trein vergeet te stoppen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

trein vergeet te stoppen

Bericht door profke »

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... n=regio-nb
NIJLEN - Een grootvader ging gistermiddag zijn kleinkinderen ophalen in het station van Kessel-Statie. Tot zijn verbazing raasde de trein in volle vaart voorbij, zonder te stoppen.

‘Niet alleen moesten wij meteen weer in onze auto springen en naar het station van Nijlen rijden, waar de kleinkinderen ongetwijfeld zouden zijn uitgestapt’, zegt de opa, ‘wellicht met de bedoeling de eerstvolgende trein terug te nemen om dan toch in Kessel Statie te kunnen uitstappen. Bovendien was het ook een gevaarlijke situatie. Mensen die familieleden of bekenden komen afhalen en de trein zien naderen, gaan dichter bij de sporen staan. Wanneer de trein dan niet stopt, is het mogelijk dat hij wachtenden meesleurt in zijn vaart.’

Gelukkig was opa tijdig in het station van Nijlen om zijn kleinkinderen een nieuwe treinrit te besparen en ze mee naar huis te nemen.

Bij de dispatching in Brussel heeft men echter geen weet van het voorval. Daar heeft niemand gemerkt dat de trein niet is gestopt in Kessel Statie.

‘Wij hebben geen enkele melding ontvangen’, zegt woordvoerder Bart Crols van de NMBS.

De treinbestuurder had zich onwel kunnen voelen. Of misschien was een technisch defect de oorzaak van de gemiste halte. Maar niets van dat alles.

‘Als de trein van 13.45 uur niet gestopt is, wil ik mij graag verontschuldigen bij de mensen die er moesten op- of afstappen’, zegt de woordvoerder nog.
Worden start en stop niet gelogd of zo? men moet toch makkelijk kunnen bevestigen/ontkennen of die trein gestopt is of niet?

mijn buikgevoel zegt dat r een andere trein is voorbijgevlogen, gevolgd door de juiste trein, maar dat dit door de vakantieregeling (ander materieel) niet zo is begrepen door grootvader.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door Kristofke »

Maar dan zouden die kinderen natuurlijk wel niet in dat andere station staan...

Als het stuk al in EBP is kan men archiefbeelden opvragen, maar een snelle stop is dikwijls moeilijk te onderscheiden van een doorrit. Een eventuele punting kan -1 minuten geven tov de dienstregeling, maar dat gebeurd duizenden keren per dag dat een trein voor uur rijdt tijdens traject.

Maar zulke zaken zouden in principe ook gemeld moeten worden door de TBG aan RDV, zodat eventueel een direct extra kan stoppen om deze mensen terug sneller in de vorige halte te krijgen.

Tenzij TBG en TB besloten hebben om niets te zeggen en te hopen dat er geen klachten komen.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door HLE 2302 »

Ten eerste wederom belachelijk dat daar een artikel word overgeschreven. Ik herinner mij nog een belachelijke discussie op Facebook, over een trein die niet was gestopt in het station van Halle, met een persoon die alles dacht beter te weten tot gevolg.
Bovendien was het ook een gevaarlijke situatie. Mensen die familieleden of bekenden komen afhalen en de trein zien naderen, gaan dichter bij de sporen staan. Wanneer de trein dan niet stopt, is het mogelijk dat hij wachtenden meesleurt in zijn vaart.’
Dit kan evengoed een andere trein of ledige rit geweest zijn, voor een trein tot stilstand komt is het VERBODEN om dicht bij de perronrand te gaan staan ! dus waren daar mensen onder de trein terechtgekomen dan blijft het een eigen schuld dikke bult kwestie. Er zijn trouwens stations waar er dagelijks een trein in vertraging voorbijraast op het uur dat er een trein moet stoppen.

Sommige mensen hebben echt een enorme nonchalante om van élke mug een olifant te maken !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re:heb trein vergeet te stoppen

Bericht door Retard »

Ik heb dat ook al meegemaakt. Op 06/02/2008 reed motorstel 203 op E986 met gierende remmen door Brugge-Sint-Pieters. Juist na het perron stopte de machinist, die daarna samen met de TBG kwam helpen met opstappen en een sigaret aanstak. Volgens de machinist "waren ze zo gewend daar niet te moeten stoppen" en was de 203 dan nog "één die slecht frengde". Volgens de TBG gingen we dat in een kwartier vergeten zijn.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Re:heb trein vergeet te stoppen

Bericht door HLE 2302 »

Retard schreef:Ik heb dat ook al meegemaakt. Op 06/02/2008 reed motorstel 203 op E986 met gierende remmen door Brugge-Sint-Pieters. Juist na het perron stopte de machinist, die daarna samen met de TBG kwam helpen met opstappen en een sigaret aanstak. Volgens de machinist "waren ze zo gewend daar niet te moeten stoppen" en was de 203 dan nog "één die slecht frengde". Volgens de TBG gingen we dat in een kwartier vergeten zijn.
De oude motorstellen waaronder de 203 valt, staan dan ook bekend om zeer slecht te remmen.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door Steven »

Zeer slecht remmen is een verkeerde uitdrukking, ik zou zeggen minder goed remmen, daar ze enkel schijfremmen hebben en gelijk sprinters kans maken om beginnen schuiven. Ze hebben geen rem op de motor, adhesieblokken op de wielen alsook geen zand aan boord. De ontremmers (die normaal slip moeten tegengaan) komen al is tussen op de minder gewenste momenten waardoor je remweg wat groter zal worden. Verder moet je ze een beetje onder de knie hebben om ze meester te kunnen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door dekooiker »

Waarom verbaast het me niet dat dit uit het Nieuwsblad komt...
De trein.
Alleen voor durvers.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door Nicholas »

Enkele maanden voordien gebeurde echter net hetzelfde... Het gebeurt dus wel vaker, maar je moet inderdaad goed opletten of de trein afremt alvorens naar de perronboord toe te stappen!

08/03 Nijlen (2560) Vermoedelijk een verwarde treinbestuurder heeft woensdagavond zijn halte in het station van Kessel gemist.

Een aantal reizigers met bestemming Kessel stond perplex, toen de L-trein op de lijn Lier-Herentals woensdag kort na 17.30u naliet er halt te houden. De reizigers konden uitstappen in Nijlen, waar ze een kwartier later met de L-trein in de andere richting alsnog op hun bestemming geraakten.

NMBS-woordvoerder Bart Crols sluit niet uit dat de treinbestuurder per vergissing het Kesselse station is voorbijgereden. "We onderzoeken dit. Los daarvan moeten we deze reizigers onze verontschuldigingen aanbieden", stelt hij. JVdPo, BePr
Bron: Gazet Van Antwerpen
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door LML »

Toen dat er in de jaren '90 Olen (L15) terug openging, heb ik het meermaals geweten dat de IR er tegen volle snelheid doorreed. Het zal ook weer gebeuren als Beringen en Zonhoven (beiden L15) terug opengaan...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door Portbou »

Nieuwsblad schreef:het station van Kessel-Statie
:roll:
franksken

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door franksken »

Portbou schreef:
Nieuwsblad schreef:het station van Kessel-Statie
:roll:
Kessel-statie is inderdaad een gehucht van Kessel met een apart station.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door Nicholas »

franksken schreef:
Portbou schreef:
Nieuwsblad schreef:het station van Kessel-Statie
:roll:
Kessel-statie is inderdaad een gehucht van Kessel met een apart station.
Het blijft nog altijd het station van Kessel hoor, maar de buurt aan het station wordt wel Kessel-statie genoemd.
Het station van Kessel-statie slaat daarentegen op niet veel.

(Ik woon trouwens zelf in Kessel)
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: trein vergeet te stoppen

Bericht door Portbou »

franksken schreef:Kessel-statie is inderdaad een gehucht van Kessel met een apart station.
...maar er is toch maar één station in Kessel ?
Plaats reactie