Groen! naar rechter tegen hervorming Sint-Pietersstation !

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Wagonnetje

Bericht door Wagonnetje »

paljas schreef: vuile Groenen
:?: :!: :? :shock: :evil: :| :cry:
arvooke
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Bericht door arvooke »

nu zijn er daar mesen aan het klagen dat er te WEINIG parkeerplaatsen zijn
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Waarom willen ze met de wagen komen? Uit gewoonte? Omdat ze geen goede verbinding hebben? Omdat ze daar in de buurt moeten zijn?
Dan lijkt mij een grotere parking geen oplossing, integendeel, zorg dat de mensen een parking hebben dichterbij huis, bij een station met een goede verbinding naar Gent.
Groen! is niet tegen het hele project. Er zitten heel wat goede dingen in, maar is het niet normaal dat er wordt geprotesteerd tegen de zaken die niet goed zitten?
Ik vraag me af wat de mensen die nu zitten af te geven op de groenen hun argumentatie is, buiten dat het allemaal bomenknuffelaars zijn. Eerlijk gezegd heb ik nog niet veel gelezen...
RhB

Bericht door RhB »

Het grote probeleem is dat je zo, meer auto's richting stad - stadscentrum - aan het sturen bent.

Als je dit kunt voorkomen met degelijk openbaar vervoer, wel dan is zo'n grote parking overbodig. :!:

Steden zijn volgens mij nog plaatsen voor mensen, en niet voor koning (tiran) auto. :wink:
Jean

Bericht door Jean »

Ik denk de meeste mensen toch liefst vanuit groot station de trein nemen en dan liefst een direct .


Probleem is dat in kleinere stopplaatsen :

-comfort niet optimaal doordat stationsgebouw niet meer als station uitgebaat wordt => koud in de winter
Als er schuilhuisjes zijn , zijn die vaak te klein , niet verwarmd , niet voorzien v zitplaatsen of onvoldoende beschermend tegen weersinvloeden (wind , regen ,..

- het treinaanbod buiten bepaalde uren schaars is en er vaak oud en oncomfortabel en soms ook vuil materiaal rijdt

-ook daar is parking soms schaars , in slechte staat of onveilig door inbraken en diefstallen uit wagens of van fietsen.
Stel dat er maar alle uren 1 trein is , dan weten de criminelen eens je weg bent dat ze rustig hun slag kunnen slaan .
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Hoe komt het dan, dat wat in België niet kan, namelijk een gezond aanbod vanop kleine stations en praktisch geen voorzieningen, dat dat wel kan in Duitsland, Zwitserland, Luxemburg, zelfs in Nederland, waar men de laatste jaren meer stationsgebouwen heeft gesloten dan er ooit in België geweest zijn (bij wijze van spreken, uiteraard)?
En of grote stations populairder zijn dan kleine, dat laat ik aan jouw oordeel over. Ik zou dat niet durven stellen.
In heel wat kleinere plaatsen is er minder criminaliteit. Niet dat er in Deinze of Asse, Eeklo of Lichtervelde, nooit een ruit van een wagen is ingegooid, maar over het algemeen denk ik dat de meeste mensen zonder angst hun auto daar achterlaten.
Bovendien is parking daar inderdaad ook vaak schaars, maar het is wel een stuk goedkoper om daar 50 plaatsen bij te creëren, dan diezelfde 50 plaatsen aan een groot station, niet in het minst omdat de grondprijzen er een stuk groter zijn, en omdat er nog veel minder ruimte beschikbaar is.
En nogmaals, als je de auto moet nemen, om naar een station te gaan in de buurt, neem je net zo makkelijk de auto voor het hele traject.
Als je ruimte wil voor een station mét ruime parking, moet je maar aan de stadsrand iets bouwen. Ondertussen is echter gebleken, dat die stations ook niet werken. Net omdat de mensen de auto moeten nemen...
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,

In het algemeen gesproken vind ik de standpunten van Groen! dikwijls te milieu-extremistisch. Het is goed dat zij zulke standpunten innemen en ons daardoor aan het denken zetten... doch hun plannen ongenuanceerd uitvoeren zou in de huidige maatschappij moeilijk liggen.

In de grond heeft Groen! gelijk voor dit punt : ik vind het eigenlijk ook geen goed idee om de weg naar het station van Gent te vergemakkelijken, we willen niet nog meer autos in de stad.

Meer parkeerplaatsen aan de kleinere stopplaatsen rond Gent lijkt me een beter idee. Doch mensen houden niet van overstappen dus pleit ik voor meer directe piekuurtreinen vanuit die kleinere stopplaatsen naar Brussel. (toch de belangrijkste bestemming vanuit Gent dacht ik ?)

Eenzelfde ingreep zou in de regio Leuven ook welkom zijn. Bvb. station Herent is vanaf de E314 zeer makkelijk te bereiken voor autos maar het aantal parkeerplaatsen is beperkt en het treinaanbod erg ondermaats (1 STOPtrein per uur op het spitsuur). En dus rijdt iedereen naar het station van Leuven en verpest er de stadslucht.

Goedenavond.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Bericht door groentje »

Mits de overstap goed georganiseerd is (zelfde perron, korte overstaptijd), kunnen veel mensen er wel vrede mee nemen, hoor. En behoorlijk wat mensen moeten net naar Gent, voor hen is die parking eigenlijk ook niet nodig, als ze met de trein (kunnen) komen...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

bw494674 schreef:Meer parkeerplaatsen aan de kleinere stopplaatsen rond Gent lijkt me een beter idee. Doch mensen houden niet van overstappen dus pleit ik voor meer directe piekuurtreinen vanuit die kleinere stopplaatsen naar Brussel.
Die zijn er al.
bw494674 schreef:Eenzelfde ingreep zou in de regio Leuven ook welkom zijn. Bvb. station Herent is vanaf de E314 zeer makkelijk te bereiken voor autos maar het aantal parkeerplaatsen is beperkt en het treinaanbod erg ondermaats (1 STOPtrein per uur op het spitsuur). En dus rijdt iedereen naar het station van Leuven en verpest er de stadslucht.
Dat zou beter moeten worden met het Brussels GEN. En eigenlijk is er al ruimte voor meer stoptreinen zodra de viersporigheid Leuven - Brussel klaar is.

Groetjes,

Rian
RhB

Bericht door RhB »

Dat zou beter moeten worden met het Brussels GEN. En eigenlijk is er al ruimte voor meer stoptreinen zodra de viersporigheid Leuven - Brussel klaar is.

Groetjes,

Rian[/quote]

Als men dan een GEN-trein om de 20 minuten laat rijden, dan kan het behoorlijk druk worden aan het station van Herent :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

ik dacht dat de uiteindelijke bedoeling 1 trein om de 10 minuten per richting was :P
het station is volgens mij niet echt goed gelegen om er een P+R van te maken. Uit richting leuven kan je beter in Leuven zelf opstappen, uit richting mechelen is brussel veel dichterbij met de auto en uit de andere richtingen zijn veltem en wijgmaal niet ver af. Alleen voor lokaal gebruik dus volgens mij :P
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Shrek schreef: het station is volgens mij niet echt goed gelegen om er een P+R van te maken. Uit richting leuven kan je beter in Leuven zelf opstappen, uit richting mechelen is brussel veel dichterbij met de auto en uit de andere richtingen zijn veltem en wijgmaal niet ver af. Alleen voor lokaal gebruik dus volgens mij
Iedereen die momenteel vanaf de E314 komt en naar Brussel rijdt kan in Herent afrijden (lees : de file verlaten) en makkelijk de trein bereiken.

Wijgmaal ligt aan de lijn Mechelen-Leuven, een rechtstreekse verbinding met Brussel is minder evident. Vanuit richting Mechelen (Buken, Boortmeerbeek) is Herent veel makkelijker te bereiken dan Veltem.

Goedemiddag.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

rvdborgt schreef: Die zijn er al.
Inderdaad, ik had niet goed gekeken.
Eigenlijk zijn ze daar al relatief goed bediend rond Gent, veel beter als rond Leuven bvb.

Maar als het GEN er ooit zal zijn hé... :-)

Goedemiddag.
Jean

Bericht door Jean »

Stations in het Gentse groeien flink


De stations in het Gentse groeien. Dat blijkt uit een vergelijking van het aantal reizigers in 2004 en 2005.

Ook de andere stations in de streek rond Gent kenden een groei, zij het veel minder spectaculair dan het Gentse Sint-Pietersstation, dat er echt wel uitspringt.

Sinds de vaste treinverbinding met Brussel ziet het Dampoortstation het reizigersaantal ook met meer dan tien procent stijgen.

De reizigers voor Brussel, die nu in het Dampoortstation opstappen, moesten vroeger eerst naar Gent Sint-Pieters.


Opvallende andere stijgers zijn Merelbeke en De Pinte. Blijkbaar schakelen ook daar reizigers over van de auto naar de trein.

Fileleed, hoge brandstofprijzen en het hoge aanbod van treinen zullen ook daar een rol spelen.
Merelbeke en De Pinte zijn gemeenten die al lang in trek zijn bij Gentenaars die de stad verlaten en in die gemeenten gaan wonen. (KVK)

Jonathan

Bericht door Jonathan »

Aha, nu krijgen ze met de P trein Gent-Dampoort-Brussel toch reizigers bij. Ik had eerst gehoord dat er (helaas) weinig nieuwe reizigers bijwaren.
Plaats reactie