Jani schreef:Het heeft meestal niet veel zin om de benelux enkel in België in te leggen, want je zit met personeelswissels, het materieel dat een uur uitwijkt in Brussel-Zuid,... Bovendien zijn er tussen Brussel en Antwerpen voldoende alternatieve treinen.
Het had echter wel degelijk zin om van Brussel naar Roosendaal te rijden. Zoals in het verleden ook altijd gebeurde bij stremmingen tussen Roosendaal en Dordrecht. Ik heb geen idee waarom dat nu niet gebeurde.
Dieselfreak schreef:Er lijkt wel een vloek op die lijn te rusten! Hoe komt het toch dat daar zoveel problemen zijn?
Het is simpelweg een ontzettend drukke lijn waardoor de kleinste verstoring al grote gevolgen heeft. Vooral het gedeelte Rotterdam - Rijswijk is kritisch: de twaalf reizigerstreinen per uur per richting moeten daar allemaal over één spoor per richting. Tussen Rotterdam Lombardijen en Rotterdam heb je naast die twaalf treinen ook nog diverse goederentreinen die alleen de Willemstunnel door mogen als die geheel vrij is, anders komen ze niet meer boven en ook alles van/naar de HSL Zuid moet daar doorheen.
Vroeger werd er dan al vaak (indien mogelijk, en in de daluren was dat meestal wel mogelijk) een vierledig motorstel gebruikt. Maar aangezien die nu allemaal het veiligheidssysteem ingebouwd krijgen en de stellen die dat veiligheidssysteem hebben voorlopig niet toegankelijk zijn op het Nederlands grondgebied, zijn er slechts enkele stellen die nog de grens over mogen.
Tegenwoordig hoor je ook vaak dat het stoptreintje naar Roosendaal maar tot Essen rijdt... wegens niet (meer) toegelaten op het Nederlandse net.
Terminus schreef:Vroeger werd er dan al vaak (indien mogelijk, en in de daluren was dat meestal wel mogelijk) een vierledig motorstel gebruikt. Maar aangezien die nu allemaal het veiligheidssysteem ingebouwd krijgen en de stellen die dat veiligheidssysteem hebben voorlopig niet toegankelijk zijn op het Nederlands grondgebied, zijn er slechts enkele stellen die nog de grens over mogen.
Tegenwoordig hoor je ook vaak dat het stoptreintje naar Roosendaal maar tot Essen rijdt... wegens niet (meer) toegelaten op het Nederlandse net.
Inderdaad, TBL1+ is nog steeds niet gehomologeerd in Nederland, dus van zodra dat er een 800 die kant uit gaat met TBL1+, is het gedaan met rijden in Essen aangezien die de grens niet meer over mogen.
Terminus schreef:Vroeger werd er dan al vaak (indien mogelijk, en in de daluren was dat meestal wel mogelijk) een vierledig motorstel gebruikt. Maar aangezien die nu allemaal het veiligheidssysteem ingebouwd krijgen en de stellen die dat veiligheidssysteem hebben voorlopig niet toegankelijk zijn op het Nederlands grondgebied, zijn er slechts enkele stellen die nog de grens over mogen.
Tegenwoordig hoor je ook vaak dat het stoptreintje naar Roosendaal maar tot Essen rijdt... wegens niet (meer) toegelaten op het Nederlandse net.
Inderdaad, TBL1+ is nog steeds niet gehomologeerd in Nederland, dus van zodra dat er een 800 die kant uit gaat met TBL1+, is het gedaan met rijden in Essen aangezien die de grens niet meer over mogen.
daarom ligt te ketting met TBL bijna stil in mechelen
Dat lijkt me niet, want er zijn nog genoeg seinen in België die alleen Memor hebben en geen TBL-bakens. Dat de stellen toch niet zomaar Nederland meer in mogen zal wel zijn omdat ze zijn veranderd sinds hun toelating (nieuw veiligheidssysteem) waardoor er een nieuwe toelatingsronde moet plaatsvinden.
AlexNL schreef:Dat lijkt me niet, want er zijn nog genoeg seinen in België die alleen Memor hebben en geen TBL-bakens. Dat de stellen toch niet zomaar Nederland meer in mogen zal wel zijn omdat ze zijn veranderd sinds hun toelating (nieuw veiligheidssysteem) waardoor er een nieuwe toelatingsronde moet plaatsvinden.
Memor zit gewoon mee ingebouwd in het TBL1+ systeem en blijft dus aanwezig in de stuurposten.
Probleem is vooral dat men nog niet heeft getest of de tbl antenne geen storingen geeft met de ATB en andere installaties in Nederland.
AlexNL schreef:Dat lijkt me niet, want er zijn nog genoeg seinen in België die alleen Memor hebben en geen TBL-bakens. Dat de stellen toch niet zomaar Nederland meer in mogen zal wel zijn omdat ze zijn veranderd sinds hun toelating (nieuw veiligheidssysteem) waardoor er een nieuwe toelatingsronde moet plaatsvinden.
Memor zit gewoon mee ingebouwd in het TBL1+ systeem en blijft dus aanwezig in de stuurposten.
Probleem is vooral dat men nog niet heeft getest of de tbl antenne geen storingen geeft met de ATB en andere installaties in Nederland.
Interessant. De NMBS moet toch geweten hebben dat na wijzigingen in de beveligingsapparatuur een nieuwe toelating nodig is?
neigezug schreef:In principe zou men dan in het kader van Railteam met te Thalys moeten kunnen sporen.in de praktijk is daar weinig van te zien.
Ook zonder Railteam was en is het gebruik van de Thalys bij uitval van de Benelux toegestaan, voor zover dat de volgende trein is en er plaats is. Dat wordt echter nooit meegedeeld en alleen als je aandringt heb je kans dat je in de Thalys wordt toegelaten. Er is nochtans gewoon een procedure voor: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 08940&ta=h
rvdborgt schreef:[Ook zonder Railteam was en is het gebruik van de Thalys bij uitval van de Benelux toegestaan, voor zover dat de volgende trein is en er plaats is. Dat wordt echter nooit meegedeeld en alleen als je aandringt heb je kans dat je in de Thalys wordt toegelaten. Er is nochtans gewoon een procedure voor: http://alg-voorw.b-rail.be/insite_nl/fi ... 08940&ta=h
Groetjes,
Rian
Bedankt voor deze praktische tip, die kan me nog handig van pas komen.