NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Fles

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Fles »

Dus? Je komt toch wel ééns in de 10 reizen langs een Brussel, een Antwerpen of een Gent?

Lijkt me geen reden om maar eindeloos elk klein gehucht bemand te willen houden...
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door vasonline »

Fles schreef:Dus? Je komt toch wel ééns in de 10 reizen langs een Brussel, een Antwerpen of een Gent?

Lijkt me geen reden om maar eindeloos elk klein gehucht bemand te willen houden...
Ik denk dat veel mensen niet blij gaan zijn als ze passen e.d. alleen nog maar
in Antwerpen of Brussel kunnen kopen :wink:

Samengevat: "Als men het in de portemonnee voelt ;) "

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door AlexNL »

Wat zou het dan toch handig zijn om een automaat te hebben waar je binnen een paar tellen zo'n kaart kunt kopen, zelfs om 11 uur 's avonds. Of eventueel thuis afdrukken via de NMBS-website.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Nicholas »

Fles schreef:Dus? Je komt toch wel ééns in de 10 reizen langs een Brussel, een Antwerpen of een Gent?

Lijkt me geen reden om maar eindeloos elk klein gehucht bemand te willen houden...
Klopt, maar beeld je volgende situatie in. Je wil vanuit een vroeger bemand station naar zee met een go-pass. Eerst ticket betalen tot in Antwerpen bv., daar je aansluiting missen omdat je daar pas een go-pass kan kopen? Nu kan je het argument van de go pass 1 aanhalen natuurlijk, maar een loket is zeker nuttig en in de grote stations zijn er vaak lange wachtrijen.
Bovendien is de tijd dat in gehuchten loketten werden open gehouden ook al een tijdje voorbij (op misschien een enkele uitzondering na).
Wat ook niet vergeten mag worden is dat bij het verdwijnen van personeel in de stations het vaak niet meer mogelijk is om personen met beperkte mobiliteit verder te helpen. Ach, er zijn ongetwijfeld veel pro's en contra's, en wij zullen er weinig aan kunnen veranderen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Shrek »

Ruben schreef:
Fles schreef:Wat is het probleem? Je kan toch gewoon bij de TBG een kaartje kopen?
Een standaardbiljet wel, maar een Key Card, Go Pass of Rail Pass niet...
Maar zoiets kan je makkelijk oplossen met een chipkaart :)
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door vasonline »

AlexNL schreef:Wat zou het dan toch handig zijn om een automaat te hebben waar je binnen een paar tellen zo'n kaart kunt kopen, zelfs om 11 uur 's avonds. Of eventueel thuis afdrukken via de NMBS-website.

Dat is zeker waar. (voor een onbemande halte)

@Shrek: ja Ok, maar dat men daar dannog even mee wacht tot de technologie een beetje uitgekristalliseerd is...
(Als ik Nederland zeg, vermoed ik dat de meesten wel weten waarover het gaat ;) )

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Duikbril AM86

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Duikbril AM86 »

Trammist schreef:
Hogersluys schreef:Welke dan?
Zwijndrecht, Asse, en er zullen er nog wel wat zijn.
GERAARDSBERGEN - Het station Viane/Moerbeke sloot meer dan een week de deuren omdat de enige loketbeambte ziek was. De treinreizigers konden er niet om lachen. Afbeelding Geraardsbergen
Het station heeft een beperkte loketfunctie en is enkel open op weekdagen tussen 5.45 uur en 13uur. Na de middag gaan loket en wachtzaal dicht en ook tijdens het weekend en op feestdagen kan men het stationsgebouw en de toiletten niet in.

Nu blijkt dat ook bij ziekte of andere afwezigheden van de enige loketbediende het station sluit. Dat was onlangs nog het geval toen de ticketbeambte zich ziek meldde. Op de toegangsdeur hing een bordje met de melding dat het station dicht was tot en met zondag 9 januari 'wegens ziekte bediende'.

Volgens Jochem Goovaerts, woordvoerder van de NMBS, werd de man ziek tijdens de kerstvakantie. 'Er was toen geen vervanging mogelijk door vakantie van enkele van zijn collega's.'

Bij andere afwezigheden van de loketbediende, zoals vakantie, wordt wel telkens onderzocht of er onder het aanwezige personeel iemand is die de nodige kennis heeft om de loketfunctie over te nemen.

Blijkbaar slaagde de NMBS er al vaker niet om bij afwezigheid van de beambte van het station Viane/Moerbeke een vervanger te vinden en ging het station telkens dicht. En dat kunnen de treingebruikers niet echt op prijs stellen.

'Als je net op dat moment je abonnement wil vervangen, moet je naar het station van Geraardsbergen, dat is toch geen behoorlijke dienstverlening', meent Lien Verdoodt uit Moerbeke.

Een bejaarde treingebruiker schrok zich vorige week een hoedje toen hij aan het station van Viane/Moerbeke het bericht zag hangen dat de loketbediende ziek was. 'Het toppunt van communicatie, typisch voor de NMBS', meent de man. Hij neemt af en toe de trein en stelt vast dat het station al vaker dicht was door de afwezigheid van de loketbediende.

'Je kan dan wel een ticket nemen bij de treinbegeleider zonder het maakloon te moeten betalen', benadrukt woordvoerder Jochem Goovaerts.

Maar daar is de gepensioneerde reiziger niet mee gebaat. 'Ik wilde vorige week mijn treinrit betalen met ecocheques, maar dat kon niet, want het loket was dicht en je kan die cheques alleen aan het loket verrekenen. Ik heb noodgedwongen een ticket moeten kopen aan boord van de trein. Die rit heeft me dus behoorlijk wat geld gekost.'
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door AlexNL »

vasonline schreef:
AlexNL schreef:Wat zou het dan toch handig zijn om een automaat te hebben waar je binnen een paar tellen zo'n kaart kunt kopen, zelfs om 11 uur 's avonds. Of eventueel thuis afdrukken via de NMBS-website.

Dat is zeker waar. (voor een onbemande halte)
Ook voor bemande haltes. Je moet mensen niet verplichten om onnodig lang in de rij te gaan staan als ze zichzelf kunnen helpen. Laat het loket naast de automaten bestaan en kijk wat het beste loopt.
@Shrek: ja Ok, maar dat men daar dannog even mee wacht tot de technologie een beetje uitgekristalliseerd is...
Wachten? Als je wacht gebeurt er niks. Je moet de ontwikkelingen en innovatie juist aansturen, niet afwachten.
Duikbril AM86

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Duikbril AM86 »

Asse:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 090531_002
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=H3345S9M

Galmaarden:
Loket NMBS
zaterdag 19 december 2009
GALMAARDEN - Burgemeester Pierre Deneyer (CD&V) vroeg in een brief aan de NMBS de garantie dat in de voormiddag steeds iemand aan het loket in het station zit. De burgemeester ontving recent enkele klachten van pendelaars die zeiden dat dit niet het geval was
Fles

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Fles »

GERAARDSBERGEN - Het station Viane/Moerbeke sloot meer dan een week de deuren omdat de enige loketbeambte ziek was. De treinreizigers konden er niet om lachen.

[bla bla geneuzel]
God god wat een zever allemaal zeg. Op deze manier kun je OVERAL wel een probleem van maken.. :roll:
Dietrich

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Dietrich »

AlexNL schreef:
vasonline schreef:
AlexNL schreef:Wat zou het dan toch handig zijn om een automaat te hebben waar je binnen een paar tellen zo'n kaart kunt kopen, zelfs om 11 uur 's avonds. Of eventueel thuis afdrukken via de NMBS-website.

Dat is zeker waar. (voor een onbemande halte)
Ook voor bemande haltes. Je moet mensen niet verplichten om onnodig lang in de rij te gaan staan als ze zichzelf kunnen helpen. Laat het loket naast de automaten bestaan en kijk wat het beste loopt.
@Shrek: ja Ok, maar dat men daar dannog even mee wacht tot de technologie een beetje uitgekristalliseerd is...
Wachten? Als je wacht gebeurt er niks. Je moet de ontwikkelingen en innovatie juist aansturen, niet afwachten.
Inderdaad, en ondertussen is het wachten tot de automaten eens gaan opgewaardeerd of vervangen worden.

Ik las hier ergens dat er nieuwe zouden komen, maar tot op heden niets van gemerkt. Tenzij het zou gaan om automaten om gereserveerde tickets af te halen. Intussen kan je nog niet eens betalen met een kredietkaart of enkel of papiergeld.

Langs de andere kant denk ik dat de Belgen op vlak van technologie totaal anders zijn dan Nederlanders. :) Meermaals zie je rijen aan het loket terwijl de automaten nutteloos staan te draaien. En ik denk niet dat het allemaal aanvragen voor abo's e.d. waren. Dus daar is ook nog veel werk.

Dat men nu maar snel zorgt dat de automaten worden verbeterd + introductie van die chipkaart.
Laatst gewijzigd door Dietrich op 20 jun 2011, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
kars

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door kars »

Fles schreef:
GERAARDSBERGEN - Het station Viane/Moerbeke sloot meer dan een week de deuren omdat de enige loketbeambte ziek was. De treinreizigers konden er niet om lachen.
[bla bla geneuzel]
God god wat een zever allemaal zeg. Op deze manier kun je OVERAL wel een probleem van maken.. :roll:
:? Het is eerder behoorlijk amateuristisch... Dus logisch dat men klaagt, wat in het artikel ook staat: tickets kun je bij de conducteur kopen maar passen en abonnementen niet hoor. Je betaald dus meer voor je rit omdat er iemand ziek is. Hallo? Welke eeuw is dit?

Automaten zouden dit hele probleem doen verhelpen.
Fles

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Fles »

kars schreef::? Het is eerder behoorlijk amateuristisch... Dus logisch dat men klaagt, wat in het artikel ook staat: tickets kun je bij de conducteur kopen maar passen en abonnementen niet hoor. Je betaald dus meer voor je rit, omdat er iemand ziek is. Hallo? Welke eeuw is dit?
Nou, wat een drama. AL die zes reizigers die op Viane-Moerbeke in willen stappen willen ALLEMAAL op dat ene moment precies hun pas of abonnement verlengen en dat kan ECHT niet langer wachten...

Ja, vervelend, maar goed, je had natuurlijk ook kunnen zorgen dat je wat eerder een nieuwe pas gekocht had. Dat je op tijd een nieuw abonnement aangeschaft had. Het is even niet anders. Dan koop je een kaartje naar Geraardsbergen, voor een paar cent. En regel je het daar. Lekker belangrijk. Mensen zorgen gewoon niet voor hun eigen behoeftes, en lopen vervolgens moord en brand te schreeuwen als het door een onvoorziene omstandigheid even tegenzit. Brieven naar de burgemeester, stuk in de krant, hoop paniek en bombarie. En voor wat? Laten we even niet de proporties uit het oog verliezen of zo.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Hogersluys »

Fles schreef:
GERAARDSBERGEN - Het station Viane/Moerbeke sloot meer dan een week de deuren omdat de enige loketbeambte ziek was. De treinreizigers konden er niet om lachen.

[bla bla geneuzel]
God god wat een zever allemaal zeg. Op deze manier kun je OVERAL wel een probleem van maken.. :roll:
Waarom is voor Nederlanders het nut van loketten zo moeilijk te begrijpen?

Als je je abonnement moet verlengen is het logisch dat dat onmiddellijk moet gebeuren en niet over enkele dagen. Als je nog extra kosten moet maken (de reis naar Geraardsbergen) enkel en alleen omdat de NMBS er niet in slaagt iemand te vervangen is er zeker reden tot klagen.

Het valt me op dat het vaak Nederlanders zijn die het nut van loketten niet juist kunnen inschatten. Dat komt omdat zij niet meer gewend zijn aan de luxe van loketten en bemande stations. Net alsof een simpele automaat even goed is als een bemand station, laat me niet lachen.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door MaartendeJ »

Zo kun je het ook stellen...

Toch is het "raar" dat wij bijna alles kunnen regelen qua kaartjes ZONDER loket.
Plaats reactie