interrail deel 2

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

interrail deel 2

Bericht door Portbou »

Hallo,

Vervolg van mijn interrail-reis in mei...
(eerste deel zie : http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=7&t=7457)

Na een onderbreking van de reis door een weekje werken en thuiszitten kon ik er op zaterdag 22 mei weer op uit.

Mijn aanvankelijk plan was om met de ICE te vertrekken vanaf Brussel. Maar uiteindelijk kies ik voor een verplaatsing met de wagen tot het station van Siegburg/Bonn (waar hij voor 25 € een week in de parkeergarage kan staan). Hiervoor zijn verschillende redenen :
  • De loketbediende bij wie ik één dag eerder probeer een ticket Brussel-Aachen Süd te kopen met Interrailkorting weigert pertinent me dat biljet te verkopen ; hij beweert dat biljetten met die korting enkel kunnen verkregen worden indien simultaan met de Interrailpas gevraagd.
  • Door te drukke andere werkzaamheden kon ik het alleen in dat station gaan proberen.
  • Er zijn werken tussen Aachen en Köln waardoor de ICE nog vroeger uit Brussel Noord vertrekt (06u52). Dit betekent opstaan om 06u. De oplossing met de wagen geeft meer nachtrust.
  • De laatste trein vanuit Köln naar België vertrekt al om 19.43 vanaf Köln. Door de wagen in Siegburg/Bonn te zetten kan ik de laatste dag later en flexibeler terugkeren.
  • Indien ik mijn wagen tijdens mijn afwezigheid in mijn Brusselse straat laat staan loop ik steeds het risico dat hij gesleept wordt omdat er plots een parkeerverbod is wegens een verhuis of zo. Dat is ook de reden waarom ik hem tijdens mijn eerste reis in Dinant achterliet.
  • Niet onbelangrijk : in mijn specifieke situatie kost de verplaatsing met de wagen mij helemaal niets.
  • Meer in het algemeen : ik vind het regelrechte pesterij dat interrailkaarthouders in hun eigen land niet mogen reizen. Wij als Belgen in ons kleine land zijn hierdoor nog niet te erg gestraft, maar de Duitser uit Hamburg die naar Zuid-Europa wil gaan interrailen krijgt een zware rekening erbovenop.
Reis van vandaag is als volgt :
Siegburg/Bonn 10:42 - München Hbf 15:05 (ICE623)
München Hbf 15:27 - Wien West 19:40 (Railjet 69)

De afstand tot Siegburg had ik een beetje onderschat, ik heb dus geluk dat mijn eerste trein van de dag een beetje vertraging had.
Afbeelding Tien minuten later rijdt hij dan toch (gezwind) binnen : http://www.youtube.com/watch?v=qm1Jf9oEmbs

Ik neem plaats in de lounge achteraan zodat ik tussen Frankfurt en München over de schouders van de machinist zal kunnen meekijken.
Tot Frankfurt rijdt de ICE als "stoptrein" (Montabaur, Limburg,...), vanaf Frankfurt gaat het dan met stops enkel in Aschaffenburg, Wurzburg en Nürnberg naar München.

Vanuit de lounge is goed te zien hoe de hogesnelheidslijn tussen Köln en Frankfurt over soms erg pittige hellingen loopt. Daarnaast kon ik tussen Frankfurt en Munchen goed volgen hoe de ICE afwisselend klassieke lijnen en hogesnelheidslijnen gebruikt.

Door werken allerhande wordt de vertraging nooit echt goed gemaakt. Tegen dat we in Wurzburg zijn is het zelfs opgelopen tot een halfuur en moet ik me zorgen maken over mijn aansluiting op de Railjet. Tussen Nurnberg en Munchen wordt dan toch een kwartier goedgemaakt, denk dat er op de hogesnelheidslijn tussen Nurnberg en Ingolstadt iets harder gereden werd dan gewoonlijk.

Aankomst in Munchen tegen 15u20, het is nog steeds Grundig die de reiziger hier welkom heet.
Afbeelding
Slechts enkele minuten tijd voor de overstap op de Railjet, toch snel enkele foto's (dit treintype is voor mij een premiere).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Op vele fora heb ik slechte commentaren gelezen over Railjet... Ik kan me hier absoluut niet bij aansluiten.

Het enige minpuntje dat ik ze kan aanwrijven is dat ze pijnlijk veel op een vliegtuig willen lijken. Dit komt zelfs in het woordgebruik van de aankondigingen naar boven. Er wordt bijvoorbeeld gezegd "this is our approach to Salzburg Hbf"... in plaats van het veel normalere "we will shortly be arriving at Salzburg Hbf".

Toch ben ik voor de rest uiterst positief : frequente bediening door de minibar, bistro met een goed en niet overdreven duur aanbod, beeldschermen met GPS-achtige beelden van de precieze plaats waar de trein zich bevindt (of met informatie over aansluitende treinen bij het naderen van een halte), ruimtegevoel,...

En bovendien zonder supplement voor Interrailers !
Afbeelding Afbeelding Onderweg een paar heftige remmingen waarbij de remschoenen van ons rijtuig niet echt koel bleven, getuige de brandlucht in de afdeling.

Tijdige aankomst in Wien Westbahnhof, station nog steeds in volle ombouw, ik heb de nodige moeite om de juiste uitgang te vinden.

Overnachten doe ik in Hotel Fürstenhof aan de overkant van de straat, 43 EUR voor een single met douche en WC op de gang.

Groeten,
Bart W
Laatst gewijzigd door Portbou op 05 jun 2010, 00:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: interrail deel 2

Bericht door Portbou »

De volgende morgen verplaats ik me met de U-Bahn naar het station Wien Meidling.

Dit is het plan voor vandaag :
Wien Meidling 08:03 - Ljubljana 14:06 (OIC 151)
Ljubljana 14:53 - Rijeka 17:25 (483)

Ben niet goed uitgeslapen en laat mijn fototoestel liggen in het winkeltje waar ik snel wat water koop.
Gelukkig besef ik het nog net op tijd en haal nog nipt mijn trein naar Ljubljana.
Veel foto's van de trein heb ik echter niet...
Afbeelding
In de trein is een rechtstreeks rijtuig naar Rijeka maar dat zit veel te vol, ik zoek het dus elders op. Sowieso wil ik in Ljubljana afstappen en iets gaan eten... en heeft dit rechtstreeks rijtuig geen voordeel voor iemand die alleen reist.

Onder een steeds wisselende hemel (van erg zonnig en blauwe luchten tot onweerachtig pikdonker) gaat de rit door het mooie Oostenrijkse landschap. Tot hier toe heb ik hier enkel 's nachts gereisd en ik realiseer me dat ik die keren veel gemist heb. De trein is goed gevuld met mensen die op familiebezoek gaan of die een dagje de natuur gaan opzoeken (hiervoor is Semmering een populaire afstaphalte).

Ook in Slovenië lijkt de spoorlijn goed gemoderniseerd, de reis verloopt goed. De Sloveense controleurs zijn erg behulpzaam bij het beantwoorden van vragen van reizigers allerhande en drukken zich uit in prima Engels. Echt professioneel. Hetzelfde kon trouwens gezegd worden van de Oostenrijkse begeleiding... maar dat lijkt op één of andere manier minder verrassend...

Ik raak aan de praat met twee Canadezen die op twee weken zoveel mogelijk van Europa willen zien. Het huren van een auto om helemaal naar Dubrovnik te rijden heb ik ze alvast afgeraden. Tevens heb ik wat reclame gemaakt voor de nachttrein (Budapest-)Zagreb-Venezia (denk zo dat die wel wat extra reizigers kan gebruiken).

Zij verlaten de trein in Zidani Most waar ze vrij lang op een aansluiting naar Zagreb zullen moeten wachten... en voor mensen die geen voorliefde voor treinen hebben is er weinig te doen daar.

Zelf wou ik aanvankelijk ook hier uitstappen en via Zagreb naar Rijeka reizen (omwille van de "afdaling" van Delnice naar Rijeka) maar er zit een zeven-minuten-probleem in de dienstregeling.

Zidani Most aankomst OIC151 13:06
Zidani Most 15:42 - Zagreb 16.57 (EC211)
Zagreb 16.50 - Rijeka 20:34 (702)

Wat wel had kunnen lukken maar waarvoor ik uiteindelijk de fut niet had was dit :
Zidani Most aankomst OIC151 13:06
Zidani Most 14:02 - Dobova 14:49 (2393)
4 km tevoet de grens met Kroatie over
Harmica 16:07 - Zagreb 16:45 (8071)
Zagreb 16.50 - Rijeka 20:34 (702)

(ik geef het maar mee als tip voor moediger toekomstige reizigers...)


Ik reis verder naar Ljubljana waar we prima op tijd aankomen.

Speciaal aan het station van Ljubljana : de grote afstand tussen het stationsgebouw en de eigenlijke sporen.
Reken op 5 minuten wandelen aan een rustig tempo.
Afbeelding Afbeelding
Erg sjieke verkoopsruimte hebben ze hier
Afbeelding
Behalve een McDonalds (die ik toch liever vermijd) bevindt er zich ook een soort saladbar in het station. Daar ga ik lunchen. Erg lekker en erg vrolijke bediening.

Om 14.53 gaat de reis verder naar Rijeka.
Afbeelding
Het rechtstreekse rijtuig uit Wien wordt uiteindelijk niet aan onze trein gehangen, blijven dus slechts twee rijtuigen over voor deze "internationale" trein. (op de foto lijkt het langer, maar dat is een stoptrein naar Dobova die heel dicht tegen onze trein aan geparkeerd stond)
Afbeelding
Veel buitenlandse GSM-operatoren laten tegenwoordig de plaats waar je je bevindt op je GSM-scherm verschijnen.
Zo ook in Slovenië... Vind het wel een leuke - zij het meestal nutteloze - functionaliteit.
Afbeelding
En inderdaad, de GSM heeft gelijk, we zijn in de "haarspeldbocht" bij Borovnica.
Afbeelding
We komen ook langs Postojna (bekend voor de grotten)
Afbeelding Kort daarna komen dan de grenscontroles. We verlaten de Schengenzone.
Vrij strenge controle door 4 verschillende autoriteiten : Sloveense politie en douane in Illirska Bistrica, Kroatische politie en douane in Sapjane.
Afbeelding
In Sapjane staan we vrij lang stil omdat er voor het kleine eindje tussen Sapjane en Rijeka toch nog van locomotief gewisseld wordt.
Dit is niet erg efficient maar in het nog niet zo lang verdeelde ex-Joegoslavië wellicht "symbolisch" noodzakelijk.
Afbeelding
Dit is een binnenaanzicht van één van de twee rijtuigen uit de trein. Merk op dat er geen enkel verschil is tussen de eerste klasse (vooraan in beeld) en de tweede klasse (achteraan in beeld)...
Afbeelding
We komen langs het station Jurdani
Afbeelding
En naderen dan Opatija-Matulji, zie clip hier : http://www.youtube.com/watch?v=gLGF0F5qU_M
Afbeelding
Gedurende de verdere rit tot Rijeka zal ik me bezighouden met het zoeken naar de perfecte foto van het zeezicht doch misluk hier jammerlijk in.
Afbeelding
Rangeren verloopt hier op een nogal "sportieve" manier
Afbeelding
Nu volgt een busrit met de maatschappij Autotrans naar het plaatsje Njivice op het eiland Krk.
Daar zal ik rond 19u aankomen en de volgende drie dagen doorbrengen.

Vermits het hier een treinforum betreft slechts één foto hiervan :
Afbeelding Groeten,
Bart W.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: interrail deel 2

Bericht door rvdborgt »

bw494674 schreef:Gezien de naar mijn smaak veel te dure prijs van de ICE binnen België + het feit dat hij door werken nog vroeger vertrekt uit Brussel dan gewoonlijk kies ik voor een verplaatsing met de wagen tot het station van Siegburg/Bonn.
Brussel - Aachen Süd(Gr) 18,20 met Railplus of 12,10 met Interrail-korting is duur?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: interrail deel 2

Bericht door Portbou »

Hallo Rian,
rvdborgt schreef:
bw494674 schreef:Gezien de naar mijn smaak veel te dure prijs van de ICE binnen België + het feit dat hij door werken nog vroeger vertrekt uit Brussel dan gewoonlijk kies ik voor een verplaatsing met de wagen tot het station van Siegburg/Bonn.
Brussel - Aachen Süd(Gr) 18,20 met Railplus of 12,10 met Interrail-korting is duur?
Post aangepast en alle redenen vermeld.

Groeten,
Bart W.
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: interrail deel 2

Bericht door kika »

Krijg zin om zelf ook op vakantie te gaan :) Inspirerend dus.
haamu

Re: interrail deel 2

Bericht door haamu »

kika schreef:Krijg zin om zelf ook op vakantie te gaan :) Inspirerend dus.
Hah, idem!

Afschuwelijk leuk om te lezen en te bekijken :)
Plaats reactie