Pagina 1 van 1

Eurostar: indeling 1e klasrijtuigen

Geplaatst: 08 feb 2006, 18:53
door Patrick
Sedert september 2005 zijn de Eurostar-1e klasrijtuigen opgedeeld in Business en Leisure. Er zijn 6 rijtuigen 1e klas: van 7 tot 12. Kent iemand de verdeling in die 2 'onderklasses'? En is die vast of flexibel alnaargelang de bezettingsgraad?

Geplaatst: 09 feb 2006, 21:34
door Frank

Geplaatst: 10 feb 2006, 11:51
door Patrick
Hartelijk dank, maar idd nee, de zetelindeling was mij bekend.

Geplaatst: 13 feb 2006, 19:00
door Jules
Normaal worden de Business klanten in de 2 rijtuigen naast het barrijtuig gehangen (7,8,11,12). De aantallen zijn niet vast, dus kan je met een leisure ook evengoed in deze rijtuigen zitten. Business wordt normaal niet in rijtuig 9 of 10 geplaatst.

Geplaatst: 14 feb 2006, 13:36
door Patrick
Hartelijk dank. "Gehangen"? Ik ga de volgende keer kijken waar er een draadje hangt :wink:
Dat is dan wel raar, want ze promoten beide onderklassen met 'dedicated coaches', dus versta ik daaronder aparte rijtuigen alnaargelang 'Business' of 'Leisure' zodat elk rustig 'zijn ding' kan doen.

Geplaatst: 14 feb 2006, 20:51
door Jules
Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar. Het is geen al te goed systeem, zelfs het cateringpersoneel raakt er niet meer wijs uit. Onlangs nog zat ik met een business ticket rechtover iemand met een leisure ticket. Dat zegt al genoeg over de organisatie.

Geplaatst: 14 feb 2006, 21:47
door Pieter
Jules schreef:Theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar. Het is geen al te goed systeem, zelfs het cateringpersoneel raakt er niet meer wijs uit. Onlangs nog zat ik met een business ticket rechtover iemand met een leisure ticket. Dat zegt al genoeg over de organisatie.
wat is het verschil tussen business en leisure?

Geplaatst: 14 feb 2006, 23:04
door Wouter DH
Pieter wrote:
wat is het verschil tussen business en leisure?
Hallo,

Nu zijn er twee mogelijkheden om je dit uit te leggen. Ofwel ga ik hier de info overnemen van de website van de Eurostar, ofwel geef ik jou de link mee waar je de info kan vinden. Ik opteer voor het laatste...

http://www.eurostar.com/NL/be/leisure/t ... lasses.jsp

Groeten,

Wouter

Geplaatst: 15 feb 2006, 08:58
door Pieter
Wouter DH schreef:Pieter wrote:
wat is het verschil tussen business en leisure?
Hallo,

Nu zijn er twee mogelijkheden om je dit uit te leggen. Ofwel ga ik hier de info overnemen van de website van de Eurostar, ofwel geef ik jou de link mee waar je de info kan vinden. Ik opteer voor het laatste...

http://www.eurostar.com/NL/be/leisure/t ... lasses.jsp

Groeten,

Wouter
Bedankt!

Geplaatst: 16 feb 2006, 01:18
door Jules
Het komt neer op het volgende: business, heb je iets meer keuze voor de wijnen en in principe keuze van de maaltijden + de maaltijd wordt sneller opgediend zodanig dat je de resterende tijd kan werken. Leisure heb je minder keuze in de wijnen en soms geen keuze meer in de maaltijd. Kortweg de overschot van de business wordt in de leisure opgediend.

Geplaatst: 17 feb 2006, 11:06
door Patrick
Klopt dat wel allemaal?
Ik heb nu al verschillende keren sedert de nieuwe indeling in beide klasses gereisd en heb helemaal geen verschil gezien. Gisterenavond nog terug in Business en de maaltijd werd even rustig opgediend als in Leisure enkele weken geleden.
Wat de wijnkeuze betreft: de menu-kaarten zijn identiek voor Business/Leisure dus ook daar volgens mij geen enkel verschil.
Overschot: de trolleys vertrekken elk vanuit de 2 barrijtuigen (6 naar 7-8-9 en 13 naar 12-11-10). Dus: wie het eerst komt, eerst maalt.

Er was vroeger wél een verschil in de catering voor Premium First (enkel tussen Londen en Parijs): o.a. wijn uit de fles. Maar Premium bestaat dus niet meer.

Geplaatst: 17 feb 2006, 21:22
door Jules
Ik dacht dat ik in een van mijn post gemeld had dat de catering er zelf niet meer uit raakt. En je zegt zelf dat je geen verschil merkte. Dus dit ligt in dezelfde lijn niet. Normaal gezien is de wijnkeuze verschillend en zou je in de business sneller bediend moeten worden om te kunnen werken. Zoals ik ook al eerder zei zat ik met een business ticket recht over iemand met een leisure. Dus wij werden op dezelfde manier bediend. Als je dit niet gelooft stel gewoon de vraag de volgende keer dat je die trein neemt. Ze zullen u met plezier hierop antwoorden en je als je iemand moest kennen die hierop werkt zal je hetzelfde antwoord krijgen als hierboven