Gekke vraag
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 17 apr 2006, 21:50
- Locatie: HSL 4
Re: Gekke vraag
Natuurlijk heb je ook nog de schoonmaaktrein die de rails komt reinigen onder hoge druk, maar dit doen ze enkel in het najaar. Dit om de restanten van de bladeren van de rails te krijgen aangezien dit de adhesie naar beneden haalt.
Re: Gekke vraag
Inderdaad. En de mensen in de seinhuizen zorgen er voor dat elke wissel een keer in elke stand bereden word.Shrek schreef:Door de treinen die erover rijden !
Ik mocht onlangs eens mee in de stuurpost van een trein van Bern naar Zürich. We kwamen daar een paar minuten te vroeg aan (een ICN trekt goed op...) en dus kregen we een hele ongebruikelijke slalom door de bundel voorgeschoteld, precies omdat de seingevers graag gebruik maken van treinen die te vroeg zijn om op weinig bereden hoekjes wat roest af te rijden...
Re: Gekke vraag
Was dat niet 1 trein per 48u?b-loc schreef:Moet er op elk elektrisch spoor niet een minimum aantal assen rijden per dag?
- trainfreak
- Berichten: 2628
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Gekke vraag
Op elk spoor moeten er zoveel assen per x-aantal uur rijden.
Het juiste aantal ken ik niet, de tijdslimiet was 72u dacht ik?
Er zijn veel lijnen waar in het weekend geen enkele trein rijdt...
Het juiste aantal ken ik niet, de tijdslimiet was 72u dacht ik?
Er zijn veel lijnen waar in het weekend geen enkele trein rijdt...
Re: Gekke vraag
Dan moeten de sporen als beroest worden beschouwd, wat betekent dat er niet meer mag worden voortgegaan op de SK om een spoorbezetting te detecteren. Reiswegen worden ingeklonken en moeten handmatig worden afgebroken na doorrit van een trein, na bevestiging de visu, een populaire NMBS-uitdrukking die wil zeggen door te gaan kijken, dat de trein de reisweg heeft vrijgemaakt. Voor de mensen die er al iets vanaf weten, reiswegen worden vastgelegd met CIR, Commando Inklinking Reisweg.
Door de technische diensten kan de reisweg weer berijdbaar worden verklaard (nadat ze bijvoorbeeld hier en daar wat roest hebben weggeschuurd), ofwel na doorrit van een bepaald aantal assen binnen een bepaalde tijd. Van buiten ken ik die cijfers niet, maar ik stel me voor dat het 700 assen is in een tijdsspanne van 24u. Ik zoek het nog op, of iemand anders moet maar bevestigen of verbeteren.
Overigens is een beweging die binnen de 72 uur de wissels berijdt, niet gebonden aan een bepaald aantal assen. Een losse loc is al voldoende om weer voor 72 uur 'safe' te zitten, reglementair, tenminste.
Door de technische diensten kan de reisweg weer berijdbaar worden verklaard (nadat ze bijvoorbeeld hier en daar wat roest hebben weggeschuurd), ofwel na doorrit van een bepaald aantal assen binnen een bepaalde tijd. Van buiten ken ik die cijfers niet, maar ik stel me voor dat het 700 assen is in een tijdsspanne van 24u. Ik zoek het nog op, of iemand anders moet maar bevestigen of verbeteren.
Overigens is een beweging die binnen de 72 uur de wissels berijdt, niet gebonden aan een bepaald aantal assen. Een losse loc is al voldoende om weer voor 72 uur 'safe' te zitten, reglementair, tenminste.
- trainfreak
- Berichten: 2628
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Gekke vraag
Ik dacht gehoord te hebben dat 300 assen in 72 uur voldoende waren.
Als het 700 assen zijn in 72 uur ga je op sommige lijnen wel een probleem hebben denk ik.
Op Aalst-Burst bijvoorbeeld..
Als het 700 assen zijn in 72 uur ga je op sommige lijnen wel een probleem hebben denk ik.
Op Aalst-Burst bijvoorbeeld..
Re: Gekke vraag
Beroeste rails zijn alleen een gevaar bij spoorstroomkringen, hé. Wanneer de lijn is uitgerust met assentellers of een lijn is in vereenvoudigde exploitatie, maakt een beetje roest meer of minder echt niet uit.
Re: Gekke vraag
Verschil voor ouderwetse spoorkringen en nieuwe met frequenties ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide