6 uur met trein van kust tot Hasselt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door Bibke »

Honderden Limburgers hebben woensdagavond urenlang moeten wachten om van de kust naar huis te treinen. “Er waren te weinig treinen, de treinen die er waren zaten overvol en we zijn drie keer moeten overstappen”, zegt Diepenbekenar Ivo Quaren (63). Uiteindelijk deed de man 6,5 uur over het traject Blankenberge-Diepenbeek.


Ivo Quaren (63) stapte woensdagmorgen, zoals zoveel Limburgers deze week, op de rechtstreekse trein naar de kust. “Om 6.52 uur vertrok ik in het station van Diepenbeek, en 2 uur en 53 minuten later stond ik in Blankenberge. Perfect volgens het boekje.”

Chaos
Maar de terugrit vanuit Blankenberge was een en al chaos. “Op de website van de NMBS stond dat elke tien minuten na het uur een rechtstreeks trein naar Limburg zou rijden. Om 17.10 uur stond ik met mijn familie, samen met honderden andere Limburgers, op het perron in Blankenberge. Maar er stonden maar drie treinstellen klaar en die zaten al overvol.”

“We besloten dan maar om 18.10 uur te vertrekken, maar toen stonden we voor hetzelfde probleem: drie treinstellen en nog meer volk, waardoor wij en honderden andere mensen niet in de trein geraakten.”

Uiteindelijk slagen Ivo en zijn familie er om 19.10 uur in een plaatsje in de trein te bemachtigen. “Al moesten we wel allemaal rechtstaan. Zoveel volk zat er op die trein.” Door de chaos vertrok de trein in Blankenberge uiteindelijk met 20 minuten vertraging, om 19.35 uur, richting Brugge.

Stikvol en oververhit
Maar daar waren er opnieuw problemen. “In het station van Brugge hoorden we via de intercom dat de reizigers naar Gent en Brussel moesten overstappen op een andere trein. Zelf moesten we blijven zitten. Maar na 20 minuten wachten in die stikvolle en oververhitte trein, bleek dat ook wij moesten overstappen. Er was blijkbaar een defect aan de trein."

"Met een andere trein reden we daarna door naar Brussel-Zuid waar we om 21.40 uur aankwamen. Daar moesten we opnieuw overstappen. In die trein werd afgeroepen dat de reizigers drinken zouden krijgen, maar dat hebben we nooit gezien.”

Uiteindelijk arriveert Ivo, en honderden andere Limburgers, om 23.05 uur in Hasselt, waar hij alweer moet overstappen op een trein naar Diepenbeek. “Om 23.30 kwam ik uiteindelijk in Diepenbeek aan: 6,5 uur na het geplande vertrek.”

Bron HBvL: http://www.hbvl.be/limburg/diepenbeek/6 ... sselt.aspx
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door Bibke »

Dan hebben we woensdagavond geluk gehad.

We hebben de trein van 19u00 ICT Oostende - Hasselt (rechtstreeks) genomen.
In Brugge hebben we lang gestaan omdat de mensen van de Knokke/Blankenberge over moesten stappen op onze trein. Uiteindelijk waren we om ± 21u55 i.pv. 21u38.

Maar de mensen die om 09u00 's morgens de trein naar Oostende genomen hadden waren pas om 14u30 in Oostende. Maarja, Limburgers die via de E313 naar de kust reden hadden ook serieuze vertragingen door een ongeval met 7 vrachtwagens in Massenhove.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door Adler »

Er zijn ook heel veel klachten dat de NMBS de "mooiweertreinen" heeft afgeschaft.
“Die mooiweertreinen zijn afgeschaft omdat ze de planning in de war stuurden, aangezien ze pas op het laatste moment werden ingelegd”, zegt NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck.

Ik herinner me nog goed dat de NMBS verleden jaar overal reklame maakte hiermee.
Dat is dus ook al verleden tijd.
Alles wat te lastig is of te veel kost wordt simpelweg afgeschaft.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door apestaart »

Het is een echte schande om in zulke omstandigheden met de trein te reizen en dat in
België in de 21ste eeuw; deze toestanden komen voor in de 3de Wereld waar alles
primitief verloopt

In normale omstandigheden zou men voor die 6 uur treinreis al diep in Duitsland
bevinden
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door dekooiker »

Gisteren in Berchem ook chaos.
De trein komende van de kust was wat laat maar toch heeft de trein naar Lier-Mol even gewacht met als gevolg: meer dan 10 minuten vertraging omdat er ten eerste volk blééf komen en dan op de al stampvolle trein wilde stappen.
Terwijl er niet zoveel later een tweede trein naar Lier is...zelfs de trein naar Brussel van 25 minuten later had daardoor nog vertraging.
Reizigers dienen eens te beseffen dat vol=vol en er komen echt nog andere treinen.

Wat me opvalt is dat het steevast om de 'Blankenberge' gaat.
Iemand die niet zo thuis is in het gebruiken van een trein zal overstappen zoveel mogelijk beperken.
Die mensen de informatie geven hoe ze op een alternatieve manier thuisraken zou wat kunnen helpen.
En langere treinen rond 18:00 inleggen zou helemaal geen slecht idee zijn.
Wie met mooi weer van de kust rond 18:00 richting binnenland rijdt, mag op een volle trein rekenen!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door Steven »

apestaart schreef:Het is een echte schande om in zulke omstandigheden met de trein te reizen en dat in
België in de 21ste eeuw; deze toestanden komen voor in de 3de Wereld waar alles
primitief verloopt
Niet overdrijven in de derde wereld zijn er amper treinen, eentje per dag per richting mag u daar al blij maken en van een uurregeling is er meestal geen sprake. Zelfs in oost Europa nog dagelijkse kost om dergelijke zaken tegen te komen.

Wat er echter fout gegaan is weet ik niet.
Wat de mooi weer treinen betreft is de nmbs deels afhankelijk van het KMI, ze richt zich op het weerbericht om te bepalen of bepaalde treinen al dan niet worden ingezet. Langs de andere kant alle begrip voor de mensen die zo lang onderweg geweest zijn, is geen pleziertje. Maar dat het bakken was in de trein doet mij al besluiten dat er geen M6 was? waar waren die dan? Was er op die relatie iets gebeurd gisteren?
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door Adler »

Steven schreef:Wat de mooi weer treinen betreft is de nmbs deels afhankelijk van het KMI, ze richt zich op het weerbericht om te bepalen of bepaalde treinen al dan niet worden ingezet.
Steven, die mooiweertreinen rijden niet meer, mooi weer of niet, dat is bevestigd door de woordvoerster van de NMBS (zie mijn vorig bericht).
Zoals ik al zei, alles wat te lastig is, wordt afgeschaft.
Steven schreef: Was er op die relatie iets gebeurd gisteren?
Uit het verhaal van de reiziger kan ik afleiden dat er niets was gebeurd op de lijn.
Enkel dat hij 2 treinen heeft moeten laten rijden omdat er geen plaats meer was en dat de derde trein ook overvol zat.
Waarom schaft men dan die extra treinen naar de kust af ?
FLV-FGSP
Berichten: 1898
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door FLV-FGSP »

Als de NMBS de T-treinen wat vroeger zou inleggen en E1817 (vertrek even na 17u in Knokke en Blankenberge) zou versterken, zou al een heel deel van de problemen opgelost zijn.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door Adler »

Op de website van de NMBS, vond ik nog het volgende persbericht uit 2005 (!) :

Zoals ieder jaar is de NMBS ook nu weer klaar voor een mooie zomer. De spoorwegen zetten alle zeilen bij om honderdduizenden klanten in optimale omstandigheden naar de kust of een andere vakantiebestemming te brengen. Het treinaanbod wordt deze zomer nog maar eens uitgebreid.
....
Ook dit jaar zal de NMBS haar zomeraanbod verder verfijnen om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verwachtingen van de klanten die comfortabel en ontspannen naar de populairste trekpleisters van het land willen reizen.
....
Bovendien zal dit al zeer omvangrijke treinaanbod nog eens extra worden uitgebreid wanneer stralend weer wordt voorspeld. De meeste van deze “mooi weer”-treinen rijden ’s morgens naar Oostende en Blankenberge en rijden ’s avonds terug naar Gent, Antwerpen, Brussel en verder. Deze treinen worden enkel aangekondigd op http://www.nmbs.be en in de stations. Of en wanneer ze rijden, hangt immers af van het weer.
Toch liet de NMBS in 2004 niet minder dan 122 van deze treinen rijden, tot grote tevredenheid van talloze vakantiegangers.


Het kan verkeren, zei Bredero.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door dekooiker »

Wie op een min of meer aanvaardbare manier vervoerd wil worden kan maar beter vroeg genoeg of net eerder laat vanaf de kust reizen...
De trein.
Alleen voor durvers.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door 260689 »

de E517 Oostende Brussel Eupen zat vol, stampend vol tot in Leuven. maar aangezien die trein al op zijn maximum was was het echt duwen om er bij te kunnen.
calabria
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 nov 2008, 11:24

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door calabria »

Oei oei oei toch allemaal weer. Ik moet vanavond van Roeselare naar Hasselt, dat zal bij deze via Kortrijk gebeuren denk ik :P.

Verder: het valt idd op dat het heel vaak over Blankenberge gaat. En idd 3 rijtuigen (1 AM 96) is een compleet belachelijke samenstelling voor een trein om 17u of 18u uit Blankenberge. Zeker als het dan nog eens gaat om de IC E, dewelke door veel mensen als de enige weg naar Blankenberge of Knokke beschouwd wordt. Wat meer reclame voor toeristentreinen zou in dit geval al wat kunnen helpen.

Ik vind het eigenlijk ook wel vreemd dat deze heer geen andere trein is ingesprongen, desnoods slechts tot Brugge, dan ben je toch al daar, en misschien is er op de treinen uit Oostende dan wat meer plaats. Tenzij alles dat uit Blankenberge vertrok natuurlijk overvol zat. Ik vrees echter dat bij vele mensen rechtstreekse treinen de enige optie zijn, het gaat hier dan wel om de minder frequente treinreizigers.

Verder wil ik nog opmerken dat het er op de weg ook erg aan toe gaat, wat mensen vaak vergeten. Zo stonden er woensdagavond (18u30) en donderdagmorgen (11u00) lange files tussen Blankenberge en Brugge en Brugge en Blankenberge respectievelijk.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door Adler »

dekooiker schreef:Wie op een min of meer aanvaardbare manier vervoerd wil worden kan maar beter vroeg genoeg of net eerder laat vanaf de kust reizen...
Ik heb het even nagekeken op de treinplanner voor de reis Blankenberge-Diepenbeek.
De reiziger van het bericht is omstreeks 10u toegekomen in Blankenberge.
Hij heeft eerst geprobeerd de trein te nemen van 17.10 u, dat is voor mij vroeg.
Als je om 10u aankomt kan je toch niet om 15u al terug vertrekken ?
Uiteindelijk is hij op de trein belandt van 19.10u met nog alle problemen.
Dat is de voorlaatste trein naar Diepenbeek.
Hij had nog kunnen wachten op de laatste trein van 20.10u met het risico van niet meer thuis te geraken die dag.

Waarom kon men in 2004 nog 122 extra treinen inleggen bij mooi weer en kan dat nu plots niet meer ?
ostbahnhof
Berichten: 891
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door ostbahnhof »

Vind het ook steeds vreemd dat er altijd heel wat mensen zijn die enkel de rechtstreekse treinen nemen die dan bijvoorbeeld maar 1 keer per uur rijden.
Er zijn toch steeds tussendoor treinen die al een deel van het traject afleggen waarlangs je moet (hier bijvoorbeeld tot Gent)
Ik zeg altijd: weg is weg, je weet maar nooit, ook al moet ik dan 1 of 2 keer overstappen.
Meestal heb je dan het geluk om in verschillende treintypes te komen, wat toch ook steeds een beetje deel uit van het reizen met de trein. (voor mij dan toch) ;-)
herinner me:
in de periode met de M6 koppelingsingsproblemen reden er tussen knokken en brugge wat klassiekskes om daar aansluiting te geven richting binnenland. wel er waren mensen die liever een uur wachtten tot er een m6 of deense neus in knokke kwam dan al naar brugge te rijden en daar dan een andere trein richting brussel, vond ik toch wel straf.

't zal inderdaad zijn zoals enkelen hier reeds gezegd hebben: de niet frequente reizigers durven niet te veel "treinhoppen"
ach ja, en als't druk is aan zee dan doe je er met de auto ook uren over om terug in het binnenland te geraken,

grts,
o
13'erke

Re: 6 uur met trein van kust tot Hasselt

Bericht door 13'erke »

Ik blijf het wel jammer vinden dat de treinen naar de kust zo gepromoot worden, maar dat het juist deze zijn die vaak met vertraging rijden of gewoonweg afgeschaft of geannuleerd worden. Ik weet wel dat het probleem is dat zoveel mogelijk mensen op hetzelfde tijdstip willen terugkeren, maar het zou toch wel beter kunnen. :(
Plaats reactie