Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ronny
Berichten: 546
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door ronny »

Om het betaalbaar te houden zou ik een L-trein Herentals-Lier verlengen tot Kontich zodat er daar aansluiting is naar Mechelen/Brussel.
Je zou dan per uur vanuit Lier naar Mechelen 1 rechtstreekse trein en 1 met overstap te Kontich hebben.
melle

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door melle »

Bij mijn weten stoppen er in de week enkel L-treinen in Kontich...
Dus voor een 'snelle' verbinding moet je het al niet doen hé.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Nicholas »

Als dit allemaal mogelijk zou zijn, heel graag :). Mooie uitwerking, Trammist!

Kort al enkele bedenkingen:

IC mag gerust ook in Heist-op-den-Berg stoppen, aangezien dit een gemeente is met 40 000 inwoners en ook aangeduid is als kleinstedelijk gebied.

Wat betreft de station tussen Lier en Herentals; deze lijken er in dit fantastisch plan minder op vooruit te gaan. Hoewel, een betere spreiding van de treinen zou zeer wenselijk zijn en zou een hele verbetering zijn. Ik duid even de huidige toestand in Kessel. Je hebt een L-trein om u.01 (Aankomst in A'pen-Caal: u.25) ofwel je kan om u.21 de L-trein naar Lier nemen (Lier u.26, daar overstappen op IR-e richting A'pen-Caal van u.32, aankomst u.47). In de spits (nml. 7u21 en 8u21 rijdt deze trein wel door tot Antwerpen-Centraal maar dan via Kontich waardoor de rit even lang duurt - maar dat is al veel beter dan te moeten overstappen!!). Deze situatie is al beter als vroeger (toen was er maar 1/u in elke richting) maar het kan gerust nog verbeteren. De stations van Kessel, Nijlen en Bouwel hebben zeker genoeg potentieel. Bij goede verbindingen vanuit Kessel zal het station ook meer reizigers aantrekken vanuit het vlakbij gelegen Emblem enzovoort...

Er zou een echte halfuursspreiding (ik denk dan in het geval van m'n voorbeeld aan u.01 en u.31) moeten zijn met 2 L-treinen die rijden tot Antwerpen zonder overstappen en dit tot tenminste 20u-21u. Nu rijdt de laatste L-trein (Lier-Herentals) richting Lier al om 18u21.

Het station van Olen vind ik dan weer overroepen; 6 treinen per uur lijkt me -gezien de grote van de gemeente- wat overroepen, want anders zou je de IR-treinen ook in Nijlen (enkel deelgemeente Nijlen telt al ruim 12.000 inwoners) moeten laten stoppen?
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door LML »

Als je nu bij de uitleg van het exploitatieschema, alle IR- en L-treinen in uurdienst zou rijden i.p.v. halfuurdienst, zou het aanbod dan ook al niet best o.k. zijn?

En is dit schema bedoeld om die treindiensten te rijden op dag 1 t.e.m. 7?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Nicholas »

ronny schreef:Om het betaalbaar te houden zou ik een L-trein Herentals-Lier verlengen tot Kontich zodat er daar aansluiting is naar Mechelen/Brussel.
Je zou dan per uur vanuit Lier naar Mechelen 1 rechtstreekse trein en 1 met overstap te Kontich hebben.
Misschien zou men de L-trein Herentals-Lier kunnen verlengen tot Mechelen? Op die manier is er een extra rechtstreekse verbinding naar Mechelen, waar uiteraard sowieso veel aansluitingen mogelijk zijn. Helaas vrees ik ook voor de capaciteit van die spoorlijnen ginder. De juiste (en beschikbare) rijpaden vinden is en blijft altijd het moeilijkste vrees ik.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door dekooiker »

Reuel schreef:Toen ik deze zomer op kamp was in Balen (de kampplaats lag net achter de spoorlijn) heb ik 's nachts af en toe wel een goederentrein gehoord. Maar geen flauw idee of die infra waren of commerciële ritten.
En voor de ene goederentrein, die boven nog eens 's nachts kan rijden, hoef je die lijn niet te verdubbelen;)
Zijn de 32200 Antwerpen-Balen en 45670 Antwerpen-Budel
De trein.
Alleen voor durvers.
Jani

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Jani »

Nicholas schreef:
ronny schreef:Om het betaalbaar te houden zou ik een L-trein Herentals-Lier verlengen tot Kontich zodat er daar aansluiting is naar Mechelen/Brussel.
Je zou dan per uur vanuit Lier naar Mechelen 1 rechtstreekse trein en 1 met overstap te Kontich hebben.
Misschien zou men de L-trein Herentals-Lier kunnen verlengen tot Mechelen? Op die manier is er een extra rechtstreekse verbinding naar Mechelen, waar uiteraard sowieso veel aansluitingen mogelijk zijn. Helaas vrees ik ook voor de capaciteit van die spoorlijnen ginder. De juiste (en beschikbare) rijpaden vinden is en blijft altijd het moeilijkste vrees ik.
Hopla, nog een treinverbinding erbij in Mechelen. Ze staan daar nu al aan te schuiven en dan moet de Diabolo er nog bij komen.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door LML »

Reuel schreef:Toen ik deze zomer op kamp was in Balen (de kampplaats lag net achter de spoorlijn) heb ik 's nachts af en toe wel een goederentrein gehoord. Maar geen flauw idee of die infra waren of commerciële ritten.
En voor de ene goederentrein, die boven nog eens 's nachts kan rijden, hoef je die lijn niet te verdubbelen;)
Welke spoorlijn was het juist in Balen, want in Balen liggen zowel L15 als L19:
L15: Mol-Balen-Leopoldsburg (en verder).
L19: Mol-Balen(Wezel)-Mol(Wezel)-Lommel (en verder)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Reuel

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Reuel »

L15, de treinen reden richting Hasselt/Leopoldsburg of A'pen C.
Nicholas
Berichten: 176
Lid geworden op: 12 aug 2008, 14:26

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Nicholas »

Jani schreef:
Nicholas schreef:
ronny schreef:Om het betaalbaar te houden zou ik een L-trein Herentals-Lier verlengen tot Kontich zodat er daar aansluiting is naar Mechelen/Brussel.
Je zou dan per uur vanuit Lier naar Mechelen 1 rechtstreekse trein en 1 met overstap te Kontich hebben.
Misschien zou men de L-trein Herentals-Lier kunnen verlengen tot Mechelen? Op die manier is er een extra rechtstreekse verbinding naar Mechelen, waar uiteraard sowieso veel aansluitingen mogelijk zijn. Helaas vrees ik ook voor de capaciteit van die spoorlijnen ginder. De juiste (en beschikbare) rijpaden vinden is en blijft altijd het moeilijkste vrees ik.
Hopla, nog een treinverbinding erbij in Mechelen. Ze staan daar nu al aan te schuiven en dan moet de Diabolo er nog bij komen.
Daarom ook dat ik zei dat het waarschijnlijk niet mogelijk was, maar dat zijn de meeste aangehaalde zaken hier natuurlijk. Het is en blijft voorlopig een hypothetisch denkstuk :)

Als ik mag kiezen, dan wordt die L-trein Lier-Herentals gewoon een ganse dag verlengd tot Antwerpen-Centraal, maar ik heb niet te kiezen uiteraard. En als het dan nog mogelijk zou zijn (wat dus ook niet het geval zal zijn), graag via de gewone lijn 15 ipv via Kontich zoals dat nu met de 2 verlengde treinen in de ochtendspits gedaan wordt. :D
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Hypothetisch denkstuk: de Kempen

Bericht door Shrek »

Nicholas schreef:Als ik mag kiezen, dan wordt die L-trein Lier-Herentals gewoon een ganse dag verlengd tot Antwerpen-Centraal, maar ik heb niet te kiezen uiteraard. En als het dan nog mogelijk zou zijn (wat dus ook niet het geval zal zijn), graag via de gewone lijn 15 ipv via Kontich zoals dat nu met de 2 verlengde treinen in de ochtendspits gedaan wordt. :D
Dat kan hoor, eens de 2de havenontsluiting er is :wink:
Plaats reactie