoor is toch al niet op te lossen door een onderstationschef. Had het station van Veurne in een ander land gestaan dan was het personeel van de vervoerder er tegelijk met het verplaatsen van de seinpost ook allang verdwenen, een eventueel loket was dan uitbesteed aan een uitbater die naast treinkaartjes ook nog dranken en snacks kan verkopen. De spoorwegen vangen van zo'n uitbater weer licentiekosten en huur en er blijft werkgelegenheid en sociale controle op het station.
kika
Berichten: 2860
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door kika »

Tijgernoot schreef:
Retard schreef:Dit heeft toch weinig met De Lijn te maken, of het zou moeten gaan over een nog veel grotere, geïntegreerde structuur.
In andere landen kan de spoorvervoerder de (lokale) busvervoerder onder druk zetten om geen parallele verbinding met de trein aan te bieden, waarom kan de NMBS dat niet?
Als je het hebt over bvb. Duitsland: qua lange afstand was er een wettelijk monopolie, wetgeving uit een duister verleden die gelukkig op de helling is komen te staan. Qua lokaal en regionaal verkeer: de lokale gemeenten en 'intercommunales' organiseren zelf of besteden het regionale treinvervoer uit. Dus als pakweg de oude MIVA (of nog kleinere entiteiten) een stuk in de pap te brokken heeft al dan niet in samenwerking met de buren over het lokale aanbod. Zouden wel gek zijn om 2 keer geld uit te geven voor een bus én een trein op hetzelfde stukje. Soms gebeurd het toch, maar dan is er een duidelijk verschil: trein is sneller, minder haltes, minder frequent, geen nachtnet... Dat is dus niet onder druk zetten, dat is lokale noden en lokaal geld eventueel in samenspraak met de buren investeren en dan niet dubbel geld uitgeven.

Is er vandaag de dag overleg tussen TEC/MIVB/DeLijn en NMBS? Of tariefintegratie? Een nieuwe structuur van de NMBS is daar niet voor nodig, eventueel wat bevoegdheden herverdelen en de wil tot samenwerken een trap onder haar kont geven.
Ik droom alvast van den tram van de NMBS tussen Antwerpen en Boom, en dan verder naar Brussel.
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door groentje »

Er is een eengemaakt tarief in Brussel, maar uitsluitend voor abonnementen en papieren tickets, omdat De Lijn, TEC en NMBS nog geen smartcardreaders hebben. Daarbuiten heb ik begrepen dat het bestond in de stadszones, maar dat dat ergens in een duister verleden is afgeschaft...
Een eengemaakte structuur is inderdaad de meest logische oplossing... als je met een monopolie zit. En dat is dus niet meer zo. Dus moet je nu een organisatie hebben die voldoende afstand neemt van de historische monopolist, om ervoor te zorgen dat je geen concurrentievervalsing creëert. En dat lukt nog altijd het makkelijkst met een tweeledige structuur. Het kan ook zonder, maar DB Netz, hoewel onder dezelfde holding als de rest van DB, moet bijna nog hogere interne muren creëren om elke schijn van partijdigheid te vermijden. En dat lukt dan nog niet altijd. Je merkt het ook in België, hoewel de facto apart, vond men het nodig om elke schijn te vermijden, en zorgde men voor extra muren die nochtans nergens werden gevraagd...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Tijgernoot schreef:En hoe vaak zou zo'n onderstationschef in Veurne dan een steentje uit de wissel moeten peuteren? Een groot deel van de defecten aan het spoor is toch al niet op te lossen door een onderstationschef. Had het station van Veurne in een ander land gestaan dan was het personeel van de vervoerder er tegelijk met het verplaatsen van de seinpost ook allang verdwenen, een eventueel loket was dan uitbesteed aan een uitbater die naast treinkaartjes ook nog dranken en snacks kan verkopen. De spoorwegen vangen van zo'n uitbater weer licentiekosten en huur en er blijft werkgelegenheid en sociale controle op het station.
Zo lang er één is, kan deze zeker helpen. Dit is natuurlijk niet het enige nadeel, volgens mij :wink:
Voor de rest klikt je idee over eten en drank natuurlijk zeer goed :D
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Tijgernoot »

Terugkomend op de splitsing. Ik weet zeker dan een tweeledige structuur goed kan functioneren, maar als de bedrijven allerlei lagen bureaucratie inbouwen om werkgelegenheid te verzekeren (men toont een zekere angst om in het personeelsbestand in te grijpen) dan creëer je geen situatie waarbij er goed met elkaar gewerkt kan worden.

Er is een vlaag van nostalgie naar het vroegere: "toen Infrabel en de NMBS nog een waren was er geen/minder bureaucratie, ging alles sneller en beter." Maar dat is niet zomaar terug als je weer terug één organisatie hebt. Muren kan je heel snel bouwen, maar afbreken is een ander verhaal. We leven bovendien nu in een andere realiteit. Die realiteit is dat de Europese Commissie eist dat er voor nationale spoorbedrijven een scheiding is tussen infrabeheerder en vervoerder(s). Terug naar een eengemaakte structuur is alleen daardoor al heel erg lastig. Ik begrijp de nostalgische gevoelens heel erg goed, maar het is gewoon heel lastig zo niet onmogelijk. En het hoeft ook niet zo problematisch te zijn, er zijn genoeg landen waar de spoorwegen (soms na opstartproblemen omdat de verhoudingen nieuw waren) na de splitsing gewoon goed functioneren, zelfs zonder holding: ga maar in Denemarken, Noorwegen of Zweden kijken. Daar hebben de vervoerders zich aan de nieuwe realiteit aangepast (meer concurrentie) en heeft de overheid een stevigere greep op de infrastructuur gekregen.

En dat was de bedoeling van de Europese Commissie: meer vrijheid voor de vervoerder om zich concurrerend op te stellen en meer greep op alles met betrekking tot de infrastructuur door de overheid. Niet om het spoorpersoneel het leven zuur te maken met allerlei extra bureaucratische lagen, dat is wat de NMBS-Holding ervan gemaakt heeft om (naar mijn inziens overbodige) werkgelegenheid in stand te houden. De pijn zit hem echt lokaal, te weten in de manier hoe de organisatie heeft gereageerd op de splitsing en niet puur in de ideeën van Europa want die hebben in veel landen positief uitgepakt. In veel landen is er nu veel meer aandacht voor de klant en is eindelijk inzichtelijk geworden welke problemen er met het spoorwegennet zijn, en ook achterstallig onderhoud of een gebrek aan investeringen hoort daarbij. Het momentum voor de trein is bijna niet groter dan nu, nu er een besef komt dat fossiele brandstoffen niet meer onbeperkt aanwezig zijn en onbeperkte mobiliteit heel veel problemen met zich meebrengt en de NMBS loopt de kans dit momentum te missen door een oerwoud van tijdverspillende procedures en besluiteloosheid door een uitdijende organisatie waarbij iedereen zijn zegje wil doen. En ik kan mij echt niet voorstellen dat dat alleen een gevolg is van de splitsing die Europa heeft opgelegd.

De holding heeft drie personeelsadministraties, drie ICT-afdelingen, drie financiële afdelingen, zit tot de nok gevuld met peperdure consultants en doet taken, zoals het beheren van een aantal stations, die ook door andere organisaties kunnen worden gedaan. Er zijn twee organisaties die hetzelfde doen maar op een andere manier. Daar gaat zoveel verspilling in zitten, er kan gewoon heel veel overbodig werk afgevoerd worden en als de werkverhouding tussen de NMBS en Infrabel wordt genormaliseerd in een nieuw pakket afspraken kom je beter uit de strijd dan met eilandjesdenken in een organisatie die eigenlijk nog een is.

Wil je de NMBS naast de treinen nog een rendabele nevenactiviteit geven, dan geef je de stationsgebouwen en stukken ongebruikt grond aan de NMBS en laat je Infrabel over de "transfer"zones gaan, dus de perrons, tunnels etc. De NMBS is dan in staat om bijvoorbeeld handelsactiviteiten uit te bouwen, grond te verkopen of panden te verhuren aan ondernemers, zodat er altijd een extra bron van inkomsten is om het treinverkeer financieel te ondersteunen. Het is geen groot geheim dat bijvoorbeeld de Nederlandse Spoorwegen staan te trappelen om winkelruimtes te huren op de Belgische stations voor hun formules, die zien de klanten al komen. Zoiets kan de NMBS ook :)
groentje
Berichten: 7301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door groentje »

Al moet je er wel voor zorgen dat concurrenten niet alleen toegang krijgen tot de sporen, maar hun klanten ook kunnen bedienen in het station. Het was een van de nadelen in Zweden, dat er haast alleen automaten staan, zelfs in de grote stations, en uitsluitend loketten van de lokale vervoerder te vinden zijn, die geen kaartjes kunnen verkopen voor de vervoerder in open access. Al kunnen ze daar weer een concurrentieel voordeel van maken, zoals WestBahn in Oostenrijk, dat al zijn vervoersbewijzen via internet of (voor eenzelfde prijs) aan boord verkoopt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Asterix »

Tijgernoot schreef:
Retard schreef:Dit heeft toch weinig met De Lijn te maken, of het zou moeten gaan over een nog veel grotere, geïntegreerde structuur.
In andere landen kan de spoorvervoerder de (lokale) busvervoerder onder druk zetten om geen parallele verbinding met de trein aan te bieden, waarom kan de NMBS dat niet?
Waarom zou ze dat wél moeten kunnen? :shock: Om de goedkope bus te vervangen door een duurdere trein die minder flexibel is en vervolgens een jaar later die trein af te schaffen waardoor de regio volledig zonder OV zit? Dat dat federale niveau alsjeblief afblijft van het streekvervoer!
AlexNL
Berichten: 2191
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door AlexNL »

groentje schreef:Al moet je er wel voor zorgen dat concurrenten niet alleen toegang krijgen tot de sporen, maar hun klanten ook kunnen bedienen in het station. Het was een van de nadelen in Zweden, dat er haast alleen automaten staan, zelfs in de grote stations, en uitsluitend loketten van de lokale vervoerder te vinden zijn, die geen kaartjes kunnen verkopen voor de vervoerder in open access. Al kunnen ze daar weer een concurrentieel voordeel van maken, zoals WestBahn in Oostenrijk, dat al zijn vervoersbewijzen via internet of (voor eenzelfde prijs) aan boord verkoopt.
Voor de exploitatie van de stationsruimtes zouden dezelfde principes moeten gelden als voor de sporen: winkelruimte wordt verhuurd, als een vervoerder interesse heeft in een ruimte en er is plek beschikbaar, dan zou de vervoerder hierop aanspraak moeten kunnen maken. Voorkeursbehandelingen voor een zusterbedrijf (zoals een eigen retailformule) zou dan uit den boze moeten zijn.

Hoe zit dat eigenlijk in België, wie exploiteert een station als Antwerpen Centraal? En kan ik daar, mocht ik bijvoorbeeld een bus- of treinvervoerder zijn, winkelruimte huren om bijvoorbeeld een loket te openen?
Plaats reactie