Reisverslag interrail

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Reisverslag interrail

Bericht door Portbou »

Hallo,

Vanmorgen de auto geparkeerd in Dinant en mijn interrailreis begonnen met... een bus.

Meerbepaald bus 154a Dinant-Givet van 08.52 (prijs 4,20 EUR).
Aankomst aan het station van Givet om 09.27, ik heb een klein uurtje overstaptijd.
Afbeelding
Even op wandel dus... Eerst door de avenue Lartigue (met veel leegstand, goedkoop huren en kopen moet hier mogelijk zijn).
Stuit op een affiche met raadgevingen aan de bevolking in geval van incident in de kerncentrale van Chooz.
Afbeelding
Op Place Méhul zijn de stadsdiensten bezig met het voorbereiden van het "monument aux morts" voor de herdenkingsplechtigheden van later vandaag. 8 mei is "jour de la libération" in Frankrijk, geldt als feestdag. De eerste oud-strijders beginnen ook al op te dagen.
Afbeelding
Om 10.21 gaat de reis verder met de TER naar Charleville-Mezieres.
Afbeelding
Deze lijn door de Maasvallei is een premiere voor mij, ik installeer me dus aan het raam en geniet van het landschap.
Erg modern treinstel, Regio Champagne-Ardenne heeft duidelijk diep in de buidel getast voor de herwaardering van haar TER-diensten.
Afbeelding
Stipte aankomst in Charleville-Mezieres.
Afbeelding
Hier stap ik over op een overvolle TER naar Reims (vertrek 11.38). Ik kom er op een klapstoeltje terecht en geniet niet echt van de rit.

In Reims overstap op de (lange-afstands-)TER Reims-Dijon (vertrek 12.40).
Afbeelding Hier een clip van het vertrek : http://www.youtube.com/watch?v=G-ebJiQItTc

Ik heb het geluk in een gedeklasseerde wagon terecht te kunnen, ik breng de 3,5 uur lange reis dus door in het zachte (maar niet erg propere) pluche van de Corail eerste klas zetels. De trein zit goed vol... behalve rondom mij... omdat de meeste mensen ondanks alle aanduidingen toch denken dat het eerste klas is en dan toch maar niet plaatsnemen.

Ook deze lijn is een premiere voor mij... maar de korte nachtrust heeft als gevolg dat ik een aantal stukken niet helemaal meekrijg. Waar ik niet naast kon kijken waren de vele felgeel bloeiende colza-velden overal langs de route. Daarnaast is me opgevallen dat Chaumont wordt binnengereden langs een erg hoog viaduct.

In Chalons-en-Champagne kan de aandachtige kijker nog zien hoe het hier vroeger heette.
Afbeelding
Onze "en voyage" locomotief vertelt met een affiche op zijn zijkant dat "cette locomotive respecte votre environnement"... maar spuwt ondanks alles toch wel erg zwarte rookwolken uit, misschien toch maar eens nakijken.
Afbeelding
Stipte aankomst in Dijon (alles loopt echt perfect vandaag...) en korte overstap op de TER richting Belfort (vertrek 16h15).
In het rijtuig waar ik (toevallig) plaatsneem zit een groepje "jongeren" die op beschamende wijze aantonen hoe weinig opvoeding hun generatie nog meekrijgt... Een vrij frequent fenomeen op Franse treinen.
Afbeelding
Ik stap af in Besancon om 17u20. Hier heb ik een uurtje overstaptijd... en vooral honger. Ik loop dus even met valies en al naar de benedenstad maar vind er alles potdicht ; enkel de plaatselijke kebab-verkoper heeft besloten open te zijn vandaag... Maar Kebab is niets voor mij. Hongerig vat ik de klim terug naar het station aan... en krijg er nog een stevige bui bovenop.

Ter gelegenheid van 8 mei neem ik ook hier een foto van het monument aux morts.
Afbeelding
Uiteindelijk stel ik vast dat er in het station zelf nog het meeste eetgelegenheid was...(Broodjes, panini,...)
Afbeelding
Veel dronken mensen in de "salle des pas perdus" van Besancon... Blijkbaar worden de "Libération"-herdenkingen in Frankrijk rijkelijk overgoten.

18h24, de reis gaat verder met de TER naar La Chaux des Fonds in Zwitserland. Erg mooi traject.
Het begint al in Besancon zelf, de lijn klimt omhoog rond de stad en dit geeft mooie uitzichtpunten.

Verderop komen we steeds hoger en in steeds ongerepter natuur, de lijn volgt het hoge gedeelte van de rivier Doubs.
Blijkbaar kwamen wij langs op het ogenblik dat de dieren gaan drinken uit de rivier want ik zag herten, een vos, reigers...

De machinist had de deur tussen zijn compartiment en het onze niet dicht gedaan waardoor ik (en de andere mensen in mijn compartiment) een beetje vooraanzicht op de lijn hadden. Plotseling staat een dame van een jaar of 20 recht, loopt de cabine binnen en vraagt vriendelijk of ze even mag meekijken hoe dat werkt, een trein besturen. Machinist aanvaardt.
Dit moet de eerste keer in mijn leven zijn dat ik iemand van het vrouwelijk geslacht interesse zie vertonen in een trein...

In het laatste Franse station Morteau stappen er - nu dat Zwitserland ook meedoet aan Schengen - geen douaniers meer op.
Wel nog sporen van hun aanwezigheid.
Afbeelding Clip van de rit vlak na Morteau : http://www.youtube.com/watch?v=uGdXyeXfOF8

Aankomst in (het weinig charmerende) La Chaux des Fonds om 20h17.
Afbeelding
Hier eindigt de reis voor vandaag, ik neem mijn intrek in Hotel du Moulin (met gratis WiFi).

De lijn tussen Besancon en La Chaux des Fonds wordt bijgenaamd "ligne des horlogers". Tussen Le Locle en hier heb ik inderdaad het hoofdkantoor van Tissot en van Cartier gezien. Vooral dat van Cartier valt erg op, supersjiek glazen gebouw dat letterlijk naar geld ruikt.
Afbeelding
Groeten,
Bart W.
Laatst gewijzigd door Portbou op 25 mei 2010, 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Reisverslag interrail

Bericht door Portbou »

Het verhaal herneemt in de vroege (voor een zondag toch) ochtend te La Chaux des Fonds.

Opgestaan om 7u, aan het ontbijt tegen 7u15.

Al bij al een hotel met goede prijs-kwaliteit verhouding (naar Zwitserse normen...)
(Hotel du Moulin, kleine 10min. van station, 85 CHF voor single met badkamer (wc op de gang), incl. ontbijt)

Tegen 7u45 ben ik aan het station dat - ondanks het feit dat het zondag is - vol leven is.
Afbeelding
Alles handelszaken zijn open : superette, bakker, mcDonalds,... Heel wat anders dan de doodse zondagssfeer in de stations in België.
Het station vervult overduidelijk de rol van de nachtwinkel en de zondagochtendsuperette.
Afbeelding
Een blik op de vertrektabel toont dat er ook op zondag erg frequente treindienst gereden wordt in Zwitserland.
Afbeelding
Nu begint een reis met een opeenvolging van korte overstappen.
Dit soort extreme planning durf ik alleen in Zwitserland ;-)

La Chaux de Fonds 0801
Neuchatel 0829

Neuchatel 0834
Lausanne 0915

Lausanne 0920
Brig 1102

Brig 1107
Domodossola 1145

De hele voormiddag is een aaneenschakeling van positieve trein-ervaringen. De Zwitserse spoorwegen zijn echt wel zo goed als perfect.

Ons vertrek in La Chaux is stipt... en zo zal het ook de hele voormiddag gaan : op het voorziene uur (als de secondewijzer op de stationsklok even stilstaat op zijn nulpunt) gaan de deuren dicht en ten laatste 10 seconden later is de trein in beweging. En zo'n vertrek verloopt niet zoals met onze klassiekjes (te weten : een doodvermoeide zucht en dan aan een slakkegangetje vertrekken) maar gezwind. Treinen hebben hier een goed optrekvermogen en dat wordt ook goed gebruikt.

Dit is mijn trein tussen La Chaux en Neuchatel
Afbeelding
In het tussenstation Chambrelien moeten we kopmaken, dit gaat supersnel, de haltetijd is nauwelijks langer dan normaal.

Bij aankomst in Neuchatel verschijnen op een scherm aan de deuren de overstapmogelijkheden inclusief van welk spoor ze vertrekken. Weet niet of dit real-time is... of zijn spoorwijzigingen gewoon extreem zeldzaam ? In elk geval bijzonder handig.
Afbeelding (In treinen waar deze schermen niet aanwezig zijn - zoals ICN - worden de overstapmogelijkheden uiteraard door de controleur omgeroepen)


De aankomst van de ICN waarop ik moet overstappen in Neuchatel is ook erg vlot (hoge snelheid tot aan het begin van het perron en dan vrij sterke remming). Denk dat er in België op heel wat trajecten heel wat kostbare minuten zouden kunnen gewonnen worden als men in de stations hogere inrijsnelheden zou mogelijk maken.

Clip van de inrit : http://www.youtube.com/watch?v=tcp1gEAAeR0

Maar vermoedelijk volstaat dat niet, is het ook een kwestie van reglementering. Ik stel bvb. vast dat in stations zoals Leuven (waar treinen tegen 160km mogen doorrijden) er evengoed al vrij lang op voorhand (uit richting Brussel vanaf Herent) afgeremd wordt.
Afbeelding
Aankondiging van de ICN
Afbeelding
Mooie rit langs het meer tussen Neuchatel en Yverdon ; ik zit in de laatste wagon en kan in de bochten goed de kantelbakwerking observeren. Stipte aankomst in Lausanne.
Afbeelding
Interregio naar Brig, iets ouder materiaal maar prima in orde en erg proper (op dat gebied is er een groot contrast met Frankrijk gisteren... en Italie later vandaag).
Afbeelding Fragmenten van de rit langs Lac Leman : http://www.youtube.com/watch?v=tchatRz1isI

Deze lijn heb ik vrij veel bereisd als couchettist begin jaren '90 (Alpina Express). Heb wel de indruk dat het tussen Sierre en Brig nu veel sneller gaat dan vroeger. Is hier een modernisering in het kader van Bahn2000 geweest ?

Twee "leuke" kiekjes van onderweg
Afbeelding Afbeelding
Uiteraard zijn we al even stipt in Brig.
Afbeelding
De trein naar Domodossola bestaat uit het oudste SBB-materiaal dat ik tijdens deze trip zag. Meer dan goed genoeg voor de dienstverlening richting Domodossola... want deze trein ziet er nog altijd stukken beter uit dan wat er aan de andere kant van de Simplontunnel gebruikt wordt (voor Regionale treinen althans).

Hier een samenvattende clip van de rit Brig-Domodossola (met de tunnel eruit geknipt uiteraard) :
http://www.youtube.com/watch?v=wwrzmTcm3jA


Vrij lange stilstand midden in de tunnel... zodra de machinist groen krijgt gaat het tegen een erg hoog tempo, vermoedelijk om toch iets van de vertraging weer goed te maken. Tussenstop in Iselle di Trasquera.
Afbeelding
Uiteindelijk hebben we +5 in Domodossola... dat blijkbaar toch nog niet helemaal in Italië ligt ?
Afbeelding
En waar een deel van de tekst van een gedenkplaat op de voorgevel niet meer gezien mag worden.
Afbeelding
Hier koop ik snel mijn reservering voor de EurostarCity Milano-Trieste maar hierover hebben we het later.
Dan naar de tunnel onder het station om om 12u de Centovalli-trein naar Locarno te nemen.

Vervolg van mijn planning is :
Domodossola 1200
Locarno 1350

Locarno 1445
Bellinzona 1504

Bellinzona 1525
Milano Centrale 1650

Helaas, driewerf helaas, de lijn naar Locarno blijkt onderbroken en er is uiteraard niet eens een vervangbus voorzien. Men raadt me aan een taxi te nemen... De overgang van de Zwitserse perfectie naar de Italiaanse chaos kon niet bruusker zijn.

Alternatief plan dan maar :
Domodossola 1236
Novara 1441

Novara 1503
Milano 1545

(@Andries, mijn plan om de EC Chiasso-Milano te "testen" zonder reservering is dus ook komen te vervallen...)

In het extra halfuurtje dat ik hier doorbreng een paar foto's gemaakt van de droevige staat van het materieel
Afbeelding Afbeelding Ook mijn trein naar Novara zou zo naar Roemenie kunnen om daar een Persoane-dienst te verzekeren. Heel erg vuil vanbinnen (de helft van de zetels met blauwe stoffen bekleding vertoont bruine vlekken, bah), ramen aanraken = zwarte vingers... ramen die ook al erg lang niet meer gewassen zijn en te kampen hebben met interne condensatie.

Conducteur vindt de trein ook erg vuil, bij de haltes zie ik hoe hij de buitendeur niet met de hand maar wel met zijn voet opent.

Vreemd interieur... Lijkt op een wagon met compartimenten van zes zitplaatsen waarvan de wanden en de deuren zijn weggehaald.
Afbeelding
Reis verloopt aan een sukkelgangetje door een van regen verzopen Noord-Italie. Dikwijls vrij lange haltes om te wachten op tegentreinen. Het gaat echt niet vooruit, voor het eerst sinds mijn vertrek verveelt de reis me een beetje.

Bij het naderen van Novara zijn er heel wat huizen die spandoeken hebben hangen die aangeven dat men hier vreest voor rampen gelijkaardig aan die van Viareggio nu bijna twee jaar geleden.
Afbeelding
Aankomst in Novara met een naar Italiaanse normen prima +10. We komen aan op een extreem gelegen perron en moeten de sporen oversteken om in het station te geraken.

Vervolg van de reis naar Milano zonder noemenswaardige incidenten. Trein was op tijd en was zelfs vrij proper.

Tijdens het uurtje overstaptijd uiteraard een paar foto's genomen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Sluitstuk van de reis is de EurostarCity naar Trieste van 17h05. 10 EUR supplement kost dat grapje... en het is puur bedrog.
Afbeelding
De trein is nauwelijks sneller dan de IC vroeger, heeft niet eens een bar, bistro of resto en de stopcontacten zijn exclusief voor Italiaans model stekkers (nu ja, we weten natuurlijk al langer dat Trenitalia er alles aan doet om te vermijden dat er buitenlanders in haar treinen zouden zitten). 20 minuten stilgestaan in Venezia Mestre, we hadden evengoed kunnen gaan kopmaken in Santa Lucia.

Aankomst in Trieste met +15. De controleur zei dat dit komt omdat het EurostarCity-materiaal meer dan gemiddeld doorslipt bij regenweer.

Trenitalia Trenitalia... :-(

De komende vijf dagen blijf ik hier in Trieste - een ander project... vrijdagmiddag herneemt de reis weer.

Groeten,
Bart W
Laatst gewijzigd door Portbou op 25 mei 2010, 18:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Accelerat »

Ah weer een Interrail verslagje, zaalig! :D Triëste vond ik zelf een erg tof stadje, was er zelf enkele dagen geleden ook. Als je toevallig de mogelijkheid hebt om in Slovenië naar de grotten van Postojna te gaan, moet je dat zeker doen!! Die zijn ruim een uur van Triëste, vermoedelijk per bus prima te bereiken.
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reisverslag interrail

Bericht door groentje »

Het eerste van het jaar, zeker? Maar die reis door Frankrijk ga ik ook eens uitproberen. Givet vond ik indertijd een aangenaam stadje (15 jaar terug, toen ik er te voet uit België naartoe ben gewandeld), ik wil wel eens opnieuw poolshoogte gaan nemen.
Trammist

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Trammist »

Leuke, zeer interessante reportage!
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Reisverslag interrail

Bericht door K V B »

bw494674 schreef: Alles handelszaken zijn open : superette, bakker, mcDonalds,... Heel wat anders dan de doodse zondagssfeer in de stations in België.
Het station vervult overduidelijk de rol van de nachtwinkel en de zondagochtendsuperette.
Dat valt mij ook telkens weer op als ik in België ben. De stations in Zwitserland zijn veel levendiger, ook 's avonds laat. Door er voor te zorgen dat er altijd wat te doen is verhoog je de sociale veiligheid, en wordt treinreizen in je vrije tijd ook leuker.
Dat men op Zondagen zowat dezelfde dienstregeling rijd als op weekdagen helpt natuurlijk ook.
Dit is mijn trein tussen La Chaux en Neuchatel
Afbeelding
Ik zie dat je een "Domino" te pakken had. Daar heb ik nog niet in gezeten want er rijden er nog niet zoveel van rond. Dit is een gemoderniseerde NPZ, met nieuwe tussenwagens. De motor en stuurwagen dateren van de jaren 80.
Bij aankomst in Neuchatel verschijnen op een scherm aan de deuren de overstapmogelijkheden inclusief van welk spoor ze vertrekken. Weet niet of dit real-time is... of zijn spoorwijzigingen gewoon extreem zeldzaam ? In elk geval bijzonder handig.
Dit is in principe "real time". Deze displays zijn voor het eerst geïnstalleerd op de Flirts, en komen sindsdien op alle treinen, nieuw of gerenoveerd. Op de displays in de nieuwe treinen van de S-Bahn Zürich verschijnt ook informatie over aansluitende bussen en trams, ook in real time. Bussen en trams hebben daar deze displays ook, al is het systeem op dit moment nog een beetje storingsgevoelig. Het is wel zo handig om in een tram naar het station al te kunnen zien waar en wanneer je aansluitende trein vertrekt.
Heb wel de indruk dat het tussen Sierre en Brig nu veel sneller gaat dan vroeger. Is hier een modernisering in het kader van Bahn2000 geweest ?
De lijn is wat versneld. Tussen Salgesch en Leuk is het vormalige enkelsporige traject vervangen door een nieuwe dubbelsporige tunnel. Je zult wel gemerkt hebben dat Leuk een spiksplinternieuw station heeft, van waar je het oude station nog kan zien liggen. De lijn wordt in de toekomst nog sneller. Bepaalde stukken krijgen zelfs een topsnelheid van 200kph. De SBB wil namelijk van Lausanne een volwaardige knoop maken, en daarom moet Bern - Lausanne in minder dan 60' en Visp - Lausanne in minder dan 90.
Vrij lange stilstand midden in de tunnel... zodra de machinist groen krijgt gaat het tegen een erg hoog tempo, vermoedelijk om toch iets van de vertraging weer goed te maken. Tussenstop in Iselle di Trasquera.
Er bevindt zich in het midden van de Simplon tunnel een diensthalte, waar wel vaker treinen stoppen om onderhoudsperoneel te laten in of uit stappen. Elke dag bijvoorbeeld stappen er daar baanschouwers uit die dan in beide richting de hele tunnel te voet afleggen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Reisverslag interrail

Bericht door treinbruno »

Je zult het maar als beroep hebben, elke dag half de simplon doorwandelen :lol:
zijn er eigelijk nooduitgangen in die tunnel? Want die is al zo oud...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Portbou »

Hallo,
treinbruno schreef:Je zult het maar als beroep hebben, elke dag half de simplon doorwandelen :lol:
zijn er eigelijk nooduitgangen in die tunnel? Want die is al zo oud...
Jazeker die zijn er... Bij de stilstand stond mijn venster net aan zo'n nooduitgang.
Ik zag er een uitgangsdeur en ook een bordje dat de afstand naar beide tunneleinden aangeeft.

Groeten,
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Portbou »

Hallo,

Ik hoopte al dat de "local" van dit forum zou langskomen om wat duiding te geven bij mijn belevenissen.
K V B schreef: Dat valt mij ook telkens weer op als ik in België ben. De stations in Zwitserland zijn veel levendiger, ook 's avonds laat. Door er voor te zorgen dat er altijd wat te doen is verhoog je de sociale veiligheid, en wordt treinreizen in je vrije tijd ook leuker.
Helemaal eens, @Infrabel : lees en leer.
Ik zie dat je een "Domino" te pakken had. Daar heb ik nog niet in gezeten want er rijden er nog niet zoveel van rond. Dit is een gemoderniseerde NPZ, met nieuwe tussenwagens. De motor en stuurwagen dateren van de jaren 80.
Wel, voor een motor van 30 jaar oud zit er nog veel trekkracht in...
Het is wel zo handig om in een tram naar het station al te kunnen zien waar en wanneer je aansluitende trein vertrekt.
Bovenstaand zinnetje lijkt wel science-fiction als ik het me in Belgie probeer voor te stellen...
De lijn is wat versneld. Tussen Salgesch en Leuk is het vormalige enkelsporige traject vervangen door een nieuwe dubbelsporige tunnel. Je zult wel gemerkt hebben dat Leuk een spiksplinternieuw station heeft, van waar je het oude station nog kan zien liggen.
Neen, niet echt gemerkt... maar als ik mijn foto herbekijk merk ik wel dat de lijn er inderdaad erg nieuw uitziet.
Er bevindt zich in het midden van de Simplon tunnel een diensthalte, waar wel vaker treinen stoppen om onderhoudsperoneel te laten in of uit stappen. Elke dag bijvoorbeeld stappen er daar baanschouwers uit die dan in beide richting de hele tunnel te voet afleggen.
Neen, daarvoor duurde de stop echt veel te lang... Lijkt me een vreselijk beroep dat van die baanschouwers...

Ondertussen al enkele dagen later... maar voel me nog steeds lyrisch over de perfectie van de Zwitserse spoorwegen.

Groeten,
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Portbou »

Hallo,

Het heeft langer geduurd dan (ook door mij) verwacht maar hier volgt het vervolg van mijn interrail-wedervaren.

Eerst nog even over Trieste zelf : uiteraard maak ik de tijd voor een ritje met de tram naar Opicina.
Deze is vooral bijzonder omdat en ik citeer Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Il_Tram_de_Opicina : dat het een combinatie is van een gewone tram en een kabeltrein. Op een bepaald zeer steil gedeelte van de lijn wordt het tramstel door een kabelwagen omhooggeduwd of naar beneden afgeremd, waarbij de tram die naar beneden rijdt als contragewicht dient voor de tram die omhoog getrokken wordt.

Dit is hem : Afbeelding

Na een kort eindje door het lage gedeelte van de stad naderen we dit punt : Afbeelding Na de wissel genomen te hebben (ik stond achteraan in de tram) bolt de tram over de verschoven wissel terug naar beneden en haakt de kabelkar aan.



Vanaf dan worden we door de kabelkar naar boven geduwd. Afbeelding Indrukwekkend...
En in alle eerlijkheid : de gebruikte kabel mocht van mij gerust nog iets dikker zijn...



Hier een beeld vanaf het punt waar de trams (op het kabelkar-gedeelte) elkaar kruisen - we zitten al hoog. Afbeelding

Tenslotte nog een poging tot beeld van de stuurpost : Afbeelding Beste groeten,
Bart W
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Portbou »

En ik ga verder :

Op vrijdagnamiddag (14/05) maak ik een heen- en terugrit Trieste - Padova.

Weinig te melden, behalve dat ik nog maar eens terecht kom in een gedeklasseerde eersteklas-afdeling... waarvoor dank. Afbeelding Afbeelding

Terugreis met overstap in Venezia Mestre, ik kan er twee nachttreinen zien.
Om 23u04 het vertrek van ICN 771 Udine-Napoli voor zijn rondje via Santa Lucia : http://www.youtube.com/watch?v=_VtieGQzqkY
(Het treingedeelte ICN 772 Trieste-Napoli komt hier om 23u49 aan en maakt dat rondje niet)



En op dezelfde geplande vertrektijd van 23u04 de Citynightline naar München, door Trenitalia nog steeds Euronight genoemd :

http://www.youtube.com/watch?v=RGg7Bjplfpc Afbeelding Slechts drie rijtuigen, beetje droevig. Wel vrij goed gevuld (op vrijdagavond zou ik dit eerder voor de tegenrichting verwachten)
Diezelfde trein zag ik in 2006 bij vertrek uit Santa Lucia... met een pak meer rijtuigen, had dan ook porties voor Genève, Basel en Nice :
http://www.youtube.com/watch?v=aggvUa4UixA



Mijn laatste etappe Venezia Mestre - Trieste is een superboemel, rit van meer dan 2 uur.
In Trieste wordt dan ook gezegd dat Trenitalia ervan uitgaat dat Italië - vanuit Rome gezien - eindigt in Venezia...

Groeten,
Bart W.

PS : heb ook enkele youtube links toegevoegd aan mijn eerste berichten.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Portbou »

Mijn laatste bijdrage voor vandaag : verslag van de 4de reisdag op mijn ticket, zaterdag 15 mei, begin van een "huiswaartse" beweging.

Blik op de vertrektabel van Trieste, die is niet erg spannend : overgrote meerderheid Regionale-treinen naar ofwel Udine, ofwel Venezia.
Maar vandaag zit er dankzij DB Autozug toch iets speciaals in de lijst. Afbeelding
Vertrek uit Trieste om 13.30.
De eerste kilometers na het vertrek in Trieste zijn prachtig voor het zicht op zee.
Zie kleine samenvatting die ik hier neerzette : http://www.youtube.com/watch?v=P_J8N4PnuqM


Eerste doel is Gorizia. Afbeelding Daar zijn al heel lang geen treinen meer op spoor 4 geweest... Afbeelding
Ik heb een uur om het station van Nova Gorica te bereiken, ik neem dus niet de bus die me nochtans vriendelijk stond op te wachten. Afbeelding
Voor lezers die ooit dezelfde trip willen doen : het is een wandeling van 3km, niet altijd goed aangegeven (je moet meestal de wegwijzers Piazza Transalpina volgen, maar niet altijd want dan volg je een route voor auto's die langer is). Het grootste deel van de wandeling is lichtjes bergop. Bezin dus eer je begint... (ik heb een valies met wieltjes)

Dit soort architectuur hoort volgens mij eerder aan de andere kant van deze tweelingstad thuis. Afbeelding
Bijna aangekomen, de grens is al in zicht... Met tegelijk reclame voor de belangrijkste bron van inkomsten voor Nova Gorica. Afbeelding
Eindpunt van de wandeling : Piazza Transalpina.
Dit was verdeeld met een "ijzeren gordijn" tot het ogenblik dat Schengen ook tussen Italie en Slovenie van toepassing werd. Enkele borden illustreren de bijzondere geschiedenis van dit plein.
Op de achtergrond het station van Nova Gorica. Afbeelding
Nog 2 minuten over... Afbeelding
Vervolg van de reis om 15u24, richting Jesenice, door de schilderachtige Soca-vallei.
Jammer genoeg is geen enkele van mijn foto's van de rivier gelukt, deze heeft een zeer bijzondere blauwe kleur.

Wel een paar andere foto's van de rit :
- Inrit van de Soca-vallei Afbeelding
- Station van Kanal (met enthousiaste toekomstige stationschef ?) Afbeelding
- Dit beeld toont hoe het hier om een echt nevenlijntje gaat ; we beginnen hier aan het laatste deel van de klim naar de lange tunnel tussen Podbrdo en Bohinjska Bistrica. Afbeelding
- Station Bohinjska Bistrica. Zie hier ook de "avtovlak" die autos vervoert tussen Bohinjska Bistrica en Most na Soci. Afbeelding
- Station Bled Jezero. Vraag me niet naar een foto van het meer, die is ook mislukt... Al goed dat het hier een treinforum is. Afbeelding
Aankomst in Jesenice stipt om 17h28, wat een triestig station... Afbeelding Afbeelding
Gelukkig komt een halfuurtje later reeds mijn aansluitende trein : 17h58 IC312 Ljubljana-Villach
De trein bestaat slechts uit drie rijtuigen getrokken door een Taurus. Het acceleratievermogen is voelbaar goed.
Comfortabele compartimenten met 6 plaatsen, mijn favoriet.
(Toch als ik er één voor mij en de mijnen alleen kan hebben ;-)) Afbeelding
In Villach (ook al een erg doods station zo op zaterdagavond, geen enkele handelszaak open) stap ik over op de OEC naar Salzburg (19h16 - 21h48). Ik breng met veel plezier de gehele reis door in de restauratiewagen... Afbeelding
Laatste etappe van de dag is de OEC van Salzburg naar Kufstein (22h02-23h14), via Duitsland. Ook hier compartimenten met zes plaatsen waarvan ik er één voor mezelf heb. Wel veel lawaaierig publiek.

Overnachten doe ik in Hotel Gisela, slechts een zebrapad verwijderd van de stationshal.
43 EUR voor de kamer inclusief ontbijt en W-LAN. Warm aanbevolen. Afbeelding
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Accelerat »

Wederom een leuke bijdrage! :wink: Ook leuk dat de omroep duidelijk te horen is in je filmpje. :lol:
Was het trouwens niet sneller geweest om vanuit Triëste de bus naar Ljubljana te pakken en vanuit Ljubljana per trein richting Bohinjska Bistrica te gaan?
Als ik je foto's zo zie heb ik wel spijt dat ik de tram naar Opicina niet heb gepakt!
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Paul »

bw494674 schreef:In Reims overstap op de (lange-afstands-)TER Reims-Dijon (vertrek 12.40).
...
Daarnaast is me opgevallen dat Chaumont wordt binnengereden langs een erg hoog viaduct.
Hallo,

Fijn verslag, Bart. Dat viaduct in Chaumont is inderdaad indrukwekkend: gebouwd in 1857, 600 m lang, 50 bogen van 52 m hoog. Verleden jaar maakte ik er tijdens mijn vakantie enkele foto's van:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Vriendelijke groet,

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1783
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Reisverslag interrail

Bericht door Portbou »

Bedankt voor de aanvulling Paul.
Van beneden uit nog indrukwekkender dan vanuit de trein ;-)

Groeten,
Bart W.
Plaats reactie