Het mindere succes van Herentals-Lier is deels ook te wijten aan het feit dat die trein 20 minuten na de rechtstreekse komt, veel mensen kiezen liever voor de rechtstreekse. Een 30-30 interval lijkt me beter, maar ik begrijp wel dat niet eenvoudig of mogelijk is. Dit zeker niet bedoeld als 'verwijt' of wat dan ook aan de mensen van de NMBS, laat dat duidelijk zijn. Bovendien worden de L-treinen Lier-Herentals makkelijk al eens afgeschaft overdag, en is er vaak vertraging met de overstap in Lier waardoor deze verbinding minder betrouwbaar is. Als de L naar Lier wordt afgeschaft kan je in Kessel, Nijlen, Bouwel en Wolfstee al 40 minuten wachten op een volgende trein (en dat is deze week nog gebeurd).stefanic schreef:Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost. Een H/T afschaffen spaart ons op jaarbasis (weekdienst) 600*2*250=300000EUR uit, zelfs als de TBG en TBS een uur met hun vingers mogen/moeten draaien. En er is de (gewone) bus als (weliswaar trager) alternatief. Als die trein ZO belangrijk is, waar zijn de reizigers dan? Bovendien zou precies die H/T-rit tussen 11u-12u moeten verdwijnen als de Fyra op L4 gaat rijden (wegens inplanning van de werkvensters). Als Fyra gaat rijden zal er trouwens NOG een H/T moeten sneuvelen...
En Herentals-Lier. Da's maar sinds enkele jaren dat die 2e stoptrein reed (als uitbreiding van het P-treinen-aanbod), en wederom, als die zo belangrijk zijn in de daluren, waar zijn dan de reizigers? En het alternatief: Er rijdt nog steeds een stoptrein. Dus tijdens de daluren zal het geen halfuurdienst maar een uurdienst worden voor Kessel/Nijlen/Bouwel.
Hier dus 2 voorbeelden van het fabeltje dat het ALTIJD zo is dat de reizigers komen met het aanbod. Het aanbod is gekomen, maar de reizigers niet...
Nog een voorbeeld: Kijk naar L52 Puurs-Boom-Antwerpen. Er wordt geroepen om meer treinen, maar zelfs de bestaande treinen zijn meer leeg dan vol. Alternatief: er rijden tussen Boom en Antwerpen TWEE halfuurdiensten van DeLijn (dus 4 bussen per uur)
En neen, de bus is geen goed alternatief. In Lier vertrekt de bus naar Herentals nét op het moment dat de IR trein naar Turnhout, komende uit Antwerpen, het station binnenrijdt! Zelf miste ik donderdag op een haar na de L-trein naar Herentals, waarvoor dank aan de 'betrouwbare' dienstregeling van de trams in Antwerpen, en daardoor zat ik op de IR naar Turnhout (helemaal vanvoor aan de eerste deur aan het tunneltje) én toch mis ik de bus hoewel de trein helemaal geen vertraging had. Ik heb dan kunnen wachten op de trein van 16u34. Gevolg: ik had een prachtige reistijd van 1u30 min voor Antwerpen-Kessel! Dusja, die bus geeft enkel aansluiting op de trein die uit Antwerpen komt en richting Herentals rijdt en sowieso stopt in Kessel, Nijlen, Bouwel en Wolfstee. Tegen dat die bus in Lier vertrekt ben je met de trein station Nijlen al voorbij.
Nog een ander argument is dat de bus niet stopt aan het station van Kessel, maar wel in het dorp. De bus stopt ook in Bouwel niet aan het station maar een de Lindekens (en de reistijd van Lier station naar de lindekens bedraagt ook al 30 minuten). Misschien kan er een bepaalde buslijn via het station rijden (bv. lijn 1 verlengen tot het dorp, deze heeft nu haar eindhalte tussen het dorp en station in Kessel)
Bovendien is frappant om vast te stellen dat het vaak het geval is dat de meeste mensen die in Lier de trein nemen van bv. 12u32 naar Antwerpen van de L-trein uit Wolfstee, Bouwel, Nijlen en Kessel komen.
Ik heb begrip voor het feit dat men moet besparen, en dat men de L-treinen treinen van 10u,11u en 13u afgeschaft kan ik begrijpen. Ik wou gewoon wat extra uitleg geven in welke mate een bus een alternatief kan zijn en wanneer niet voor deze specifieke treinen en op dat gebied is er nog werk aan de winkel.