Treinticket Roosendaal-Essen?!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
roylabruyere

Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door roylabruyere »

Beste mensen,

Morgen wil ik met een vriend naar Brussel gaan. Ons idee was om met een shoppingbiljet te reizen vanaf Essen. Zelf wonen wij in Etten-Leur. Maar hoe kom ik in godsnaam in Essen? Geen enkele site bied mij een mogelijkheid aan.. Heeft een van jullie een oplossing?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door Shrek »

Op de trein zelf kan je in ieder geval een grensbiljet kopen :wink:
Trammist

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door Trammist »

In het vervolg een beetje beter zoeken... :wink:

Een mogelijkheid is
IC 3623 Etten-Leur 08:59 - Roosendaal 09:11
L 2780 Roosendaal 09:37 - Essen 09:44
tijd om je shoppingbiljet te gaan kopen aan het loket
IC 4532 Essen 10:11 - Brussel-Centraal 11:29
Je doet er 50' langer over dan me de IC Roosendaal-Brussel.

Voor de terugreis kijk je best op http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/d .

Je hebt dus ook een NS-kaartje Etten-Leur - Essen (B) nodig.
Als je een wagen hebt kun je ook daarmee naar Essen rijden en dan heb je geen NS-kaartje nodig.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door groentje »

Het shoppingbiljet is slechts geldig vanaf het grensstation, niet het grenspunt, daar zal je dus nog een appart internationaal kaartje voor moeten kopen. Als je met de wagen naar het station gaat, is Noorderkempen wellicht een goed alternatief, want langs de E19 en niet veel verder als Essen.
Een alternatief is met de bus de grens oversteken, maar zelfs lijn 19 (Breda-Antwerpen-Hulst) van Veolia verplicht je om minstens 1x over te stappen op een andere bus of tram. Goedkoopst ben je wellicht af door bus 145 van Veolia te nemen tot Meersel-Dreef, daar over te stappen op een bus 430 van De Lijn naar Turnhout, en ofwel in Turnhout op de trein te stappen, ofwel in Hoogstraten een bus 602 naar Noorderkempen nemen, en vandaar de trein nemen. Allemaal behoorlijk omslachtig, maar niet onmogelijk. De enige buslijn die van een NS-station naar een NMBS-station rijdt, is bus 450 van De Lijn (Tilburg-Turnhout), maar dan maak je natuurlijk een flinke omweg.
Meer busnetkaarten: http://www.veolia-transport.nl/reisinfo ... bant/imp6/ en http://www.delijn.be/reisinformatie/net ... ageId=1669
roylabruyere

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door roylabruyere »

Shrek schreef:Op de trein zelf kan je in ieder geval een grensbiljet kopen :wink:
Dat is dus het probleem, niet de treinen maar de tickets. Op de NS site kun je geen ticket Roosendaal-Essen kopen. Maar ik kan dus gewoon in de L trein Roosendaal-Essen gaan zitten, en als ik controle krijg moet ik pas een kaartje betalen? En hoeveel is dat dan?
roylabruyere

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door roylabruyere »

Volgens mij is het wel mogelijk om gewoon in het loket een ticket van Etten-Leur naar Essen te kopen. Weet iemand toevallig hoe duur deze is, want dat kan ik op internet niet vinden.
zwart look

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door zwart look »

Daarom moet u ook op de site van www.nsinternationaal.nl cq www.nshispeed.nl zijn.
Prima online te doen.
roylabruyere

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door roylabruyere »

Eerst geeft hij aan 0,- €. Later kun je je reis kiezen. Dan kom ik uit op 8,80€. Dan zal dat het wel zijn. Dank voor jullie tips!

Kun je contant betalen op de automaten in Essen? Worden Nederlandse passen geaccepteerd (Rabobank) ?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door groentje »

Nee, spijtig genoeg niet. Alleen Belgische bankpassen worden aanvaard in de NMBS-automaten, maar, in België is er (vooralsnog) geen balietoeslag voor binnenlandse reizen, en er is een loket in Essen, elke weekdag open van 6 tot 20.45, en in het weekend van 6.30 tot 20.45.
pietje

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door pietje »

groentje schreef:Nee, spijtig genoeg niet. Alleen Belgische bankpassen worden aanvaard in de NMBS-automaten, maar, in België is er (vooralsnog) geen balietoeslag voor binnenlandse reizen, en er is een loket in Essen, elke weekdag open van 6 tot 20.45, en in het weekend van 6.30 tot 20.45.
... en op momenten dat het loket gesloten is, is de aankoop op de trein probleemloos mogelijk zonder toeslag.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door Terminus »

Opgelet: een shoppingbiljet mag je niet gebruiken in combinatie met internationaal verkeer. Het traject dat Tramnist voorstelt, met een daadwerkelijke overstap in Essen, lijkt me dan ook het enige legale.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door rvdborgt »

roylabruyere schreef:Volgens mij is het wel mogelijk om gewoon in het loket een ticket van Etten-Leur naar Essen te kopen.
Etten-Leur heeft geen loket. Wel een automaat, waar dit kaartje (kennelijk een retour met jongerenkorting, aan de genoemde prijs te zien) ook te koop is.

Groetjes,
Rian
NLBE

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door NLBE »

Uit de NS automaat koop je een retour Etten Leur - Essen.
Op Essen koop je een shoppingbiljet, of je koopt het shoppingbiljet van te voren via de NMBS website.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door K V B »

NLBE schreef:Uit de NS automaat koop je een retour Etten Leur - Essen.
Op Essen koop je een shoppingbiljet, of je koopt het shoppingbiljet van te voren via de NMBS website.
Moet je in dat laatste geval overigens nog een trein nemen die in Essen stopt?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinticket Roosendaal-Essen?!

Bericht door groentje »

Volgens de verkoopsvoorwaarden moet die trein in Essen stoppen, zo'n Shoppingbiljet mag immers niet worden gebruikt in combinatie met een ander biljet. Hoe streng de controleurs daarop zijn, is natuurlijk een andere zaak, en daar zou ik niet op kunnen antwoorden.
Gesloten