Reisverslag interrail
Reisverslag interrail
Hallo,
Vanmorgen de auto geparkeerd in Dinant en mijn interrailreis begonnen met... een bus.
Meerbepaald bus 154a Dinant-Givet van 08.52 (prijs 4,20 EUR).
Aankomst aan het station van Givet om 09.27, ik heb een klein uurtje overstaptijd.
Even op wandel dus... Eerst door de avenue Lartigue (met veel leegstand, goedkoop huren en kopen moet hier mogelijk zijn).
Stuit op een affiche met raadgevingen aan de bevolking in geval van incident in de kerncentrale van Chooz.
Op Place Méhul zijn de stadsdiensten bezig met het voorbereiden van het "monument aux morts" voor de herdenkingsplechtigheden van later vandaag. 8 mei is "jour de la libération" in Frankrijk, geldt als feestdag. De eerste oud-strijders beginnen ook al op te dagen.
Om 10.21 gaat de reis verder met de TER naar Charleville-Mezieres.
Deze lijn door de Maasvallei is een premiere voor mij, ik installeer me dus aan het raam en geniet van het landschap.
Erg modern treinstel, Regio Champagne-Ardenne heeft duidelijk diep in de buidel getast voor de herwaardering van haar TER-diensten.
Stipte aankomst in Charleville-Mezieres.
Hier stap ik over op een overvolle TER naar Reims (vertrek 11.38). Ik kom er op een klapstoeltje terecht en geniet niet echt van de rit.
In Reims overstap op de (lange-afstands-)TER Reims-Dijon (vertrek 12.40).
Hier een clip van het vertrek : http://www.youtube.com/watch?v=G-ebJiQItTc
Ik heb het geluk in een gedeklasseerde wagon terecht te kunnen, ik breng de 3,5 uur lange reis dus door in het zachte (maar niet erg propere) pluche van de Corail eerste klas zetels. De trein zit goed vol... behalve rondom mij... omdat de meeste mensen ondanks alle aanduidingen toch denken dat het eerste klas is en dan toch maar niet plaatsnemen.
Ook deze lijn is een premiere voor mij... maar de korte nachtrust heeft als gevolg dat ik een aantal stukken niet helemaal meekrijg. Waar ik niet naast kon kijken waren de vele felgeel bloeiende colza-velden overal langs de route. Daarnaast is me opgevallen dat Chaumont wordt binnengereden langs een erg hoog viaduct.
In Chalons-en-Champagne kan de aandachtige kijker nog zien hoe het hier vroeger heette.
Onze "en voyage" locomotief vertelt met een affiche op zijn zijkant dat "cette locomotive respecte votre environnement"... maar spuwt ondanks alles toch wel erg zwarte rookwolken uit, misschien toch maar eens nakijken.
Stipte aankomst in Dijon (alles loopt echt perfect vandaag...) en korte overstap op de TER richting Belfort (vertrek 16h15).
In het rijtuig waar ik (toevallig) plaatsneem zit een groepje "jongeren" die op beschamende wijze aantonen hoe weinig opvoeding hun generatie nog meekrijgt... Een vrij frequent fenomeen op Franse treinen.
Ik stap af in Besancon om 17u20. Hier heb ik een uurtje overstaptijd... en vooral honger. Ik loop dus even met valies en al naar de benedenstad maar vind er alles potdicht ; enkel de plaatselijke kebab-verkoper heeft besloten open te zijn vandaag... Maar Kebab is niets voor mij. Hongerig vat ik de klim terug naar het station aan... en krijg er nog een stevige bui bovenop.
Ter gelegenheid van 8 mei neem ik ook hier een foto van het monument aux morts.
Uiteindelijk stel ik vast dat er in het station zelf nog het meeste eetgelegenheid was...(Broodjes, panini,...)
Veel dronken mensen in de "salle des pas perdus" van Besancon... Blijkbaar worden de "Libération"-herdenkingen in Frankrijk rijkelijk overgoten.
18h24, de reis gaat verder met de TER naar La Chaux des Fonds in Zwitserland. Erg mooi traject.
Het begint al in Besancon zelf, de lijn klimt omhoog rond de stad en dit geeft mooie uitzichtpunten.
Verderop komen we steeds hoger en in steeds ongerepter natuur, de lijn volgt het hoge gedeelte van de rivier Doubs.
Blijkbaar kwamen wij langs op het ogenblik dat de dieren gaan drinken uit de rivier want ik zag herten, een vos, reigers...
De machinist had de deur tussen zijn compartiment en het onze niet dicht gedaan waardoor ik (en de andere mensen in mijn compartiment) een beetje vooraanzicht op de lijn hadden. Plotseling staat een dame van een jaar of 20 recht, loopt de cabine binnen en vraagt vriendelijk of ze even mag meekijken hoe dat werkt, een trein besturen. Machinist aanvaardt.
Dit moet de eerste keer in mijn leven zijn dat ik iemand van het vrouwelijk geslacht interesse zie vertonen in een trein...
In het laatste Franse station Morteau stappen er - nu dat Zwitserland ook meedoet aan Schengen - geen douaniers meer op.
Wel nog sporen van hun aanwezigheid.
Clip van de rit vlak na Morteau : http://www.youtube.com/watch?v=uGdXyeXfOF8
Aankomst in (het weinig charmerende) La Chaux des Fonds om 20h17.
Hier eindigt de reis voor vandaag, ik neem mijn intrek in Hotel du Moulin (met gratis WiFi).
De lijn tussen Besancon en La Chaux des Fonds wordt bijgenaamd "ligne des horlogers". Tussen Le Locle en hier heb ik inderdaad het hoofdkantoor van Tissot en van Cartier gezien. Vooral dat van Cartier valt erg op, supersjiek glazen gebouw dat letterlijk naar geld ruikt.
Groeten,
Bart W.
Vanmorgen de auto geparkeerd in Dinant en mijn interrailreis begonnen met... een bus.
Meerbepaald bus 154a Dinant-Givet van 08.52 (prijs 4,20 EUR).
Aankomst aan het station van Givet om 09.27, ik heb een klein uurtje overstaptijd.
Even op wandel dus... Eerst door de avenue Lartigue (met veel leegstand, goedkoop huren en kopen moet hier mogelijk zijn).
Stuit op een affiche met raadgevingen aan de bevolking in geval van incident in de kerncentrale van Chooz.
Op Place Méhul zijn de stadsdiensten bezig met het voorbereiden van het "monument aux morts" voor de herdenkingsplechtigheden van later vandaag. 8 mei is "jour de la libération" in Frankrijk, geldt als feestdag. De eerste oud-strijders beginnen ook al op te dagen.
Om 10.21 gaat de reis verder met de TER naar Charleville-Mezieres.
Deze lijn door de Maasvallei is een premiere voor mij, ik installeer me dus aan het raam en geniet van het landschap.
Erg modern treinstel, Regio Champagne-Ardenne heeft duidelijk diep in de buidel getast voor de herwaardering van haar TER-diensten.
Stipte aankomst in Charleville-Mezieres.
Hier stap ik over op een overvolle TER naar Reims (vertrek 11.38). Ik kom er op een klapstoeltje terecht en geniet niet echt van de rit.
In Reims overstap op de (lange-afstands-)TER Reims-Dijon (vertrek 12.40).
Hier een clip van het vertrek : http://www.youtube.com/watch?v=G-ebJiQItTc
Ik heb het geluk in een gedeklasseerde wagon terecht te kunnen, ik breng de 3,5 uur lange reis dus door in het zachte (maar niet erg propere) pluche van de Corail eerste klas zetels. De trein zit goed vol... behalve rondom mij... omdat de meeste mensen ondanks alle aanduidingen toch denken dat het eerste klas is en dan toch maar niet plaatsnemen.
Ook deze lijn is een premiere voor mij... maar de korte nachtrust heeft als gevolg dat ik een aantal stukken niet helemaal meekrijg. Waar ik niet naast kon kijken waren de vele felgeel bloeiende colza-velden overal langs de route. Daarnaast is me opgevallen dat Chaumont wordt binnengereden langs een erg hoog viaduct.
In Chalons-en-Champagne kan de aandachtige kijker nog zien hoe het hier vroeger heette.
Onze "en voyage" locomotief vertelt met een affiche op zijn zijkant dat "cette locomotive respecte votre environnement"... maar spuwt ondanks alles toch wel erg zwarte rookwolken uit, misschien toch maar eens nakijken.
Stipte aankomst in Dijon (alles loopt echt perfect vandaag...) en korte overstap op de TER richting Belfort (vertrek 16h15).
In het rijtuig waar ik (toevallig) plaatsneem zit een groepje "jongeren" die op beschamende wijze aantonen hoe weinig opvoeding hun generatie nog meekrijgt... Een vrij frequent fenomeen op Franse treinen.
Ik stap af in Besancon om 17u20. Hier heb ik een uurtje overstaptijd... en vooral honger. Ik loop dus even met valies en al naar de benedenstad maar vind er alles potdicht ; enkel de plaatselijke kebab-verkoper heeft besloten open te zijn vandaag... Maar Kebab is niets voor mij. Hongerig vat ik de klim terug naar het station aan... en krijg er nog een stevige bui bovenop.
Ter gelegenheid van 8 mei neem ik ook hier een foto van het monument aux morts.
Uiteindelijk stel ik vast dat er in het station zelf nog het meeste eetgelegenheid was...(Broodjes, panini,...)
Veel dronken mensen in de "salle des pas perdus" van Besancon... Blijkbaar worden de "Libération"-herdenkingen in Frankrijk rijkelijk overgoten.
18h24, de reis gaat verder met de TER naar La Chaux des Fonds in Zwitserland. Erg mooi traject.
Het begint al in Besancon zelf, de lijn klimt omhoog rond de stad en dit geeft mooie uitzichtpunten.
Verderop komen we steeds hoger en in steeds ongerepter natuur, de lijn volgt het hoge gedeelte van de rivier Doubs.
Blijkbaar kwamen wij langs op het ogenblik dat de dieren gaan drinken uit de rivier want ik zag herten, een vos, reigers...
De machinist had de deur tussen zijn compartiment en het onze niet dicht gedaan waardoor ik (en de andere mensen in mijn compartiment) een beetje vooraanzicht op de lijn hadden. Plotseling staat een dame van een jaar of 20 recht, loopt de cabine binnen en vraagt vriendelijk of ze even mag meekijken hoe dat werkt, een trein besturen. Machinist aanvaardt.
Dit moet de eerste keer in mijn leven zijn dat ik iemand van het vrouwelijk geslacht interesse zie vertonen in een trein...
In het laatste Franse station Morteau stappen er - nu dat Zwitserland ook meedoet aan Schengen - geen douaniers meer op.
Wel nog sporen van hun aanwezigheid.
Clip van de rit vlak na Morteau : http://www.youtube.com/watch?v=uGdXyeXfOF8
Aankomst in (het weinig charmerende) La Chaux des Fonds om 20h17.
Hier eindigt de reis voor vandaag, ik neem mijn intrek in Hotel du Moulin (met gratis WiFi).
De lijn tussen Besancon en La Chaux des Fonds wordt bijgenaamd "ligne des horlogers". Tussen Le Locle en hier heb ik inderdaad het hoofdkantoor van Tissot en van Cartier gezien. Vooral dat van Cartier valt erg op, supersjiek glazen gebouw dat letterlijk naar geld ruikt.
Groeten,
Bart W.
Laatst gewijzigd door Portbou op 25 mei 2010, 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reisverslag interrail
Het verhaal herneemt in de vroege (voor een zondag toch) ochtend te La Chaux des Fonds.
Opgestaan om 7u, aan het ontbijt tegen 7u15.
Al bij al een hotel met goede prijs-kwaliteit verhouding (naar Zwitserse normen...)
(Hotel du Moulin, kleine 10min. van station, 85 CHF voor single met badkamer (wc op de gang), incl. ontbijt)
Tegen 7u45 ben ik aan het station dat - ondanks het feit dat het zondag is - vol leven is.
Alles handelszaken zijn open : superette, bakker, mcDonalds,... Heel wat anders dan de doodse zondagssfeer in de stations in België.
Het station vervult overduidelijk de rol van de nachtwinkel en de zondagochtendsuperette.
Een blik op de vertrektabel toont dat er ook op zondag erg frequente treindienst gereden wordt in Zwitserland.
Nu begint een reis met een opeenvolging van korte overstappen.
Dit soort extreme planning durf ik alleen in Zwitserland
La Chaux de Fonds 0801
Neuchatel 0829
Neuchatel 0834
Lausanne 0915
Lausanne 0920
Brig 1102
Brig 1107
Domodossola 1145
De hele voormiddag is een aaneenschakeling van positieve trein-ervaringen. De Zwitserse spoorwegen zijn echt wel zo goed als perfect.
Ons vertrek in La Chaux is stipt... en zo zal het ook de hele voormiddag gaan : op het voorziene uur (als de secondewijzer op de stationsklok even stilstaat op zijn nulpunt) gaan de deuren dicht en ten laatste 10 seconden later is de trein in beweging. En zo'n vertrek verloopt niet zoals met onze klassiekjes (te weten : een doodvermoeide zucht en dan aan een slakkegangetje vertrekken) maar gezwind. Treinen hebben hier een goed optrekvermogen en dat wordt ook goed gebruikt.
Dit is mijn trein tussen La Chaux en Neuchatel
In het tussenstation Chambrelien moeten we kopmaken, dit gaat supersnel, de haltetijd is nauwelijks langer dan normaal.
Bij aankomst in Neuchatel verschijnen op een scherm aan de deuren de overstapmogelijkheden inclusief van welk spoor ze vertrekken. Weet niet of dit real-time is... of zijn spoorwijzigingen gewoon extreem zeldzaam ? In elk geval bijzonder handig.
(In treinen waar deze schermen niet aanwezig zijn - zoals ICN - worden de overstapmogelijkheden uiteraard door de controleur omgeroepen)
De aankomst van de ICN waarop ik moet overstappen in Neuchatel is ook erg vlot (hoge snelheid tot aan het begin van het perron en dan vrij sterke remming). Denk dat er in België op heel wat trajecten heel wat kostbare minuten zouden kunnen gewonnen worden als men in de stations hogere inrijsnelheden zou mogelijk maken.
Clip van de inrit : http://www.youtube.com/watch?v=tcp1gEAAeR0
Maar vermoedelijk volstaat dat niet, is het ook een kwestie van reglementering. Ik stel bvb. vast dat in stations zoals Leuven (waar treinen tegen 160km mogen doorrijden) er evengoed al vrij lang op voorhand (uit richting Brussel vanaf Herent) afgeremd wordt.
Aankondiging van de ICN
Mooie rit langs het meer tussen Neuchatel en Yverdon ; ik zit in de laatste wagon en kan in de bochten goed de kantelbakwerking observeren. Stipte aankomst in Lausanne.
Interregio naar Brig, iets ouder materiaal maar prima in orde en erg proper (op dat gebied is er een groot contrast met Frankrijk gisteren... en Italie later vandaag).
Fragmenten van de rit langs Lac Leman : http://www.youtube.com/watch?v=tchatRz1isI
Deze lijn heb ik vrij veel bereisd als couchettist begin jaren '90 (Alpina Express). Heb wel de indruk dat het tussen Sierre en Brig nu veel sneller gaat dan vroeger. Is hier een modernisering in het kader van Bahn2000 geweest ?
Twee "leuke" kiekjes van onderweg
Uiteraard zijn we al even stipt in Brig.
De trein naar Domodossola bestaat uit het oudste SBB-materiaal dat ik tijdens deze trip zag. Meer dan goed genoeg voor de dienstverlening richting Domodossola... want deze trein ziet er nog altijd stukken beter uit dan wat er aan de andere kant van de Simplontunnel gebruikt wordt (voor Regionale treinen althans).
Hier een samenvattende clip van de rit Brig-Domodossola (met de tunnel eruit geknipt uiteraard) :
http://www.youtube.com/watch?v=wwrzmTcm3jA
Vrij lange stilstand midden in de tunnel... zodra de machinist groen krijgt gaat het tegen een erg hoog tempo, vermoedelijk om toch iets van de vertraging weer goed te maken. Tussenstop in Iselle di Trasquera.
Uiteindelijk hebben we +5 in Domodossola... dat blijkbaar toch nog niet helemaal in Italië ligt ?
En waar een deel van de tekst van een gedenkplaat op de voorgevel niet meer gezien mag worden.
Hier koop ik snel mijn reservering voor de EurostarCity Milano-Trieste maar hierover hebben we het later.
Dan naar de tunnel onder het station om om 12u de Centovalli-trein naar Locarno te nemen.
Vervolg van mijn planning is :
Domodossola 1200
Locarno 1350
Locarno 1445
Bellinzona 1504
Bellinzona 1525
Milano Centrale 1650
Helaas, driewerf helaas, de lijn naar Locarno blijkt onderbroken en er is uiteraard niet eens een vervangbus voorzien. Men raadt me aan een taxi te nemen... De overgang van de Zwitserse perfectie naar de Italiaanse chaos kon niet bruusker zijn.
Alternatief plan dan maar :
Domodossola 1236
Novara 1441
Novara 1503
Milano 1545
(@Andries, mijn plan om de EC Chiasso-Milano te "testen" zonder reservering is dus ook komen te vervallen...)
In het extra halfuurtje dat ik hier doorbreng een paar foto's gemaakt van de droevige staat van het materieel
Ook mijn trein naar Novara zou zo naar Roemenie kunnen om daar een Persoane-dienst te verzekeren. Heel erg vuil vanbinnen (de helft van de zetels met blauwe stoffen bekleding vertoont bruine vlekken, bah), ramen aanraken = zwarte vingers... ramen die ook al erg lang niet meer gewassen zijn en te kampen hebben met interne condensatie.
Conducteur vindt de trein ook erg vuil, bij de haltes zie ik hoe hij de buitendeur niet met de hand maar wel met zijn voet opent.
Vreemd interieur... Lijkt op een wagon met compartimenten van zes zitplaatsen waarvan de wanden en de deuren zijn weggehaald.
Reis verloopt aan een sukkelgangetje door een van regen verzopen Noord-Italie. Dikwijls vrij lange haltes om te wachten op tegentreinen. Het gaat echt niet vooruit, voor het eerst sinds mijn vertrek verveelt de reis me een beetje.
Bij het naderen van Novara zijn er heel wat huizen die spandoeken hebben hangen die aangeven dat men hier vreest voor rampen gelijkaardig aan die van Viareggio nu bijna twee jaar geleden.
Aankomst in Novara met een naar Italiaanse normen prima +10. We komen aan op een extreem gelegen perron en moeten de sporen oversteken om in het station te geraken.
Vervolg van de reis naar Milano zonder noemenswaardige incidenten. Trein was op tijd en was zelfs vrij proper.
Tijdens het uurtje overstaptijd uiteraard een paar foto's genomen.
Sluitstuk van de reis is de EurostarCity naar Trieste van 17h05. 10 EUR supplement kost dat grapje... en het is puur bedrog.
De trein is nauwelijks sneller dan de IC vroeger, heeft niet eens een bar, bistro of resto en de stopcontacten zijn exclusief voor Italiaans model stekkers (nu ja, we weten natuurlijk al langer dat Trenitalia er alles aan doet om te vermijden dat er buitenlanders in haar treinen zouden zitten). 20 minuten stilgestaan in Venezia Mestre, we hadden evengoed kunnen gaan kopmaken in Santa Lucia.
Aankomst in Trieste met +15. De controleur zei dat dit komt omdat het EurostarCity-materiaal meer dan gemiddeld doorslipt bij regenweer.
Trenitalia Trenitalia...
De komende vijf dagen blijf ik hier in Trieste - een ander project... vrijdagmiddag herneemt de reis weer.
Groeten,
Bart W
Opgestaan om 7u, aan het ontbijt tegen 7u15.
Al bij al een hotel met goede prijs-kwaliteit verhouding (naar Zwitserse normen...)
(Hotel du Moulin, kleine 10min. van station, 85 CHF voor single met badkamer (wc op de gang), incl. ontbijt)
Tegen 7u45 ben ik aan het station dat - ondanks het feit dat het zondag is - vol leven is.
Alles handelszaken zijn open : superette, bakker, mcDonalds,... Heel wat anders dan de doodse zondagssfeer in de stations in België.
Het station vervult overduidelijk de rol van de nachtwinkel en de zondagochtendsuperette.
Een blik op de vertrektabel toont dat er ook op zondag erg frequente treindienst gereden wordt in Zwitserland.
Nu begint een reis met een opeenvolging van korte overstappen.
Dit soort extreme planning durf ik alleen in Zwitserland
La Chaux de Fonds 0801
Neuchatel 0829
Neuchatel 0834
Lausanne 0915
Lausanne 0920
Brig 1102
Brig 1107
Domodossola 1145
De hele voormiddag is een aaneenschakeling van positieve trein-ervaringen. De Zwitserse spoorwegen zijn echt wel zo goed als perfect.
Ons vertrek in La Chaux is stipt... en zo zal het ook de hele voormiddag gaan : op het voorziene uur (als de secondewijzer op de stationsklok even stilstaat op zijn nulpunt) gaan de deuren dicht en ten laatste 10 seconden later is de trein in beweging. En zo'n vertrek verloopt niet zoals met onze klassiekjes (te weten : een doodvermoeide zucht en dan aan een slakkegangetje vertrekken) maar gezwind. Treinen hebben hier een goed optrekvermogen en dat wordt ook goed gebruikt.
Dit is mijn trein tussen La Chaux en Neuchatel
In het tussenstation Chambrelien moeten we kopmaken, dit gaat supersnel, de haltetijd is nauwelijks langer dan normaal.
Bij aankomst in Neuchatel verschijnen op een scherm aan de deuren de overstapmogelijkheden inclusief van welk spoor ze vertrekken. Weet niet of dit real-time is... of zijn spoorwijzigingen gewoon extreem zeldzaam ? In elk geval bijzonder handig.
(In treinen waar deze schermen niet aanwezig zijn - zoals ICN - worden de overstapmogelijkheden uiteraard door de controleur omgeroepen)
De aankomst van de ICN waarop ik moet overstappen in Neuchatel is ook erg vlot (hoge snelheid tot aan het begin van het perron en dan vrij sterke remming). Denk dat er in België op heel wat trajecten heel wat kostbare minuten zouden kunnen gewonnen worden als men in de stations hogere inrijsnelheden zou mogelijk maken.
Clip van de inrit : http://www.youtube.com/watch?v=tcp1gEAAeR0
Maar vermoedelijk volstaat dat niet, is het ook een kwestie van reglementering. Ik stel bvb. vast dat in stations zoals Leuven (waar treinen tegen 160km mogen doorrijden) er evengoed al vrij lang op voorhand (uit richting Brussel vanaf Herent) afgeremd wordt.
Aankondiging van de ICN
Mooie rit langs het meer tussen Neuchatel en Yverdon ; ik zit in de laatste wagon en kan in de bochten goed de kantelbakwerking observeren. Stipte aankomst in Lausanne.
Interregio naar Brig, iets ouder materiaal maar prima in orde en erg proper (op dat gebied is er een groot contrast met Frankrijk gisteren... en Italie later vandaag).
Fragmenten van de rit langs Lac Leman : http://www.youtube.com/watch?v=tchatRz1isI
Deze lijn heb ik vrij veel bereisd als couchettist begin jaren '90 (Alpina Express). Heb wel de indruk dat het tussen Sierre en Brig nu veel sneller gaat dan vroeger. Is hier een modernisering in het kader van Bahn2000 geweest ?
Twee "leuke" kiekjes van onderweg
Uiteraard zijn we al even stipt in Brig.
De trein naar Domodossola bestaat uit het oudste SBB-materiaal dat ik tijdens deze trip zag. Meer dan goed genoeg voor de dienstverlening richting Domodossola... want deze trein ziet er nog altijd stukken beter uit dan wat er aan de andere kant van de Simplontunnel gebruikt wordt (voor Regionale treinen althans).
Hier een samenvattende clip van de rit Brig-Domodossola (met de tunnel eruit geknipt uiteraard) :
http://www.youtube.com/watch?v=wwrzmTcm3jA
Vrij lange stilstand midden in de tunnel... zodra de machinist groen krijgt gaat het tegen een erg hoog tempo, vermoedelijk om toch iets van de vertraging weer goed te maken. Tussenstop in Iselle di Trasquera.
Uiteindelijk hebben we +5 in Domodossola... dat blijkbaar toch nog niet helemaal in Italië ligt ?
En waar een deel van de tekst van een gedenkplaat op de voorgevel niet meer gezien mag worden.
Hier koop ik snel mijn reservering voor de EurostarCity Milano-Trieste maar hierover hebben we het later.
Dan naar de tunnel onder het station om om 12u de Centovalli-trein naar Locarno te nemen.
Vervolg van mijn planning is :
Domodossola 1200
Locarno 1350
Locarno 1445
Bellinzona 1504
Bellinzona 1525
Milano Centrale 1650
Helaas, driewerf helaas, de lijn naar Locarno blijkt onderbroken en er is uiteraard niet eens een vervangbus voorzien. Men raadt me aan een taxi te nemen... De overgang van de Zwitserse perfectie naar de Italiaanse chaos kon niet bruusker zijn.
Alternatief plan dan maar :
Domodossola 1236
Novara 1441
Novara 1503
Milano 1545
(@Andries, mijn plan om de EC Chiasso-Milano te "testen" zonder reservering is dus ook komen te vervallen...)
In het extra halfuurtje dat ik hier doorbreng een paar foto's gemaakt van de droevige staat van het materieel
Ook mijn trein naar Novara zou zo naar Roemenie kunnen om daar een Persoane-dienst te verzekeren. Heel erg vuil vanbinnen (de helft van de zetels met blauwe stoffen bekleding vertoont bruine vlekken, bah), ramen aanraken = zwarte vingers... ramen die ook al erg lang niet meer gewassen zijn en te kampen hebben met interne condensatie.
Conducteur vindt de trein ook erg vuil, bij de haltes zie ik hoe hij de buitendeur niet met de hand maar wel met zijn voet opent.
Vreemd interieur... Lijkt op een wagon met compartimenten van zes zitplaatsen waarvan de wanden en de deuren zijn weggehaald.
Reis verloopt aan een sukkelgangetje door een van regen verzopen Noord-Italie. Dikwijls vrij lange haltes om te wachten op tegentreinen. Het gaat echt niet vooruit, voor het eerst sinds mijn vertrek verveelt de reis me een beetje.
Bij het naderen van Novara zijn er heel wat huizen die spandoeken hebben hangen die aangeven dat men hier vreest voor rampen gelijkaardig aan die van Viareggio nu bijna twee jaar geleden.
Aankomst in Novara met een naar Italiaanse normen prima +10. We komen aan op een extreem gelegen perron en moeten de sporen oversteken om in het station te geraken.
Vervolg van de reis naar Milano zonder noemenswaardige incidenten. Trein was op tijd en was zelfs vrij proper.
Tijdens het uurtje overstaptijd uiteraard een paar foto's genomen.
Sluitstuk van de reis is de EurostarCity naar Trieste van 17h05. 10 EUR supplement kost dat grapje... en het is puur bedrog.
De trein is nauwelijks sneller dan de IC vroeger, heeft niet eens een bar, bistro of resto en de stopcontacten zijn exclusief voor Italiaans model stekkers (nu ja, we weten natuurlijk al langer dat Trenitalia er alles aan doet om te vermijden dat er buitenlanders in haar treinen zouden zitten). 20 minuten stilgestaan in Venezia Mestre, we hadden evengoed kunnen gaan kopmaken in Santa Lucia.
Aankomst in Trieste met +15. De controleur zei dat dit komt omdat het EurostarCity-materiaal meer dan gemiddeld doorslipt bij regenweer.
Trenitalia Trenitalia...
De komende vijf dagen blijf ik hier in Trieste - een ander project... vrijdagmiddag herneemt de reis weer.
Groeten,
Bart W
Laatst gewijzigd door Portbou op 25 mei 2010, 18:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Reisverslag interrail
Ah weer een Interrail verslagje, zaalig! Triëste vond ik zelf een erg tof stadje, was er zelf enkele dagen geleden ook. Als je toevallig de mogelijkheid hebt om in Slovenië naar de grotten van Postojna te gaan, moet je dat zeker doen!! Die zijn ruim een uur van Triëste, vermoedelijk per bus prima te bereiken.
Re: Reisverslag interrail
Het eerste van het jaar, zeker? Maar die reis door Frankrijk ga ik ook eens uitproberen. Givet vond ik indertijd een aangenaam stadje (15 jaar terug, toen ik er te voet uit België naartoe ben gewandeld), ik wil wel eens opnieuw poolshoogte gaan nemen.
Re: Reisverslag interrail
Dat valt mij ook telkens weer op als ik in België ben. De stations in Zwitserland zijn veel levendiger, ook 's avonds laat. Door er voor te zorgen dat er altijd wat te doen is verhoog je de sociale veiligheid, en wordt treinreizen in je vrije tijd ook leuker.bw494674 schreef: Alles handelszaken zijn open : superette, bakker, mcDonalds,... Heel wat anders dan de doodse zondagssfeer in de stations in België.
Het station vervult overduidelijk de rol van de nachtwinkel en de zondagochtendsuperette.
Dat men op Zondagen zowat dezelfde dienstregeling rijd als op weekdagen helpt natuurlijk ook.
Ik zie dat je een "Domino" te pakken had. Daar heb ik nog niet in gezeten want er rijden er nog niet zoveel van rond. Dit is een gemoderniseerde NPZ, met nieuwe tussenwagens. De motor en stuurwagen dateren van de jaren 80.Dit is mijn trein tussen La Chaux en Neuchatel
Dit is in principe "real time". Deze displays zijn voor het eerst geïnstalleerd op de Flirts, en komen sindsdien op alle treinen, nieuw of gerenoveerd. Op de displays in de nieuwe treinen van de S-Bahn Zürich verschijnt ook informatie over aansluitende bussen en trams, ook in real time. Bussen en trams hebben daar deze displays ook, al is het systeem op dit moment nog een beetje storingsgevoelig. Het is wel zo handig om in een tram naar het station al te kunnen zien waar en wanneer je aansluitende trein vertrekt.Bij aankomst in Neuchatel verschijnen op een scherm aan de deuren de overstapmogelijkheden inclusief van welk spoor ze vertrekken. Weet niet of dit real-time is... of zijn spoorwijzigingen gewoon extreem zeldzaam ? In elk geval bijzonder handig.
De lijn is wat versneld. Tussen Salgesch en Leuk is het vormalige enkelsporige traject vervangen door een nieuwe dubbelsporige tunnel. Je zult wel gemerkt hebben dat Leuk een spiksplinternieuw station heeft, van waar je het oude station nog kan zien liggen. De lijn wordt in de toekomst nog sneller. Bepaalde stukken krijgen zelfs een topsnelheid van 200kph. De SBB wil namelijk van Lausanne een volwaardige knoop maken, en daarom moet Bern - Lausanne in minder dan 60' en Visp - Lausanne in minder dan 90.Heb wel de indruk dat het tussen Sierre en Brig nu veel sneller gaat dan vroeger. Is hier een modernisering in het kader van Bahn2000 geweest ?
Er bevindt zich in het midden van de Simplon tunnel een diensthalte, waar wel vaker treinen stoppen om onderhoudsperoneel te laten in of uit stappen. Elke dag bijvoorbeeld stappen er daar baanschouwers uit die dan in beide richting de hele tunnel te voet afleggen.Vrij lange stilstand midden in de tunnel... zodra de machinist groen krijgt gaat het tegen een erg hoog tempo, vermoedelijk om toch iets van de vertraging weer goed te maken. Tussenstop in Iselle di Trasquera.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Reisverslag interrail
Je zult het maar als beroep hebben, elke dag half de simplon doorwandelen
zijn er eigelijk nooduitgangen in die tunnel? Want die is al zo oud...
zijn er eigelijk nooduitgangen in die tunnel? Want die is al zo oud...
Re: Reisverslag interrail
Hallo,
Ik zag er een uitgangsdeur en ook een bordje dat de afstand naar beide tunneleinden aangeeft.
Groeten,
Jazeker die zijn er... Bij de stilstand stond mijn venster net aan zo'n nooduitgang.treinbruno schreef:Je zult het maar als beroep hebben, elke dag half de simplon doorwandelen
zijn er eigelijk nooduitgangen in die tunnel? Want die is al zo oud...
Ik zag er een uitgangsdeur en ook een bordje dat de afstand naar beide tunneleinden aangeeft.
Groeten,
Re: Reisverslag interrail
Hallo,
Ik hoopte al dat de "local" van dit forum zou langskomen om wat duiding te geven bij mijn belevenissen.
Ondertussen al enkele dagen later... maar voel me nog steeds lyrisch over de perfectie van de Zwitserse spoorwegen.
Groeten,
Ik hoopte al dat de "local" van dit forum zou langskomen om wat duiding te geven bij mijn belevenissen.
Helemaal eens, @Infrabel : lees en leer.K V B schreef: Dat valt mij ook telkens weer op als ik in België ben. De stations in Zwitserland zijn veel levendiger, ook 's avonds laat. Door er voor te zorgen dat er altijd wat te doen is verhoog je de sociale veiligheid, en wordt treinreizen in je vrije tijd ook leuker.
Wel, voor een motor van 30 jaar oud zit er nog veel trekkracht in...Ik zie dat je een "Domino" te pakken had. Daar heb ik nog niet in gezeten want er rijden er nog niet zoveel van rond. Dit is een gemoderniseerde NPZ, met nieuwe tussenwagens. De motor en stuurwagen dateren van de jaren 80.
Bovenstaand zinnetje lijkt wel science-fiction als ik het me in Belgie probeer voor te stellen...Het is wel zo handig om in een tram naar het station al te kunnen zien waar en wanneer je aansluitende trein vertrekt.
Neen, niet echt gemerkt... maar als ik mijn foto herbekijk merk ik wel dat de lijn er inderdaad erg nieuw uitziet.De lijn is wat versneld. Tussen Salgesch en Leuk is het vormalige enkelsporige traject vervangen door een nieuwe dubbelsporige tunnel. Je zult wel gemerkt hebben dat Leuk een spiksplinternieuw station heeft, van waar je het oude station nog kan zien liggen.
Neen, daarvoor duurde de stop echt veel te lang... Lijkt me een vreselijk beroep dat van die baanschouwers...Er bevindt zich in het midden van de Simplon tunnel een diensthalte, waar wel vaker treinen stoppen om onderhoudsperoneel te laten in of uit stappen. Elke dag bijvoorbeeld stappen er daar baanschouwers uit die dan in beide richting de hele tunnel te voet afleggen.
Ondertussen al enkele dagen later... maar voel me nog steeds lyrisch over de perfectie van de Zwitserse spoorwegen.
Groeten,
Re: Reisverslag interrail
Hallo,
Het heeft langer geduurd dan (ook door mij) verwacht maar hier volgt het vervolg van mijn interrail-wedervaren.
Eerst nog even over Trieste zelf : uiteraard maak ik de tijd voor een ritje met de tram naar Opicina.
Deze is vooral bijzonder omdat en ik citeer Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Il_Tram_de_Opicina : dat het een combinatie is van een gewone tram en een kabeltrein. Op een bepaald zeer steil gedeelte van de lijn wordt het tramstel door een kabelwagen omhooggeduwd of naar beneden afgeremd, waarbij de tram die naar beneden rijdt als contragewicht dient voor de tram die omhoog getrokken wordt.
Dit is hem :
Na een kort eindje door het lage gedeelte van de stad naderen we dit punt : Na de wissel genomen te hebben (ik stond achteraan in de tram) bolt de tram over de verschoven wissel terug naar beneden en haakt de kabelkar aan.
Vanaf dan worden we door de kabelkar naar boven geduwd. Indrukwekkend...
En in alle eerlijkheid : de gebruikte kabel mocht van mij gerust nog iets dikker zijn...
Hier een beeld vanaf het punt waar de trams (op het kabelkar-gedeelte) elkaar kruisen - we zitten al hoog.
Tenslotte nog een poging tot beeld van de stuurpost : Beste groeten,
Bart W
Het heeft langer geduurd dan (ook door mij) verwacht maar hier volgt het vervolg van mijn interrail-wedervaren.
Eerst nog even over Trieste zelf : uiteraard maak ik de tijd voor een ritje met de tram naar Opicina.
Deze is vooral bijzonder omdat en ik citeer Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Il_Tram_de_Opicina : dat het een combinatie is van een gewone tram en een kabeltrein. Op een bepaald zeer steil gedeelte van de lijn wordt het tramstel door een kabelwagen omhooggeduwd of naar beneden afgeremd, waarbij de tram die naar beneden rijdt als contragewicht dient voor de tram die omhoog getrokken wordt.
Dit is hem :
Na een kort eindje door het lage gedeelte van de stad naderen we dit punt : Na de wissel genomen te hebben (ik stond achteraan in de tram) bolt de tram over de verschoven wissel terug naar beneden en haakt de kabelkar aan.
Vanaf dan worden we door de kabelkar naar boven geduwd. Indrukwekkend...
En in alle eerlijkheid : de gebruikte kabel mocht van mij gerust nog iets dikker zijn...
Hier een beeld vanaf het punt waar de trams (op het kabelkar-gedeelte) elkaar kruisen - we zitten al hoog.
Tenslotte nog een poging tot beeld van de stuurpost : Beste groeten,
Bart W
Re: Reisverslag interrail
En ik ga verder :
Op vrijdagnamiddag (14/05) maak ik een heen- en terugrit Trieste - Padova.
Weinig te melden, behalve dat ik nog maar eens terecht kom in een gedeklasseerde eersteklas-afdeling... waarvoor dank.
Terugreis met overstap in Venezia Mestre, ik kan er twee nachttreinen zien.
Om 23u04 het vertrek van ICN 771 Udine-Napoli voor zijn rondje via Santa Lucia : http://www.youtube.com/watch?v=_VtieGQzqkY
(Het treingedeelte ICN 772 Trieste-Napoli komt hier om 23u49 aan en maakt dat rondje niet)
En op dezelfde geplande vertrektijd van 23u04 de Citynightline naar München, door Trenitalia nog steeds Euronight genoemd :
http://www.youtube.com/watch?v=RGg7Bjplfpc Slechts drie rijtuigen, beetje droevig. Wel vrij goed gevuld (op vrijdagavond zou ik dit eerder voor de tegenrichting verwachten)
Diezelfde trein zag ik in 2006 bij vertrek uit Santa Lucia... met een pak meer rijtuigen, had dan ook porties voor Genève, Basel en Nice :
http://www.youtube.com/watch?v=aggvUa4UixA
Mijn laatste etappe Venezia Mestre - Trieste is een superboemel, rit van meer dan 2 uur.
In Trieste wordt dan ook gezegd dat Trenitalia ervan uitgaat dat Italië - vanuit Rome gezien - eindigt in Venezia...
Groeten,
Bart W.
PS : heb ook enkele youtube links toegevoegd aan mijn eerste berichten.
Op vrijdagnamiddag (14/05) maak ik een heen- en terugrit Trieste - Padova.
Weinig te melden, behalve dat ik nog maar eens terecht kom in een gedeklasseerde eersteklas-afdeling... waarvoor dank.
Terugreis met overstap in Venezia Mestre, ik kan er twee nachttreinen zien.
Om 23u04 het vertrek van ICN 771 Udine-Napoli voor zijn rondje via Santa Lucia : http://www.youtube.com/watch?v=_VtieGQzqkY
(Het treingedeelte ICN 772 Trieste-Napoli komt hier om 23u49 aan en maakt dat rondje niet)
En op dezelfde geplande vertrektijd van 23u04 de Citynightline naar München, door Trenitalia nog steeds Euronight genoemd :
http://www.youtube.com/watch?v=RGg7Bjplfpc Slechts drie rijtuigen, beetje droevig. Wel vrij goed gevuld (op vrijdagavond zou ik dit eerder voor de tegenrichting verwachten)
Diezelfde trein zag ik in 2006 bij vertrek uit Santa Lucia... met een pak meer rijtuigen, had dan ook porties voor Genève, Basel en Nice :
http://www.youtube.com/watch?v=aggvUa4UixA
Mijn laatste etappe Venezia Mestre - Trieste is een superboemel, rit van meer dan 2 uur.
In Trieste wordt dan ook gezegd dat Trenitalia ervan uitgaat dat Italië - vanuit Rome gezien - eindigt in Venezia...
Groeten,
Bart W.
PS : heb ook enkele youtube links toegevoegd aan mijn eerste berichten.
Re: Reisverslag interrail
Mijn laatste bijdrage voor vandaag : verslag van de 4de reisdag op mijn ticket, zaterdag 15 mei, begin van een "huiswaartse" beweging.
Blik op de vertrektabel van Trieste, die is niet erg spannend : overgrote meerderheid Regionale-treinen naar ofwel Udine, ofwel Venezia.
Maar vandaag zit er dankzij DB Autozug toch iets speciaals in de lijst.
Vertrek uit Trieste om 13.30.
De eerste kilometers na het vertrek in Trieste zijn prachtig voor het zicht op zee.
Zie kleine samenvatting die ik hier neerzette : http://www.youtube.com/watch?v=P_J8N4PnuqM
Eerste doel is Gorizia. Daar zijn al heel lang geen treinen meer op spoor 4 geweest...
Ik heb een uur om het station van Nova Gorica te bereiken, ik neem dus niet de bus die me nochtans vriendelijk stond op te wachten.
Voor lezers die ooit dezelfde trip willen doen : het is een wandeling van 3km, niet altijd goed aangegeven (je moet meestal de wegwijzers Piazza Transalpina volgen, maar niet altijd want dan volg je een route voor auto's die langer is). Het grootste deel van de wandeling is lichtjes bergop. Bezin dus eer je begint... (ik heb een valies met wieltjes)
Dit soort architectuur hoort volgens mij eerder aan de andere kant van deze tweelingstad thuis.
Bijna aangekomen, de grens is al in zicht... Met tegelijk reclame voor de belangrijkste bron van inkomsten voor Nova Gorica.
Eindpunt van de wandeling : Piazza Transalpina.
Dit was verdeeld met een "ijzeren gordijn" tot het ogenblik dat Schengen ook tussen Italie en Slovenie van toepassing werd. Enkele borden illustreren de bijzondere geschiedenis van dit plein.
Op de achtergrond het station van Nova Gorica.
Nog 2 minuten over...
Vervolg van de reis om 15u24, richting Jesenice, door de schilderachtige Soca-vallei.
Jammer genoeg is geen enkele van mijn foto's van de rivier gelukt, deze heeft een zeer bijzondere blauwe kleur.
Wel een paar andere foto's van de rit :
- Inrit van de Soca-vallei
- Station van Kanal (met enthousiaste toekomstige stationschef ?)
- Dit beeld toont hoe het hier om een echt nevenlijntje gaat ; we beginnen hier aan het laatste deel van de klim naar de lange tunnel tussen Podbrdo en Bohinjska Bistrica.
- Station Bohinjska Bistrica. Zie hier ook de "avtovlak" die autos vervoert tussen Bohinjska Bistrica en Most na Soci.
- Station Bled Jezero. Vraag me niet naar een foto van het meer, die is ook mislukt... Al goed dat het hier een treinforum is.
Aankomst in Jesenice stipt om 17h28, wat een triestig station...
Gelukkig komt een halfuurtje later reeds mijn aansluitende trein : 17h58 IC312 Ljubljana-Villach
De trein bestaat slechts uit drie rijtuigen getrokken door een Taurus. Het acceleratievermogen is voelbaar goed.
Comfortabele compartimenten met 6 plaatsen, mijn favoriet.
(Toch als ik er één voor mij en de mijnen alleen kan hebben )
In Villach (ook al een erg doods station zo op zaterdagavond, geen enkele handelszaak open) stap ik over op de OEC naar Salzburg (19h16 - 21h48). Ik breng met veel plezier de gehele reis door in de restauratiewagen...
Laatste etappe van de dag is de OEC van Salzburg naar Kufstein (22h02-23h14), via Duitsland. Ook hier compartimenten met zes plaatsen waarvan ik er één voor mezelf heb. Wel veel lawaaierig publiek.
Overnachten doe ik in Hotel Gisela, slechts een zebrapad verwijderd van de stationshal.
43 EUR voor de kamer inclusief ontbijt en W-LAN. Warm aanbevolen.
Blik op de vertrektabel van Trieste, die is niet erg spannend : overgrote meerderheid Regionale-treinen naar ofwel Udine, ofwel Venezia.
Maar vandaag zit er dankzij DB Autozug toch iets speciaals in de lijst.
Vertrek uit Trieste om 13.30.
De eerste kilometers na het vertrek in Trieste zijn prachtig voor het zicht op zee.
Zie kleine samenvatting die ik hier neerzette : http://www.youtube.com/watch?v=P_J8N4PnuqM
Eerste doel is Gorizia. Daar zijn al heel lang geen treinen meer op spoor 4 geweest...
Ik heb een uur om het station van Nova Gorica te bereiken, ik neem dus niet de bus die me nochtans vriendelijk stond op te wachten.
Voor lezers die ooit dezelfde trip willen doen : het is een wandeling van 3km, niet altijd goed aangegeven (je moet meestal de wegwijzers Piazza Transalpina volgen, maar niet altijd want dan volg je een route voor auto's die langer is). Het grootste deel van de wandeling is lichtjes bergop. Bezin dus eer je begint... (ik heb een valies met wieltjes)
Dit soort architectuur hoort volgens mij eerder aan de andere kant van deze tweelingstad thuis.
Bijna aangekomen, de grens is al in zicht... Met tegelijk reclame voor de belangrijkste bron van inkomsten voor Nova Gorica.
Eindpunt van de wandeling : Piazza Transalpina.
Dit was verdeeld met een "ijzeren gordijn" tot het ogenblik dat Schengen ook tussen Italie en Slovenie van toepassing werd. Enkele borden illustreren de bijzondere geschiedenis van dit plein.
Op de achtergrond het station van Nova Gorica.
Nog 2 minuten over...
Vervolg van de reis om 15u24, richting Jesenice, door de schilderachtige Soca-vallei.
Jammer genoeg is geen enkele van mijn foto's van de rivier gelukt, deze heeft een zeer bijzondere blauwe kleur.
Wel een paar andere foto's van de rit :
- Inrit van de Soca-vallei
- Station van Kanal (met enthousiaste toekomstige stationschef ?)
- Dit beeld toont hoe het hier om een echt nevenlijntje gaat ; we beginnen hier aan het laatste deel van de klim naar de lange tunnel tussen Podbrdo en Bohinjska Bistrica.
- Station Bohinjska Bistrica. Zie hier ook de "avtovlak" die autos vervoert tussen Bohinjska Bistrica en Most na Soci.
- Station Bled Jezero. Vraag me niet naar een foto van het meer, die is ook mislukt... Al goed dat het hier een treinforum is.
Aankomst in Jesenice stipt om 17h28, wat een triestig station...
Gelukkig komt een halfuurtje later reeds mijn aansluitende trein : 17h58 IC312 Ljubljana-Villach
De trein bestaat slechts uit drie rijtuigen getrokken door een Taurus. Het acceleratievermogen is voelbaar goed.
Comfortabele compartimenten met 6 plaatsen, mijn favoriet.
(Toch als ik er één voor mij en de mijnen alleen kan hebben )
In Villach (ook al een erg doods station zo op zaterdagavond, geen enkele handelszaak open) stap ik over op de OEC naar Salzburg (19h16 - 21h48). Ik breng met veel plezier de gehele reis door in de restauratiewagen...
Laatste etappe van de dag is de OEC van Salzburg naar Kufstein (22h02-23h14), via Duitsland. Ook hier compartimenten met zes plaatsen waarvan ik er één voor mezelf heb. Wel veel lawaaierig publiek.
Overnachten doe ik in Hotel Gisela, slechts een zebrapad verwijderd van de stationshal.
43 EUR voor de kamer inclusief ontbijt en W-LAN. Warm aanbevolen.
Re: Reisverslag interrail
Wederom een leuke bijdrage! Ook leuk dat de omroep duidelijk te horen is in je filmpje.
Was het trouwens niet sneller geweest om vanuit Triëste de bus naar Ljubljana te pakken en vanuit Ljubljana per trein richting Bohinjska Bistrica te gaan?
Als ik je foto's zo zie heb ik wel spijt dat ik de tram naar Opicina niet heb gepakt!
Was het trouwens niet sneller geweest om vanuit Triëste de bus naar Ljubljana te pakken en vanuit Ljubljana per trein richting Bohinjska Bistrica te gaan?
Als ik je foto's zo zie heb ik wel spijt dat ik de tram naar Opicina niet heb gepakt!
Re: Reisverslag interrail
Hallo,bw494674 schreef:In Reims overstap op de (lange-afstands-)TER Reims-Dijon (vertrek 12.40).
...
Daarnaast is me opgevallen dat Chaumont wordt binnengereden langs een erg hoog viaduct.
Fijn verslag, Bart. Dat viaduct in Chaumont is inderdaad indrukwekkend: gebouwd in 1857, 600 m lang, 50 bogen van 52 m hoog. Verleden jaar maakte ik er tijdens mijn vakantie enkele foto's van:
Vriendelijke groet,
Paul
Re: Reisverslag interrail
Bedankt voor de aanvulling Paul.
Van beneden uit nog indrukwekkender dan vanuit de trein
Groeten,
Bart W.
Van beneden uit nog indrukwekkender dan vanuit de trein
Groeten,
Bart W.