Wachten op een trein hoeft niet saai te zijn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Wachten op een trein hoeft niet saai te zijn

Bericht door bobke »

Wachten op een trein hoeft niet saai te zijn
“De stoptrein naar Arnhem vertrekt over ongeveer één kwartier”. Wanneer deze zin uit de luidsprekers komt, dan slaken veel mensen op het perron een zucht. Toch hoeft wachten niet zo onaangenaam te zijn, beweert Mark van Hagen van de NS. Hij promoveert aan de Universiteit Twente.

Volgens Van Hagen kan een combinatie van licht, kleur en muziek de wachttijd op stations veraangenamen en de wachttijdperceptie verkorten. Hierbij kunt u denken aan vrolijke muziek en digitale videoschermen met nieuws, informatie en entertainment.

Uit het onderzoek van Van Hagen blijkt dat reizigers het station en de wachttijd het meest positief ervaren als de prikkels die ze ervaren aansluiten bij de drukte op dat moment. Kortom, toevoeging van veel prikkels op een rustig perron en toevoeging van weinig prikkels op een druk perron hebben de meest positieve effecten.

Toch zijn er moeilijkheden. Dit komt vooral door het feit dat er verschillende soorten reizigers zijn. Van Hagen onderscheidt twee soorten reizigers: must en lust-reizigers. De must-reiziger heeft meer haast en staat minder open voor afleiding uit de omgeving. De lust-reiziger geniet meer van de reis en staat open voor afleiding. Must-reizigers voelen zich daardoor prettiger met weinig omgevingsprikkels en lust-reizigers juist met veel.
http://www.scientias.nl/wachten-op-een- ... zijn/28626
Ik zou nog wat verder willen gaan over de digitale videoschermen. In de les marketing van twee weken geleden was er een voorbeeld dat de prof opnoemde waarbij op de perrons (metro) tv-schermen waren (het was in een aziatisch land). Reclame die ze uitzonden, bracht zeer veel geld op voor het spoorbedrijf. Zelfs in de metro's waren er tv-schermen. Reizigers hebben niets te doen en dan kijken ze wel eens graag naar reclame. Het is veel efficiënter dan bv reclame uitzenden op tv, want op tv ga je wegzappen of ga je eventjes naar het toilet (de mensen zijn niet geïnteresseerd).
Het zou een mooie inkomst zijn voor de NMBS, MIVB,... (kostendekkingsgraad verhogen), men moet mee in tijd stappen en niet achterblijven.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wachten op een trein hoeft niet saai te zijn

Bericht door Dieselfreak »

bobke schreef:Volgens Van Hagen kan een combinatie van licht, kleur en muziek de wachttijd op stations veraangenamen en de wachttijdperceptie verkorten. Hierbij kunt u denken aan vrolijke muziek en digitale videoschermen met nieuws, informatie en entertainment.
Videoschermen misschien oké, maar alstublieft, géén muziek! Je wordt al bijna overal ongevraagd getrakteerd op popgemiezer. Mensen die echt verslaafd aan muziek zijn, moeten maar hun eigen muziekapparaat met koptelefoon gebruiken. Als men dan toch geld pompt in zaken om het wachten op de trein aangenamer te maken, kan men beter overdekte en verwarmde wachthokjes plaatsen, zoals in Kortrijk, zodat je in de winter niet klappertandend op de trein hoeft te wachten.
bobke schreef:Uit het onderzoek van Van Hagen blijkt dat reizigers het station en de wachttijd het meest positief ervaren als de prikkels die ze ervaren aansluiten bij de drukte op dat moment. Kortom, toevoeging van veel prikkels op een rustig perron en toevoeging van weinig prikkels op een druk perron hebben de meest positieve effecten.
Er is in de huidige, druk-druk-drukke informatiemaatschappij al zo'n overdaad aan prikkels, waarom zou men dan de schaarse plaatsen en momenten die nog rustig zijn óók nog moeten voorzien van een vloedgolf aan prikkels? Angst voor de stilte, is het dat misschien?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Wachten op een trein hoeft niet saai te zijn

Bericht door kika »

bobke schreef:Ik zou nog wat verder willen gaan over de digitale videoschermen. In de les marketing van twee weken geleden was er een voorbeeld dat de prof opnoemde waarbij op de perrons (metro) tv-schermen waren (het was in een aziatisch land). Reclame die ze uitzonden, bracht zeer veel geld op voor het spoorbedrijf. Zelfs in de metro's waren er tv-schermen. Reizigers hebben niets te doen en dan kijken ze wel eens graag naar reclame. Het is veel efficiënter dan bv reclame uitzenden op tv, want op tv ga je wegzappen of ga je eventjes naar het toilet (de mensen zijn niet geïnteresseerd).
Het zou een mooie inkomst zijn voor de NMBS, MIVB,... (kostendekkingsgraad verhogen), men moet mee in tijd stappen en niet achterblijven.
Je hoeft het niet zo ver te zoeken: kijk naar Amsterdam, Rotterdam, Dortmund, Keulen, Bonn, Parijs, Londen,... Kijk naar de installatie van luidsprekers in de PCC's in Antwerpen (die waren oorspronkelijk bedoeld voor reclame, maar er was wat weinig input van adverteerders...). Verder hoeven die schermen niet digitaal te zijn, en vaak is het werken met projectors handiger. Maar je moet die dingen natuurlijk wel onderhouden, en als ik bvb. kijk naar de trams in Amsterdam zijn er al weer veel waar de schermen niet meer van werken of die zijn uitgeschakeld, waardoor het weer moeilijker is om adverteerders te vinden. Ik begrijp dat zo'n paarse broek-prof daar de loftrompet over afsteekt, maar ik ben bang dat het in de praktijk nog wel eens serieus tegenvalt.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Wachten op een trein hoeft niet saai te zijn

Bericht door bobke »

kika schreef:
bobke schreef:Ik zou nog wat verder willen gaan over de digitale videoschermen. In de les marketing van twee weken geleden was er een voorbeeld dat de prof opnoemde waarbij op de perrons (metro) tv-schermen waren (het was in een aziatisch land). Reclame die ze uitzonden, bracht zeer veel geld op voor het spoorbedrijf. Zelfs in de metro's waren er tv-schermen. Reizigers hebben niets te doen en dan kijken ze wel eens graag naar reclame. Het is veel efficiënter dan bv reclame uitzenden op tv, want op tv ga je wegzappen of ga je eventjes naar het toilet (de mensen zijn niet geïnteresseerd).
Het zou een mooie inkomst zijn voor de NMBS, MIVB,... (kostendekkingsgraad verhogen), men moet mee in tijd stappen en niet achterblijven.
Je hoeft het niet zo ver te zoeken: kijk naar Amsterdam, Rotterdam, Dortmund, Keulen, Bonn, Parijs, Londen,... Kijk naar de installatie van luidsprekers in de PCC's in Antwerpen (die waren oorspronkelijk bedoeld voor reclame, maar er was wat weinig input van adverteerders...). Verder hoeven die schermen niet digitaal te zijn, en vaak is het werken met projectors handiger. Maar je moet die dingen natuurlijk wel onderhouden, en als ik bvb. kijk naar de trams in Amsterdam zijn er al weer veel waar de schermen niet meer van werken of die zijn uitgeschakeld, waardoor het weer moeilijker is om adverteerders te vinden. Ik begrijp dat zo'n paarse broek-prof daar de loftrompet over afsteekt, maar ik ben bang dat het in de praktijk nog wel eens serieus tegenvalt.
Dat wist ik niet dat dat al van toepassing was in deze steden. Maar natuurlijk moet je het wel goed onderhouden (maken dat alle schermen werken etc). Volgens mij is er wel zeker iets aan te verdienen (luidsprekers zoals in de PCC's vind ik geen goede methode, "een beeld is meer dan 1000 woorden ". Een voorbeeldje (van uit een slide van uit de les, wel cijfers van 2005) van hoeveel men moet betalen voor reclamecampagnes: en dat is voor een 30" spot

Gem. Prijs VTM Kanaal Twee VT4 VijfTV
PEAK 8700 1790 2100 500
OFF peak 1050 390 560 340

Ik vind dat zot veel geld en aan die prijzen en is er volgens mij er wel zeker iets aan te verdienen.
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Wachten op een trein hoeft niet saai te zijn

Bericht door MaartendeJ »

Zo ongeveer 50% (misschien zelfs meer) v an alle bussen in Nederland hebben beeldschermen, waar a) de halteaankondinging op te zien is, maar b) ook reclame op wordt getoond...
Gesloten