Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pewiam

Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door pewiam »

Op het Nederlandse "Spoorforum" werd zojuist een actueel bericht met foto geplaatst over de sloop van de Bs rijtuigen welke jaren reden in de Beneluxdienst Amsterdam <> Brussel Zuid.
Volgens het bijschrift blijft een exemplaar bewaard.

ZIE: http://www.spoorforum.com/spoorforum/ph ... 555#p20555

Pewiam
Jérôme
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 sep 2008, 11:01
Contacteer:

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door Jérôme »

pewiam schreef:Volgens het bijschrift blijft een exemplaar bewaard.
Inderdaad, Bs 50 84 28-70 101-7 is overgedragen aan het Spoorwegmuseum.
Meer weten over museummaterieel?
https://materielhistorique.fr.gd
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door Shrek »

Amai da gaat daar snel. Hier staan de rijtuigen meestal nog een paar jaar te verkommeren voor het staal gerecycleerd kan worden :)
BartB

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door BartB »

Bedankt voor de link!
Kan iemand mijn geheugen opfrissen waarom deze stuurrijtuigen ook alweer gesloopt werden/worden?
Marianne
Berichten: 325
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:14
Locatie: Roosendaal

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door Marianne »

Uit wat ik weet zijn ze uit de dienst gehaald omdat hun revisietermijn verlopen was. Als stuurstand deden ze toen al geen dienst meer, omdat ze toch niet samen konden met de Traxx en met de Reeks 11 samen gaf ook problemen dacht ik. Ze reden alleen mee als extra capaciteit, totdat ze dus uit dienst moesten.
Dus daarom de sloop.

Aanvullingen door anderen mag, ook als ik het niet helemaal juist heb.

Groetjes,
Marianne
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door Steven »

de stuurrijtuigen samen met de HLE11 was niet echt problematisch indien alle kabels echt goed op hun plaats waren (gevoelige contacten).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door Shrek »

BartB schreef:Bedankt voor de link!
Kan iemand mijn geheugen opfrissen waarom deze stuurrijtuigen ook alweer gesloopt werden/worden?
Als stuurstand kunnen ze niet meer gebruikt worden, als gewoon rijtuig zijn ze onhandig wegens geen doorloop :)
Sander14

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door Sander14 »

De Bs'en konden niet communiceren met de Traxx locomotieven en zijn daardoor buiten gebruik geraakt. Ze werden nog gebruikt als rijtuig, maar toen de revisietermijn van deze rijtuigen verlopen was, heeft Ns Hispeed ze uit de Beneluxstammen gehaalt, met alle gevolgen van dien (te korte treinen).
BartB

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door BartB »

Sander14 schreef:De Bs'en konden niet communiceren met de Traxx locomotieven en zijn daardoor buiten gebruik geraakt. Ze werden nog gebruikt als rijtuig, maar toen de revisietermijn van deze rijtuigen verlopen was, heeft Ns Hispeed ze uit de Beneluxstammen gehaalt, met alle gevolgen van dien (te korte treinen).
Ik vermoedde al zoiets.
En nu moeten ze dus speciaal rijtuigen uit Oostenrijk gaan halen die 6 tot 7 jaar ouder zijn dan die Bs'en :roll:
pewiam

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door pewiam »

Er komt één stam rijtuigen uit Oostenrijk, het mag dus inderdaad wat kosten...... Maar dat zou een revisie en ombouw van de BS rijtuigen ook gekost hebben.

Overigens staan er in Nederland ook vele binnenlandse BDs stuurrijtuigen (nog onlangs verbouwd) terzijde / op reserve.

Hun tijd was voorbij, geen asbest, dus slopen maar !

Pewiam
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door MaartendeJ »

Voor de Nederlandse binnelandse BDs stuurrijtuigen (vandaar de verwarring tussen BDs en Bs soms op Nederlandse sites) zijn er 32 gemaakt, waarvan twee met botsschade terzijde staan. En er staan er nog een stuk of 10 buitendienst omdat ze niet nodig zijn.

Maar op het moment dat alle Prio-rijtuigen terugkomen naar de NS, zullen ze (indien niet het gehele ICR-park terzijde gaat staan) zullen ze weer actief meerijden.

(Een stuk of 7 van deze rijtuigen zijn al in Belgie geweest, namelijk op een proefritje Maastricht-Grens (-Lanaken) tussen twee Nedtrain 700'den)
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door b-loc »

ik zie ook op de foto dat er een BS zuurstof livrei wordt gesloopt. deze is nog maar pas gereviseerd?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door Shrek »

b-loc schreef:ik zie ook op de foto dat er een BS zuurstof livrei wordt gesloopt. deze is nog maar pas gereviseerd?
Het is zuurstok-livrei :wink: En ja, er is er niet zo lang geleden eentje herschilderd. Dat rijtuig is niet gereviseerd, enkel de buitenkant is toen aangepakt. Hij is dus even goed als de andere over zijn revisiedatum :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door Steven »

Die zijn zelfs niet geschilderd, die zuurstokkleuren bestaan gewoon uit zelfklevers. Voor de mensen met een goed oog dus, je moet u maar eens concentreren op de rijtuigen en dan kan je na een tijdje wel zien waar de zelfklevers aan elkaar staan of beter gezegd over elkaar (ze overlappen telkens een aantal mm).
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Benelux Stuurrijtuigen (Bs) gesloopt

Bericht door AlexNL »

Het zuurstokrijtuig is door een aantal medewerkers van NedTrain in hun eigen vrije tijd herstickerd (met medeweten en medewerking van NS Hispeed en NedTrain) om het éénjarig jubileum van het onderhoud van NS Hispeed's materieelpark bij NedTrain Watergraafsmeer luister bij te zetten.
Gesloten