Pagina 1 van 2

Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 05 apr 2011, 19:12
door bobke
Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg
05/04/11, 16u07

Een goederentrein is binnen zestien dagen vanuit China aangekomen in de Duitse stad Duisburg. Een trein met containers deed over een testrit half zo lang als een schip.
De spoorrit moet het startsein zijn voor een regelmatige dienst van de Deutsche Bahn-dochterbedrijf Schenker. "Nog dit jaar kunnen we de dienst beginnen bij voldoende vraag", zei topman Karl-Friedrich Rausch van Deutsche Bahn Mobility Logistics.

De trein was vertrokken vanuit Chongqing, een stad met 30 miljoen inwoners. In de containers zat een lading exportgoederen voor Duitsland. De route van 10.300 kilometer voerde door Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland en Polen naar Duitsland. Daar kwam de trein maandagavond aan.

Deze route is 2.000 kilometer korter dan eerdere testritten over de trans-Siberië route. Dat alternatief telde wel minder grenscontroles.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... burg.dhtml
16 dagen om 10300 km te doen? is dat niet traag?

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 05 apr 2011, 19:16
door Robin
bobke schreef:Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg
05/04/11, 16u07

Een goederentrein is binnen zestien dagen vanuit China aangekomen in de Duitse stad Duisburg. Een trein met containers deed over een testrit half zo lang als een schip.
De spoorrit moet het startsein zijn voor een regelmatige dienst van de Deutsche Bahn-dochterbedrijf Schenker. "Nog dit jaar kunnen we de dienst beginnen bij voldoende vraag", zei topman Karl-Friedrich Rausch van Deutsche Bahn Mobility Logistics.

De trein was vertrokken vanuit Chongqing, een stad met 30 miljoen inwoners. In de containers zat een lading exportgoederen voor Duitsland. De route van 10.300 kilometer voerde door Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland en Polen naar Duitsland. Daar kwam de trein maandagavond aan.

Deze route is 2.000 kilometer korter dan eerdere testritten over de trans-Siberië route. Dat alternatief telde wel minder grenscontroles.
http://www.demorgen.be/dm/nl/996/Econom ... burg.dhtml
16 dagen om 10300 km te doen? is dat niet traag?
Zal er ook vanaf hangen hoeveel keer men van loc moet wisselen. Hoelang blijft deze trein soms nog ergens een halve dag staan ofzo?

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 05 apr 2011, 20:23
door Shrek
bobke schreef:16 dagen om 10300 km te doen? is dat niet traag?
Naar west-Europese normen is dat traag. Maar vergeet niet dat er op die route enkele landen liggen met een spoorwegnet in erbarmelijke staat :wink:

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 05 apr 2011, 22:03
door dentheo
Wat is gebruikelijk in Europa ? 1000km per dag ofzo ?

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 05 apr 2011, 23:20
door treinbruno
containers/draaistellen moeten ook nog gewisseld worden, ex USSR landen hebben andere spoorbreedte...

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 07 apr 2011, 15:27
door K V B
treinbruno schreef:containers/draaistellen moeten ook nog gewisseld worden, ex USSR landen hebben andere spoorbreedte...
In het geval van containers denk ik dat de beste oplossing gewoon overladen is. De vraag is natuurlijk of er aan de betroffen grenzen wel de infrastructuur bestaat om dat snel en efficient te doen.

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 07 apr 2011, 19:02
door groentje
Er moet zelfs tweemaal van draaistel gewisseld worden, China heeft normaalspoor.
16 dagen lijkt lang, maar het belangrijkste is dat het sneller is dan hun directe concurrent op die afstand: de boot. Ik heb geen actuele cijfers van hoe snel het kan per vrachtschip, maar als ik even kijk hoelang een heen-en-terug per lijnvrachtschip naar China via Suez duurt (zie hier), ca. 56 dagen, lijkt me een 20 dagen voor een enkele reis toch wel wat je moet rekenen om van China in West-Europa te raken. Dan is de trein sneller, en het kan wellicht nog sneller eens men de gewoonte heeft ontwikkeld. Nu was het slechts een testtrein.

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 07 apr 2011, 19:55
door Adler
groentje schreef:16 dagen lijkt lang, maar het belangrijkste is dat het sneller is dan hun directe concurrent op die afstand: de boot. Ik heb geen actuele cijfers van hoe snel het kan per vrachtschip, maar als ik even kijk hoelang een heen-en-terug per lijnvrachtschip naar China via Suez duurt (zie hier), ca. 56 dagen, lijkt me een 20 dagen voor een enkele reis toch wel wat je moet rekenen om van China in West-Europa te raken. Dan is de trein sneller, en het kan wellicht nog sneller eens men de gewoonte heeft ontwikkeld. Nu was het slechts een testtrein.
Een containerschip vaart op 29 dagen van Shangai naar Antwerpen maar heeft dan wel ineens 13.000 containers mee.

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 07 apr 2011, 23:10
door groentje
Je zal dus moeten afwegen wat het meeste doorweegt. Vergeet ook niet dat een schip dat door het Suezkanaal moet, door piratengebied vaart. Het risico is natuurlijk vooral voor de opvarenden en de verzekeraars, maar toch. Het is toch al wat langer geleden dat er nog treinen werden overvallen.

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 08 apr 2011, 06:47
door pietje
groentje schreef:Het is toch al wat langer geleden dat er nog treinen werden overvallen.
Breng ze niet op ideeën daar in ruraal China en Rusland :twisted:

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 08 apr 2011, 06:50
door K V B
groentje schreef:Er moet zelfs tweemaal van draaistel gewisseld worden, China heeft normaalspoor.
16 dagen lijkt lang, maar het belangrijkste is dat het sneller is dan hun directe concurrent op die afstand: de boot. Ik heb geen actuele cijfers van hoe snel het kan per vrachtschip, maar als ik even kijk hoelang een heen-en-terug per lijnvrachtschip naar China via Suez duurt (zie hier), ca. 56 dagen, lijkt me een 20 dagen voor een enkele reis toch wel wat je moet rekenen om van China in West-Europa te raken. Dan is de trein sneller, en het kan wellicht nog sneller eens men de gewoonte heeft ontwikkeld. Nu was het slechts een testtrein.
De prijs is echter ook belangrijk. Niet alle vracht hoeft op 16 dagen van China naar Europa. Voor veel containers is een maand in transit geen probleem. En scheepstransport is spotgoedkoop.

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 08 apr 2011, 07:25
door groentje
Zeker, de trein gaat hier het scheepverkeer niet uit de markt prijzen. Maar het vormt wel weer een welkom alternatief voor het vliegverkeer, al zullen ze dat evenmin uit de markt prijzen.

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 16 apr 2011, 21:22
door deadlock
Goeie test. Spoorlijnen zo bouwen dat goederentreinen er 160 kunnen rijden, een normaalspoorlijn aanleggen over de hele route en douanecontrole voor vertrek en na aankomst laten plaatsvinden zou betekenen dat de trein er in vier dagen kan zijn.

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 16 apr 2011, 21:32
door Steven
Goederentreinen aan 160 is nog niet voor morgen vrees ik, men begint nu maar pas om sporen, wagens en locs aan te passen om de goederen aan 120 km/u te laten rijden. In België is hier maar een stuk spoor voor aangepast en dat zijn bepaalde zones op de Athus - Meuse lijn. Verder rijden de goederentreinen in ons land aan max 100 km/u. Duitsland en Frankrijk staan iets verder dacht ik op vlak van sporen aanpassen om goederentreinen aan 120 km/u te laten rijden maar ook daar is er nog veel werk aan de winkel.

Re: Goederentrein uit China komt na 16 dagen aan in Duisburg

Geplaatst: 16 apr 2011, 21:40
door Shrek
Op de lijn Perpignan-figueras is het ook "maar" 120 km/h. Bij hoegere snelheden ga je volgens mij ook immens veel meer energie nodig hebben om de trein op snelheid te houden. Met mooi aaneensluitende staalwagens zie ik het misschien nog mogelijk sneller te gaan. Maar containers, hopperwagens of autotransporten zijn allesbehalve gestroomlijnd.