Pagina 2 van 3

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 24 nov 2010, 10:54
door K V B
Steven schreef:In Belgie betaalt men voor de diesel ook accijns echter niet dezelfde accijnzen dan het wegtransport. Er zijn jaren geweest dat men gewoon rood reed zoveer ik weet tegenwoordig zou het blauw zijn wat er in de tank zit van een dieselloc = dezelfde als die van de auto's en vrachtwagens.
Bedankt voor de info.
Maar de meeste treinen van de NMBS rijden toch op uranium :-) Wat is daar de accijns op?

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 24 nov 2010, 10:57
door Steven
K V B schreef:
Steven schreef:In Belgie betaalt men voor de diesel ook accijns echter niet dezelfde accijnzen dan het wegtransport. Er zijn jaren geweest dat men gewoon rood reed zoveer ik weet tegenwoordig zou het blauw zijn wat er in de tank zit van een dieselloc = dezelfde als die van de auto's en vrachtwagens.
Bedankt voor de info.
Maar de meeste treinen van de NMBS rijden toch op uranium :-) Wat is daar de accijns op?
Ze betalen dan gewoon de btw op de aangekochte elektriciteit, de nmbs zelf moet zich tot niet persoonlijk gaan aantrekken wat de elektriciteitsproducent moet betalen aan accijnzen ongeacht de gebruikte methode om elektriciteit op te wekken.
U nog effe meedelen dat de nmbs nog NIET kan kiezen (in tegenstelling tot de gewone burger) voor welke energieleverancier ze kiezen ivm elektriciteit en ze daar dus hoge facturen voor betalen. Dat is de reden waarom ze een aantal dieselgroepen in het land hebben staan om hun eigen piekverbruik af te vlakken (zeer tegen de zin van de elektriciteitsproducent).

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 24 nov 2010, 11:19
door kika
Wat betreft accijns op energie: in Duitsland moet dat bij mijn weten in ieder geval op diesel worden betaald. Maar ook dit kan weer per land verschillen natuurlijk.
Voor zover ik weet is dat hetzelfde in alle Bundeslandern
K V B schreef: Echter op brandstoffen die gebruikt worden voor de opwekking van electriciteit wordt nergens accijns geheven. En sommige spoorwegbedrijven maken zelfs hun eigen electriciteit.
Meer en meer spoorwegbedrijven worden ook producent, al is het vaak maar voor een minimiem aandeel in hun totale elektriciteitsverbruik. Maar met alle opsplitsingen van de laatste 20 jaar is het nog moeilijk om te zeggen wat een stroom- dan wel een spoorbedrijf is. DB Energie is duidelijk met Deutsche Bahn verbonden, maar wel op zo'n manier dat als er iets mis is met de ene de andere niet direct mee in een financiele put getrokken hoeft te worden. (Theoretisch toch). En DB Energie levert ook gewoon aan instellingen die helemaal niets met spoorwegen te maken hebben. Zo zijn de zonnepanelen bij HSL3 of de windmolens bij HSL2 natuurlijk ook niet direct bedoeld voor de treinen.

Ik denk dat het correct is om te zeggen dat luchtvaart en spoorverkeer verschillend behandeld worden, beiden hebben (belastingtechnisch en politiek) voor- en nadelen en ik zou er helemaal niets op tegen hebben als spoorvervoerders wat beter zouden concureren met luchtvaart.

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 24 nov 2010, 11:29
door Steven
kika schreef:Ik denk dat het correct is om te zeggen dat luchtvaart en spoorverkeer verschillend behandeld worden, beiden hebben (belastingtechnisch en politiek) voor- en nadelen en ik zou er helemaal niets op tegen hebben als spoorvervoerders wat beter zouden concureren met luchtvaart.
Ik denk dat de spoorwegen onderling van land tot land nog iets teveel tegen elkaar bezig zijn en de luchtvaart wrijft zich enkel in de handen omdat op die manier een concurrent minder is.

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 24 nov 2010, 12:08
door kika
Steven schreef:Ik denk dat de spoorwegen onderling van land tot land nog iets teveel tegen elkaar bezig zijn en de luchtvaart wrijft zich enkel in de handen omdat op die manier een concurrent minder is.
Inderdaad, hun onderlinge concurrentie komt eerder neer op obstructie dan wat anders. Maar in grotere landen waar er maar 1 lange afstandsspoorwegmaatschappij van belang is, loopt het ook niet lekker, Frankrijk is daar een mooi voorbeeld van zoals eerder gezegd. Natuurlijk is het ook zo dat treininfrastructuur opwaarderen een langere adem vraagt dan hier en daar een luchthaven.

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 24 nov 2010, 12:17
door Steven
inderdaad de luchtvaart heeft geen "onderhoud" uit te voeren aan "luchtwegen". Het is zelfs zo dat ze geen luchthaven te onderhouden hebben (want die zijn normaal altijd in handen van andere bedrijven).

Bij het spoor is daar natuurlijk wel deels verandering aan het komen door de opsplitsing operator, infra.

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 24 nov 2010, 13:36
door celtjan
Tegenwoordig met het On-Line boeken, kan je het best goed uitkijken en vergelijken.
En het totale kostenplaatje & reisgemak om van punt A naar punt Z te reizen berekenen.
Waar liggen de persoonlijke prioriteiten?
Uur van vertrek?, aankomst?, reistijd?, Kostprijs?

Is Low-Cost wel Low-Cost? Zelf al dikwijls betere condities gehad met de Nationale Carrier dan met Ryanair En als er 'maar' €20 verschil is, zal ik echt niet altijd de goedkoopste nemen!

Op het moment van boeking kan de ene operator goedkoopst zijn terwijl enkele dagen/weken later de andere goedkoopst zal zijn.
Veelal kan je de vluchten meerdere maanden op voorhand het goedkoopst boeken, terwijl men de boekingen per spoor pas een pak later zal openen.
Met mijn werk heb ik niet altijd de luxe om lang op voorhand te boeken. dus... .
Wij weten zelfs nog niet welke diensten we vanaf 13 december hebben! Laat staan tijdens de Kerstperiode...

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 24 nov 2010, 20:15
door Portbou
Hallo,
Steven schreef:
kika schreef:Ik denk dat het correct is om te zeggen dat luchtvaart en spoorverkeer verschillend behandeld worden, beiden hebben (belastingtechnisch en politiek) voor- en nadelen en ik zou er helemaal niets op tegen hebben als spoorvervoerders wat beter zouden concureren met luchtvaart.
Ik denk dat de spoorwegen onderling van land tot land nog iets teveel tegen elkaar bezig zijn en de luchtvaart wrijft zich enkel in de handen omdat op die manier een concurrent minder is.
Daar heb je volledig gelijk in...

Groeten,
Bart W.

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 24 nov 2010, 20:23
door rvdborgt
K V B schreef:
rvdborgt schreef:
K V B schreef:Toch even op wijzen dat op internationale treintickets ook geen BTW zit, en dat de spoorwegen ook geen accijnzen betalen op energie...
BTW moet er volgens mij wel worden afgedragen op het binnenlandse trajectdeel. Op een DB-ticket zie je altijd hoeveel BTW er op zit. Bij een internationaal ticket is dat alleen over het Duitse traject. Kan ook zijn dat het per land van afgifte verschilt hoe dat wordt gedaan.
Op het binnenlandse traject zal inderdaad BTW zitten, maar als ik een kaartje van Bern naar Köln koop bij de SBB dan zit er enkel op het Zwitserse deel BTW. Over het algemeen denk ik dat van zodra de prijs volgens TCV berekend wordt er geen BTW op zit.
Hoe het zit met die "Europa Specials" weet ik niet zo. Daar is ook niet echt geweten welk deel van de trip binnenlands is en welk deel internationaal.
Dat is wel degelijk bekend - DB maakt afspraken met de buitenlandse vervoerders over de verdeling van de inkomsten en draagt alleen BTW af over het Duitse deel. Ik heb hier toevallig een EZ van Gent naar Keulen liggen waarop staat dat het Duitse deel EUR 5,25 bedraagt (van 14,25 in totaal). Keulen - Boedapest voor 44,25 waarvan 24 euro in Duitsland, Boedapest - Keulen voor 74,25 waarvan 54 in Duitsland. MÁV en ÖBB moeten in beide gevallen dus nog EUR 20,25 verdelen.

Groetjes,
Rian

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 25 nov 2010, 00:31
door jotie
Het lijkt me evident dat luchtvaartmaatschappijen nu eindelijk eens mogen beginnen met de volle pot aan heffingen te betalen, zeker gelet op hun weinig milieuvriendelijke activiteiten. Ik denk dan ook niet dat de trein duur is, het vliegtuig is gewoon vele malen te goedkoop. Zeker bij Ryanair en consorten (als krijg je bij die dan ook waar je voor betaalt, namelijk géén service).

Zelf maak ik zowat al mijn buitenlandse verplaatsingen met de trein. Enkel voor een reisje naar Oslo heb ik de voorbije zomer voor het eerst sinds vier jaar nog eens een vliegtuig genomen. Ik had dat beter niet gedaan: een hele dag met barstende hoofdpijn rondgelopen, zowel heen als terug.

Als je echt goedkoop met de trein wil reizen, moet je uiteraard weten wanneer je tickets moet aankopen via DB bijvoorbeeld. Ze een gebrek aan commerciële feeling verwijten, zou ik evenwel niet doen. Ik heb eigenlijk helemaal geen behoefte aan al die 'acties'. Dat levert enkel frustraties op wanneer je naast zo'n promo grijpt. Je moet aan een Duitser maar eens zijn mening vragen over het bemachtigen van een Sparpreis voor een reis op vrijdag of tijdens het weekend.

Wat ik wil is heel eenvoudig: naar een station kunnen stappen, een ticket kopen en... rijden. Tegen een normale prijs per kilometer, eventueel met een getrouwheidskaart (de BahnCard heeft me al behoorlijk wat voordeel opgeleverd), en vooral zónder reservatie. Niets stoot mij meer af dan een trein met reservatie te moeten nemen (de mogelijkheid om te reserveren is nog tot daar aan toe, maar de verplichting, wat een gruwel). Nog liever rijd ik vier uur om dan in zo'n malle trein met plaatsbewijs te moeten reizen en het nodige gedonder wanneer je niet in de 'juiste' trein reist. Van Italië en Frankrijk (om twee schoolvoorbeelden te noemen) heb ik met de trein dus nog niet veel gezien. :( Van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk daarentegen.... :)

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 25 nov 2010, 05:06
door kristofvt
Het lijkt me evident dat luchtvaartmaatschappijen nu eindelijk eens mogen beginnen met de volle pot aan heffingen te betalen.
De luchtvaartmaatschapijen klagen dan weer dat de spoorinfrastructuuur door de belastingbetaler grotendeels aangelecht wordt. (zo blannen bepaalde regios in frankrijk zelfs een toeslag op brandstof voor wegvervoer om nieuwe hogesnelheidslijnen te financieren.)
Dit terwijl zij zelf voor de kosten moeten opdraaien voor de luchthavens (deze worden meestal uitgebaat worden door prive-uitbaters) en de veiligheidscontoles.

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 25 nov 2010, 09:03
door K V B
jotie schreef:Nog liever rijd ik vier uur om dan in zo'n malle trein met plaatsbewijs te moeten reizen en het nodige gedonder wanneer je niet in de 'juiste' trein reist. Van Italië en Frankrijk (om twee schoolvoorbeelden te noemen) heb ik met de trein dus nog niet veel gezien. :( Van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk daarentegen.... :)
In Frankrijk en Italië geeft men je weliswaar een reservatie gratis bij je treinkaartje, echter als je een kaartje aan normaal tarief hebt ben je niet verplicht met de trein die je gereserveerd hebt te reizen.
Wat is dus eigenlijk het probleem?

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 25 nov 2010, 10:14
door kika
Ter illustratie van de klucht in dit topic heb ik net het volgende meegemaakt: vele (tour)operatoren bieden heel goedkope treinkaartjes aan naar luchthavens in Duitsland (12€ + kleine toeslag, in totaal misschien een 15 Euro, gans Duitsland) Dus probeerde ik daarvan gebruik te maken om naar een station te sporen waar ik eigenlijk moest zijn, en dus van de rest van de rit naar de luchthaven af te zien. Extra voordelig qua prijs. Maar dan krijg je de touroperator te horen dat je toch écht een vliegtuigticket moet hebben om goedkoop te sporen....

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 25 nov 2010, 17:14
door K V B
kika schreef:Ter illustratie van de klucht in dit topic heb ik net het volgende meegemaakt: vele (tour)operatoren bieden heel goedkope treinkaartjes aan naar luchthavens in Duitsland (12€ + kleine toeslag, in totaal misschien een 15 Euro, gans Duitsland) Dus probeerde ik daarvan gebruik te maken om naar een station te sporen waar ik eigenlijk moest zijn, en dus van de rest van de rit naar de luchthaven af te zien. Extra voordelig qua prijs. Maar dan krijg je de touroperator te horen dat je toch écht een vliegtuigticket moet hebben om goedkoop te sporen....
Tja, die tickets worden gesubsidieerd. Het is hetzelfde als me de GSMs. Als je een abonnement neemt krijg je het toestel goedkoper. Als je echter het toestel alleen wil zal je de volle prijs moeten betalen.
"Bundling" heet zoiets, en het is nu eenmaal een aanvaarde verkooptechniek.

Re: Oneerlijke concurrentie tussen luchtvaart en spoor

Geplaatst: 25 nov 2010, 17:40
door kika
K V B schreef: Tja, die tickets worden gesubsidieerd. Het is hetzelfde als me de GSMs. Als je een abonnement neemt krijg je het toestel goedkoper. Als je echter het toestel alleen wil zal je de volle prijs moeten betalen.
"Bundling" heet zoiets, en het is nu eenmaal een aanvaarde verkooptechniek.
nee, je kan namelijk wél via de ene maatschappij een vliegticket bestellen en via een andere zo'n voordelig treinticket. Ik zie niet in hoe dat bundeling is?

edit: belangrijk detail vergeten te typen.