Pagina 1 van 1

Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 13 okt 2010, 07:48
door Hans2409
De Franse concurrent van Siemens, Alstom, weigert om zich gewonnen te geven in verband met de miljoenenorder die Eurostar plaatste bij Siemens voor tien hogesnelheidstreinen.

Foto reuters.

'We zullen vanzelfsprekend de mogelijke gerechtelijke aspecten onderzoeken', aldus bedrijfsleider Patrick Kron dinsdag in het Franse dagblad Le Figaro. Volgens Alstom is de keuze van Eurostar voor Siemens volledig onbegrijpelijk.

Eurostar kondigde afgelopen donderdag aan dat ze tien treinstellen, voor een waarde van ongeveer 600 miljoen euro, besteld heeft bij het Duitse Siemens. De keuze voor Siemens was erg verrassend aangezien Alstom de bestaande vloot leverde.

Volgens Kron zijn de nieuwe treinstellen niet conform aan de veiligheidsregels in de Kanaaltunnel. Dat bericht werd ontkend door Eurostar die verzekerde dat de veiligheid gegarandeerd is.

Eurostar, de hogesnelheidstrein die Brussel en Parijs met het Verenigd Koninkrijk verbindt, werd opgericht als een gemeenschappelijk project van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, van de Belgische NMBS en van het ondertussen geprivatiseerde British Rail.

De SNCF is met een aandeel van 55 procent de grootste aandeelhouder.

Bron: De Tijd 13/10/2010

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 13 okt 2010, 11:16
door Jani
Alstom had beter eens eerst nagedacht; als er in de winter hopen reizigers vastzitten in de tunnel omdat hun stellen niet tegen sneeuw kunnen, dan moeten ze niet verrast zijn dat Eurostar bij iemand anders gaat aankloppen.

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 13 okt 2010, 12:39
door pietje
Jani schreef:Alstom had beter eens eerst nagedacht; als er in de winter hopen reizigers vastzitten in de tunnel omdat hun stellen niet tegen sneeuw kunnen, dan moeten ze niet verrast zijn dat Eurostar bij iemand anders gaat aankloppen.
De ICE's daarentegen zijn deze zomer gevallen als vliegen.
Door defecte airco's zijn er zelfs mensen flauwgevallen.
Ook niet iets dat je wenst, of gaan ze in de winter met Velaro's rijden en in de zomer met TMST's :lol:

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 13 okt 2010, 15:29
door K V B
pietje schreef:
Jani schreef:Alstom had beter eens eerst nagedacht; als er in de winter hopen reizigers vastzitten in de tunnel omdat hun stellen niet tegen sneeuw kunnen, dan moeten ze niet verrast zijn dat Eurostar bij iemand anders gaat aankloppen.
De ICE's daarentegen zijn deze zomer gevallen als vliegen.
Door defecte airco's zijn er zelfs mensen flauwgevallen.
Ook niet iets dat je wenst, of gaan ze in de winter met Velaro's rijden en in de zomer met TMST's :lol:
De Velaro is echter geen ICE. Ze lijkt er wel op, en is er van afgeleid, maar toch zijn er veel verschillen.
De ICE-3 is gebouwd door een werkgemeenschap van bedrijven, waar Siemens, Adtranz, Bombardier en zelfs Alstom bij zaten. Het aandeel van Siemens bedroeg zo'n 25%. Na het opdoeken van de werkgemeenschap heeft SIemens de ICE-3 verder ontwikkeld, en daarbij de vreemde delen door eigen ontwikkelingen vervangen. Dat is de Velaro geworden. Maar die trein heeft dus, behalve het uiterlijk, eigelijk niet zoveel gemeen met de ICE-3.
Bij de presentatie van de Velaro-D (waarvan de DB een aantal besteld heeft) werd benadrukt dat men veel aandacht had besteed aan het vermijden van de problemen die de huidige reeksen ICE-3 plagen. Zo hebben de Velaro-D treinstellen andere assen en een krachtigere airco. Ik denk dat men er dus mag van uitgaan dat dit bij de stellen voor Eurostar ook wel in orde zal zijn.

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 13 okt 2010, 17:52
door bobke
Vind het nogal flauw van Alstom, alsof ze daardoor meer sympathie zouden krijgen, ik denk het niet! Dat die Velaro niet voldoet aan de normen. Eurostar zal het toch wel beter weten dan Alstom zelf zeker, zij baat de treinen uit en weet waar de moeilijkheden en de regels liggen.

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 13 okt 2010, 19:00
door Steven
Frans chauvinisme steekt de kop op en vandaar die reactie.

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 13 okt 2010, 20:36
door groentje
Dergelijke grote bedrijven moeten niet sympathiek zijn bij de kopers, wel de beste prijs aanbieden voor hetgeen gevraagd wordt. Als ze kunnen hardmaken dat Siemens een onterecht voordeel heeft gekregen, of dat hun aanbieding rammelt, dan maken ze kans het order toch nog binnen te halen. Voor een paar miljoen euro wil je wel wat doen, hoor. Het is gewoon zaak voor Eurostar ervoor te zorgen dat hun huiswerk gemaakt is, zodat ze kunnen aantonen dat Alstom gewoon uit zijn nek l*lt.

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 13 okt 2010, 22:34
door dentheo
groentje schreef:Dergelijke grote bedrijven moeten niet sympathiek zijn bij de kopers, wel de beste prijs aanbieden voor hetgeen gevraagd wordt. Als ze kunnen hardmaken dat Siemens een onterecht voordeel heeft gekregen, of dat hun aanbieding rammelt, dan maken ze kans het order toch nog binnen te halen. Voor een paar miljoen euro wil je wel wat doen, hoor. Het is gewoon zaak voor Eurostar ervoor te zorgen dat hun huiswerk gemaakt is, zodat ze kunnen aantonen dat Alstom gewoon uit zijn nek l*lt.
Aangezien Eurostar een aparte NV is hoeven ze niet veel te bewijzen.... meeste eisen zijn voor openbare besturen en diensten.

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 14 okt 2010, 16:59
door groentje
Daar heb je ook weer gelijk in. Dan is het enige mogelijke verweer van Alstom dat de stellen van Siemens niet voldoen aan de veiligheidsvereisten. En rara waar ze op aanvallen :mrgreen:

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 23 okt 2010, 00:32
door neigezug
En misschien zal Siemens ook niet alle technische details kenbaar maken.
Velaro rijdt immers in het hete Spanje en het koude Siberië

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegen Eurostar

Geplaatst: 01 nov 2010, 09:06
door HSL
De Tijd (30.10.2010, p.6) schrijft:
ALSTOM
Verliest in strijd Eurostar

Alstom is er niet in geslaagd de beslissing van Eurostar om tien Siemens-treinen te bestellen, ongedaan te maken. De rechter van het Hooggerechtshof in Londen, gaf de Franse constructeur van hogesnelheidstreinen ongelijk. Hij zei bovendien dat de offerte van de Duitse groep veel beter gefundeerd was dan die van de Fransen. Alstom kan nog altijd in beroep gaan. De Franse groep argumenteerde dat de voorgestelde Siemens-treinen niet conform zijn met de vigerende veiligheidsnormen in de Kanaaltunnel. Maar dat is ook het geval voor de Alstom-treinen, liet Eurostar eerder al weten. (...)
Benieuwd welk argument de Fransen nog uit hun mouw zullen schudden als ze in beroep gaan ;-)

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 22 mar 2011, 19:46
door bobke
Alstom Transport schrapt 1.380 banen in Duitsland, Italië en Spanje
De Franse treinbouwer Alstom wil 1.380 banen schrappen in de afdelingen transport in Duitsland, Italië en Spanje. Doel van de afslanking is een antwoord te bieden op de dalende markt in die landen en de competitiviteit te handhaven. "De directie van Alstom heeft op 22 maart een herstructureringsplan van bepaalde sites voorgelegd aan het Comité van de Europese Groep (European Works Forum nvdr.)", klinkt het.
In totaal zullen 1.380 medewerkers, werkzaam in de sites in Barcelona (Spanje), Salzgitter (Duitsland) en Colleferro, Savigliano, Bologna en Guidonia (Italië) getroffen worden. Ook tijdelijke contracten zullen er niet verlengd worden. De Duitse vestiging, waar 700 mensen moeten vertrekken, krijgt de hardste klap te verwerken. In Spanje gaat het om 400 werknemers, in Italië om 280 personeelsleden.

De mededeling komt er een dag nadat Alstom een nieuwe klap te verwerken kreeg in het dossier over de Eurostar-orders bij Siemens ter waarde van 612 miljoen pond. Tot dan had Alstom alle hst's aan Eurostar geleverd.

Nieuwe tegenslag
Alstom spande een zaak in bij het High Court in Londen op basis van technische kwesties in de aanbesteding, maar ving bot. Maandag oordeelde ook het Europese Spooragentschap (ERA) dat de Europese voorschriften "verdeelde aandrijving niet expliciet verbieden" en dat een nieuwe generatie Eurostartreinen door de Kanaaltunnel mag rijden.

In ons land telt Alstom bijna 1.000 werknemers, bijna allemaal werkzaam in Charleroi. Daar heeft de groep haar competentiecentrum voor signalisatie- en beveiligingssystemen en statische omvormers voor locomotieven.

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 22 mar 2011, 21:05
door b-loc
worden er in België banen geschrapt?

Re: Alstom onderzoekt gerechtelijke stappen tegenb Eurostar

Geplaatst: 24 mar 2011, 08:53
door AlexNL
Als je het artikel zou lezen zou je zien dat dat niet het geval is.