Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416km/u
Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416km/u
Chinese supertrein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u
416,6 km/u: Dat is de snelheid waarmee de nieuwe Chinese supertrein CRH380A bij een test over de nieuwe spoorweg tussen Shanghai en Hangzhou vloog. De trein, die vanaf 2012 echt in gebruik wordt genomen, verbrak daarmee het wereldrecord voor commerciële treinen.
"Het nieuwe record van 416,6 km/h toont aan dat China een nieuwe mijlpaal in de technologie van highspeed-treinen heeft geplaatst", zei Zhang Shuguang van het Chinese ministerie van Spoorwegen tegen "China Daily".
Halve tijd, dubbele prijs
Met zijn gemiddelde snelheid van 350 km/h zal de 'kogeltrein' ('Bullet Train') de afstand tussen de twee steden in nog maar 40 minuten afleggen en zo de reistijd halveren. Maar niet alle reizigers zullen met de nieuwe trein gebaat zijn: de prijs van de tickets zal verdubbelen.
Ook de gouverneur van Californië, Arnold Schwarzenegger, was tijdens zijn bezoek in China onder de indruk van de nieuwe trein.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuw ... km-u.dhtml
416,6 km/u: Dat is de snelheid waarmee de nieuwe Chinese supertrein CRH380A bij een test over de nieuwe spoorweg tussen Shanghai en Hangzhou vloog. De trein, die vanaf 2012 echt in gebruik wordt genomen, verbrak daarmee het wereldrecord voor commerciële treinen.
"Het nieuwe record van 416,6 km/h toont aan dat China een nieuwe mijlpaal in de technologie van highspeed-treinen heeft geplaatst", zei Zhang Shuguang van het Chinese ministerie van Spoorwegen tegen "China Daily".
Halve tijd, dubbele prijs
Met zijn gemiddelde snelheid van 350 km/h zal de 'kogeltrein' ('Bullet Train') de afstand tussen de twee steden in nog maar 40 minuten afleggen en zo de reistijd halveren. Maar niet alle reizigers zullen met de nieuwe trein gebaat zijn: de prijs van de tickets zal verdubbelen.
Ook de gouverneur van Californië, Arnold Schwarzenegger, was tijdens zijn bezoek in China onder de indruk van de nieuwe trein.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuw ... km-u.dhtml
Laatst gewijzigd door Stef op 01 okt 2010, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- trainfreak
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u
Gelukkig dat HLN goed de bronnen raadpleegde...
"Op 3 april 2007 werd een snelheid behaald van 574,8 km/h op het traject LGV-Est met een speciaal geprepareerde TGV duplex in het kader van het V150-programma (een snelheid van 150 m/s = 540 km/h)."
Een stukje tekst vanop Wikipedia.
"Op 3 april 2007 werd een snelheid behaald van 574,8 km/h op het traject LGV-Est met een speciaal geprepareerde TGV duplex in het kader van het V150-programma (een snelheid van 150 m/s = 540 km/h)."
Een stukje tekst vanop Wikipedia.
Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u
Idd, maar het record hier is dat deze trein in commerciële dienst 416km/u rijdt. Dat record dat jij aanhaalt is in niet-commeriële dienst, toch?
PS: heb de titel van het topic aangepast om dat commerciële wat meer in de picture te zetten
PS: heb de titel van het topic aangepast om dat commerciële wat meer in de picture te zetten
Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u
Deze trein rijd ook in commerciële dienst geen 416 km/u. Waarschijnlijk is eea. onzorgvuldig uit het Chinees of het Engels vertaald. Deze trein is bedoeld om in commerciële dienst 380kph te rijden, en moet daarom kunnen aantonen veilig aan 418 km/u te rijden ( 10% marge, nog 2km/u te gaan dus...).Stef schreef:Idd, maar het record hier is dat deze trein in commerciële dienst 416km/u rijdt. Dat record dat jij aanhaalt is in niet-commeriële dienst, toch?
PS: heb de titel van het topic aangepast om dat commerciële wat meer in de picture te zetten
Toevallig is dat dus ook een nieuw record voor een niet experimentele trein.
Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416
amai kijk naar die werkplaats je kan er van de grond eten
Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u
Het record van de TGV was met een speciaal aangepaste (verkorte) trein op een speciaal aangepast spoor.trainfreak schreef:Gelukkig dat HLN goed de bronnen raadpleegde...
"Op 3 april 2007 werd een snelheid behaald van 574,8 km/h op het traject LGV-Est met een speciaal geprepareerde TGV duplex in het kader van het V150-programma (een snelheid van 150 m/s = 540 km/h)."
Een stukje tekst vanop Wikipedia.
Zo was de verkanting van het spoor vergroot, was de spanning van de bovenleiding verhoogd van 25 kV naar 31 kV, was de mechanische spanning van de bovenleiding verhoogd van 25 kN naar 40 kN en had de trein grotere wielen dan normaal om de hoeksnelheid van de motoren te verminderen.
Die TGV had dus wel wat drugs genomen bij wijze van spreken.
In China ging het om een niet speciaal aangepaste trein op een niet speciaal aangepast spoor.
Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416
Het hoogteverschil tussen de 2 spoorstaven om de middelpuntvliegende kracht in een bocht te compenseren.thomaslj schreef:Wat is 'verkanting' juist alstublieft?
Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416
Dat hebben ze juist voor die ene testrit gedaan, amai...
Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u
Hebben ze werkelijk de verkanting aangepast? Dat lijkt me nogal een dure grap, enkel voor een testtrein.Adler schreef:Het record van de TGV was met een speciaal aangepaste (verkorte) trein op een speciaal aangepast spoor.trainfreak schreef:Gelukkig dat HLN goed de bronnen raadpleegde...
"Op 3 april 2007 werd een snelheid behaald van 574,8 km/h op het traject LGV-Est met een speciaal geprepareerde TGV duplex in het kader van het V150-programma (een snelheid van 150 m/s = 540 km/h)."
Een stukje tekst vanop Wikipedia.
Zo was de verkanting van het spoor vergroot, was de spanning van de bovenleiding verhoogd van 25 kV naar 31 kV, was de mechanische spanning van de bovenleiding verhoogd van 25 kN naar 40 kN en had de trein grotere wielen dan normaal om de hoeksnelheid van de motoren te verminderen.
Die TGV had dus wel wat drugs genomen bij wijze van spreken.
In China ging het om een niet speciaal aangepaste trein op een niet speciaal aangepast spoor.
Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416
^^ ik had ook eerder begrepen dat ze de baan (of toch een deel ervan) gewoon "overgedimensioneerd" was, dus de bochten, verkanting, ... geschikt voor veel hogere snelheden dan eigenlijk noodzakelijk is
Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416
Bij het onderwerp blijven a.u.b. en geen zaken aanhalen die niet relevant zijn!tomdg schreef:amai kijk naar die werkplaats je kan er van de grond eten
Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416
apestaart schreef:Bij het onderwerp blijven a.u.b. en geen zaken aanhalen die niet relevant zijn!tomdg schreef:amai kijk naar die werkplaats je kan er van de grond eten
Een beetje kalm hé Apestaart.
Re: Chinese (commerciële) trein verbrijzelt wereldrecord:416
Geen nood apestaart, de moderators houden alles hier in't oog. Het is dan ook niet echt aan jou om anderen hier op te wijzen. Als het uit de hand loopt grijpen wij snel en efficiënt inapestaart schreef:Bij het onderwerp blijven a.u.b. en geen zaken aanhalen die niet relevant zijn!
Maar in een topic over een nieuw snelheidsrecord mag er gerust ook wat over dingen in de marge gesproken worden, het record op zich is immers maar een cijfertje en dat is in 1 zinnetje gezegd
Re: Chinese trein verbrijzelt wereldrecord: 416 km/u
Inderdaad, in de scherpste bochten werd de verkanting tot 3 cm vergroot.K V B schreef: Hebben ze werkelijk de verkanting aangepast? Dat lijkt me nogal een dure grap, enkel voor een testtrein.
De lijst met aanpassingen aan het spoor en de trein, die ik heb gegeven, is trouwens nog erg onvolledig.
Er werden zelfs andere transfo's in de onderstations geinstalleerd en kondensatoren om de voedingsspanning te stabiliseren.
Alle wisseltongen en beweegbare delen van de wissels werden geblokkeerd.
Er werd een nieuwe analoge treinradio geinstalleerd omdat GSM-R maar tot 350 km/h is getest.
Drie van de vier stroomafnemers en ook de ruitenwissers werden verwijderd om minder weerstand te hebben.
De buitenwand tussen de rijtuigen werd afgedicht met speciale rubber afdichtingen.
Het vermogen van de motoren werd met 68% verhoogd ten opzichte van de standaard motoren.
Alle draaistellen werden gewijzigd.
De diameter van de wielen werd verhoogd van 920 mm tot 1092 mm.
De onderkant van de rijtuigen werd aerodynamisch geoptimaliseerd.
De boegklappen werden verwijderd en vervangen door een massieve plaat.
Enzovoort, enzovoort...