En we hebben een exit...
En we hebben een exit...
Hallo,
De franse belasting op de spoorvoertuigen voor personenvervoer heeft een slachtoffer gemaakt: de steeds volgeboekte autotrein van 's-Hertogensbosch is helaas geschrapt vanwege deze belasting...
http://www.autoslaaptrein.nl/bestemming ... jk/avignon
Groeten,
Joris De Mol
De franse belasting op de spoorvoertuigen voor personenvervoer heeft een slachtoffer gemaakt: de steeds volgeboekte autotrein van 's-Hertogensbosch is helaas geschrapt vanwege deze belasting...
http://www.autoslaaptrein.nl/bestemming ... jk/avignon
Groeten,
Joris De Mol
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: En we hebben een exit...
^^Het lijkt mij dat een land probleemloos belastingen kan heffen op spoorvoertuigen op haar grondgebied. Europa kan daar niets tegen inbrengen.
Re: En we hebben een exit...
Zonnekoning Sarkozy's hielen te likken, waar anders...Hobbes schreef:En waar zit Europa nu?
De CFL en DB hebben ook al aangekondigd te gaan knippen in hun grensoverschrijdend verkeer naar Frankrijk. Maar bij de NMBS, neuh, niks aan de hand.
België = **** van Frankrijk
Aanpassing door mod, een beetje op uw taal te letten aub. Je kan het zelfde ook zeggen op een andere manier.
Re: En we hebben een exit...
Wie dient er een klacht in? In feite zou EETC (en anderen) een klacht bij de Franse toezichthouder moeten indienen en als ze daar geen gehoor krijgen bij de EC.Hobbes schreef:En waar zit Europa nu?
Groetjes,
Rian
Re: En we hebben een exit...
Bij de gazet zijn ze nog niet helemaal mee blijkbaar:
http://www.hln.be/hln/nl/2/Kanaal-Reize ... rijk.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/2/Kanaal-Reize ... rijk.dhtml
Re: En we hebben een exit...
Ik meen dat het geen belasting is, meer een "administratieve" kost.
Per rijtuig dat in Frankrijk komt moeten er massa's papieren klaar gemaakt en die kost moet betaald worden.
Slechts één maal per jaar, waarschijnlijk om al die papieren weer te copieren....
Aandoenlijk hoe die ambtenaren alles uit de kast halen om hun jobke te beschermen....
Per rijtuig dat in Frankrijk komt moeten er massa's papieren klaar gemaakt en die kost moet betaald worden.
Slechts één maal per jaar, waarschijnlijk om al die papieren weer te copieren....
Aandoenlijk hoe die ambtenaren alles uit de kast halen om hun jobke te beschermen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: En we hebben een exit...
Ik heb begrepen dat het wel degelijk een belasting is die in de plaats komt van een andere bedrijfsbelasting. Voor Franse vervoerders maakt het weinig of niets uit, maar voor buitenlandse vervoerders is dit een nieuwe belasting.dentheo schreef:Ik meen dat het geen belasting is, meer een "administratieve" kost.
Per rijtuig dat in Frankrijk komt moeten er massa's papieren klaar gemaakt en die kost moet betaald worden.
Slechts één maal per jaar, waarschijnlijk om al die papieren weer te copieren....
Aandoenlijk hoe die ambtenaren alles uit de kast halen om hun jobke te beschermen....
Hoe dan ook, ik heb grote twijfels bij de houdbaarheid ervan. De prijs voor het gebruik van het spoorwegnet moeten immers gerelateerd zijn aan de werkelijk kosten van het gebruik (marginale kosten). En dat is bepaald niet het geval bij een forfaitair bedrag per rijtuig per jaar.
Groetjes,
Rian
Re: En we hebben een exit...
En wat gebeurt er als SNCF nu een slaaptrein inlast vanuit 's-Hertogensbosch moeten die dan ook extra belastingen betalen?
Re: En we hebben een exit...
Het wel eens kunnen, want het is een prijs voor paperassen, niet voor een afgelegde afstand, soort "startgeld" .rvdborgt schreef:De prijs voor het gebruik van het spoorwegnet moeten immers gerelateerd zijn aan de werkelijk kosten van het gebruik (marginale kosten). En dat is bepaald niet het geval bij een forfaitair bedrag per rijtuig per jaar.
Hoe zit dat met keuringskosten voor loks, die zijn toch ook eenmalig. En soms is de goedkeuring in tijd begrensd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: En we hebben een exit...
De SNCF moet dan eerst een toegelaten reizigersvervoerder worden in Nederland en België en dan gewoon een pad aanvragen en betalen. Een met IFER vergelijkbare belasting bestaat bij mijn weten niet buiten Frankrijk.b-loc schreef:En wat gebeurt er als SNCF nu een slaaptrein inlast vanuit 's-Hertogensbosch moeten die dan ook extra belastingen betalen?
Groetjes,
Rian
Re: En we hebben een exit...
Bij dergelijke bedragen heb ik zeer sterke twijfels:dentheo schreef:Het wel eens kunnen, want het is een prijs voor paperassen, niet voor een afgelegde afstand, soort "startgeld" .rvdborgt schreef:De prijs voor het gebruik van het spoorwegnet moeten immers gerelateerd zijn aan de werkelijk kosten van het gebruik (marginale kosten). En dat is bepaald niet het geval bij een forfaitair bedrag per rijtuig per jaar.
Hoe zit dat met keuringskosten voor loks, die zijn toch ook eenmalig. En soms is de goedkeuring in tijd begrensd.
Engins à moteur thermique
Automoteur 30 000 €
Locomotive diesel 30 000 €
Engins à moteur électrique
Automotrice 23 000 €
Locomotive électrique 20 000 €
Motrice de matériel à grande vitesse 35 000 €
Engins remorqués
Remorque pour le transport de voyageurs 4 800 €
Remorque pour le transport de voyageurs à grande vitesse 10 000 €
http://www.impot.gouv.fr/portal/deploie ... e_5390.pdf
Let wel, dit zijn bedragen per jaar. Voor wat paperassen lijkt me dat rijkelijk overdreven. Ik ben dan toch wel benieuwd naar de achterliggende berekening van de daadwerkelijke kosten.
Maar zoals gezegd: het is een belasting en heeft dus in principe niet per se te maken met kosten. Maar de vraag blijft, hoe dat in overeenkomst met de EU-spoorwegrichtlijnen, in het bijzonder 2001/14, kan zijn.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 2565
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: En we hebben een exit...
Het IFER of "impôt forfaitaire sur les entreprises de réseaux " vervangt gewoon de taxe professionnelle in Frankrijk.
vroeger was e een belasting die elk bedrijf moest betalen aan een stad , gemeent enz waar zijn sociale zetel of unit was. Dit werdt berekend op hun omzet.
Nu is dat forfaitair geworden.
Dus bv een kappersalon met dezelfde oppervlakte gaat nu evenveel belasting betalen,ongeacht de ene meer of minder klanten of omzet gedraaid heeft.
En dit is nu het zelfde, dus die 20.000 € lijkt me niet veel al belasting op jaar basis. dat is 54€ belasting per dag .
Dus dit bestond vroeger al en heeft nu een andere naam.
vroeger was e een belasting die elk bedrijf moest betalen aan een stad , gemeent enz waar zijn sociale zetel of unit was. Dit werdt berekend op hun omzet.
Nu is dat forfaitair geworden.
Dus bv een kappersalon met dezelfde oppervlakte gaat nu evenveel belasting betalen,ongeacht de ene meer of minder klanten of omzet gedraaid heeft.
En dit is nu het zelfde, dus die 20.000 € lijkt me niet veel al belasting op jaar basis. dat is 54€ belasting per dag .
Dus dit bestond vroeger al en heeft nu een andere naam.
Re: En we hebben een exit...
Dus buitenlandse vervoerders die in Frankrijk rijden betalen dubbele belasting. Verder is dit natuurlijk de doodsteek voor alle seizoenstreinen naar en door Frankrijk. Als je maar 10 of 20 retourritten per jaar maakt, dan telt dat behoorlijk door. En wel zodanig dat het voor EETC niet meer lonend zou zijn. Dus de stekker eruit. Hoera enzo.nighttrain schreef:Het IFER of "impôt forfaitaire sur les entreprises de réseaux " vervangt gewoon de taxe professionnelle in Frankrijk.
vroeger was e een belasting die elk bedrijf moest betalen aan een stad , gemeent enz waar zijn sociale zetel of unit was. Dit werdt berekend op hun omzet.
Nu is dat forfaitair geworden.
Dus bv een kappersalon met dezelfde oppervlakte gaat nu evenveel belasting betalen,ongeacht de ene meer of minder klanten of omzet gedraaid heeft.
En dit is nu het zelfde, dus die 20.000 € lijkt me niet veel al belasting op jaar basis. dat is 54€ belasting per dag .
Dus dit bestond vroeger al en heeft nu een andere naam.
Groetjes,
Rian
Re: En we hebben een exit...
En voor een rijtuig (60 personen) is dat dus +-5000 euro..., dus slaaptrein 10 rijtuigen eenmalig 50000 euro.nighttrain schreef: En dit is nu het zelfde, dus die 20.000 € lijkt me niet veel al belasting op jaar basis. dat is 54€ belasting per dag .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide