NS en ProRail werken samen aan het winterbestendig maken van het spoor. Treinen en wissels worden minder gevoelig gemaakt voor sneeuw en ijzel. We zorgen voor sneeuwvrije perrons en trappen, betere service en reisinformatie. En er liggen uitgewerkte plannen klaar om ook onder extreme weersomstandigheden de treinen te laten rijden, volgens een speciale dienstregeling die alleen bij extreem weer wordt ingezet. Om te zien of deze speciale dienstregeling ook in de praktijk inzetbaar is, wordt er een grote test gedaan op zondag 10 oktober.
Ja. En waarvoor? Voor dit soort dingen heb je simulatieprogramma's. Bovendien heb je een nooddienstregeling het hardst nodig op werkdagen bij extreem weer. En niet op een zondag terwijl er geen sneeuw zal liggen en er geen enkel wissel bevroren zal zijn. Bovendien hebben we afgelopen januari al een maand lang met die nooddienstregeling gereden, WEL met extreem weer en WEL op werkdagen. Daar heb je al je "test"resultaten waar je ooit van durfde dromen.Reisvoorbeelden van zondag 10 oktober:
* Reist u van Maastricht naar Amsterdam dan duurt uw reis 20 minuten langer en moet u 3 keer extra overstappen.>
* Reist u van Schiphol naar Zwolle dan duurt uw reis 17 minuten langer en moet u 1 keer extra overstappen.
* Reist u van Utrecht naar Amsterdam dan duurt uw reis 4 minuten langer en hoeft u niet over te stappen.
* Reist u van Groningen naar Den Haag dan duurt uw reis 42 minuten langer en moet u 3 keer extra overstappen.
* Reist u van Eindhoven naar ’s-Hertogenbosch dan duurt uw reis 1 minuut langer en hoeft u niet over te stappen.
Nee, waarom is deze test EIGENLIJK: Om aan het publiek te laten zien "Kijk, we zijn ermee bezig". Maar functioneel nut ervan is gelijk aan nul.
Hebben ze in België ook van die Einsteins met dit soort ideeën?