NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stef »

melle schreef:Men zou er van versteld staan hoeveel mensen de trein na 1 uur 's nachts de trein nog willen nemen. Op sommige lijnen zie je geen trein meer na 22 uur 's avonds. Volgens mij is het uitbreiden van een avondlijke/nachtelijke minimumdienstregeling. Maar dit zou me een taak lijken voor de bevoegde ministers die het beheerscontract opstelt?
Inderdaad, hier op L53 vertrekt bv de eerste trein in FSN om 5u42 en de laatste vertrekt om 21u42. De laatste trein vertrekt uit Leuven om 21u16... Waarom kan het wel zo vroeg, maar omgekeerd niet? Ok er zijn nog wel alternatieven via A'pen om er te geraken. Maar ik kan mij best voorstellen dat er op andere lijnen een dergelijk aanbod is zonder alternatief.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Shrek »

Waarom zo vroeg? Omdat er dan meer volk opzit natuurlijk. Er zijn mensen die om 7u op hun werk moeten zijn, een pak meer zelfs dan die om 23u pas gedaan hebben :wink:
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Stef »

Shrek schreef:Waarom zo vroeg? Omdat er dan meer volk opzit natuurlijk. Er zijn mensen die om 7u op hun werk moeten zijn, een pak meer zelfs dan die om 23u pas gedaan hebben :wink:
Op die vroege trein zit ook niet veel volk hoor, heb dat zelf al meermaals gezien. Ik denk dat er 's avonds op die trein minstens evenveel volk zit.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Hogersluys »

MIVB-reiziger schreef:Niemand hier lijkt het volgende zinnetje te hebben opgemerkt:
De NMBS zou de treinen willen schrappen waarvan de kostendekkingsgraad lager is dan 5 of 10 procent. Het gaat met andere woorden om de treinen met een lage bezetting.
Met andere woorden: tijdens de spits blijft alles maximaal rijden (dus vergeet langere treinen), maar tijdens de daluren, 's avonds, tijdens het weekend enzovoort zal er flink gesnoeid worden. Dus eens te meer het klassieke verhaal: als de reizigers een menselijk lichaam voorstellen, dan wordt de romp altijd maar gespaard en zelfs versterkt, maar alle aanhangsels en ledematen vliegen er genadeloos af. Terwijl je die ledematen toch nodig hebt om degelijk te kunnen functioneren...
Een mooie vergelijking waar ik me 100% in kan terugvinden.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Dieselfreak »

KB schreef:Zo zullen we vlug in een vicieuze cirkel terechtkomen: minder aanbod > minder reizigers > nog minder aanbod >
De spijker op de kop! In 1984 heeft de nmbs al eens een ongekende kaalslag gehouden in het stationsaanbod, nu zouden ze nog eens 40 haltes willen schrappen, las ik in De Morgen, plaatsen waar minder dan 70 reizigers per dag opstappen. Dat zorgt er echter ook voor dat in andere, grotere stations minder mensen op- en afstappen, net zoals het schrappen van vroege en late treinen maakt dat er ook minder reizigers zitten op de treinen tijdens de drukkere uren. Zo kan de nmbs nóg meer haltes en treinen laten vallen, tot uiteindelijk alleen nog de grote steden per trein bereikbaar zullen zijn. In een tijd waarin brandstoffen steeds duurder worden, de files steeds langer worden en de steden permanent verstopt zitten, zou men juist het tegenovergestelde moeten doen!!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
melle

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door melle »

Stations afschaffen is het stomste wat je kan doen.

En er is wel vraag naar meer treinen 's avonds en 's nachts, een soort van minimumdienstregeling zou echt een schot in de roos zijn.
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Nils »

melle schreef:Stations afschaffen is het stomste wat je kan doen.

En er is wel vraag naar meer treinen 's avonds en 's nachts, een soort van minimumdienstregeling zou echt een schot in de roos zijn.
Ik ken anders wel een paar haltes die zeer goed in aanmerking komen om afgeschaft te worden, aangezien ieder verstandig mens zich afvraagt waarom daar nog treinen stoppen. Zo hebben we er al drie op een rij: Rebaix, Papignies en Houraing...
Dietrich

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Dietrich »

Al die haltes zullen dan (hopelijk) wel niet volledig verdwijnen, zoals in de jaren 80 het geval was. De kleine stopplaatsen zijn nu van Infrabel.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door KB »

Nils schreef:
melle schreef:Stations afschaffen is het stomste wat je kan doen.

En er is wel vraag naar meer treinen 's avonds en 's nachts, een soort van minimumdienstregeling zou echt een schot in de roos zijn.
Ik ken anders wel een paar haltes die zeer goed in aanmerking komen om afgeschaft te worden, aangezien ieder verstandig mens zich afvraagt waarom daar nog treinen stoppen. Zo hebben we er al drie op een rij: Rebaix, Papignies en Houraing...
Hoeveel winst valt er te halen uit het afschaffen van kleine haltes? Maar goed, ik vind niet dat er een principieel bezwaar is tegen het afschaffen van haltes, zolang er voor de gebruikers van die haltes een degelijk alternatief is.
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Shrek »

melle schreef:Stations afschaffen is het stomste wat je kan doen.

En er is wel vraag naar meer treinen 's avonds en 's nachts, een soort van minimumdienstregeling zou echt een schot in de roos zijn.
En zou het voor jou dan kunnen dat tickets op die late treinen duurder zijn dan normaal en passen niet geldig? Want daar draait het natuurlijk om, de kostendekking...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Dieselfreak »

KB schreef:Hoeveel winst valt er te halen uit het afschaffen van kleine haltes?
Dat vraag ik me ook af. Hoeveel kost het openhouden van een onbemande halte? Het enige voordeel dat ik zie in het schrappen van kleine haltes, is dat de trein een paar minuten minder lang over zijn traject doet. Schelen die paar minuutjes zoveel geld?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

Het grootste probleem is het geld dat Infrabel vraagt om een trein te mogen laten stoppen in zo een halte vrees ik.
Je hebt de kosten voor de halte, het aantal reizigers die voor opbrengsten zorgt maar dus ook de prijs die je moet betalen om er te mogen stoppen en laat Infrabel net bij de duurste in Europa zijn op dat vlak.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Dieselfreak »

Steven schreef:Het grootste probleem is het geld dat Infrabel vraagt om een trein te mogen laten stoppen in zo een halte vrees ik.
Waarom vraagt Infrabel daar zoveel geld voor?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Het grootste probleem is het geld dat Infrabel vraagt om een trein te mogen laten stoppen in zo een halte vrees ik.
Waarom vraagt Infrabel daar zoveel geld voor?
Vraag hen dat zelf is he :mrgreen: :mrgreen:
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door vasonline »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:Het grootste probleem is het geld dat Infrabel vraagt om een trein te mogen laten stoppen in zo een halte vrees ik.
Waarom vraagt Infrabel daar zoveel geld voor?
Eigenlijk 'n beetje pervers als je er op nadenkt... ;)
In wezen "kost" het niets om te stoppen aan een halte?
Da's toch eigenlijk een grote kost voor L-treinen, terwijl dat helemaal niet hoeft...

Dan moet men maar aan geen enkele halte stoppen...da's nog goedkoper :D (grapje hé)

Serieus: De splitsing van de NMBS lijkt me toch nog steeds verre van optimaal?

Groetjes,
S.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie