NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Nicholas »

stefanic schreef:Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost. Een H/T afschaffen spaart ons op jaarbasis (weekdienst) 600*2*250=300000EUR uit, zelfs als de TBG en TBS een uur met hun vingers mogen/moeten draaien. En er is de (gewone) bus als (weliswaar trager) alternatief. Als die trein ZO belangrijk is, waar zijn de reizigers dan? Bovendien zou precies die H/T-rit tussen 11u-12u moeten verdwijnen als de Fyra op L4 gaat rijden (wegens inplanning van de werkvensters). Als Fyra gaat rijden zal er trouwens NOG een H/T moeten sneuvelen...

En Herentals-Lier. Da's maar sinds enkele jaren dat die 2e stoptrein reed (als uitbreiding van het P-treinen-aanbod), en wederom, als die zo belangrijk zijn in de daluren, waar zijn dan de reizigers? En het alternatief: Er rijdt nog steeds een stoptrein. Dus tijdens de daluren zal het geen halfuurdienst maar een uurdienst worden voor Kessel/Nijlen/Bouwel.

Hier dus 2 voorbeelden van het fabeltje dat het ALTIJD zo is dat de reizigers komen met het aanbod. Het aanbod is gekomen, maar de reizigers niet...

Nog een voorbeeld: Kijk naar L52 Puurs-Boom-Antwerpen. Er wordt geroepen om meer treinen, maar zelfs de bestaande treinen zijn meer leeg dan vol. Alternatief: er rijden tussen Boom en Antwerpen TWEE halfuurdiensten van DeLijn (dus 4 bussen per uur)
Het mindere succes van Herentals-Lier is deels ook te wijten aan het feit dat die trein 20 minuten na de rechtstreekse komt, veel mensen kiezen liever voor de rechtstreekse. Een 30-30 interval lijkt me beter, maar ik begrijp wel dat niet eenvoudig of mogelijk is. Dit zeker niet bedoeld als 'verwijt' of wat dan ook aan de mensen van de NMBS, laat dat duidelijk zijn. Bovendien worden de L-treinen Lier-Herentals makkelijk al eens afgeschaft overdag, en is er vaak vertraging met de overstap in Lier waardoor deze verbinding minder betrouwbaar is. Als de L naar Lier wordt afgeschaft kan je in Kessel, Nijlen, Bouwel en Wolfstee al 40 minuten wachten op een volgende trein (en dat is deze week nog gebeurd).

En neen, de bus is geen goed alternatief. In Lier vertrekt de bus naar Herentals nét op het moment dat de IR trein naar Turnhout, komende uit Antwerpen, het station binnenrijdt! Zelf miste ik donderdag op een haar na de L-trein naar Herentals, waarvoor dank aan de 'betrouwbare' dienstregeling van de trams in Antwerpen, en daardoor zat ik op de IR naar Turnhout (helemaal vanvoor aan de eerste deur aan het tunneltje) én toch mis ik de bus hoewel de trein helemaal geen vertraging had. Ik heb dan kunnen wachten op de trein van 16u34. Gevolg: ik had een prachtige reistijd van 1u30 min voor Antwerpen-Kessel! Dusja, die bus geeft enkel aansluiting op de trein die uit Antwerpen komt en richting Herentals rijdt en sowieso stopt in Kessel, Nijlen, Bouwel en Wolfstee. Tegen dat die bus in Lier vertrekt ben je met de trein station Nijlen al voorbij.

Nog een ander argument is dat de bus niet stopt aan het station van Kessel, maar wel in het dorp. De bus stopt ook in Bouwel niet aan het station maar een de Lindekens (en de reistijd van Lier station naar de lindekens bedraagt ook al 30 minuten). Misschien kan er een bepaalde buslijn via het station rijden (bv. lijn 1 verlengen tot het dorp, deze heeft nu haar eindhalte tussen het dorp en station in Kessel)

Bovendien is frappant om vast te stellen dat het vaak het geval is dat de meeste mensen die in Lier de trein nemen van bv. 12u32 naar Antwerpen van de L-trein uit Wolfstee, Bouwel, Nijlen en Kessel komen.

Ik heb begrip voor het feit dat men moet besparen, en dat men de L-treinen treinen van 10u,11u en 13u afgeschaft kan ik begrijpen. Ik wou gewoon wat extra uitleg geven in welke mate een bus een alternatief kan zijn en wanneer niet voor deze specifieke treinen en op dat gebied is er nog werk aan de winkel.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door K V B »

stefanic schreef:Bovendien zou precies die H/T-rit tussen 11u-12u moeten verdwijnen als de Fyra op L4 gaat rijden (wegens inplanning van de werkvensters). Als Fyra gaat rijden zal er trouwens NOG een H/T moeten sneuvelen...
Wablief? We hebben het hier toch om de modernste lijn in België, of niet? Je gaat me toch niet vertellen dat daar geen plaats is voor zowel de Fyra als de Brecht Shuttle (al zou die eigenlijk naar Breda moeten door rijden...)
En Herentals-Lier. Da's maar sinds enkele jaren dat die 2e stoptrein reed (als uitbreiding van het P-treinen-aanbod), en wederom, als die zo belangrijk zijn in de daluren, waar zijn dan de reizigers? En het alternatief: Er rijdt nog steeds een stoptrein. Dus tijdens de daluren zal het geen halfuurdienst maar een uurdienst worden voor Kessel/Nijlen/Bouwel.
Hier dus 2 voorbeelden van het fabeltje dat het ALTIJD zo is dat de reizigers komen met het aanbod. Het aanbod is gekomen, maar de reizigers niet...
Maar hoe lang heeft dat extra aanbod bestaan? In Zwitserland gaat men er van uit dat het vier jaar duurt voor je kan beoordelen of een nieuwe dienst ook aanslaat.
Nog een voorbeeld: Kijk naar L52 Puurs-Boom-Antwerpen. Er wordt geroepen om meer treinen, maar zelfs de bestaande treinen zijn meer leeg dan vol. Alternatief: er rijden tussen Boom en Antwerpen TWEE halfuurdiensten van DeLijn (dus 4 bussen per uur)
Maar die bussen zijn langzamer, maar wel goedkoop. L52 is echt een lijn die je met het plaatselijke busverkeer moet integreren, zowel wat dienstregeling betreft, als wat tarief betreft. Ik stel voor dat de NMBS die lijn aan aan het Vlaams gewest overdraagt.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Kristofke »

Bovendien zitten die bussen op de lijn Boom-Antwerpen heel de dag bomvol. Ik heb die regelmatig moeten nemen, en ik verkoos nog liever om met de trein naar Boom te gaan en dan te voet naar de markt te wandelen vanuit het station, dan op die bussen te zitten.

Tussen Antwerpen en Turnhout rijden er ook elke 15 minuten een bus, en tijdens de spits zelfs om de 5 a 7 minuten inclusief extra snelbussen langs de E34. Moet de NMBS dan zijn aanbod naar Turnhout maar afschaffen of beperken tot Herentals (oeps nog te ver, want er zijn ook bussen Antwerpen-Herentals), dus dan toch maar beter volledig afschaffen. :roll:

Bovendien, bijna 40 reizigers in Noorderkempen op een bus zetten naar Antwerpen... De Lijn zal lachen. Busje zit dan al bijna vol bij vertrek, en de opstappers tot in Antwerpen moeten maar recht staan...

Hoe gaat trouwens die stam M6'en van Turnhout naar Antwerpen om 21u22 naar Antwerpen geraken? Leeg? Dus weer een vestzak broekzak operatie voor Infrabel/NMBS. Kosten rijpaden voor lege treinen minder dan voor reizigerstreinen? Waarom anders niet bepaalde treinen niet te laten stoppen onderweg... zo kan die trein Turnhout Antwerpen bv. rechtstreeks rijden van Turnhout naar Antwerpen-Berchem en vandaar uitwijken naar schijnpoort.
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Hobbes »

Wat L52 betreft heb je gelijk; Er rijden (veel) bussen.
Er is zelfs een bushalte vlak om de hoek bij mij, dus op 2 min ben ik van mijn voordeur aan de bushalte.
Maar zoals gezegd: die bussen zitten over het algemeen goed (te) vol, zijn veel langer onderweg en bieden het comfort niet van een trein, ik neem dus quasi NOOIT de bus, als ik de trein kan nemen neem ik ALTIJD de trein.

Je moet hier eens in de dag komen kijken op L52, de treinen zitten inderdaad niet vol, maar de tijd van lege spooktreinen overdag zoals een aantal jaren geleden idd nog het geval was is ook voorbij!
Ik heb in ieder geval de indruk dat er stilaan meer en meer mensen de trein nemen op L52, maar dat is een proces dat verschillende jaren in beslag neemt.
Als men natuurlijk gaat beginnen te snoeien in het aanbod, ipv uitbreiden zal het niet lang duren eer het cliënteel terug gaat wegblijven.
Laatst gewijzigd door Hobbes op 23 okt 2011, 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Asterix »

LHOON schreef:
Jeroen schreef:
Die lijnbussen worden er ook enkel maar bijgesleurd als het de NMBS uitkomt, hé. Leuven-Antwerpen met een lijnbus, men mag het mij eens komen voordoen :(
Leuven-antwerpen is nu reeds perfect mogelijk per bus, tweemaal per uur, via Mechelen. Waar de lijn 284/285 aansluit op de lijn 500.
Over de reistijd zal ik maar zwijgen ...
In die redenering kan men natuurlijk alle treinen in België vervangen door busdiensten. De routeplanner van DL is dit weekend offline maar ik dacht dat een busreis een goede twee uur duurde, of meer dan het dubbele van de treinreis. Dat is niet meer serieus. Zeker in de ochtend, met de vroege werkuren in ploegen, is zo een busreis absoluut geen alternatief. Ik vind het dan ook nogal kras dat Descheemacker het plan in Terzake kwam voorstellen als een treintje tussen twee dorpen afschaffen en dat dat treintje perfect kan worden vervangen door de lijnbus die op hetzelfde ogenblik zijn ronde doet.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

Ik begrijp uit dit forum dat alle treinen die ooit rijden eeuwig moeten blijven rijden... zelfs met twee man (bv. machinist en TBG)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Shrek »

stefanic schreef:Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost.
En het wordt weeral duidelijk waar de echte oorzaak zit: veel te dure rijpaden voor de reizigerstreinen ! De staat zou beter wat meer subsidies geven aan infrabel en minder aan de nmbs. Zodat die laatste alvast procentueel meer afhangt van haar inkomsten uit reizigers :roll:
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door KB »

stefanic schreef:Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost. Een H/T afschaffen spaart ons op jaarbasis (weekdienst) 600*2*250=300000EUR uit, zelfs als de TBG en TBS een uur met hun vingers mogen/moeten draaien. En er is de (gewone) bus als (weliswaar trager) alternatief. Als die trein ZO belangrijk is, waar zijn de reizigers dan? Bovendien zou precies die H/T-rit tussen 11u-12u moeten verdwijnen als de Fyra op L4 gaat rijden (wegens inplanning van de werkvensters). Als Fyra gaat rijden zal er trouwens NOG een H/T moeten sneuvelen...

En Herentals-Lier. Da's maar sinds enkele jaren dat die 2e stoptrein reed (als uitbreiding van het P-treinen-aanbod), en wederom, als die zo belangrijk zijn in de daluren, waar zijn dan de reizigers? En het alternatief: Er rijdt nog steeds een stoptrein. Dus tijdens de daluren zal het geen halfuurdienst maar een uurdienst worden voor Kessel/Nijlen/Bouwel.

Hier dus 2 voorbeelden van het fabeltje dat het ALTIJD zo is dat de reizigers komen met het aanbod. Het aanbod is gekomen, maar de reizigers niet...

Nog een voorbeeld: Kijk naar L52 Puurs-Boom-Antwerpen. Er wordt geroepen om meer treinen, maar zelfs de bestaande treinen zijn meer leeg dan vol. Alternatief: er rijden tussen Boom en Antwerpen TWEE halfuurdiensten van DeLijn (dus 4 bussen per uur)
Als bepaalde treinen weinig reizigers trekken zou men eerst eens moeten proberen uit te zoeken hoe dat komt. Misschien zijn er wel heel wat potentiële reizigers, maar nemen die de trein niet om de een of andere reden. Want het kan toch niet dat op een traject als Puurs - Boom - Antwerpen er amper genoeg reizigers zijn om een uurdienst te rechtvaardigen. Daar klopt dan toch iets niet.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Adler »

Shrek schreef: De staat zou beter wat meer subsidies geven aan infrabel en minder aan de nmbs.
En wat gaat dat dan oplossen ?
Wanneer ga je nu eens eindelijk aannemen dat voor de Staat niet het verlies of de winst van de NMBS of Infrabel afzonderlijk van belang is, maar de geconsolideerde winst of verlies van de NMBS-groep als geheel.
Dat wordt ook telkens weer herhaald door Vervotte als daar vragen over worden gesteld in het parlement.
Dus alles wat NMBS nu bespaart op rijpaden is een nul besparing voor de groep.
En waarover gaat het hier ?
Volgens Descheemaecker gaat men 13 miljoen euro besparen met de afschaffing van de treinen.
Die 13 miljoen bestaat voor ongeveer een vijfde uit energiekosten (2,6 miljoen) en vier vijfden uit rijpaden kosten (10,4 miljoen).
De werkelijke besparing voor de groep bedraagt dus amper 2,6 miljoen.
Op het totale verlies van 215 miljoen van de NMBS is dat amper 1,2 %.
Dus om het verlies te verminderen met 1,2 % laat men enkele duizenden reizigers in de kou staan die men op een bus of in de auto gaat steken.
Dan spreek ik nog niet over de negatieve invloed op het imago van de NMBS dat zo al niet goed was.

De werkelijke besparingen zullen natuurlijk niet komen door de afschaffing van die treinen maar door de drastische vermindering van het personeelsbestand dat Descheemaecker al heeft aangekondigd: 1 op 3 wordt niet vervangen in sommige diensten.

De hele heisa rond de afschaffing van de treinen is niets minder dan een handig afleidingsmaneuver omdat hij ook wel weet dat er anders morgen stakingen uitbreken als de echte besparingen aan het licht komen.
Je denkt toch niet dat die Raad van Bestuur daar een hele dag heeft zitten vergaderen om die lijst van treinen te bepalen. Die was al lang op voorhand opgesteld.
eagleheart
Berichten: 305
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door eagleheart »

voor mij mag die fyra anders gerust wegblijven:-)
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost. Een H/T afschaffen spaart ons op jaarbasis (weekdienst) 600*2*250=300000EUR uit, zelfs als de TBG en TBS een uur met hun vingers mogen/moeten draaien. En er is de (gewone) bus als (weliswaar trager) alternatief. Als die trein ZO belangrijk is, waar zijn de reizigers dan? Bovendien zou precies die H/T-rit tussen 11u-12u moeten verdwijnen als de Fyra op L4 gaat rijden (wegens inplanning van de werkvensters). Als Fyra gaat rijden zal er trouwens NOG een H/T moeten sneuvelen...
Ik neem aan dat de NMBS die tweede rit eigenlijk wel wil behouden en daarom ook zal aanvragen bij Infrabel? Het is niet omdat Inrabel zegt dat het niet kan dat er ritten moeten sneuvelen zonder gevolgen.

Groetjes,
Rian
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stef »

Binnenkort zullen de kosten van de rijpaden wel terug stijgen zeker??? Infrabel zal zijn inkomsten wat zien dalen... Dat zal daar weer gecompenseerd moeten worden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JS77

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door JS77 »

Hallo

Besparen op aanbod is nooit populair en ik wil me niet uitspreken op de nut of noodzaak van het algemene besparingsplan bij de Spoorwegen. Ik wil wel reageren op een aantal stellingen met betrekking tot laag gebruik van sommige treinen en bij uitbreiding tot het niet zien van opportuniteiten of het tonen van ambitie.

Spoorlijn 52 vind ik een erg goed voorbeeld waar enige nuancering op zijn plaats is. Ik betwist overigens niet het lage gebruik van de trein aldaar in de daluren. Maar wat gebeurt hier? NMBS wijst naar De Lijn: er rijdt daar een frequente bus, die 'zuigt' onze trein leeg, waarom zouden wij investeren in treinaanbod? De Lijn wijst naar de NMBS: de bus rijdt daar zo frequent omdat het treinaanbod te laag is voor dit voorstedelijk gebied. Iemand moet toch de vervoermarkt bespelen om het ov-marktaandeel te verhogen? Ter aanvulling: De Lijn heeft in verschillende ov-dossiers en -commissies herhaaldelijk en uitdrukkelijk aangegeven een structurerende rol voor die spoorlijn te zien en bereid te zijn tot het samen ontwikkelen van een geïntegreerd netwerk.

Natuurlijk is de huidige ov-tarieventegenstelling tussen trein en bus absoluut nefast, maar het potentieel is er: dat bewijst De Lijn voor lijn 52 alle dagen en men heeft dat in het kader van Mobiliteitsvisie 2020 ook onderbouwd. Op zaterdag moet bus 290 in piekfrequentie aanrukken om de reizigersstroom naar de stad verwerkt te krijgen. De trein rijdt geheel niet in het weekend. Ook in de corridor van de E313 (lijn 15 in spoorwegtaal :wink: ) is er potentieel: de file staat dikwijls vanaf Herentals. Een stoptrein tussen Herentals en Lier roert niet eens in die markt, wat de lage cijfers mogelijk voor een belangrijk deel verklaart.

Er zijn altijd verplaatsingen die eerder busvoer dan treinvoer zijn, zoals lokale verplaatsingen van Niel naar Hemiksem of van Bouwel naar Nijlen: het voor- en natransport weegt daar te zwaar door. Van en naar een stad als Antwerpen ligt dat echter anders: de toevoerwegen staan vast, terwijl de trein, oa. richting Boom en Nijlen, beschikt over de gedroomde vrije bedding en onklopbare reistijden kan neerzetten. Men kan echter niet verwachten dat de markt zich anno 2011 aangetrokken voelt tot één trein per uur. Meestal klinkt de lokroep van andere vervoermiddelen, die de reiziger vrijheid van verplaatsingsmoment bieden, zoals auto of hoogfrequente bus, dan al veel aanlokkelijker.

Uit eerste hand wil ik dan ook een andere stelling die ik hier las tegenspreken: waar potentieel aanwezig is, is frequentie daadwerkelijk de sleutel tot succes. Het is alleen jammer dat pakweg De Lijn dit instrument al een aantal keer (succesvol) heeft moeten toepassen om de vervoermarkt in enkele corridors te bespelen, overigens ook op lijnen waar dat naar oorspronkelijk gebruik niet te verwachten was, omdat de voorstadstrein achterblijft. In sommige posts lijkt het bijna alsof de trein 'per definitie' geen rol kan spelen in het voorstadsvervoer rond Antwerpen.

Tot slot nog een citaat uit een document genaamd 'De Crisiscactus', gepubliceerd door GoudappelCoffeng n.a.v. de bezuinigingen in het Nederlandse ov: 'een snackbar die elk jaar het minst drukke kwartier wegbezuinigt op verzoek van de boekhouder, is na enkele jaren alleen nog tussen 17.45 en 18.00 uur geopend en een jaar later failliet.' Een dienstregelings'gat' zoals op lijn 4 naar Noorderkempen knal op de middag is op basis van het aantal gebruikers van die trein allicht verdedigbaar, maar de kwaliteit (en voorspelbaarheid) van het aanbod in zijn geheel brokkelt af, hoe miniem ook. Als ik dan lees dat een bijkomende H/T zal moeten wijken als de Fyra begint te rijden, dan zijn we stilaan ver verwijderd van de stelling dat 'het binnenlands verkeer ook zal profiteren van de aanleg van de hogesnelheidslijnen'.

Dit was m'n eerste post op dit forum. Ik ben zelf actief in het ov en lees hier al enige tijd mee. M'n discours was nogal lang, waarvoor bij voorbaat excuses...

JS
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

JS77 schreef:Als ik dan lees dat een bijkomende H/T zal moeten wijken als de Fyra begint te rijden, dan zijn we stilaan ver verwijderd van de stelling dat 'het binnenlands verkeer ook zal profiteren van de aanleg van de hogesnelheidslijnen'.
Die stelling zou ik wel eens ontwikkelt willen zien, mag (moet ?) in ander draadje....alles rijdt daar op uurfrequentie, waarom zou er dan één moeten verdwijnen ? Er is toch plaats voor 6 treinen per uur naar Antwerpen.... Leg de Fyra bv. op het uur in de kelder (Antw Centraal) en ok. Misschien staat de trein in Noorderkempen dan beter op een ander perron voor de kruisingen...maar dat is alles.
Theo
Groeten vanop de Heide
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door ferry »

Hoi

Zelfs de kostprijs blijft flauwekul en geen reden om de trein van en naar Noorderkempen af te schaffen.
En het vervangen door een bus? DL heeft bij de komst van de trein zijn snelbus (moeten) afschaffen.
Zal er nu overleg zijn? Betwijfel het sterk.
En de bewering dat bij de komst van de Fyra er npg minstens een rit moet sneuvelen is nog grotere larie.
Mits wat schuiven is er op deze lijn plaatsgenoeg maar er moet wel wil zijn en niet verder gaan om (reeds van het begin af) deze lijn te saboteren...!


f
Plaats reactie