Goederentrein ontspoord in Deinze

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Locomotief 5175
Berichten: 338
Lid geworden op: 31 jan 2006, 19:59
Locatie: LK.

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Locomotief 5175 »

Door de paasfoor in Kortrijk rijd er in de weekend op de L verbinding altijd met 3 stellen samen ! verleden weekend op pasen is dat ook zo. Dus dat is niets mee te maken met de ongeval in Deinze.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door markske »

Wat betreft de info over de lading, de IG moet deze bevestigen omdat het wel eens voorvalt dat er vlug vlug een last ingegeven wordt zodat de trein niet opgehouden wordt. We kunnen natuurlijk onmiddellijk de last raadplegen maar zijn niet 100% zeker of ze wel correct is, daarom de bevestiging.

Nu over het ongeval zelf, de bestuurder heeft niet eens een alarm oproep gegeven. Eerste info: twee wagens ontspoord,de bovenleiding niet beschadigd, het naastliggende spoor vrij en geen gevaarlijke goeder aanwezig daar er geen oranje band te zien was. Volgens onze info wel gevaarlijke goederen, dus oproep brandweer. Onmiddellijk FGSP, FD en LK verwittigen om een nog groter ongeval te vermijden. SOC inlichten, navraag bij VES, B-Cargo betreft last, PAT oproepen. Terug naar de tb, acht wagons ontspoord waarvan er twee volledig naar beneden liggen, sporen beschadigd, naastliggende spoor volledig vrij er kan een DOES ingericht worden. Onze hiërarchie inlichten tot de vertegenwoordiger van de minister van mobiliteit (daar het een ernstig ongeval is), mensen van de baan oproepen, tussendoor loopt RDV ook al bij ons. Eerste reizigerstreinen rijden al. Dan oproep van brandweer dat er ontploffingsgevaar is, stoppen met rijden naar FD !!! Terug iedereen verwittigen, geen treinen meer opsturen. Vijf minuten later wel rijden tot FD maar geen DOES meer. Ik vermeld hier nog de telefoons van de stilgevallen treinen nog niet eens en zo gaat het maar verder en verder een gekkenhuis dus.
Wat lees ik dan op hgbtf de info naar de reizigers was niet direct wat het moet zijn :evil: :evil: ja jongens :cry:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5341
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Steve »

Wat er ook van zij, de tegenslagen lijken elkaar op te volgen. Nu op Railtime:
7:02 Door de aanrijding van een persoon tussen Deinze en De Pinte is het treinverkeer ernstig verstoord. De treinen rijden momenteel op één spoor tussen Deinze en De Pinte en lopen zo een vertraging op van ongeveer 20 minuten.
RIDCO

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door RIDCO »

markske schreef:Wat betreft de info over de lading, de IG moet deze bevestigen omdat het wel eens voorvalt dat er vlug vlug een last ingegeven wordt zodat de trein niet opgehouden wordt. We kunnen natuurlijk onmiddellijk de last raadplegen maar zijn niet 100% zeker of ze wel correct is, daarom de bevestiging.

Nu over het ongeval zelf, de bestuurder heeft niet eens een alarm oproep gegeven. Eerste info: twee wagens ontspoord,de bovenleiding niet beschadigd, het naastliggende spoor vrij en geen gevaarlijke goeder aanwezig daar er geen oranje band te zien was.
De trein die betrokken was bij het ongeval was een internationale goederentrein. De gegevens m.b.t. de samenstelling en de inhoud van de wagons worden dan uitgewisseld door de buitenlandse SO. Bij de inrit aan de grens moet de IG beschikken over de samenstelling, die vervolgens in de databank van de IB terecht komt.
Gezien er aan de grens geen stilstand meer is en dus ook geen controle op de juistheid van de informatie, worden deze controles vaak gedaan in het eindstation van de trein. De IB en IG kunnen in sommige gevallen dus wel beschikken over "een samenstelling", maar de juistheid van de gegevens zijn niet altijd 100% betrouwbaar. Daarmee bedoel in niet of dit in Deinze wel of niet het geval was. Uiteraard zouden ook de vervoerdocumenten, zowel van beladen wagens en lege ongereinigde tankwagens, aanwezig moet zijn.
Niet alle tankwagons dragen oranje banden, dat is alleen maar het geval voor sommige gaswagons. In het geval Deinze ging het om een zeer brandbare vloeistof die spontaan hevig kon reageren (gevaarscode 339), dus geen oranje band.
De provinciegouverneur wenst dat de informatie ten laatste na één uur ter beschikking zou moeten zijn. De info kan door Trafic Control onmiddellijk geleverd wordt in real time en per fax of mail overgemaakt worden aan het betrokken centrum 100, zodat de hulpdiensten tijdens de rit al over alle gegevens kunnen beschikken.
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Lukas »

Hoi,

Wat betekent de afkorting "DOES" en is FD de telegrafische afkorting van Deinze?

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door markske »

DOES Dienst Op Enkel Spoor
FD Deinze
Lukas
Berichten: 1676
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Lukas »

Hoi,

markske,

Bedankt voor de verduidelijking.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Goederentrein ontspoord in Deinze

Bericht door Bart »

Adler schreef: Is het dan zo moeilijk om te spreken over een ontspoorde goederentrein ?
Of is dat een te ingewikkeld woord misschien ?
In godsnaam zeg.
Als er op de E40 een ongeval gebeurd, maak je dan ook zo een spel als de politie je niet komt vertellen, dat er nen BMW op een Opel is gereden?
Ik begrijp echt die hele commotie niet.
Er is voor de reizigers nooit een gevaar geweest, dus moeten ze die hele zaak niet opkloppen.
Ik heb ooit eens geweten, dat een treinbegeleider door de intercom zei, dat de trein aan een verminderde snelheid moest rijden, omwille van een probleem aan de remuitrusting. Enkele reizigers vertrouwden het zaakje niet, en begonnen elkaar op te jutten, en ze zijn afgestapt. Is dat dan de oplossing?
Zoals hier al eerder gezegd is geweest, de NMBS mag doen en zeggen wat ze willen, er zijn er altijd wel bij die kritiek hebben....
Plaats reactie