Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Ondertussen is bekent dat er een dode gevallen is, en 42 gewonden. De slachtoffers zijn voornamelijk Japanners.dentheo schreef:http://www.blick.ch/news/schweiz/zugung ... lis-151798
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
http://www.nzz.ch/nachrichten/panorama/ ... 41621.html
De dode is een Japanse vrouw. De Matterhorn Gotthard Bahn veronderstellen een technische oorzaak van het ongeval maar sluit thermische vervorming van de spoorstaven uit. Morgen willen ze de sporen terug in dienst nemen.
De dode is een Japanse vrouw. De Matterhorn Gotthard Bahn veronderstellen een technische oorzaak van het ongeval maar sluit thermische vervorming van de spoorstaven uit. Morgen willen ze de sporen terug in dienst nemen.
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Hier stukje uit Zwitsers nieuws (in hochdeutsch, alhoewel Krankenhaus is Spital)
http://videoportal.sf.tv/video?id=a7015 ... 7f11d38f83
http://videoportal.sf.tv/video?id=a7015 ... 7f11d38f83
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Ondertussen is bekend wat de oorzaak was: De Machinist had te snel gereden.
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Gisteren is op de persconferentie in Brig het volgende meegedeeld.
Op de plaats van de ontsporing is de maximum snelheid 35 km/h.
De volgende snelheidsbeperking is 55 km/h.
Reeds 80 m voor dat bord is de bestuurder beginnen versnellen en ter hoogte van het bord was rijtuig 6 reeds ontspoord en had toen een snelheid van 56 km/h.
De bestuurder werkte al 8 jaar voor de Matterhorn Gotthard Bahn en is nog altijd in schock.
Op de plaats van de ontsporing is de maximum snelheid 35 km/h.
De volgende snelheidsbeperking is 55 km/h.
Reeds 80 m voor dat bord is de bestuurder beginnen versnellen en ter hoogte van het bord was rijtuig 6 reeds ontspoord en had toen een snelheid van 56 km/h.
De bestuurder werkte al 8 jaar voor de Matterhorn Gotthard Bahn en is nog altijd in schock.
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Wat de oorzaak is hiervan zal gissen blijven, gezien hij er al 8 jaar werkte kent hij de route natuurlijk op zijn duimpje. Een tijdelijk moment van verstandsvermindering, zoiets is bij een bestuurder van de London Underground ook al eens voorgevallen. Een Nederlandse bestuurder kreeg een hartaanval terwijl hij aan het rijden was (Roermond)...
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
valt onder de noemer menselijke fout, maar waarom iemand dat doet valt niet altijd zinnig te verklaren. Vermoeidheid kan al een oorzaak zijn, verstrooidheid (door aan andere zaken te denken),.... de lijst met mogelijke zaken is echter zo lang dat ik ze hier niet allemaal ga vernoemen.
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Een mogelijke oorzaak is dat de trein op dat moment een vertraging had van 10 minuten en de bestuurder daarom onder druk stond om de vertraging te verminderen.AlexNL schreef:Wat de oorzaak is hiervan zal gissen blijven, gezien hij er al 8 jaar werkte kent hij de route natuurlijk op zijn duimpje. Een tijdelijk moment van verstandsvermindering, zoiets is bij een bestuurder van de London Underground ook al eens voorgevallen. Een Nederlandse bestuurder kreeg een hartaanval terwijl hij aan het rijden was (Roermond)...
De MGB wacht op het volledig rapport van de Eidgenössische Unfalluntersuchungsstelle Bahnen und Schiffe.
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Steven, als kenner van Zwitserland.
Hoeveel PK had die machinist in handen ?
En hoeveel ton zijn zo'n zes rijtuigjes ?
Die trein moet wel goed in zijn vermogen zitten, hoe kon die anders zo snel optrekken, dat het staartje al zo snel gaat aan het snelheidsbord ?
Hoeveel PK had die machinist in handen ?
En hoeveel ton zijn zo'n zes rijtuigjes ?
Die trein moet wel goed in zijn vermogen zitten, hoe kon die anders zo snel optrekken, dat het staartje al zo snel gaat aan het snelheidsbord ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
de rijtuigen (hangt beetje van klasse en uitvoering af, eerste of tweede klasse en restaurant, ...) schommelen rond de 19 ton per stuk (normaal hebben ze er zes mee op dat stuk)
6 x 19 = 114ton aan rijtuigen ongeveer.
de loc weegt 62 ton
dat maakt dat het volledige konvooi 114+62 = 176ton zwaar is (op een kg kijken we niet).
De loc heeft een vermogen van 1932 kW met een trekkracht van 230kN adhesie (280kN op tandradstukken).
6 x 19 = 114ton aan rijtuigen ongeveer.
de loc weegt 62 ton
dat maakt dat het volledige konvooi 114+62 = 176ton zwaar is (op een kg kijken we niet).
De loc heeft een vermogen van 1932 kW met een trekkracht van 230kN adhesie (280kN op tandradstukken).
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
10KW per ton is denk ik voor belgische begrippen redelijk hoog.
Moest wel hoe kon hij anders een spurtje trekken aan dat bord.
Is verschil trekkracht niet te klein tussen adhesie en tandrad ? Scheelt zo weinig.
Is 230kN adhesie niet verschrikkelijk veel voor lok van 62 Ton ?
Moest wel hoe kon hij anders een spurtje trekken aan dat bord.
Is verschil trekkracht niet te klein tussen adhesie en tandrad ? Scheelt zo weinig.
Is 230kN adhesie niet verschrikkelijk veel voor lok van 62 Ton ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Je moet rekening houden met de hellingen die ze ginder nemen zonder dat vermogen/trekkracht kan je daar geen aantrekkelijke dienstverlening aanbieden naar hedendaagse normen. De locs die ze voor de GEX gebruiken zijn ook van dienst voor goederentreinen bij de MGB.
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
Dat begrijp ik, maar "technisch" is het bijna niet te doen...23 T voor lokje van 62 T puur adhesie.
Hoeveel Belgische locs met 4 assen kunnen dat ?
Hoeveel Belgische locs met 4 assen kunnen dat ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Zugunglück mit Glacier Express im Wallis
de reeks 13 kan in theorie 280 kN halen en als ik me niet vergis de reeks 20 ook maar daar dan wel over zes assen natuurlijk.
Even aanvullen dat de nieuwe motorstellen van de RhB type allegra (ABe 8/12) een vermogen hebben van 2600kW(~)/2400kW(=) en een trekkracht hebben van 260kN op pure adhesie (RhB heeft geen tandrad) en dit om op hellingen van 70 promille te kunnen rijden. Om u maar een idee te geven waar die Zwitserse smalspoorfirma's tegenwoordig mee rondrijden. De meeste recente loks zijn al even sterk bijna:
Ge 4/4 III = 3200kW en een trekkracht van 170 kN en gebouwd tussen 1993 en 1999 (in twee schijven van respectievelijk 9 locs + 3 locs => 641 t/m 652)
de MGB HGe 4/4 II locs die de GEX-en slepen zijn in diezelfde jaren gebouwd ('93 => '99)
Even aanvullen dat de nieuwe motorstellen van de RhB type allegra (ABe 8/12) een vermogen hebben van 2600kW(~)/2400kW(=) en een trekkracht hebben van 260kN op pure adhesie (RhB heeft geen tandrad) en dit om op hellingen van 70 promille te kunnen rijden. Om u maar een idee te geven waar die Zwitserse smalspoorfirma's tegenwoordig mee rondrijden. De meeste recente loks zijn al even sterk bijna:
Ge 4/4 III = 3200kW en een trekkracht van 170 kN en gebouwd tussen 1993 en 1999 (in twee schijven van respectievelijk 9 locs + 3 locs => 641 t/m 652)
de MGB HGe 4/4 II locs die de GEX-en slepen zijn in diezelfde jaren gebouwd ('93 => '99)