Trein nemen wordt duurder

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Satyricon

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door Satyricon »

Ik vind dat reizen met de trein veel te duur is. Wie geen tegemoetkoming van de werkgever geniet moet toch wel veel euro's ophoesten voor een abonnement. Ook wie kinderen heeft die elke dag naar school pendelen moet veel betalen. Zoals altijd in dit land wordt er geen rekening gehouden met de modale middenklasse. Wie heel zelden per trein reist en eens in de week met de trein ergens heen moet, die moet toch ook veel betalen. Want een normaal biljet h/t kost ook veel geld.

Dat elke senior voor een habbekrats overal in België kan reizen dat gaat er bij mij niet in. Laat mensen die een klein pensioen hebben voor weinig geld reizen maar mensen die genieten van een goed pensioen laat die toch de volle pot betalen. Bepaalde mensen die jarenlang goed hebben geboerd door het uitoefenen van hun zelfstandige activiteit zullen op het einde van de rit wel een klein pensioen hebben maar ik denk niet dat die categorie van de bevolking zich veel per trein verplaatst :wink:.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door Steven »

Dat de trein duur is, is relatief, wij zijn een van de landen waar de overheid meer bijdraagt aan de ticketprijs dan de reiziger zelf die aan het loket zijn ticket/abo/meerrittenkaart koopt. Er zijn landen zat waar de trein per km meer kost als je een gewoon ticket koopt.
Vergelijk met Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk en je zal zien dat de ticketprijzen al bij al meevallen bij ons dit door de zware subsidies die de spoorwegen krijgen.
Galactic

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door Galactic »

Satyricon schreef:Ik vind dat reizen met de trein veel te duur is. Wie geen tegemoetkoming van de werkgever geniet moet toch wel veel euro's ophoesten voor een abonnement. Ook wie kinderen heeft die elke dag naar school pendelen moet veel betalen. Zoals altijd in dit land wordt er geen rekening gehouden met de modale middenklasse. Wie heel zelden per trein reist en eens in de week met de trein ergens heen moet, die moet toch ook veel betalen. Want een normaal biljet h/t kost ook veel geld.

Dat elke senior voor een habbekrats overal in België kan reizen dat gaat er bij mij niet in. Laat mensen die een klein pensioen hebben voor weinig geld reizen maar mensen die genieten van een goed pensioen laat die toch de volle pot betalen. Bepaalde mensen die jarenlang goed hebben geboerd door het uitoefenen van hun zelfstandige activiteit zullen op het einde van de rit wel een klein pensioen hebben maar ik denk niet dat die categorie van de bevolking zich veel per trein verplaatst :wink:.
Zoals Steven schrijft, is "duur" relatief. Een schoolabonnement is heel goedkoop. Het kost slechts 20% van de prijs van een gewoon abonnement. Dus kun je niet beweren dat het duur is voor kinderen om zo'n abonnement te kopen. Om een voorbeeld te geven : 401,00 euro voor een schoolabonnement voor 1 jaar tussen Brussel en Brugge : dat is nog geen 1 euro voor een rit van 1 uur !! Als dat niet goedkoop is, dan weet ik het niet meer.

Senioren reizen veel met de trein, vooral in de grote steden. Vanaf 8.30u zie je de senioren aan het loket : en meestal naar de zee. Meer en meer worden zelfs 1° klasse-tickets aan de senioren verkocht. Die kosten dan 12 euro.
thejay
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door thejay »

Bijna 1 februari... ben ik nu blind of heeft iemand op de site van 'NMBS Mobility' al een overzicht gevonden van de nieuwe tarieven?

groeten,
thejay
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door overweg13 »

thejay schreef:Bijna 1 februari... ben ik nu blind of heeft iemand op de site van 'NMBS Mobility' al een overzicht gevonden van de nieuwe tarieven?

groeten,
thejay
Nee. Ik begrijp dat ook niet. Dat zou nochtans elk jaar eenvoudiger moeten worden, want telkens verdwijnen er toch weer wat interessante formules.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 27 jan 2011, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door Dieselfreak »

Satyricon schreef:Ik vind dat reizen met de trein veel te duur is. Wie geen tegemoetkoming van de werkgever geniet moet toch wel veel euro's ophoesten voor een abonnement. Ook wie kinderen heeft die elke dag naar school pendelen moet veel betalen. Zoals altijd in dit land wordt er geen rekening gehouden met de modale middenklasse. Wie heel zelden per trein reist en eens in de week met de trein ergens heen moet, die moet toch ook veel betalen. Want een normaal biljet h/t kost ook veel geld.
"veel te duur": waarmee vergelijk je dat? Is het dan goedkoper elke dag dezelfde afstand met de wagen af te leggen dan een treinabonnement te kopen? Verder: wel eens gehoord van Rail Passen etc.? Als je 1 keer per week met de trein gaat (dat kun je toch niet "heel zelden" noemen?) is het toch zeker de moeite dat aan te schaffen, dat is een jaar geldig. Als je behoorlijk ver spoort, is dat heel goedkoop per km hoor. En voor zeer korte ritjes heb je de Key Card. Het grootste probleem hebben mensen die geregeld afstanden afleggen die te lang zijn voor de Key Card en te kort voor de Rail Pass.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AGE-411
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door AGE-411 »

thejay schreef:Bijna 1 februari... ben ik nu blind of heeft iemand op de site van 'NMBS Mobility' al een overzicht gevonden van de nieuwe tarieven?

groeten,
thejay
Ze mogen dat wel eens tijdig melden.
Kwestie dat we op voorhand al enkele aankopen kunnen doen. (Go pass, Key Card)
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2628
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door trainfreak »

Via enkele krantensites heb ik gelezen dat de gewone biljetten ongeveer 1% (1.06 of 1.07% was het) opslaan, dit idem voor de key card.
Voor de rest stond er niets vermeld: de abonnementen blijven dezelfde, en ook het 65+ tarief
Ruben
Berichten: 346
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door Ruben »

trainfreak schreef:Via enkele krantensites heb ik gelezen dat de gewone biljetten ongeveer 1% (1.06 of 1.07% was het) opslaan, dit idem voor de key card.
Voor de rest stond er niets vermeld: de abonnementen blijven dezelfde, en ook het 65+ tarief
Correctie: de Key Card slaat 17,6 % op: van € 17 naar € 20.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door Kristofke »

Zelfs in De Standaard waren ze de Key Card vergeten, waarschijnlijk omdat de NMBS deze zelf zeer bijkomstig heeft vermeld in zijn berichtgeving.

En waarschijnlijk omdat ze bij de pers niet weten hoe populair de Key Card is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2067
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door Dieselfreak »

Ik heb een paar weken geleden vijf Rail Passen gekocht, daarmee kan ik wel ongeveer een jaar doen, kwestie van de prijsstijging voor te zijn. 8)
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
melle

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door melle »

Schandalig dat er wéér een prijsstijging komt, hoe miniem ze ook zijn..
Ik vind dat de NMBS dit enkel zou mogen doen wanneer ze erin slagen de stiptheidscijfers te verhogen. Vòòr wat hoort wat!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:Ik heb een paar weken geleden vijf Rail Passen gekocht, daarmee kan ik wel ongeveer een jaar doen, kwestie van de prijsstijging voor te zijn. 8)
Hm, is dat nu net niet een van de producten die niet opslaan?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5298
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door overweg13 »

melle schreef:Schandalig dat er wéér een prijsstijging komt, hoe miniem ze ook zijn..
Ik vind dat de NMBS dit enkel zou mogen doen wanneer ze erin slagen de stiptheidscijfers te verhogen. Vòòr wat hoort wat!
Tja, en mochten de treinen stipt rijden, dan zou er wel weer een ander argument tegen een prijsverhoging zijn, zeker? Neem het van me aan: zo een jaarlijkse, kleine aanpassing is op termijn beter dan wat we in de jaren 1980 meegemaakt hebben. Toen was er jaren geen prijsverhoging geweest, maar plots volgde een draconisch inhaalmanoeuvre. Dat is pas erg!
Met vriendelijke groet

overweg13
melle

Re: Trein nemen wordt duurder

Bericht door melle »

Dus jij bent ermee akkoord dat de NMBS zomaar prijsverhogingen kan doorvoeren terwijl ze op verschillende gebieden falen? (En de NMBS doet ook goede dingen, daar niet van.. Ik ben zeker niet anti-NMBS maar in sommige opzichten stoort hun gedrag me.)
Plaats reactie