2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door Nils »

dentheo schreef:Ik probeer samen te vatten:
Dit seinbeeld wordt toegepast wanneer je achter die twee gele verschillende richtingen uit kan, richtingen met verschillende toegelaten snelheden (kan aan de wissels liggen).

Voor alle richtingen met een toegelaten snelheid lager dan de op dat baanvak (bv.16) toegelaten snelheid krijg je eerst GGH en dan twee gele met cijfer.
Zou er bv. een richting rechtdoor zijn, of met een wissel 160, dan krijg je geen GGH,maar een G en daarna twee geel zonder cijfer....
Klopt dat een beetje of heb ik het weer verkeerd begrepen ?

(ps. Is dit niet een plaats waar vroeger een kandelaarsein gestaan zou hebben ?)
Het hoeft zelfs niet dat men verschillende richtingen uit kan. Het kan ook gewoon een vaste snelheid zijn de op deze manier aangegeven wordt.
Zo hebben we nu vrij recent Antwerpen Centraal niveau -2 richting luchtbal bij gekregen.
Inritsein voor rit via hoofspoor, groen geel horizontaal, vervolgens uitritsein antwerpen centraal voor alle reiswegen open met een lichtcijfer vier.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Ik probeer samen te vatten:
Dit seinbeeld wordt toegepast wanneer je achter die twee gele verschillende richtingen uit kan, richtingen met verschillende toegelaten snelheden (kan aan de wissels liggen).

Voor alle richtingen met een toegelaten snelheid lager dan de op dat baanvak (bv.16) toegelaten snelheid krijg je eerst GGH en dan twee gele met cijfer.
Zou er bv. een richting rechtdoor zijn, of met een wissel 160, dan krijg je geen GGH,maar een G en daarna twee geel zonder cijfer....
Klopt dat een beetje of heb ik het weer verkeerd begrepen ?

(ps. Is dit niet een plaats waar vroeger een kandelaarsein gestaan zou hebben ?)
Uw samenvatting is zeker geen slechte start, verschillende snelheden op een zelfde plaats ontstaan logischerwijze altijd als men een wissel gebruikt, het is dus ook logisch dat men dit gaat aanduiden. De meeste houden hier echter te veel vast aan die twee gele. Het sein kan perfect groen staan met die 12 er bij. De kleur van het sein is dus gewoon afhankelijk van het volgende sein en dus tevens van hoer ver de reisweg al is aangelegd door de seingever/operator.
Er kan zeker een kandelaar gestaan hebben in Halle, bijna in alle stations waar er meerdere lijnen samenkomen kon je die seinen zien normaal al had je ook andere opties, alles hing een beetje af hoe de seininrichting in het station geplaatst was.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door dentheo »

Nils schreef:
Het hoeft zelfs niet dat men verschillende richtingen uit kan. Het kan ook gewoon een vaste snelheid zijn de op deze manier aangegeven wordt.
Zo hebben we nu vrij recent Antwerpen Centraal niveau -2 richting luchtbal bij gekregen.
Inritsein voor rit via hoofspoor, groen geel horizontaal, vervolgens uitritsein antwerpen centraal voor alle reiswegen open met een lichtcijfer vier.
Hangt men dan niet beter een bord met een vier ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
Uw samenvatting is zeker geen slechte start, verschillende snelheden op een zelfde plaats ontstaan logischerwijze altijd als men een wissel gebruikt, het is dus ook logisch dat men dit gaat aanduiden. De meeste houden hier echter te veel vast aan die twee gele. Het sein kan perfect groen staan met die 12 er bij..
Logisch als men verschillende rijwegen heeft.
Maar ook bij groen 12 staat er GGH voor neem ik aan bij bloksnelheid 16.
Maar als men een reeks van blokken heeft met een bepaalde toegelaten snelheid en het laatste blok is lager bv . 90 ipv 120, gaat men dan altijd via een sein GGH en sein met cijfer ?
Of kan het dan ook met borden ? Er is geen alternatieve route.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door Steven »

men kan met vaste borden werken maar dan heb je natuurlijk het effect dat dit voor alle reiswegen is of je moet driehoeken gebruiken met aanvullen borden zoals er nu eentje staat aan de inrit Brussel Zuid komende van L50A, daar krijg je een bord met een 7 waarboven het witte bordje de melding (L50A) maakt.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door dentheo »

Steven schreef:men kan met vaste borden werken maar dan heb je natuurlijk het effect dat dit voor alle reiswegen is of je moet driehoeken gebruiken met aanvullen borden zoals er nu eentje staat aan de inrit Brussel Zuid komende van L50A, daar krijg je een bord met een 7 waarboven het witte bordje de melding (L50A) maakt.
Klopt, maar ik bedoelde een plaats waar geen wissels zijn, gewoon een technische reden dat daar de toegelaten snelheid lager wordt.

Achter station Kalmthout hebben wij een stel overloopwissels.
Ik neem aan dat het tweede sein voor die wissels dus ook GGH kan geven ?
Want door het overloopwissel rijden zal wel trager zijn dan rechtdoor.
Kan ik alleen gaan checken als er nog eens enkelspoor gereden wordt op een weekend. :cry: :cry:
Of staat er een symbool op ? :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door Steven »

Inderdaad dat sein zal GGH aanduiden om zo aan het sein de snelheid zelf aan te duiden. Je kan dat sein is gaan opzoeken ik denk wel dat het een kans maakt om een wit driehoekje te bevatten onder het seinbeeld.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door dentheo »

Prachtig weer...de fiets op. Inderdaad er hangt een wit driehoekje op met de pijl naar beneden (logisch) en een zwart zesje.
Dat is dus de toegelaten snelheid op de afbuigende overloopwissels.

Ik heb het nu ook in "koploper" gestoken op mijn modelbaan....werkt inderdaad ook zo (tenminste bij belgisch seinstelsel :) :) :) ).
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door HLE 2302 »

dentheo schreef:Prachtig weer...de fiets op. Inderdaad er hangt een wit driehoekje op met de pijl naar beneden (logisch) en een zwart zesje.
Dat is dus de toegelaten snelheid op de afbuigende overloopwissels.

Ik heb het nu ook in "koploper" gestoken op mijn modelbaan....werkt inderdaad ook zo (tenminste bij belgisch seinstelsel :) :) :) ).
Dit betekend dat 60 km/h de laagst mogelijke snelheid is ... het kan maximum 30 km/h meer zijn.

Bv. hangt er een bordje met een 6, dan is de laagst mogelijke snelheid 60 km/h en de hoogst mogelijke 90 km/h.
Als er geen bordje hangt dan is de laagst mogelijke snelheid 40 km/h.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door dentheo »

HLE 2302 schreef: Bv. hangt er een bordje met een 6, dan is de laagst mogelijke snelheid 60 km/h en de hoogst mogelijke 90 km/h.
.
Ho ho, waar het draadje mee startte, daar moest er een 12 staan, en ergens (Steven) een 16 !!!!.

Wanneer er drie mogelijkheden zijn met verschillende snelheden, hoeveel driehoekjes hangen er dan aan het sein dat GGH kan geven ??? :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1220
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door Tim »

dentheo schreef:
HLE 2302 schreef: Bv. hangt er een bordje met een 6, dan is de laagst mogelijke snelheid 60 km/h en de hoogst mogelijke 90 km/h.
.
Ho ho, waar het draadje mee startte, daar moest er een 12 staan, en ergens (Steven) een 16 !!!!.

Wanneer er drie mogelijkheden zijn met verschillende snelheden, hoeveel driehoekjes hangen er dan aan het sein dat GGH kan geven ??? :) :)
Als er 3 verschillende snelheden zijn waarvan de hoogste en de laagste meer dan 30 km/u verschillen zal men gebruik maken van een geel lichtcijfer boven het sein bij GGH.

Bijvoorbeeld: Na een sein liggen 3 wissels, een van 40, een van 90 en de andere van 120 km/u.
Wanneer de reisweg genomen wordt met de wissel van 40 zal bij GGH een geel omkaderde 4 boven het sein branden. De kader betekent dat dit de laagste snelheid is van de cijfers dat het sein kan tonen. Het sein erna zal dan een witte omkaderde 4 tonen.
Bij de andere reiswegen zullen deze dan een 9 of 12 vertonen, maar niet omkaderd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22577
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door Steven »

Inderdaad, het gewone GGH laat max een verschil van 30 km/u tussen de hoogste en laagste snelheid toe, dus van 40 tot 70 km/u zonder extra info. Men werkt met de witte driehoekjes op de seinen die GGH kunnen vertonen indien de laagste snelheid geen 40 km/u is/.
Is het verschil tussen de laagste en hoogste snelheid groter dan 30 km/u dan werkt men met lichtcijfers zoals Tim reeds aantoonde.
Peche

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door Peche »

HLE 2302 schreef:Bv. hangt er een bordje met een 6, dan is de laagst mogelijke snelheid 60 km/h en de hoogst mogelijke 90 km/h.
Als er geen bordje hangt dan is de laagst mogelijke snelheid 40 km/h.
Als er geen bordje hangt kan de snelheid van het 1ste spoortoestel afwaarst van het sein WEL lager zijn dan 40 km/h...
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 2 maal oranje en daaronder verscheen 12 ik verschoot

Bericht door HLE 2302 »

Peche schreef:
HLE 2302 schreef:Bv. hangt er een bordje met een 6, dan is de laagst mogelijke snelheid 60 km/h en de hoogst mogelijke 90 km/h.
Als er geen bordje hangt dan is de laagst mogelijke snelheid 40 km/h.
Als er geen bordje hangt kan de snelheid van het 1ste spoortoestel afwaarst van het sein WEL lager zijn dan 40 km/h...
Inderdaad, mijn excuses. :oops:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie