Nieuw beveiligingssysteem RCAS
Geplaatst: 19 mei 2010, 10:49
Verleden week is in het Siemens-testcentrum in Wegberg een nieuw beveiligingssysteem voor treinen voorgesteld.
Het systeem heet RCAS (Railway Collision Avoidance System) en is ontwikkeld door de DLR (Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt).
Er is een analogie met het TCAS systeem in de luchtvaart (Traffic Collision Avoidance System).
RCAS vervangt niet de bestaande beveiligingssystemen maar is een bijkomende beveiliging om botsingen te vermijden.
Het werkt totaal onafhankelijk van de reeds aanwezige beveiligingssystemen.
Van zodra 2 treinen op een afstand van 5 km van elkaar komen worden onderling gegevens verstuurd van de ene trein naar de andere over de positie van de treinen, de snelheid, de weg die ze volgen, enz.
Als er een gevaar bestaat voor een botsing worden er instructies gegeven aan de bestuurders om bijvoorbeeld een noodremming uit te voeren.
Het systeem heet RCAS (Railway Collision Avoidance System) en is ontwikkeld door de DLR (Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt).
Er is een analogie met het TCAS systeem in de luchtvaart (Traffic Collision Avoidance System).
RCAS vervangt niet de bestaande beveiligingssystemen maar is een bijkomende beveiliging om botsingen te vermijden.
Het werkt totaal onafhankelijk van de reeds aanwezige beveiligingssystemen.
Van zodra 2 treinen op een afstand van 5 km van elkaar komen worden onderling gegevens verstuurd van de ene trein naar de andere over de positie van de treinen, de snelheid, de weg die ze volgen, enz.
Als er een gevaar bestaat voor een botsing worden er instructies gegeven aan de bestuurders om bijvoorbeeld een noodremming uit te voeren.