ICE geen succes?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gesloten
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

ICE geen succes?

Bericht door jan_olieslagers »

In de komende winterdienstregeling verhoogt Lufthansa de frekwentie op de dienst Frankfurt-Brussel van 9 naar 10 vluchten per dag. Terwijl ik zou denken dat die dienst zou te lijden hebben van concurrentie van de ICE - niet dus, blijkbaar?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ICE geen sukses?

Bericht door Steven »

tja maar DB verhoogt ook haar frequentie Frankfurt Brussel van 3 naar 4 ritten met de ICE, er verdwijnt wel een Thalys Brussel Keulen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ICE geen sukses?

Bericht door kika »

jan_olieslagers schreef:In de komende winterdienstregeling verhoogt Lufthansa de frequentie op de dienst Frankfurt-Brussel van 9 naar 10 vluchten per dag. Terwijl ik zou denken dat die dienst zou te lijden hebben van concurrentie van de ICE - niet dus, blijkbaar?
Ik denk dat als je de vraag anders stelt er een ander antwoord op mogelijk is.
Lijdt het onder de concurrentie voor directe verbindingen? Vermoedelijk wel.
Concurreert de ICE als aan- en afvoerroute voor Lufthansa haar hub 'n spoke netwerk? Vermoedelijk wel, maar is het marginaal op het traject tot in België.
Concurreert de ICE voor zakenmensen die af en toe tussen die 2 steden moeten pendelen?

De meeste passagiers redeneren volgens mij als volgt: Als ik naar ergens ver-weg moet en, om wat voor reden ook, ik besluit om via Frankfurt-am-Main te vliegen met Lufthansa of één van haar partners, moet ik ook nog bedenken hoe ik daar geraak, ICE-tickets reserveren, genoeg tijd voorzien etc. Als ik gewoon bij Lufthansa of een tussenpersoon een kaartje Zaventem-ver-weg via Frankfurt haal, heb ik al die rompslomp niet, moet ik niet met bagage zeulen, me druk maken over vertragingen van de trein. Dus volgens mij zie je een ander publiek tussen Bxl en F vliegen of treinen. Wat gelijk ook een verklaring kan zijn voor Stevens opmerking.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: ICE geen succes?

Bericht door Steve »

De meeste passagiers kiezen er inderdaad liever voor om een verbinding tussen een regionale luchthaven en een grotere hub ook met het vliegtuig te doen, zeg maar om alles in één beweging te kunnen doen. Wat ook meespeelt, is dat dit vaak niet eens zo duur uitkomt in combinatie met een (middel)langeafstandsvlucht.

Dit is trouwens bijna de enige reden waarom er nog zoveel korte vluchten zijn. Behalve naar Frankfurt zijn er bijvoorbeeld dagelijks ook meerdere vluchten naar Parijs, Londen en zelfs Amsterdam. Iemand die echt tussen Brussel en een van die steden moet reizen en geen verdere eindbestemming heeft, zal slechts zelden het vliegtuig nemen door de hogere prijs, de afstand van de luchthaven tot het stadscentrum, het tijdverlies door het inchecken enzovoort.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: ICE geen succes?

Bericht door Accelerat »

Het is inderdaad zo dat "reizigers op doorreis" eerder het vliegtuig al vanaf de regionale luchthaven pakken, omdat in één beweging te kunnen doen en vaak ook nog goedkoper is als de trein. (Meerprijs zit in veel gevallen zo rond de €50,-)
ICE moet het vooral hebben van reizigers van/naar stadscentra op de route.
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: ICE geen succes?

Bericht door giuseppe »

^^ Het is zelfs nog veel erger. Een rechtstreekse vlucht naar bijvoorbeeld New York is vaak veel duurder dan een vlucht naar Heathrow of Frankfurt en dan naar New York (Een losse vlucht Heathrow - New York of Frankfurt - New York is dan wel weer duurder). Dit doen de luchtvaartmaatschappijen om passagiers van de concurrent af te pakken.
Gesloten