calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door profke »

als situering enkel even dit:
http://www.railtime.be/website/Pages/In ... c=1#262784
Lijn 15 Antwerpen-Centraal - Hasselt: Verkeer verstoord.
9:57 Een locomotief heeft een technisch defect ter hoogte van station Nijlen.
Verstoord verkeer. Tussen station Lier en Herentals rijden de treinen op enkel spoor
hier lees ik dus: "treinen rijden op enkel spoor".
Wat is dan de reden waarom er in nijlen zelf geen enkele trein stopt?
en er geen bus-omleiding ingelegd wordt?
En waarom zeggen ze dat dan niet gewoon...

"wegens problemen geen stoppen er geen treinen in stations Nijlen"...
simpele mededeling die veel verschil maakt..
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door profke »

ze "vergeten" blijkbaar wel meer
http://www.gva.be/antwerpen/nijlen/berm ... -lier.aspx
Door een bermbrand is het treinverkeer tussen Herentals en Lier sterk verstoord. Honderden reizigers werden geëvacueerd van de trein. Een honderdtal andere reizigers werden 'vergeten' door de NMBS en zaten nog een tijd langer vast in de trein.

De bermbrand ontstond maandagochtend ter hoogte van de Boshoek. De brand was het gevolg van schade aan een bovenleiding, waardoor de trein een onderdeel verloor. De gensters die daardoor werden veroorzaakt deden dan weer een bermbrand ontstaan.

Een 700-tal passagiers zaten lange tijd vast in de trein, maar konden na een uurtje worden geëvacueerd.
Vergeten reizigers

Enig tijd later kwamen er bij de NMBS echter telefoons binnen van reizigers die zeiden dat ze nog steeds vast zaten in de stilstaande trein. Aanvankelijk kregen zij het antwoord dat dat onmogelijk was omdat iedereen al van de trein was gehaald.

Toen de klachten bleven aanhouden, begon het de NMBS toch te dagen en werd een honderdtal 'vergeten' pendelaars alsnog van de trein gehaald.
Verstoord treinverkeer

Het treinverkeer richting Herentals verloopt stapvoets. In de richting van Lier is er voorlopig geen treinverkeer mogelijk.

Enkele spoorovergangen op de verbinding Herentals-Lier zijn intussen gesloten.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door Nicholas »

Ach ja, ik had daarstraks hetzelfde voor. Ik vraag in Antwerpen-Centraal of de trein van 10u35 toch in Kessel zal stoppen (aangezien dit gewoon zo aangegeven stond op het scherm) en ze vertelden me dat ze het zelf niet wisten. Ik heb dan voor alle zekerheid de IR van 10u31 naar Hasselt/Luik tot Lier genomen. Dat bleek alsnog de goede beslissing want de L van 10u35 is nog afgeschaft in Antwerpen-Centraal zelf op de laatste minuut. In Lier stond op de TV-schermen dan weer dat er een vervangbus was voor het station, die heb ik niet gezien en uiteindelijk heeft iemand mij naar Kessel gebracht.

We zijn dan wel twee stampvolle (standaard, geen gelede) bussen tegengekomen waarin de mensen bijna gestapeld zaten. Qua communicatie deden ze in Lier nog hun best, ze kunnen ook niet alles weten. Iets omroepen in Antwerpen-Centraal of enige duidelijkheid daar scheppen kan niet. :? Laten we dan nog niet spreken over de communicatie tegenover de reizigers met bestemming Kessel, Nijlen, Bouwel, Wolfstee, Herentals en verder. Ook railtime brengt geen verduidelijking, rijden er vervangbussen ja of nee? Kan ik nog op iets opstappen in bv. Kessel?
profke
Berichten: 630
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door profke »

http://album.gva.be/foto/treinincident- ... 66700.aspx
was "dit" het kapotte onderdeel, en zoja: wat is dit?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door Steven »

Op het eerste zicht lijkt me dat een stukje van een cardanas te zijn. Er zijn heden niet zoveel types die dit hebben. De grootste mogelijkheid is een mw41.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door dekooiker »

Het is dan ook de cardanas van een 41'.
De trein.
Alleen voor durvers.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door L29&15 »

Hallo collega's,

Ik lees hier dat het een as is van het laatste treinstel/rijtuig.
Is het dan niet mogelijk dat de voorste treinstellen, na afkoppelen van het defecte, hun normale traject verder zetten? Zo niet, waarom?
Weet hierop iemand een antwoord?
Dank u.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door Shrek »

L29&15 schreef:Hallo collega's,

Ik lees hier dat het een as is van het laatste treinstel/rijtuig.
Is het dan niet mogelijk dat de voorste treinstellen, na afkoppelen van het defecte, hun normale traject verder zetten? Zo niet, waarom?
Weet hierop iemand een antwoord?
Dank u.
Waarschijnlijk moet er eerst gecontroleerd worden of de andere treinstellen ook niet beschadigd zijn. Je weet nooit exact hoe groot de schade is zonder controle. En het risico om met een beschadigde trein te rijden gaan ze natuurlijk niet nemen :)
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door dentheo »

Wanneer de cardan van het laatste voertuig geknald is, vind ik dat wel ver gezocht.....
Ik kan mij prachtig voorstellen dat men de eerste MW41 ontkoppelt en op lage snelheid naar het volgens station "sukkelt".
Een mannetje dat meerijdt kan hem zelfs van tijd tot tijd "schouwen" met ogen en oren terwijl hij ernaast wandelt.....

Wat was het verhaal van de bermbrand..eerst vastgelopen gloeiend lager en dan aansluitend cardan gebroken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door dekooiker »

Indien en als het laaste rijtuig, ja, dan...
Het ging echter om het tweede rijtuig dat defect was.
De reizigers van vijf dieselstellen in één steken zou om ellende vragen zijn dus begrijp ik dat men vanuit dat oogpunt geen ontkoppelingen gedaan heeft.
Een aantal mensen uren laten zitten is weer een staaltje van nalatigheid.
Of zijn er nog steeds mensen bij B-MO die denken dat ge deurtjes tussen de stellen onderling hebt?

De vraag die me bezighoudt is waarom dat het zo lang moet duren eer een evacuatie gestart kan worden.
Indien de nevenliggende sporen als versperd werden opgegeven kan het geen probleem zijn om mensen te laten uitstappen.
Of men laat de sporen als versperd beschouwen en vangt de evacuatie aan.
En dan in groep naar de best bereikbare plaats voor vervangbussen.
Graag jullie commentaren; het kan alleen maar helpen om zulke situaties beter te begrijpen.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door dentheo »

dekooiker schreef:Indien en als het laaste rijtuig, ja, dan...
Het ging echter om het tweede rijtuig dat defect was.
.
Dan had het natuurlijk andersom gekund, zijn toch trek duwstelletjes. :) :)
Maar nu begrijp ik het al beter.

Een andere vraag , wie "dirigeert" de actie na zo'n ongeval ?
Is dat een "probleemoplosser" van Infrabel die uitrukt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door Steven »

Je moet u altijd eerst in de zekerheid stellen dat die brokstukken geen verdere schade aan uw trein hebben gemaakt. Na alle incidenten met losgeslagen delen uw trein nazien en niet zomaar effe snel ontkoppelen en verder rijden. Terug opwaarts afvoeren van een trein of treinstel kan niet zonder toestemming van TC. Je hebt dus procedures af te werken en dit dan nog enkel op slag mogelijk als er zich al geen tweede trein na de eerste bevindt.
RIDCO

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door RIDCO »

dentheo schreef:
dekooiker schreef:Indien en als het laaste rijtuig, ja, dan...
Het ging echter om het tweede rijtuig dat defect was.
.
Dan had het natuurlijk andersom gekund, zijn toch trek duwstelletjes. :) :)
Maar nu begrijp ik het al beter.

Een andere vraag , wie "dirigeert" de actie na zo'n ongeval ?
Is dat een "probleemoplosser" van Infrabel die uitrukt ?
Ik heb op één van de foto's iemand gezien met een rode armband. Dat is volgens de spelregels iemand van Infrabel die "dirigeert" (veiligheid spoor/evacuatie reizigers/vervangautobussen), maar de Tb zal wel verantwoordelijk zijn voor de trein en de reizigers
Cipallieter

Re: calamiteiten <=> enkelspoor <=> communicatie

Bericht door Cipallieter »

Vanmorgen zag ik treinstel 4140 op een zijspoor van het station in Lier staan.
Ik neem aan dat dit het treinstel is dat schade opliep in dit incident want bij één van de rijtuigen waren de normale wielen vervangen door een soort trolleys met kleine wieltjes.
Plaats reactie