Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Een jaar eerder in gebruik?
Kunnen ze bij infrabel nog iets van leren
Kunnen ze bij infrabel nog iets van leren
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Op 15 oktober gebeurt de laatste doorslag tussen de twee tunnelhelften tussen Faido en Sedrun.
Dit wordt rechtstreeks uitgezonden op SF1 en HD Suisse van 10 uur tot 17.30 uur.
De doorslag is om 14 uur gepland.
Dit wordt rechtstreeks uitgezonden op SF1 en HD Suisse van 10 uur tot 17.30 uur.
De doorslag is om 14 uur gepland.
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Bij een dergelijke lange tunnel is het onmogelijk om precies te plannen. Je weet niet wat je onderweg allemaal tegenkomt. Je kan dus geluk hebben, dat het allemaal wat sneller vooruitgaat.melle schreef:Een jaar eerder in gebruik?
Kunnen ze bij infrabel nog iets van leren
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Maar mij lijkt het dat ze in Zwitserland toch ook beter plannen, zodat ze de planning ook echt kunnen halen.K V B schreef:Bij een dergelijke lange tunnel is het onmogelijk om precies te plannen. Je weet niet wat je onderweg allemaal tegenkomt. Je kan dus geluk hebben, dat het allemaal wat sneller vooruitgaat.melle schreef:Een jaar eerder in gebruik?
Kunnen ze bij infrabel nog iets van leren
Zo'n debacle als HSL3/4 zie ik daar nog niet direct gebeuren.
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Ge kunt ook geluk hebben.
Een breuk die in het gebergte zit, bleek niet te bestaan op de plaats van de tunnel.
Alleen al voor het doorboren van die veronderstelde storing en de onbetrouwbare vulling ervan (los onbetrouwbaar gesteente) was +- 100 miljoen reserve opgenomen....
Een breuk die in het gebergte zit, bleek niet te bestaan op de plaats van de tunnel.
Alleen al voor het doorboren van die veronderstelde storing en de onbetrouwbare vulling ervan (los onbetrouwbaar gesteente) was +- 100 miljoen reserve opgenomen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Het gaat soms ook wel eens mis hoor. De nieuwe Tramlijn "Zürich West" loopt al een jaar achter op schema...pietje schreef: Maar mij lijkt het dat ze in Zwitserland toch ook beter plannen, zodat ze de planning ook echt kunnen halen.
Maar meestal wordt de vertraging opgelopen voor dat men begint met bouwen. Zeker als er eerst nog allerhande inspraakrondes, referenda enzovoort aan vooraf moeten gaan. Eens er gebouwd wordt, gaat alles meestal wel netjes op schema.
Wat men in Zwitserland vooral beter doet dan in België is vooraf nadenken wat men met wat men gaat bouwen gaat aanvangen.
Om maar een voorbeeld te geven: Neem een project als het Diabolo project, en de lijn 25N in België. Eigenlijk zou voordat de eerst spadesteek de grond in gaat de dienstregeling van de treinen die over die nieuwe lijn gaan rijden al bekend moeten zijn...
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
In Zwitserland kan men ondanks al die referenda tenminste nog nieuwe infrastructuur aanleggen. Hier in Vlaanderen is dat simpelweg onmogelijk geworden...
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
tja, nen tunnel door nen berg boren zou hier ook wel lukken, althans, het zou niet tegengehouden worden door NIMBY'sTrammist schreef:In Zwitserland kan men ondanks al die referenda tenminste nog nieuwe infrastructuur aanleggen. Hier in Vlaanderen is dat simpelweg onmogelijk geworden...
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Tja, leg dat eens uit aan de automobilisten in Geneve die al decennia op een bijkomde brug over de Rhone wachten, die telkens weer weggestemd wordt...Trammist schreef:In Zwitserland kan men ondanks al die referenda tenminste nog nieuwe infrastructuur aanleggen. Hier in Vlaanderen is dat simpelweg onmogelijk geworden...
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Ik dacht dat zwitserland per referendum gekozen had om enkel nog grote spoorinfrastructuur aan te leggen?K V B schreef:Tja, leg dat eens uit aan de automobilisten in Geneve die al decennia op een bijkomde brug over de Rhone wachten, die telkens weer weggestemd wordt...
Het is net goed dat zo'n beleid ook effectief wordt uitgevoerd
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Alles gaat per referendum. Ook grote wegenwerken. En er worden in Zwitserland ook nog wegen gebouwd hoor. Onlangs is zelfs een flink stuk nieuw autsnelweg in gebruik genomen, met oa een nieuwe tunnelverbinding naar het zuiden van Zürich. Wel rijd er vanaf de opening meteen al een snelbus door, de OV gebruikers is men dus niet vergeten En in de Jura onstaat op dit moment een best spectakulaire autosnelweg die vrijwel geheel ondergronds gaat lopen...Shrek schreef:Ik dacht dat zwitserland per referendum gekozen had om enkel nog grote spoorinfrastructuur aan te leggen?K V B schreef:Tja, leg dat eens uit aan de automobilisten in Geneve die al decennia op een bijkomde brug over de Rhone wachten, die telkens weer weggestemd wordt...
Het is net goed dat zo'n beleid ook effectief wordt uitgevoerd
Er worden in Zwitserland vier keer per jaar referenda gehouden, en meestal worden dan verschillende dingen tegelijkertijd beslist. Over zowat alle grotere (en soms zelfs kleinere) bouwprojecten worden referenda georganiseerd.
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Het is nu overigens officieel. Alptransit heeft aan de SBB medegedeeld dat de tunnel een jaar eerder opgeleverd kan worden. De SBB moet nu antwoorden of ze daar in geïnteresseerd is.
http://www.nzz.ch/nachrichten/schweiz/g ... 88259.html
http://www.nzz.ch/nachrichten/schweiz/g ... 88259.html
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Er stond vandaag bij ons ook een artikel over deze tunnel in de krant.
Een gedeelte van dit artikel is ook online te vinden:
http://www.bndestem.nl/algemeen/uitgeli ... tunnel.ece
Het stuk bij ons in de krant is wel iets uitgebreider. Met wat plaatjes van de route, de tunnelboor en een doorsnede van het station Sedrun.
Ziet eruit als een mooi en groots project. Vooral hoe ze dat gedaan hebben bij het suikerkorrelige dolomiet. Waarbij ze tijdens het graven al meteen een stalen constructie hebben aangebracht om instorting van de tunnel te voorkomen.
Wel haalt de krant aan of het dure stuk spoor wel financieel rendabel wordt. Waarbij het afhangt van de ritprijs die reizigers of vrachtvervoerders moeten betalen. Als die te hoog is verwacht men, dat er toch gebruik gemaakt gaat worden van de andere routes. Ondanks het uur tijdwinst. Aldus het artikel.
Groetjes,
Marianne
Een gedeelte van dit artikel is ook online te vinden:
http://www.bndestem.nl/algemeen/uitgeli ... tunnel.ece
Het stuk bij ons in de krant is wel iets uitgebreider. Met wat plaatjes van de route, de tunnelboor en een doorsnede van het station Sedrun.
Ziet eruit als een mooi en groots project. Vooral hoe ze dat gedaan hebben bij het suikerkorrelige dolomiet. Waarbij ze tijdens het graven al meteen een stalen constructie hebben aangebracht om instorting van de tunnel te voorkomen.
Wel haalt de krant aan of het dure stuk spoor wel financieel rendabel wordt. Waarbij het afhangt van de ritprijs die reizigers of vrachtvervoerders moeten betalen. Als die te hoog is verwacht men, dat er toch gebruik gemaakt gaat worden van de andere routes. Ondanks het uur tijdwinst. Aldus het artikel.
Groetjes,
Marianne
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Voor de SBB is het zo klaar als een klontje dat de snelle ICs naar Ticino en verder door de tunnel gaan. Waarschijnlijk komt er een halfuurdienst (afwisselend Locarno - Chiasso/Milano), met een IR uurdienst "over de berg".Marianne schreef: Wel haalt de krant aan of het dure stuk spoor wel financieel rendabel wordt. Waarbij het afhangt van de ritprijs die reizigers of vrachtvervoerders moeten betalen. Als die te hoog is verwacht men, dat er toch gebruik gemaakt gaat worden van de andere routes. Ondanks het uur tijdwinst. Aldus het artikel.
Wat de goederenvervevoerders betreft: De tijdswinst is meer dan een uur, omdat ook het eventuele splitsen van zware treinen, en het bijplaatsen van extra locomotieven wegvalt. Denk maar eens aan de besparing voor Crossrail als ze niet langer meer permanent een extra locomotief in Erstfeld nodig hebben. Ik denk dat er dus wel veel animo voor de nieuwe tunnel zal zijn.
Re: Langste spoortunnel ter wereld mogelijk eerder klaar
Maar een spoorwegbeheerder kan zijn infrastructuur op zeer lange termijn afschrijven. 50 jaar kan geen probleem zijn, dus hoeft de ritprijs niet zoveel te verhogen volgens mijMarianne schreef:Wel haalt de krant aan of het dure stuk spoor wel financieel rendabel wordt. Waarbij het afhangt van de ritprijs die reizigers of vrachtvervoerders moeten betalen. Als die te hoog is verwacht men, dat er toch gebruik gemaakt gaat worden van de andere routes. Ondanks het uur tijdwinst. Aldus het artikel.