Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Vrijwel alle Sprinters van het type Sprinter Light Train (SLT) zijn defect. Slechts 10 van de 95 treinen zijn niet defect. Meer dan 30 toptechnici van treinfabrikant Bombardier zijn in allerijl naar Nederland gekomen om de problemen te onderzoeken. Dat meldt de NOS donderdag.
De elektronica van de treinen zou te gevoelig zijn voor smeltwater, met kortsluiting als gevolg. De nieuwe treinen hadden deze maand getest moeten worden op de effecten van sneeuw, maar de sneeuw viel tot overmaat van ramp eerder.
Omdat nu zoveel treinen defect zijn, is er teruggegrepen op stoptreinen van het oude type materieel 1964. Ook rijden er volgens de NOS nu treinen rond zonder verwarming. Daarnaast waren er al een aantal stoptreinen als gevolg van de aangepaste dienstregeling geschrapt. Een geluk bij een ongeluk is dat er tot en met nieuw jaar minder treinreizigers zijn.
In dagblad Sp!ts noemde een woordvoerder van ProRail het aantal inzetbare treinen zorgelijk, volgens NS viel het aantal defecte treinen toen mee. Er zouden 10 procent meer treinen defect zijn gegaan dan gebruikelijk, aldus de Spoorwegen afgelopen maandag in dagblad Sp!ts.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ect-143199
De m6'en zijn niet de enige dus met problemen met de elektronica (gebouwd door bombardier).
Omdat nu zoveel treinen defect zijn, is er teruggegrepen op stoptreinen van het oude type materieel 1964. Ook rijden er volgens de NOS nu treinen rond zonder verwarming. Daarnaast waren er al een aantal stoptreinen als gevolg van de aangepaste dienstregeling geschrapt. Een geluk bij een ongeluk is dat er tot en met nieuw jaar minder treinreizigers zijn.
In dagblad Sp!ts noemde een woordvoerder van ProRail het aantal inzetbare treinen zorgelijk, volgens NS viel het aantal defecte treinen toen mee. Er zouden 10 procent meer treinen defect zijn gegaan dan gebruikelijk, aldus de Spoorwegen afgelopen maandag in dagblad Sp!ts.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ect-143199
De m6'en zijn niet de enige dus met problemen met de elektronica (gebouwd door bombardier).
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Wanneer er smeltwater op de elektronica loopt, is volgens mij elektronica niet "het" probleem....
Zorg eerst maar dat dat water daar niet komt.
Zorg eerst maar dat dat water daar niet komt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Wanneer gaan ze nu eens doorhebben dat Bombardier brol maakt.
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Gewoon bij Stadler kopen. De "Flirts" die Stadler voor Helsinki bouwden hadden afgelopen jaar, ondanks een van de hardste winters in de Finse geschiedenis een beschikbaarheid van 100%.Jani schreef:Wanneer gaan ze nu eens doorhebben dat Bombardier brol maakt.
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Brol ? daarom dat er ontelbaar veel verschillende firma's met Traxxe'n rijden zeker.Jani schreef:Wanneer gaan ze nu eens doorhebben dat Bombardier brol maakt.
Dit zijn pas nagelnieuwe stellen, met elk stel dat volledig nieuw pas ontworpen is en pas rijd duiken er wel problemen op. Die problemen lossen zich met verloop van tijd wel op. Al is het wel een ernstig probleem natuurlijk.
Misschien de ideale tijd om de Desiro's en de 18 eens goed te testen op reactie's in vriesweer, smeltwater en sneeuw.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Er zijn wel geruchten dat NS de verluchting van de elektronica heeft laten veranderen, van luchtaanzuig bovenaan naar onderaan....
Einde "sneeuw-vastheid" en niet makkelijk om te bouwen (moet schouw door reizigersruimte)
Over de juiste plaats van de luchtaanzuig op locomotieven heeft men ook jaren gedaan...
Einde "sneeuw-vastheid" en niet makkelijk om te bouwen (moet schouw door reizigersruimte)
Over de juiste plaats van de luchtaanzuig op locomotieven heeft men ook jaren gedaan...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
De GTW's bij Veolia en Arriva hebben inderdaad ook geen problemen. Ik denk dat het pluspunt van de Stadler producten ook de ervaring is, doordat overal dezelfde treinstellen worden geleverd kan het product steeds meer verfijnd worden.K V B schreef:Gewoon bij Stadler kopen. De "Flirts" die Stadler voor Helsinki bouwden hadden afgelopen jaar, ondanks een van de hardste winters in de Finse geschiedenis een beschikbaarheid van 100%.Jani schreef:Wanneer gaan ze nu eens doorhebben dat Bombardier brol maakt.
Nu de laatste optie voor SLT's is geannuleerd zou de FLIRT een goed alternatief voor NS kunnen zijn.
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Ik begin me eigenlijk ook al af te vragen hoe dat gaat zijn met de Desiro's met al hun elektronica. Had Stadler ook een offerte ingediend om die 305 stellen binnen te halen (ik weet niet wie er allemaal offertes had ingediend)?
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
HLE 2302 schreef:Brol ? daarom dat er ontelbaar veel verschillende firma's met Traxxe'n rijden zeker.Jani schreef:Wanneer gaan ze nu eens doorhebben dat Bombardier brol maakt.
Dit zijn pas nagelnieuwe stellen, met elk stel dat volledig nieuw pas ontworpen is en pas rijd duiken er wel problemen op. Die problemen lossen zich met verloop van tijd wel op. Al is het wel een ernstig probleem natuurlijk.
Misschien de ideale tijd om de Desiro's en de 18 eens goed te testen op reactie's in vriesweer, smeltwater en sneeuw.
Ja, daarom dat die traxxen regelmatig eens uitvallen zeker, waarna je ze terug moet resetten.
Maar je hebt gelijk, na verloop van tijd lossen die problemen zichzelf op zoals bij de M6'en
Ik zou ze niet in huis willen hebben, de "toptechnici" van Bombardier.
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Stadler werkt zeer veel met modules. In een Flirt zitten grotendeels dezelfde modules als in een GTW, alleen zitten ze bij de FLIRT direct achter de stuurkabine ipv. in het midden. En die modules zijn zeer eenvoudig te vervangen. Al wat je nodig hebt is een heftruck en wat manouvreerruimte...giuseppe schreef: De GTW's bij Veolia en Arriva hebben inderdaad ook geen problemen. Ik denk dat het pluspunt van de Stadler producten ook de ervaring is, doordat overal dezelfde treinstellen worden geleverd kan het product steeds meer verfijnd worden.
Dat is denk ik het sterke punt van zowel de GTW als de Flirt. Maak je preventief onderhoud goedkoop dan krijg je zeer betrouwbaar materiaal.
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
En doordat de materieelpositie nog wel heel krap begint te worden, wordt de werkplaats aan de Zaanstraat (Amsterdam) weer in dienst gesteld..
Door die ruimte is het mogelijk om minimaal 3 stammen DDM-1 te reactiveren, die weer in de 14500 ingezet gaan worden (14500=spits-IC Amsterdam CS-Enkhuizen). Ook worden er weer planV-stellen met remcontrolebeurten in dienst gehouden... Hierdoor wordt er alleen al in de 14500 6 DDAR'ren vrijgespeeld.
Door die ruimte is het mogelijk om minimaal 3 stammen DDM-1 te reactiveren, die weer in de 14500 ingezet gaan worden (14500=spits-IC Amsterdam CS-Enkhuizen). Ook worden er weer planV-stellen met remcontrolebeurten in dienst gehouden... Hierdoor wordt er alleen al in de 14500 6 DDAR'ren vrijgespeeld.
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
NS zal spijt hebben dat ze plan T massaal aan de kant hebben gegooid.
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Zeker wel. Die waren niet stuk te krijgen. Prachttreinstellen. Ik zou er heel wat voor over hebben om ze weer op de baan te zien.sncf-sncb schreef:NS zal spijt hebben dat ze plan T massaal aan de kant hebben gegooid.
Krijgen ze geen rem/controlebeurten meer ?
Groet, Wilson HLE 11 gek
http://www.youtube.com/wilsonhonda
http://www.youtube.com/wilsonhonda
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Plan T MOEST aan de kant, omdat het over alle mogelijke revisietermijnen heen zat.
Na de laatste revisie is de termijn 7,75 jaar. Daarna moet het treinstel weer in revisie. Daarna zhebben de stellen een levensduurverlengende beurt gehad. Vervolgens kom je in de remcontrole/veiligheidsbeurt-cirquit.
Uiteindelijk kon je met de beuren enzovoort hooguit 1 jaar rekken. De laatste T kwam uit de revisie in 2002, even uitrekenend kun je hem uiterlijk tot 2010 en een beetje rekken. Dat is ook gebeurd (stel 528 dacht ik). Je moet ze eerst een grondige revisie geven (ala ICM, DDAR) wil je ze in kunnen zetten. Echter, zijn de stellen zo gevandaliseerd dat je nog meer geld kwijt bent, wil je ze kunnen inzetten.
Wat wel heel makkelijk is, is de plan V-stellen uit de serie V8 (stellen 840-870) weer in dienst te stellen (zitten nog onder de revisietermijn) en zien er nog tamelijk goed uit. Slechts enkele aanpassingen en klaar.
Ook makkelijk is DDM-1, vooral in de serie 14500 (spits-ICAmsterdam CS-Enkhuizen) maar ook heb je een omloop in de 2200 (sneltrein Amsterdam-Haarlem-Dordrecht/Breda) die tussen de spitsen in Roosendaal staat. Daardoor speel je per stam DDM-1 2 DDAR'en vrij. Deze treinen kunnen dan weer het een en ander vervangen, zodat deze de SLT-sprinters vervangen.
Ook kun je er voor kiezen om de 9100 (stoptrein Zwolle-Groningen) met DM90 te gaan rijden (en dat dus weer te reactiveren) en de stoptreinen in het oosten (rondom Arnhem, Deventer) met plan V of ICM te gaan rijden. MAar dit laatste is behoorlijk speculaas.
Na de laatste revisie is de termijn 7,75 jaar. Daarna moet het treinstel weer in revisie. Daarna zhebben de stellen een levensduurverlengende beurt gehad. Vervolgens kom je in de remcontrole/veiligheidsbeurt-cirquit.
Uiteindelijk kon je met de beuren enzovoort hooguit 1 jaar rekken. De laatste T kwam uit de revisie in 2002, even uitrekenend kun je hem uiterlijk tot 2010 en een beetje rekken. Dat is ook gebeurd (stel 528 dacht ik). Je moet ze eerst een grondige revisie geven (ala ICM, DDAR) wil je ze in kunnen zetten. Echter, zijn de stellen zo gevandaliseerd dat je nog meer geld kwijt bent, wil je ze kunnen inzetten.
Wat wel heel makkelijk is, is de plan V-stellen uit de serie V8 (stellen 840-870) weer in dienst te stellen (zitten nog onder de revisietermijn) en zien er nog tamelijk goed uit. Slechts enkele aanpassingen en klaar.
Ook makkelijk is DDM-1, vooral in de serie 14500 (spits-ICAmsterdam CS-Enkhuizen) maar ook heb je een omloop in de 2200 (sneltrein Amsterdam-Haarlem-Dordrecht/Breda) die tussen de spitsen in Roosendaal staat. Daardoor speel je per stam DDM-1 2 DDAR'en vrij. Deze treinen kunnen dan weer het een en ander vervangen, zodat deze de SLT-sprinters vervangen.
Ook kun je er voor kiezen om de 9100 (stoptrein Zwolle-Groningen) met DM90 te gaan rijden (en dat dus weer te reactiveren) en de stoptreinen in het oosten (rondom Arnhem, Deventer) met plan V of ICM te gaan rijden. MAar dit laatste is behoorlijk speculaas.
Re: Vrijwel alle nieuwe Sprinters defect
Zeg dat niet te hard... herinner me nog een enerverend ritje met zo'n GTW begin 2009 toen er ijsafzetting aan de bovenleiding hing. Trein kwam niet meer weg in Hardinxveld-Giessendam nadat we daar door veel vertraging een inhaling hadden gehad. Ze hebben immers slechts één stroomafnemer en kunnen dus niet schrapen met de ene en stroom afnemen met de andere.giuseppe schreef:De GTW's bij Veolia en Arriva hebben inderdaad ook geen problemen.