Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door bobke »

Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB
woensdag 30 maart 2011

De Zwitserse spoorwegen (SBB) hebben opnieuw meer reizigers weten te vervoeren. In vergelijking met 2009 groeide het aantal reizigers in 2010 met zes procent. Ook wist de SBB meer goederen te vervoeren. Financieel gezien gaat het echter minder goed: de winst daalde en vooral SBB Cargo heeft het moeilijk.

De komende jaren zal Zwitserland opnieuw fors inversteren in het spoorvervoer. Om deze inverstering te kunnen opbrengen zullen de tarieven de komende jaren langzaam verhoogd worden. Want, zo stelt de SBB, in het verleden is de prijs niet meegestegen met het aanbod. Sinds 2001 zijn de tarieven met 7% toegenomen, terwijl het aantal treinkilometers met 49% is toegenomen. Over iedere kilometer spoor rijden nu gemiddeld 95 treinen per dag.

Forse reizigersgroei
Niet alleen het aantal treinkilometers is toegenomen, ook het aantal reizigers. In vergelijking mjet 2009 gaat het om een toename van 6%, maar in vergelijking met 2002 gaat het zelfs om een toename van ruim 40%. In 2010 vervoerde de SBB in totaal 347 miljoen reizigers. In de komende 20 jaar verwacht de SBB dat het aantal reizigers fors verder zag stijgen. Rond grote steden kan de stijging zelfs 100% bedragen. Daarom zal de SBB de komende jaren fors moeten inversteren. Onderdeel van de inversteringen betreft de aanschaf van nieuwe dubbeldekstreinen, zowel voor intercity's als regionale treinen.

Punctualiteit gedaald
In 2010 reden er minder treinen op tijd dan in 2009. Tot en met november lag de SBB nog op koers, maar door de winterproblematiek is de punctualiteit uiteindelijk gedaald. In 2009 reden 88,2% van de treinen op tijd, met een marge van maximaal 3 minuten, in 2010 daalde dit naar 87%. In Zwitserland wordt de punctualiteit alleen gemeten op werkdagen.
http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... sbb-143498
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door overweg13 »

En dat zonder belachelijk lage tarieven voor allerlei categorieën reizigers...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door groentje »

Ook in Zwitserland zijn er een aantal goedkope kaartjes en reismogelijkheden, hoor, overweg13.
Ik denk aan de Gemeindekarte, welke afhankelijk van gemeente tot gemeente voor ongeveer 30 tot 40 CHF kan gekocht worden, en geldt als een dagkaart, ik denk aan de zeer populaire Halbtax (de 50%-kaart, sorry dat ik het mes nog eens in de wonde moet draaien), de Swiss Pass, etc. En het zou me niet verbazen als er tegemoetkomingen zijn voor jongeren en kansarmen, maar wellicht rechtstreeks bij de gemeente/het kanton.
Spotgoedkoop is misschien niet de juiste term, maar wat je ervoor in ruil krijgt, zorgt ervoor dat het toch een uitstekende deal is.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door K V B »

groentje schreef:Ook in Zwitserland zijn er een aantal goedkope kaartjes en reismogelijkheden, hoor, overweg13.
Ik denk aan de Gemeindekarte, welke afhankelijk van gemeente tot gemeente voor ongeveer 30 tot 40 CHF kan gekocht worden, en geldt als een dagkaart,
Daarvoor moet je wel meestal lang op voorhand reserveren, want de meeste gemeentes hebben er maar 2 of 3 per dag.
ik denk aan de zeer populaire Halbtax (de 50%-kaart, sorry dat ik het mes nog eens in de wonde moet draaien), de Swiss Pass, etc. En het zou me niet verbazen als er tegemoetkomingen zijn voor jongeren en kansarmen, maar wellicht rechtstreeks bij de gemeente/het kanton.
Spotgoedkoop is misschien niet de juiste term, maar wat je ervoor in ruil krijgt, zorgt ervoor dat het toch een uitstekende deal is.
Het OV is in Zwitserland redelijk van prijs voor wie het vaak gebruikt. Ikzelf heb een GA (generalabo) 1e klas, en daarmee kan ik onbeperkt in eerste klasse reizen op alle OV in Zwitserland, inclusief de meeste scheepvaartdiensten en sommige bergspoorwegen (sinds dit jaar bijvoorbeeld is de Rigibahn inbegrepen). Dat kost mij 4000 Euro (waarvan mijn werkgever 10% betaalt). In tweede klas kost dit 2500 euro. De nettreinkaart van de NMBS is duurder, en enkel voor treinen geldig...
Voor jongeren zijn er inderdaad bepaalde goedkopere formules, maar vergeet niet dat in Zwitserland pendelende scholieren eerder ongebruikelijk zijn. Populair bij jongeren is "gleis 7", een kaart die recht geeft op gratis OV gebruik na 19:00, en 50% korting voordien.
Ook zijn er goedkope formules voor gezinnen.
Maar aan de andere kant is de mentaliteit van de Zwitsers wel dat als je goed OV wil, je ook bereid moet zijn er wat voor te betalen. Koken kost geld. Een SBB machinist verdient netto 6000 euro per maand. Dat moet van ergens komen. De kostendekkingsgraad van het OV is wel best hoog. In het ZVV gebied (rond Zürich) zelfs 66%. bij het IC/IR verkeer is die 98%.
Laatst gewijzigd door K V B op 31 mar 2011, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door groentje »

Dat heb ik ook niet willen ontkennen, K V B, wel integendeel.
Maar er zijn ook in Zwitserland manieren om aan de heel hoge tarieven te ontkomen, soms maar tijdelijk, vooral daar wou ik op wijzen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door K V B »

groentje schreef:Dat heb ik ook niet willen ontkennen, K V B, wel integendeel.
Maar er zijn ook in Zwitserland manieren om aan de heel hoge tarieven te ontkomen, soms maar tijdelijk, vooral daar wou ik op wijzen.
Ik grap soms wel eens dat de hoge normale OV tarieven in Zwitserland eigenlijk een verborgen toeristenbelasting zijn...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door bobke »

K V B schreef:
groentje schreef:Ook in Zwitserland zijn er een aantal goedkope kaartjes en reismogelijkheden, hoor, overweg13.
Ik denk aan de Gemeindekarte, welke afhankelijk van gemeente tot gemeente voor ongeveer 30 tot 40 CHF kan gekocht worden, en geldt als een dagkaart,
Daarvoor moet je wel meestal lang op voorhand reserveren, want de meeste gemeentes hebben er maar 2 of 3 per dag.
ik denk aan de zeer populaire Halbtax (de 50%-kaart, sorry dat ik het mes nog eens in de wonde moet draaien), de Swiss Pass, etc. En het zou me niet verbazen als er tegemoetkomingen zijn voor jongeren en kansarmen, maar wellicht rechtstreeks bij de gemeente/het kanton.
Spotgoedkoop is misschien niet de juiste term, maar wat je ervoor in ruil krijgt, zorgt ervoor dat het toch een uitstekende deal is.
Het OV is in Zwitserland redelijk van prijs voor wie het vaak gebruikt. Ikzelf heb een GA (generalabo) 1e klas, en daarmee kan ik onbeperkt in eerste klasse reizen op alle OV in Zwitserland, inclusief de meeste scheepvaartdiensten en sommige bergspoorwegen (sinds dit jaar bijvoorbeeld is de Rigibahn inbegrepen). Dat kost mij 4000 Euro (waarvan mijn werkgever 10% betaalt). In tweede klas kost dit 2500 euro. De nettreinkaart van de NMBS is duurder, en enkel voor treinen geldig...
Voor jongeren zijn er inderdaad bepaalde goedkopere formules, maar vergeet niet dat in Zwitserland pendelende scholieren eerder ongebruikelijk zijn. Populair bij jongeren is "gleis 7", een kaart die recht geeft op gratis OV gebruik na 19:00, en 50% korting voordien.
Ook zijn er goedkope formules voor gezinnen.
Maar aan de andere kant is de mentaliteit van de Zwitsers wel dat als je goed OV wil, je ook bereid moet zijn er wat voor te betalen. Koken kost geld. Een SBB machinist verdient netto 6000 euro per maand. Dat moet van ergens komen. De kostendekkingsgraad van het OV is wel best hoog. In het ZVV gebied (rond Zürich) zelfs 66%. bij het IC/IR verkeer is die 98%.
Ben je nu serieus? een machinist verdiend daar 6000 euro netto per maand? Jawadde. En hoeveel is dat in België eigenlijk?
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door groentje »

Heel wat minder. Pas op, in België worden bestuurders betaald voor een 36-urenweek, in Zwitserland voor een 41-urenweek, als ik me niet vergis. De belastingsdruk is er ook een flink pak lager, maar je zal wel een aantal zaken zelf moeten regelen die je hier ahw op je schoot worden gebracht. Je kan dat niet erg vinden, maar dat zijn dan wel een paar kosten die je er nog extra moet aftrekken. Elke gouden munt heeft ook een keerzijde.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door Steven »

Inderdaad bij een Zwitsers loon blijft er in verhouding altijd meer over dan een Belgisch als je start met hetzelfde brutoloon.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door K V B »

bobke schreef: Ben je nu serieus? een machinist verdiend daar 6000 euro netto per maand? Jawadde. En hoeveel is dat in België eigenlijk?
Nu ik mijn eigen post herlees twijfel ik een beetje, want 6000 euro is inderdaad veel. Nu is het zo dat de Frank en de Euro tegenwoordig dichter bij elkaar liggen, maar dat is geen exkuus.
Echter dit is wat ik weet (en deze keer let ik op dat ik geen franken en euros verwissel)


Het beginloon (wat je dus krijgt nadat je je opleiding afgesloten hebt) was in 2009 60000 CHF per jaar. Dat zal nu wel iets meer zijn, want ook in Zwitserland heb je aanpassing van de lonen aan de levensduurte (al gebeurt die niet automatisch) Dat is 5000CHF per maand, ofwel 3800 euro. Voor een ongehuwde zonder kinderen in he kanton waar ik woon gaat daar aan sociale zekerheid en belastingen zon'n 1000 CHF af, en nog eens 200 CHF voor ziekteverzekering. Dus je komt dan op 3800 CHF of zo'n 2900 euro.

Na wat dienstjaren loopt het loon echter op. Bijvoorbeeld een machinist met 20 jaar ervaring, gehuwd met 2 kinderen kan zo'n 8000 CHF per maand verdienenn, en houdt daar 6600,- CHF van over. Aan de huidige koers is dat 5000 euro. Ik zat er dus inderdaad een beetje naast. Sorry.

Nu, het leven is in Zwitserland inderdaad duurder dan in België (zeker nu de frank zo sterk staat), maar het is minder extreem dan je soms zou denken. De meeste Zwitsers wonen immers niet in een toeristisch gebied. Je moet in Zwitserland zelf je ziekteverzekering betalen, en huren zijn hoger. Als SBB machinist hoef je echter niet in de grootstad te wonen en je reist vrij met het OV. Lonen houden overigens rekening met de levensduurte rond je werkplaats. Dus een machinist in depot Erstfeld zal minder verdienen dan eentje in depot Zürich. (Die van Erstfeld hebben wel mooiere diensten).
SBB machinisten hebben wel sinds een paar jaar een 41 urige werkweek (was 40 uur) en gaan in principe ook maar met 65 met pensioen, zoals iedereen.

Overigens hebben problemen met het pensioensfonds van de SBB vorig jaar bijna tot een staking geleid. Dat zou dan de eerste spoorwegstaking sinds 1918 geweest zijn...
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door groentje »

Er waren wel al kleinere actie bij de Zwitserse spoorwegen, K V B. Waren het de mensen uit de werkplaatsen of de schoonmakers in Lugano, ik weet het niet meer, maar dat was toch vrij recent.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door Adler »

groentje schreef:Er waren wel al kleinere actie bij de Zwitserse spoorwegen, K V B. Waren het de mensen uit de werkplaatsen of de schoonmakers in Lugano, ik weet het niet meer, maar dat was toch vrij recent.
Je bedoelt waarschijnlijk de staking in de werkplaats van Bellinzona een tijd geleden.
Dat is dan ook de enige staking bij de SBB waar ik weet van heb.
Dat is niets in vergelijking met de bijna maandelijkse stakingen bij de NMBS, al dan niet aangekondigd.
Sommige spreken al van de Nationale Maatschappij der Belgische Stakers.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door K V B »

Adler schreef:
groentje schreef:Er waren wel al kleinere actie bij de Zwitserse spoorwegen, K V B. Waren het de mensen uit de werkplaatsen of de schoonmakers in Lugano, ik weet het niet meer, maar dat was toch vrij recent.
Je bedoelt waarschijnlijk de staking in de werkplaats van Bellinzona een tijd geleden.
Dat is dan ook de enige staking bij de SBB waar ik weet van heb.
Dat was inderdaad het onderhoudsbedrijf in Bellinzona, en het was vrij bijzonder, omdat er inderdaad sinds decennia geen staking meer bij een OV bedrijf (of onderdeel van een OV bedrijf) geweest was. De laatste keer dat er wegens vakbondsacties in Zwitserland treinen stil stonden was in 1918.
Overigens, de reactie van de SBB directie op de staking in Bellinzona was eerst gewoon iedereen op staande voet te ontslaan, en te weigeren met de stakers te spreken. Er is toen een bemiddelaar aan te pas gekomen.

Overigens, omdat er zo weinig gestaakt wordt, is dreigen met een staking erg effectief. Toen er in het parlement moest gestemd worden over een overheidsbijdrage aan het pensioensfonds van de SBB hebben de vakbonden op de dag van de stemming gewoon een communiqué verspreid waarin stond dat van de uitslag van de stemming in het parlement zou afhangen of er de volgende dag nog treinen zouden rijden... De sanering van het SBB pensioenfonds is door het parlement goedgekeurd. Ik vind persoonlijk dat de vakbonden hier hun rol goed gespeeld hebben.
Bij de NMBS wordt zoveel gestaakt dat het stakingswapen bot geworden is. Vakbonden en directie gedogen stakingen als een manier om het personeel stoom te laten afblazen, waarna men weer tot de orde van de dag overgaat, en dat terwijl een staking echt het allerlaatste middel dient te zijn in een sociaal conflict.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door groentje »

Het was inderdaad Bellinzona. Ik wist toch al dat het in Italiaans Zwitserland was, hé :mrgreen:
Ik deel je analyse, K V B. Al moet ik er wel bijzeggen, dat staken in België in alle geledingen vaker voorkomt dan in Zwitserland, al zitten de oude vakbondsbastions van het openbaar vervoer wel bij degenen die het meest staken.
ferry
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 mei 2008, 21:50

Re: Forse reizigersgroei voor Zwitserse SBB

Bericht door ferry »

Hoi

Voor toeristen is de Swiss Pass het voordeligst; kan ginds aangekocht worden in vrijwel elk station


f
Gesloten